Varför är det så farligt att...

Sv: Varför är det så farligt att...

En dålig häst för mej är en som inte har ett stabilt psyke

Vilket oftast om inte alltid beror på tråkiga/dåliga erfarenheter.

Det skulle vara intressant att veta vad du får ut av att göra en sådan kommentar. Och på vilket sätt det kan bidra till något positivt för ryttaren/hästen.

KL

Enligt mig finns inga dåliga hästar, bara dåliga ryttare/hästmänniskor och hästar som är bra på olika sätt och olika saker :)

Jag tycker att det finns ett väldigt bra ordspråk om det här med "dåliga" hästar, det lyder "Skillnaden mellan en bra och dålig häst är att en bra häst har en svettig sadelfilt". Med det tror jag inte menas att man ska träna som en dåre på sin häst tills den är genomsvettig :D utan att en häst som fått tid och tålamod, rätt träning och rätt förutsättningar (samt förstås tränats inom det just den hästen har fallenhet för) är en bra häst.

Det finns inget självändamål att säga att en häst är dålig utan att ha sett den, men om ägaren inte ser det själv och faktiskt fråga, varför ska man inte vara ärlig? Jag har en kompis vars häst har en usel trav, tjänar jag och hon på att gå runt och tro att hästen har en fantastisk trav? Nej. För då kan man inte utveckla den på det sättet som det kanske behövs.

Om någon frågar om hästens förutsättningar och får svar som denne inte vill höra, det får man nog vara beredd på och faktiskt också svälja.

Att ge osakliga kommentarer om att hästen aldrig kommer att kunna göra ditt eller datt (jag frågar om färg på grimman passar hästen och någon kommenterar att hästen aldrig kommer att vinna en skönhetstävling) tycker jag säger mer om den som lämnar kommentaren än om hästen och ägaren.

Men i vissa diskussioner kan det ju som sidospår komma upp att hästens fysik t ex inte kommer att medge ditt eller datt (t ex bärighet, avel etc), och det kan ju motiveras i svaret, att "jag hade inte avlat på så undermåliga förutsättningar som ditt sto har, jag vill se en korrekt benställning och talang, vilket din häst inte kan anses ha". Det tycker jag vara saklig kritik i sitt sammanhang.

Hade samma kritik kommit vid fråga om färg på grimman, där avelssammanhanget inte ens var aktuellt (det var en valack) - återigen, känns som det säger mer om den som fäller kommentaren än om hästen.

Befogad kommentar är ju alltid befogad kommentar, även om den är rykt ur sitt sammanhang - men onödig att ge om det inte finns med i diskussionen.

Om någon frågar ska man naturligtvis svara ärligt. Men det beror ju på hur man säger svaret. Att bara säga att din häst är dålig/har dålig gångart eller liknande utan att komma med tips om hur man kan förbättra det frågan handlar om tycker jag är dålig stil. Kanske har man då inte kunskap nog att uttala sig överhuvudtaget.
Ödmjukhet kommer man långt med.

Men om man inte har några tips, alternativt det inte går att förändra - ska man ljuga då?

Om någon presenterar sin nyinköpta häst, ska man bara lalla med och le och säga: "vacker svans"? Nä, jag gör faktiskt inte det. Jag kan mycket väl säga något i stil med "trevlig, personligen hade jag inte köpt något med så dåliga hasor, dåligt ansatt hals" (eller vad det nu kan vara). Det speglar ju min personliga reflektion, inte att hästen på något sätt skulle vara dålig.

Men om man inte har några tips, alternativt det inte går att förändra - ska man ljuga då?

Men vem kan förutse hur hästen kommer att utvecklas med rätt träning. Man kan inte säga att hästen inte kan förbättra gångarten. Har man inga tips eller kan säga något positivt om hästen är det nog bättre att vara tyst. Hästar kan alltid förbättra gångarterna, tror det är otroligt få hästar som presterar sitt absoluta max liksom.

Om någon presenterar sin nyinköpta häst, ska man bara lalla med och le och säga: "vacker svans"? Nä, jag gör faktiskt inte det.

Ja, varför inte? Kan man inte unna den nya ägaren lite glädje över sin nya häst? Det är inte kul att få höra exteriöra fel det första man får när man är glad över sin nya häst.

Har inte ägaren bett om en ärlig kommentar om hur ser hästen ut exteriört och frågar om den kommer nå till toppen så varför säga någonting? Vem tjänar på det liksom? Lämna över sånt till ägarens tränare som säkert kan ta ekipaget så långt det är möjligt med just den hästen. Sen inser nog ägaren själv att hästen kanske bara kommer till en viss gräns.

säga att en häst är sämre eller rent av dålig? Så fort någon säger det om en häst här på Buke blir det "du är bara avundsjuk" eller " TS, du vet att du har en fin häst". Varför blir man direkt på defensiven? Alla hästar har inte gången/hoppförmågan eller vad det nu är som krävs för vissa saker. Och det handlar inte bara om GP klasser utan även medelsvåra eller kanske tom lätta klasser.

Det är ju aldrig kul att få sin häst "ifrågasatt" men man måste ju ha varit medveten om vad man har köpt/fött fram?

Ibland, tycker jag, är det för mycket gulligull och stryka medhårs istället för att ha en vuxen, realistisk diskussion.

I själva sakfrågan kan jag väl tycka att ärlighet varar längst men på ett forum är det väldigt svårt att avgöra en kvalité utifrån en bild.... dessutom så är man oftast grymt känslomässigt involverad i sina djur och då är det tufft att ta kritik... :D

sen är det ju så att själva extriörbedömningen är ganska godtycklig... alla tycker olika och själva skönheten ligger ju i betraktarens öga... Min Kamel är ett typexempel, för de allra flesta skulle nog anse att han verkligen inte är fiiin, han är "övervuxen" kompakt, överviktig och med en ryslig "älg"-karp, dessutom lider han av shivering...det enda som egentligen är perfekt på honom är hans riktigt eldröda fuxfärg.... MEN... FÖR MIG är han det absolut vackraste och mest perfekta i hela världen..... och om då någon totalt ratar honom och fäller massa nervärderande kommentarer blir jag ju självfallet ledsen....

Så, mitt måtto är " Har man inget snällt ALLS å säga är det lika bra att vara tyst"... men oftast så finns det något fint på varje individ....och då kan man ju säga det och tiga om allt annat..för då har man ju inte vare sig lallat med eller direkt ljugit...

Senast ändrad:

Men vem kan förutse hur hästen kommer att utvecklas med rätt träning. Man kan inte säga att hästen inte kan förbättra gångarten. Har man inga tips eller kan säga något positivt om hästen är det nog bättre att vara tyst. Hästar kan alltid förbättra gångarterna, tror det är otroligt få hästar som presterar sitt absoluta max liksom.

Men det är ju inte det frågan gäller! Om någon frågar mig vad jag tycker om gångarterna svarar jag ärligt. Att de sedan går att förbättra eller inte är ju en helt annan sak. Ska jag vara oärlig bara för att det finns utvecklingspotential?

Kan man inte unna den nya ägaren lite glädje över sin nya häst? Det är inte kul att få höra exteriöra fel det första man får när man är glad över sin nya häst.

Ägarens glädje står väl inte i relation till vad jag tycker? Det är ju två helt skilda saker. Om någon ser en förutsättning hos min häst som jag inte uppmärksammat så är det ju bara bra att jag får den påtalad. Och vet jag den redan är det ju inget att säga om. Jag blir inte upprörd för att någon säger att min häst har kass hoppteknik, jag VET att hästen har kass hoppteknik.

Jag tycker såhär att ställer man frågan ska man vara beredd på att ta ärliga svar också. Men som tidigare nämnts, om man inte alls har frågat efter kommentarer är det faktiskt onödigt att kritisera att den hästen inte kommer funka i höga klasser osv...jag menar alla har ju inte som mål att rida i höga klasser utan det finns många skogsmullar, motionsryttare osv som aldrig tänkt tävla eller liknande, och om deras häst fungerar bra för det ändamålet dom vill, varför då börja kritisera?
Men som sagt, skriver man "min häst är jääättebra och ska gå svår dressyr" och lägger in bilder på en oskolad travare så får man skylla sig själv ;)

En sak som jag tycker är VIKTIG är att man måste ACCEPTERA att olika hästar passar till olika saker, och välja den häst som motsvarar det man själv vill hålla på med. Annars är det tråkigt både för en själv och hästen. Man ska ha en häst man kan få ut det man vill av och som passar en! Dvs vill jag nå svår dressyr köper jag inte en mulle och tror att det ska gå med lite träning, det blir bara besvikelser. Samma som att vill man hoppa höga klasser köper man inte en tung häst. Men det känns som att endel har svårt att acceptera detta faktum? :confused:
Sålde själv min korsning som jag tyckte om, och köpte mig ett hoppstammat hbl, delvis för att jag vill ha en häst som motsvarar och är byggd för det som jag vill hålla på med. Sen tror jag inte att hon kommer nå GP, och inte jag som ryttare heller för den delen, så skulle inte bli ledsen om någon kommenterade..

Men det är ju inte det frågan gäller! Om någon frågar mig vad jag tycker om gångarterna svarar jag ärligt. Att de sedan går att förbättra eller inte är ju en helt annan sak. Ska jag vara oärlig bara för att det finns utvecklingspotential?
Tror du att man måste svara nedlåtande bara för att man säger att hästen just nu kanske inte har den bästa traven? Man kan svara lite konstruktivt också. Man måste inte vara så rå i sitt sätt att kommentera saker och ting på.

Är nog ingen som säger att man ska ljuga och säga att hästen visst kommer gå hur långt som helst. Det handlar om sättet man säger det på.

Ägarens glädje står väl inte i relation till vad jag tycker? Det är ju två helt skilda saker.
Du förstår inte att folk kan bli sårade om folk kritiserar och säger nedlåtande kommentarer om hästen trots att man själv vet om att hästen inte når till toppen? Eller bryr du dig helt enkelt inte?

Hästen är inte mitt förlängda jag, att kritisera min häst är inte att kritisera mig. Möjligen mitt träningsupplägg, men kritik är inget jag tar till mig bara för att det uttalas. Är det befogad kritik är det självklart att jag tittar på vad jag kan göra bättre.

Jag blir inte ledsen eller sårad för att någon berättar hur de ser min häst, det kommer sällan som en överraskning för mig dessutom. Har hästen kass trav är jag som ägare och ryttare nog den förste att veta att hästen har kass trav/björnfot/taskig hovvinkel/raka haser etc.

Vem har sagt någonting om att vara RÅ i sina uttalanden? Jag säger vad jag tycker om någon frågar. Frågar de inte är jag oftast tyst, om det inte rör sig om uppenbar vanskötsel, misshandel eller annat som bör påtalas.

Jag är en vuxen människa, det handlar inte om att hästen är ett personligt tillbehör som ett marsvin för ett femårigt barn. Kommer det till barns shetlandsponnys så nöjer jag mig med att säga att det är en fin häst, när barnet frågar. Till mamman kan jag - om hon frågar - säga vad jag tycker om hästen i en mer saklig vinkel.

Jag blir inte ledsen eller sårad för att någon berättar hur de ser min häst, det kommer sällan som en överraskning för mig dessutom. Har hästen kass trav är jag som ägare och ryttare nog den förste att veta att hästen har kass trav/björnfot/taskig hovvinkel/raka haser etc.

Men nu handlar det inte om hur du tar saker och ting. Du frågade ju varför folk blir ledsna eller tar illa åt sig av kritik.

Dessutom undrar jag vad du har för kunskapsbas att säga att en häst är "kass". Vad utgår du då ifrån?

Om du har fått frågan kan du inte då kosta på dig att försöka sätta dig in i den frågandes situation. Jag menar inte att man ska hålla tyst men jag tycker att mitt svar borde ge ryttaren något att jobba emot eller öppna upp ögonen för att det kanske finns andra inriktningar som passar hästens mentalitet/gångarter/kroppsbyggnad bättre.

Fast vad vet jag... Du kanske kan alla grenar och vet vad alla förväntar sig av sin häst... Men jag tror faktiskt inte det.

Jag säger inte att en häst är kass. Jag säger att en häst har kass trav/björnfot/taskig hovvinkel/raka has.

Att värdera andras mottagande av det man säger tycker jag man ska låta bli. Dels är det förminskande för den man utsätter för detta, dels så kan man aldrig gissa rätt. För var och en måste ansvara för sig själv. Därför svarar jag när jag blir tillfrågad.

Jag tror mig inte vara så oerhört allvetande att jag konstant måste lämna mina åsikter till hur man ska förbättra något. Och jag avskyr folk som hela tiden anser sig veta bäst, som inte kan nöja sig med att säga "är inte hovvinkeln åt skogen?" utan måste säga "är inte hovvinkeln åt skogen, du borde byta till Nisse Nilsson som skor, och sedan ska du absolut ta de skorna istället och dessutom borde du rida för Linda Larsson som är en mycket bättre tränare och som kommer att göra att hästen belastar mindre".

Det var inte vad jag frågade om. Jag frågade vad kompisen tyckte om hovvinkeln. Jag vill inte ha hela harangen.

Nej, JUST eftersom jag inte kan allt om allting så tycker jag inte att jag är rätt person att hela tiden uttala mig om åtgärder. Jag nöjer mig med det jag ser.

Men det handlar inte om dig nu det handlar om hur många reagerar och man måste ha lite känsla. Man kan inte bara säga att det och det är fel och sen lämna det där. Många tar väldigt illa vid sig och det måste man respektera. Man kan inte tänka att men jag bryr mig ju inte, då bryr sig inte någon annan heller. Det fungerar inte så.

Vissa är ju iofs sånna, hade en tränare som var sån. Sa rent ut till sina elever att hästen duger inte och du kan inte rida, börja träna vid sidan av så du får några benmuskler att rida med och sen kan man bedömma hästen etc. Ingen känsla för fem öre. Jag bytte tränare otroligt fort till någon som kan ge konstruktiv kritik, säga som det är på vänligt och positivt sätt utan att såra på köpet.

För det går utmärkt att säga precis som det är men på ett konstruktivt sätt som gynnar alla. Andras känslor spelar också en väldigt stor roll, man vill ju inte göra andra lessna. Och som sagt, gärna kritik men en konstruktiv sådan, annars kan det lika gärna va.

Det är ju också så på ett forum att den som uttalar sig om just "din häst" kanske i själva verket är mer okunnig än du är :)

Bara för att någon är "ärlig" och talar om att din häst inte duger till det eller det, så behöver det ju inte vara sant?

Jag instämmer också i att det inte finns någon dålig häst. Det gäller bara att rätt häst hamnar på rätt plats.

Jag har själv en häst som jag håller mycket av, jag uppskattar henne enormt, men hon har sina nackdelar och hon har sina skavanker.

Ibland får jag någon tråkig kommentar om henne och jag tar åt mig. Jag vet att hon inte är perfekt, jag behöver inte få det kastat i ansiktet.

Men så ställer jag inga frågor om hennes kapacitet heller :angel:
Det har jag redan fått svar på av tränare som sett henne IRL.

Senast ändrad:

Jag tror inte att du ö h t kan se den sidan av saken jag berättar om, du verkar helt uppslukad i det som du nog anser är en orättvis nedervärdering av en häst.

Jag ser det som ett krasst konstaterande i kombination med en åsikt. Blir du superledsen om någon säger att din bil låter som den behöver komma till verkstad? Eller blir du glad att någon kanske har gjort dig tjänsten att säga till, så du slipper betala ännu mer i reparationskostnader när det brakar värre om en månad.

En häst är ingen förlängning av mig, det är en av mina ägodelar. Om någon tycker min häst är ful blir jag inte ledsen för det. Hästen är som den är, oavsett vad andra tycker. Den kan ha björnfot, vara sned i korset eller rak i hasen, och Stina kan tycka den är ful - det spelar ingen roll. Tingens ordning går inte att ändra.

Hur menar du att man "konstruktivt" kan meddela någon att man tycker att björnfoten inverkar på användbarheten?

Ja, varför inte? Kan man inte unna den nya ägaren lite glädje över sin nya häst? Det är inte kul att få höra exteriöra fel det första man får när man är glad över sin nya häst.

Fast alternativet att vaggas in i någon falsk förhoppning är kanske inte så mkt bättre? Iaf jag själv skulle nog bli mer ledsen om jag fick höra flera år senare att folk haft den uppfattningen om min häst redan ifrån början. Förvisso så tycker jag inte att man ska säga något negativt i onödan. Men blir man tillfrågad så tycker jag att man ska svara ärligt.

Kom att tänka på en liten anekdot. För något år sedan så hade jag hand om en häst som inte var någon skönhet, han var lång som fan i kroppen och inte direkt fördelaktigt byggd. Det hade jag inte några bekymmer att höra ifrån andra MEN en dag när jag tog in honom från hagen så gick en kompis brevid och började asgarva. Jag fattade inte riktigt varför. Hon fortsatte att skratta och sedan erbjöd hon mig att hålla i hästen så jag skulle kunna ta ett steg tillbaka och titta på honom. Hade väntat mig att det var något lustigt med honom, nån pissfläck format som ett hjärta eller vad fan vet jag, nåt i den stilen iaf. Men icke. "Men titta på honom!!! Vad ful han är!!!" Det kanske bör tilläggas att vi båda är vuxna människor, men jag tog lite illa vid mig av det där iaf.

Delvis KL
Jag har inte upplevt så mycket kritik av min häst på internet (mer från en ung tjej jag blivit arg på samma dag, pga hennes slarvighet som satt min hästs hälsa på spel) Däremot på läktare under träningar, i stallet, på tävlingar. Min häst rusar mot hinder, pga något som hänt tidigare. Vi håller på att jobba bort det och han har gjort stora framsteg under tiden jag haft honom. Därför tävlar jag sparsamt och håller mig på LD-LC, eftersom jag anser att de klasserna är till för att ge hästen tävlingsrutin. "alla andra" tävlar på sina hästars maxkapacitet och klankar ner på mig och min ridning och min häst, eftersom vi uppenbarligen inte kommer hem med rosett från en LA hoppning. Detta kan jag inte förstå. Sedan när berömdes den hästhållning som gör hästen till ett tävlingsredskap? Varför får man utstå skit för att man håller sig på nivån hästen är mogen för? Förstår mig inte på en del hästmänniskor.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 056
Senast: fio
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 124
Senast: hoppsann
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar