Varför är det OK att....

Något som jag tänkt mycket på är att ordet smal har en positiv betydelse medans ordet tjock har en negativ betydelse. För mig har det verkligen varit så. Men dom senaste åren när jag börjat tänka mer på hur skevt allt är så blir jag mest förbannad. Orden är ju just bara beskrivande ord. Inget annat! :)

Något som jag tänkt mycket på är att ordet smal har en positiv betydelse medans ordet tjock har en negativ betydelse. För mig har det verkligen varit så. Men dom senaste åren när jag börjat tänka mer på hur skevt allt är så blir jag mest förbannad. Orden är ju just bara beskrivande ord. Inget annat! :)
Jag tycker smal och tjock är vanliga beskrivande ord.
En smal korv eller tjock korv liksom.
Slank är positivt däremot.

När jag var som magrast fick jag mycket kommentarer om min vikt och jag älskade det. Det var så skönt för mig att hela tiden få det bekräftat att jag var smal. Bästa komplimangen liksom.

Samma för mig. Har alltid varit normalviktig, men gått ned 5-6 kilo i perioder pga yttre omständigheter.

Överhuvudtaget har jag då sällan fått negativa kommentarer. Men oavsett vinkling så kände jag en tillfredställelse i att kallas slank/smal/nätt/mager/petite/liten... vilket ord som än valdes hade det en positiv klang i öronen.

Mm. Fast sånt beror på konnotation etc. Knubbig är positivt kodat för mig exempelvis, knubbiga bäbisar, mjukt och gosigt. Mager är negativt kodat. Slank och nätt positivt. Fyllig, trind, positivt.

Mm. Fast sånt beror på konnotation etc. Knubbig är positivt kodat för mig exempelvis, knubbiga bäbisar, mjukt och gosigt. Mager är negativt kodat. Slank och nätt positivt. Fyllig, trind, positivt.

Det är konstigt att folk lägger in vad som är bra och dåligt något beskrivande!

Generellt:
för att kring vissa företeelser är vi tvungna att tassa på tå, annars inte.
Dagens samhälle i ett nötskal, likadant med allt vi tycker, det gäller att säga och tycka rätt i alla sammanhang och inte minst på forum och fejjan annars är man snart svartlistad överallt. Smygcensurens kraft är enormt stark.

I mitt kompisgäng kan man säga vad tusan man vill, men man får tillbaka med samma mynt :D.
Dock kommenterar man inte en vilt främmande människas vikt.
Likadant i mitt också, vi är nog uppväxta lite likadant gissar jag. Kodordet har alltid varit "skämta med hjärtat" och hittills har ingen misstolkat skämten.

Jag sitter här hemma i sängen och är helt chockerad överviktiga människor får höra av främlingar på stan att de är för feta! :confused::confused::confused: Vad är det för fel på folk liksom?

Jag har alltid varit inom normal i BMI-skalan så jag har aldrig fått uppleva varken eller, men menar ni att jag typ känner någon som säger till okända människor på stan att de är för feta? Eller för smala? Lägger sig verkligen människor i vad andra gör på det viset??

Jag sitter här hemma i sängen och är helt chockerad överviktiga människor får höra av främlingar på stan att de är för feta! :confused::confused::confused: Vad är det för fel på folk liksom?

Jag har alltid varit inom normal i BMI-skalan så jag har aldrig fått uppleva varken eller, men menar ni att jag typ känner någon som säger till okända människor på stan att de är för feta? Eller för smala? Lägger sig verkligen människor i vad andra gör på det viset??
Mitt bästa minne är när jag möter ett stiligt äldre par, han i kostym och hon i päls på Coop forum.
Jag har vagnen full med hundmat, grönsaker och vanlig mat. Inga chips o läsk så långt ögat når. Jag är lite i vägen så jag styr vagnen åt sidan. Då väser hon. -Se så stor och fet hon är och vagnen är full.
Min omedelbara reaktion var att fundera på om jag drömde. Mannen nickade och så vresigt på mig. När jag väl insett att det var på riktigt så blev jag full i skratt.
Så ja, det finns människor som säger elaka saker.
Ett gulligare minne är mamman med två barn som när hon går förbi mig säger på ett gulligt vis: -Såg ni vilken stooor tjej?

Mitt bästa minne är när jag möter ett stiligt äldre par, han i kostym och hon i päls på Coop forum.
Jag har vagnen full med hundmat, grönsaker och vanlig mat. Inga chips o läsk så långt ögat når. Jag är lite i vägen så jag styr vagnen åt sidan. Då väser hon. -Se så stor och fet hon är och vagnen är full.
Min omedelbara reaktion var att fundera på om jag drömde. Mannen nickade och så vresigt på mig. När jag väl insett att det var på riktigt så blev jag full i skratt.
Ett gulligare minne är mamman med två barn som när hon går förbi mig säger på ett gulligt vis: -Såg ni vilken stooor tjej?

Usch vilka typer! :rage:

Och mamman var väl inte bättre? Att förlöjliga eller att säga något elakt gulligt är väl ÄNNU värre? :wtf:

Kram! :heart

Jag skulle aldrig kritisera någon vare sig personen är stor, liten, smal, tjock, kort, lång.
Men ibland eftersom jag tränar väldigt mycket och är intresserad av kosthållning får jag mycket frågor och då svarar jag och försöker hjälpa.

Det jag dock tycker är otroligt märkligt att det i dagens samhälle blivit något fult att träna och äta sunt. Nästan så man ska skämmas för att man tackar nej till bullen på fredagsfikat, men när de andra tar en tredje med orden "jag borde egentligen inte...men du som tränar och är så smal behöver väl inte banta! Ta en vetja!" Vet inte hur många gånger jag fått höra den kommentaren! I min värld otroligt konstigt!

Gör som min gamla revisor gjorde, kontrade med "håll käften på dig annars sätter jag mig på dig". :devil: Hon väger en "bra" bit över 100 kilo men det har sina förklaringar, hennes kropp är inte okej.

Ibland kan hon vara ganska tjatig och när hon tjatat tillräckligt på mannen som lyssnar tyst så kommer det ett "pissa på dig käring". :rofl: Allt sånt mellan dom är bara jävulskap, bara för att man kan liksom. :laugh:

Jag skulle aldrig kritisera någon vare sig personen är stor, liten, smal, tjock, kort, lång.
Men ibland eftersom jag tränar väldigt mycket och är intresserad av kosthållning får jag mycket frågor och då svarar jag och försöker hjälpa.

Det jag dock tycker är otroligt märkligt att det i dagens samhälle blivit något fult att träna och äta sunt. Nästan så man ska skämmas för att man tackar nej till bullen på fredagsfikat, men när de andra tar en tredje med orden "jag borde egentligen inte...men du som tränar och är så smal behöver väl inte banta! Ta en vetja!" Vet inte hur många gånger jag fått höra den kommentaren! I min värld otroligt konstigt!

Fult att träna och äta sunt? Jag tycker nästan allt kretsar kring det i medier, tv-program tidningar. Nya dieter varje månad. Modeller som är smala och musklade. Kändisar som gnäller att de bara hunnit träna två pass den här veckan. Det ordnas folkliga löptävlingar hela tiden där alla ska vara med och är väldigt tydliga budskap om "träna eller dö många år för tidigt".

Jag känner verkligen inte igen den beskrivningen.

Jag tror du har fått något om bakfoten, tvärtom mot vad du skriver så är träning och bra mat något som hyllas.

Trugandet är något helt annat dock. De som trugar på folk fika, godis och annat gör det mot alla, det enda som skiljer är argumenten. Är du smal och vältränad så "kan" du äta den där bullen (och ska därför), är du tjock så "kan" du ju äta den för det gör ju ändå ingen skillnad (så ät)... Exakt samma person kan fem minuter tidigare ha kritiserat en tjockis vikt och matvanor, kommit med "hjälpsamma tips" på vad man borde göra, men när det är dags för fikat så kickar något helt annat in. De som trugar de trugar, det spelar ingen roll vem, vad eller hur, det viktiga är att alla närvarande äter.

Det skulle jag absolut tro att du gör, med tanke på hur vanligt det är. Det är ju inte så att det är en eller ett par personer som springer runt och försöker kommentera så många de bara hinner, det kommer från alla möjliga håll, på alla möjliga platser, hela tiden...

Jag är tjock. Jag har varit det i ett antal år nu, det hände väldigt plötsligt (jag gick upp nästan 40 kg på mindre än tre månader pga sjukdom, det gjorde ont) och jösses vilken skillnad det blev! Från att ha varit en vilken som helst ute i samhället upptäckte jag att jag plötsligt blivit ställd på en scen och hade publik. En del diskuterar min föreställning ("Tjockis rör sig i samhället, akt femhundraelva") med varandra, kommenterar hur jag ser ut och vad jag gör, andra vänder sig direkt till mig med kritik, hån, eller "hjälpsamma tips". Från att ha varit lika anonym som vem som helst, ute i världen på samma villkor som alla andra, gick jag nästan över en natt till att bli något slags gatuunderhållare...

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama