Varför är det ingen som anmäler när hästarna är för tjocka!

F

Flying High

Jag kallar det för djurmisshandel när hästarna är så tjocka att de knappt kan röra sig! Men jag aldrig hört någon säga att man anmält en hästägare på de promisserna!!!! :confused:

Om man tittar på hästar som går vilt, finns det inte en enda tjock häst. O det trots att de har BRA med mat. :D

När en häst har bra hull, ska man kunna känna revbenen med handen utan att trycka, men man ska inte kunna se de.

Hur många här på buke har sina hästar i sådan skick? Ärligt så är mina för tjocka!!:crazy:

Sv: Varför är det ingen som anmäler när hästarna är för tjocka!

Nä, mina hästar ser väldigt bra ut i hull, men grannens ponny är så tjock att den rullar fram! Det är hemskt att se den röra sig, men det är ju samma sak med människor, vissa behöver bara titta på mat, och de lägger på sig. Inte bra för hjärtat heller att vara överviktig. Men med en anmälan brukar man inte nå så långt (mest leder det till ännu mer problem med grannarna), det är sällan djurskyddsmyndigheten (eller vad de nu heter) verkligen går in och GÖR något. Även vid undernärda djur. :(

Min fångis är i perfekt hull, man känner revbenen men ser dom inte, däremt shettisarna får man nog anstränga sig lite för att känna några revben på, inte syns dom heller:crazy:

Kan ju inte påstå att mina är magra efter en sommar med urfett bete:smirk: ... Dessutom är coben mycket lättfödd så hon har gått med konstant lätt övervikt sedan hon föddes:angel: ... Dock, enligt veterinärerna gillar dom att se unghästar med hull:D

Nu när hon ska börja jobba i höst kommer hullet att ersättas av muskler.

Alla mina hästar är också otroligt lättfödda,de får knappt något kraftfoder överhuvudtaget när det inte är betesgång bara hösilage och med detta betet som är nu får de inget alls.
Men vad räknas i antal kilo som kraftigt överviktiga?Vår ena ponny väger c:a 40 kilo mer än sin jämstora kompis,å andra sidan är han mycket mera musklad än hon och har en annan kroppsbyggnad.

Jag har också reagerat på tjocka hästar, det kan ju aldrig vara bra att hästarna konstant har övervikt. Efter bete är det väl OK med lite rundare hästar, men inte året om! Det sliter ju på ben och annat när hästarna har för många kilon att bära runt på.

Jag tror inte att anmäla skulle hjälpa.. Man kan ju gå till ägarna och prata med dem, och försöka få de att förstå att deras häst/ar är alldeles för tjock/a, och att något måste göras. Mitt lättfödda sto är lite rund. Hon är inte fet, men det syns att hon "varit hemma vid middagarna". Det är faktiskt så att de flesta fall av övervikt, undervikt, ovårdade hästar beror på brist på kunskap. Tyvärr.

*kl*

om en hästägare låter sin häst bli för tjock så är densamme oftast ovillig till att ta till sig att hästen är för tjock.. gick tyvärr dåligt för en islandshäst jag kände, bara 6 år när han avlivades, vägde 500 kg efter ett bete (ska väga 350) och gick aldrig ner det pga återkommande kotledsinflammationer i båda fram (framkallat av fetman) och han fick vandra vidare i våras..

Jag tycker att det du tar upp är viktigt och redan på de svar du har fått ser man att attityden till tjocka hästar är mer "förlåtande". Ingen skulle ha skrivit ett inlägg här där de erkänt att deras hästar faktiskt är på gränsen till undernärda, åtföljt av en generat flinande smilie eller en som visar alla gaddarna i ett stort grin.

Jag tycker att den fet häst är en häst som utsätts för onödigt lidande och att problemet är minst lika stort som i fallet mager häst. Hästar blir inte feta av att titta på mat och om de ser ut som tunnor trots att de inte får något kraftfoder så kan man räkna med att grovfodret har ett för högt näringsinnehåll i förhållande till hästens behov - då byter man till ett grovfoder med sämre näringsinnehåll!

På sätt och vis är det nog så att fetma hos djur är ett värre problem än motsatsen eftersom det är svårare att åtgärda. En mager häst, som är frisk för övrigt, ökar i vikt när den ges en balanserad foderstat. Det är inte lika lätt att minska i vikt, men för den sakens skull inte desto mindre viktigt.

Fet häst löper ökad risk att drabbas av diverse sjukdomar (i synnerhet unga hästar där man ser en koppling till ledsjukdomar som t ex osteochondros) och pga den ökade belastningen ökar risken för ledinflammationer och andra överbelastningsproblem dramatiskt.

Själv har jag också feta hästar som jag med gråten i halsen försöker att få ner i vikt. Så i praktiken är jag inte bättre än ni andra med tjocksmockar i hagen. :o

Nja, om det är lättare att få en häst att gå upp i vikt eller att få en häst att gå ner i vikt är nog väldigt individuellt.

Har en häst hemma som är känslig för många fodersorter som gör att den är jättesvår att få upp i hull utan att det blir nåt annat knas av fodret.

Medans en annan alltid blir tjock på betet men sedan resten av året väga i de närmsta normalt.

En häst som inte går att få upp i hull pga att det "blir knas av fodret" räknar inte jag till kategorin friska hästar. Och det var enbart dem som mitt resonemang rörde.

En häst som blir tjock under sommarbetet för att sedan gå ner i vikt i samband med installning och igångsättning skulle jag inte heller räkna till kategorin "feta hästar". Viktvariationer under året är normalt och ingen har nog kommit på tanken att anmäla en rund häst i sommarhagen.

Mina damer är för runda just nu.... Riktigt betesrunda båda två. Dessutom otroligt lättfödda. Den ena en fjord och den andra en korsning...

En fjord som får gå på bete blir rund... så är det bara... Fjordingar är den enda ras jag vet som blir runda av att "gå på bete" i en gruspaddock.... Vilket inte "min" har gjort denna sommar... Min har gått på gräsbete... (Det är inte min egentligen utan en inackordering)
Nåja... nu när sele och vagnar är ordnade så kommer nog fjorden att bli av med en del kilon..
Korsningen är även hon lättfödd... även om hon inte är i klass med fjorden. Till henne väntar jag hem ny utrustning... så innan dess blir det nog så att hon får gå och "banta" i takt med avtagande tillgång till näringsrikt bete.

Men röra sig kan de båda två...

Jag vill minnas att det fanns ett fall med en övergödd tax.... därr ägaren blev anmäld för vanvård ...(Kan det vara ett par tre år sen det var uppe i medierna?) Vill även minnas att den ägaren gick fri i det fallet..
Vanvård kunde inte styrkas även om man kom fram till att hunden ifråga inte mådde speciellt bra av sin övervikt...
Med reservation för att jag minns dåligt.

Om jag nu minns rätt.... då har jag mycket svårt att tro att någon skulle bli fälld för att hålla hästen i för gott hull....

Det finns hästar som är svåra att få upp i hull. Har bla haft en ponny, mkt fullbod i honom. Han ville ha koll på allt då han tyckte att han var flockens ledare. Fick alltid stödutfodra honom på sommarbete. Han gjorde av med mkt energi med att vara så uppmärksam hela tiden, dessutom så tävlades han en hel del. Han var svår att få upp i hull, men sedan gick det ganska så okej med att hålla den vikten man ville ha (när han hade gått upp).
Vi har även för nuvarande en häst som är svårt att få upp, han kan gott lägga på sig några kilo till, men det tar ju lite längre tid när hästen hålls i full gång..

Jag tror hästar/djur och människor är lika på vissa sätt. Vissa människor kan äte massor av mat utan att de går upp ett gram, medan vissa bara behöver se lite mat för att rusa upp ett par kilo.

Hästar som inte fått mat under längre tid svälter ihjäl = vanvård. Det är väldigt svårt att få igenom att djur är vanvårdade, det ska i stort sett vara fara för deras liv inom snar framtid.
T ex hjärt- och kärlsjukdomar som hos människan är en stor orsak till dödsfall vid fetma finns nog hos hästar också, men om hästen dör i en hjärtattack tror jag inte att man relaterar det på samma vis som hos människor till fetman.

En veterinär berättade om en intressant studie från USA med trav -och galopphästar. Där hade det konstaterats att de bästa tävlingshästarna var de som hade fötts upp på stora torra beten under karga år med dåligt tillväxt på gräset = de hade ej växt för fort och aldrig varit tjocka som unga, de var starkast rent fysiskt och deras ben höll längre än de som växt upp år med större tillgång på foder.

Vi glömmer nog ofta att hästen är ett stäppdjur som är anpassade för att söka sin föda och samtidigt röra sig över stora ytor.

Själv har jag två sommarbetesfeta hästar och en unghäst som faktiskt inte är fet, men han växer mycket nu, så han måste väl vara en blivande stjärna om man får tro studien:angel:

*kl*

om en hästägare låter sin häst bli för tjock så är densamme oftast ovillig till att ta till sig att hästen är för tjock.. gick tyvärr dåligt för en islandshäst jag kände, bara 6 år när han avlivades, vägde 500 kg efter ett bete (ska väga 350) och gick aldrig ner det pga återkommande kotledsinflammationer i båda fram (framkallat av fetman) och han fick vandra vidare i våras..

Jo, det kanske är så att de har väldigt svårt att ta till sig att hästen inte mår bra.

Jag har två stycken såm är äckligt feta. Tyvärr så växer ju gräset som bare den här. Jag har dom här två i en liten totalt nerbetad hage på natten. Det skall bli skönt när man stallar in och kan reglera deras mat bättre tycker jag.
Jag tycker att betes säsongen är så kort som den är ändå ju. Stoet som är så tjock var det redan då vi köpte henne och har ändå lyckats ta ner 100kg på henne.

Senast ändrad:

Jag startade denna tråden, för alla reagerar när de ser en mager häst, men en sådan kan kanske må bättre än en som är smällfet.

Med mager menar jag att man kan se revbenen, men att den inte är undernärd, för det är en väldig skillnad!!

Jag kallar det för djurmisshandel när hästarna är så tjocka att de knappt kan röra sig! Men jag aldrig hört någon säga att man anmält en hästägare på de promisserna!!!! :confused:
Jag gjorde en anmälan ifjol när en i närheten släppte sin shetland för tredje året i rad på sommarbete med halvblod. Den skulle alltså få fång för tredje gången... Inspektören i kommunen är jättebra (känd ryttare) så han tog ett snack med ägaren som "lydde". Det var alltså okunskap/oförstånd/oförmåga. Shetlänningen har sedan dess bantats ner till normalhull och går på "minigräs" och mår prima. :idea:

Han var köpt som sällskap så de fick lösa detta genom att göra en minihage i den stora. Hyfsad lösning.

Men den är ju frisk:confused:

Varför räknas inte den?
Jag anser mig vara frisk men kanske inte tål all mat.

Sen tycker jag att det är väl ofta sommarbetet som är grogrunden till många fethästar.
Hur många hästar som INTE går på gräsbete är feta?

Skulle inte den "sommarfeta" hästen motioneras skulle den ju fortsätta vara fet.

En häst som inte tål foder kan inte betecknas som frisk i det avseendet. Jag utgår från att ni ger den foder som den tål och att den på så sätt hålls besvärsfri. Jättebra, men något i dess tarmsystem är inte ok.

Det finns fö många hästar som dras med fetma året runt, ofta pga missriktad välvilja från ägaren. Detsamma gäller tyvärr även för våra andra sällskapsdjur som hund och katt. Fetma hos djur diskuteras allt mer som ett problem i vårt samhälle, i första hand pga den ökade sjukdomsstatistik som ses hos dessa individer.

Om du väljer att blunda för detta så är det helt upp till dig. Min åsikt är att det är grymt att övergöda djur, även om jag kan ha förståelse för att det inte är så jäkla lätt att hålla idealvikt på en matfrisk och lättfödd ponny.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar