Varför är det ASRP som tar hand om reg av korsningsponnyer?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare violence
  • Startdatum Startdatum
V

violence

vet någon? förut var det väl SPAF som hade hand om det? ASRP är ju en avelsförening med väl uttalade mål om att skapa en svensk ridponny, alltså en egen ras. hur kom det sig att de tar hand om registreringar för alla andra korsningsponnyer också? jag förstår inte riktigt vad de har med varandra att göra.

:confused:

Precis som ASVH har hand om alla korsningar som är av storlek större än ponny.

ja det var ju ett tydligt svar :smirk:
så det är alltså för att ASVH har hand om de stora hästarna som ASRP har hand om korningsponnyerna?

jag undrar varför SPAF la över det ansvaret på ASRP, om jag nu inte var tillräckligt tydlig.

Svensk Ridponny är ingen 'egen ras' utan en registrerad ponny som visserligen kan vara ett renrasigt varmblod eller en korsning av olika raser.. bedömd och godkänd att införas i ASRP's register/stambok!

SPAF registrerar de renrasiga ponnyerna.

det där har du nog fått om bakfoten, en svensk ridponny är visst en egen ras och kan inte alls vara ett varmblod. men eftersom det är ASRP som både registrerar den svenska ridponnyn OCH de andra korsningsponnyerna blir det lätt lite förvirrande.

Svensk ridponny är en egen ras och är som många andra ponnyraser medlem i SPAF.
En anledning till bildandet av ASRP var att försöka strukturera och organisera all korsningsavel, med målsättning att producera svenska konkurrenskraftiga sportponnyer. Väldigt många ponnyer är ju korsningar och ofantligt många med Okänd som far (och mor). Det är ju trots allt lättare att få en framgångsrik avel om man vet vilka hingstar och ston som förärver olika egenskaper.
Jag tror att det pågår en utredning fn, om vem som i framtiden ska registrera korsningsponnyerna.

Sorry, menade inte så. Men jag kan förstå att man vill utnyttja de resurser som finns. Har man en registrator som registrerar godkända Ridponnyer (alltså med raskod 43) så har den mycket tid över. Kan man då avlasta SPAF och låta den registrator som finns på ASRP ta även korsningsponnyer så har man ju sparat in en resurs. Dessutom blir det mindre spritt.

Vad spelar det för roll egentligen? Förrutom att "folk" kallar sina korsningar för ridponnyer...

Jodå! Svensk Ridponny är visst en ras, med rasbeskrivning och egen raskod (43).

sant!

jag var mest nyfiken varför det är så, och som du säger blir det ofta ihopblandat. vissa ägare till korsningponnyer med okänd/ej gdk stam verkar tro att de äger en sv ridponny.

Ja, precis som de med diverse storhästkorsningar påstår att de har halvblod. Raskoden är avslöjande!

Oops :o.. svarar till er ALLA, har varit och *läst på* i ämnet, men från starten (ASRP) var det väl inte tal om att de skulle bli en 'egen ras'??

Helt rätt är det ju ändå, varför skulle annars t.ex hbl få vara en 'egen ras' :smirk:

En bekant hade ett hbl-sto (147cm) för några år sen som kunde få reggas in efter prem.. sades det, vet ej i nuläget hur det blev med det!

Man blir aldrig för gammal för att lära, men svårare är det att komma ihåg det man lärt sig :D

Gott Nytt År!

När ASRP bildades måste de ju haft syfte att få en egen ras? Annars var det väl ingen mening att bilda rasförening. Jag vet faktiskt inte när de fick egen raskod, men 1995 registrerade jag min första och då fanns det ridponnyer med raskod 43 sen ganska länge.

Det finns naturligtvis en egen ras som heter Sv.ridponny, målet var att eftersträva tyskland, england samt hollands ponnyer som är väl konsiliderade. Det är en fullblodskorsning från början med väldigt tydliga regler vilka raser som får ingå. Det är de så kallade långbenta ponnyerna. Att föredra är det Welsh samt fullblod av olika typer, som nr två är det NF, Connemara etc. Det kan inte förekomma varmblod, fjording shetland etc.
Raskod 43 reggas dom med. Själv avlar jag på tyska ponnyer med ett visst inslag av engelskt Downland och Small-land blod samt holländare. Det är en väldig skillnad på korsningar och dessa prestationsmässigt samt prismässigt.
Hbl kan förekomma till en viss del.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka