Varför är det OK att....

När jag var som magrast fick jag mycket kommentarer om min vikt och jag älskade det. Det var så skönt för mig att hela tiden få det bekräftat att jag var smal. Bästa komplimangen liksom.

Som mager upplevde jag mer kommentarer om att jag borde äta, killar ville mer hull på tjejer, jag såg tärd ut etc. Som överviktig var det mer blickar och att man inte "sågs" när det kom till service i affärer/barer/etc och att folk generellt inte gjorde det där lilla extra med att hålla upp dörrar, spana in, ge komplimanger för utseende etc. Men få sa något nedsättande rakt ut på samma sätt som då jag var underviktig.

...säga ditt smala åbäke till någon men inte ditt feta skrälle?
Under förutsättning att den nu är smal resp tjock person det sägs till.
Varför är det OK att säga till en mager att äta mer och inte till en överviktig att äta mindre?
Varför är det OK att ifrågasätt en smal persons val när denne äter "skräpmat" och inte om en överviktig äter det?
Varför är det OK att säga till en smal person: Du kan äta allting för du är så mager. När det inte är OK att säga till en överviktig: Du borde nog fundera på vad du äter med tanke på din vikt?
Varför är det OK att kalla någon för spinka/skelett men inte tjockis/fetknopp?

Jag har själv aldrig varit överviktig däremot kraftigt underviktig. Så för mig är det inte odelat positiv att bli kallad mager. Inte heller att det ofta ifrågasätts vad jag äter. Det lustiga är ju att om jag tar en riktigt stor portion av något då blir jag inte ifrågasatt på samma sätt som om tar en liten. Men jag har aldrig hört någon säga till en överviktig person om den verkligen ska ta en gång till av efterrätten. Mig däremot är helt OK att mer eller mindre tvinga i den kvarvarande biten på en tårta/kaka som någon bjuder på.
För att enligt normen är det bättre och finare att vara smal. Min vän med cancer fick tex höra att visst hon var ju sjuk, men hon hade ju blivit så fiiiin nu iaf! :meh:

Jag gick ner mycket i vikt för några år sedan, 15 kg ungefär, och jag fick hela tiden kommentarer om att nu fick jag VERKLIGEN inte gå ner mera för ojojoj hur jag såg ut. Och då var jag inte ens jättesmal, vägde väl 60 kilo. Det var liksom fritt fram att kommentera. Hade jag istället lagt på mig 15 kg tror jag ingen vågat/velat säga nåt.... Inte till mig i alla fall...! ;)

Varför är det OK att säga till en mager att äta mer och inte till en överviktig att äta mindre?
Varför är det OK att ifrågasätt en smal persons val när denne äter "skräpmat" och inte om en överviktig äter det?
Varför är det OK att säga till en smal person: Du kan äta allting för du är så mager. När det inte är OK att säga till en överviktig: Du borde nog fundera på vad du äter med tanke på din vikt?

Jag har själv aldrig varit överviktig däremot kraftigt underviktig. Så för mig är det inte odelat positiv att bli kallad mager. Inte heller att det ofta ifrågasätts vad jag äter. Det lustiga är ju att om jag tar en riktigt stor portion av något då blir jag inte ifrågasatt på samma sätt som om tar en liten. Men jag har aldrig hört någon säga till en överviktig person om den verkligen ska ta en gång till av efterrätten. Mig däremot är helt OK att mer eller mindre tvinga i den kvarvarande biten på en tårta/kaka som någon bjuder på.
Det är nog bara helt enkelt inte ok. Dessutom säger folk visst till överviktiga -ska du verkligen ta en omgång till av efterrätten. Det är nog bara det att du tror att det inte händer ;). Det kan till och med ske mitt på stan enligt en överviktig väninna. Dvs bara någon som går förbi och väser eller någon som lutar sig över tallriken på ett café.

Btw, om det handlar om äldre damer o herrar i typ 80-90-årsåldern (tex min farmor, rip) så verkar det ligga för dem att kommentera både de som är för smala och de som är för tjocka enligt deras ideal. Det är bara det att de tjocka hör inte kommentarerna till de smala och vice versa. Det kanske var ok på deras tid eller ngt. (om man är en liten kittel med stora öron så hör man däremot kommentarerna hagla åt båda håll...)

Det är tydligen inget nytt att det finns ett ideal i mitten som man bör hålla sig till och folk var elaka förr med.

Senast ändrad:

För att skinny shaming är en socialt accepterad norm, satt av samhället vilket får till följd att folk (som inte kan tänka själva) därmed som i allt annat, följer exakt samhällets satta norm som ett tåg på räls.

Såklart....

*Lutar mig tillbaka med en kopp te för att se om någon hajar

Det är nog bara helt enkelt inte ok. Dessutom säger folk visst till överviktiga -ska du verkligen ta en omgång till av efterrätten. Det är nog bara det att du tror att det inte händer ;). Det kan till och med ske mitt på stan enligt en överviktig väninna. Dvs bara någon som går förbi och väser eller någon som lutar sig över tallriken på ett café.

Btw, om det handlar om äldre damer o herrar i typ 80-90-årsåldern (tex min farmor, rip) så verkar det ligga för dem att kommentera både de som är för smala och de som är för tjocka enligt deras ideal. Det är bara det att de tjocka hör inte kommentarerna till de smala och vice versa. Det kanske var ok på deras tid eller ngt. (om man är en liten kittel med stora öron så hör man däremot kommentarerna hagla åt båda håll...)

Det är tydligen inget nytt att det finns ett ideal i mitten som man bör hålla sig till och folk var elaka förr med.
Gränsen är väl dock kanske satt högre, tror inte det normalt räcker med 20-30 kg övervikt för kommentarer. Det är så vanligt att ha det.

För att skinny shaming är en socialt accepterad norm, satt av samhället vilket får till följd att folk (som inte kan tänka själva) därmed som i allt annat, följer exakt samhällets satta norm som ett tåg på räls.

Såklart....

*Lutar mig tillbaka med en kopp te för att se om någon hajar
Nah, samhället shamear alla som sticker ut.

Jag tycker ju uppenbarligen inte att det är okej och vad jag ser av svaren i tråden finns det fler. Ändå så är det i vårt samhälle helt vedertaget att man kan göra så här. Men också att man i många fall går som på nålar runt överviktiga personer. Kommentarerna där kommer nog efter bakefter bakom ryggen på personen.
Jag har fått höra att jag är fet av helt främmande personer. Alltså riktat till mig personligen och rakt i ansiktet. Folk pratar också högt bakom ryggen. Så nej man går inte på nålar runt överviktiga personer.

Något man också säger till överviktiga som gått ner i vikt är "nejmen vad FIN du är", vilket bara understryker att man var tjock och ful innan.

Jag tror det där med att anmärka på någon kraftigt underviktig har att göra med att många sjukdomar hänger ihop med att man blir smal. Det gäller ju inte bara ätstörningar utan även andra sjukdomar där man tappar vikt. Finns inte lika många sjukdomar som gör att man ökar i vikt.
Sen är det generellt sett så att är man smal så är man fin, så det kan lika gärna vara avundsjuka bakom orden.

När jag växte upp kallade killgänget varandra för "fetis". Inte för att någon var överviktigt utan för att uttrycket användes som ett skällsord. Det var ju inte kul.

Det är inte ok att kommentera någons vikt, om du inte känner personen och vet om dennes historia/livsstil/val.

Jag tycker att det är väldigt vackert att vara smal, och hade gärna vägt 7 kg mindre. Att få kommentarer om att vara smal är väldigt positivt för mig. Även från främlingar. Men då är jag inte sjuk, eller sjukligt smal, utan bara lång och slank.

Första gången jag träffade min svägerska kommenterade hon "Gud vilka fina former du har, precis sådär önskar jag också att jag såg ut"
Jag hade gått upp i vikt efter att ha bott utomlands under en period och mådde oerhört dåligt över min nya kropp. Den kommentaren gjorde mig så ledsen och självhatisk att jag aldrig glömmer den. Var ytterst nära att bli sjuk på riktigt men anlitade en duktig PT och kom ur det på det sättet.

En väninna till mig har kämpat stenhårt i ett par månader för att gå ned i vikt. När jag träffade henne senast kommenterade jag hennes kropp: "Men shit vad du kämpat! Supersnyggt!" För att jag vet att hon och jag delar exakt samma "önskekropp" och ideal, och att jag är helt säker på hur min kommentar tas emot.

För att enligt idealet är man snygg, hälsosam och lycklig(are) om man är smal och därav beröms/hyllas det! :)

Jag "kan vara" både smal/atletiskt eller lite lönnfet beroende på hur mycket jag tränar och direkt när jag går upp blir det "tyst" och så fort jag tightar till mig blir det väldigt många komplimanger helt plötsligt (just viktmässigt då)

Sen får jag höra komplimanger om andra delar än vikten oavsett men just att ingen säger något om min kropp tyder ofta på att jag är lire för rund för stunden ;)

Älskar mig själv i både de där +- 10 kg'na så reflekterar inte så mycket :)

Inget av det där är okej! Punkt.

Fast saker som "smala åbäke, mager som en sticka, planka, spinka, skelett, vandrande pinne, ät mer, fy vad mager du är, drick grädde" etc etc liknande uttryck kan väl ändå ingen på riktigt tro beror på att personen som säger det faktiskt tycker att den andre är fin och avser det som en komplimang :confused:

Det är stor skillnad på att säga att någon är smal än att säga det som du skrev. Självklart är det aldrig okej att kritisera en person. Aldrig någonsin okej!

• Gilla
Reactions: Ray
I mitt kompisgäng kan man säga vad tusan man vill, men man får tillbaka med samma mynt :D.
Dock kommenterar man inte en vilt främmande människas vikt.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama