Varför är avmaskningsmedel receptbelagt?

Sv: Varför är avmaskningsmedel receptbelagt?

Om du får recept av vem ? För att få maskmedel måste du ringa veterinären. Labet kollar bara om maskförekomst finns eller ej.

KL

Hur är det nu med fölen (alltså födda 07)? Visst bör man köra träckprov på dem runt jan/febr? Hur länge bör man kolla dem även på vintern?

Vilket "dubbelpreparat"? Vad för koll visade på bandmask och när togs det i förhållande till när du avmaskade?

...
Använde då Equimax och den ska väl täcka alla maskarna ?

Avmaskade med detta i våras

Träckprov togs nu i Januari vilket då visade Bandmask .

Mvh Mia

Använde då Equimax och den ska väl täcka alla maskarna ?

Avmaskade med detta i våras

Träckprov togs nu i Januari vilket då visade Bandmask .

Mvh Mia

Japp, Equimax tar även alla stadier av bandmask. Fick du positivt på bandmask sen i januari så vet man att era hagar är smittade och då är det läge för åtminstone en bandmask-kur per år, företrädelsevis vid första avmaskningen för året.

Jag har noll att säga till om angående hagar då hästen är inackorderad.
"Avmaskar mindre än många" menade jag att jag inte är en av dem som avmaskar i tid och otid, utan jag håller mig till avmaskningsrekommendationerna. Gammaldags och tråkig.

Nåja, tur att det finns så många hästägare här iaf som anammat träckprov. Får väl göra ett ryck med det till våren också. Men, då kanske det är läge att göra ett annat prov än KollaMasken, så man får ett något mer utömmande svar...?

En fundering- på många ställen jag varit och jobbat avmaskas det som sagt varje-varannan månad under betessäsongen.
Om man ska ta träckprov då? Är det 380 kr varje-varannan månad som gäller då, eller räcker det med en gång det året?
det pratas så mycket om att det blir billigare med träckprov, men jag får inte riktigt ihop det.

Jag blev så grymt arg när jag gick in på Apotekets hemsida och skulle kolla om de hade avmaskningsmedel. Vad möttes jag av? Jo, jag möttes utav en text som löd ungefär såhär "kontakta veterinär. avmaskningsmedel är numera receptbelagt" , så nu ska man behöva ringa en veterinär vid varje avmaskning och dessutom komma med en god förklaring till att avmaska? guuud.. vad jobbigt.....

Jag är HELT EMOT att ta träckprov. Visst, helt okej om man har en eller två hästar men jag har 5 hästar.. skulle jag ta träckprov på alla dom så skulle det kosta mig ungefär 1.500 kr + sedan ev. avmaskningsmedel. Nej, jag är inte miljoner.

JAG ÄR ARG!!!!!!!!! :(:(:(:(:mad::mad::mad::mad:

asså det har ju alltid funkat att köpt avmaskningsmedel förut på apoteket, varflr skulel det inte funka lika bra nu! Åhh! BBlir också arg"!

En fundering- på många ställen jag varit och jobbat avmaskas det som sagt varje-varannan månad under betessäsongen.
Om man ska ta träckprov då? Är det 380 kr varje-varannan månad som gäller då, eller räcker det med en gång det året?
det pratas så mycket om att det blir billigare med träckprov, men jag får inte riktigt ihop det.

Om jag har fattat det rätt så är det så att om man tar träckprov och hästen visar NOLL i mask ja då har inte hästen mask och då tar man nytt prov nästa ÅR.
Men om hästen visar att den HAR mask på träckprovet då får man ju såklart avmaska efter intervallet på det medel man använder. Tex banmint som har (hade?) 4 veckors inervall. då måste man avmaska var 4 vecka under tiden hästen går på betet. Och då kan det även vara bra att ta prov på slutet av sommaren för att se så att masken minskat(? osäker på detta)

Så om hästen inte har mask så blir det billigt eftersom man inte måste avmaska eller ta nytt prov förens nästa år.
Men om hästen har mask så blir det dyrare eftersom man även betalat för träckprovet men då får man ju reda på hur mycket mask hästen har och kan därför ge ett medel som är bra anpassat för just den masken/mängden

Man måste ringa ändå dessvärre.

Vad krångligt :eek:
men det är ju å andra sidan bra, läkemedel eller andra slags preparat vare sig det är receptbelagda eller inte ska inte överkonsumeras..
får man recept av vet då ? eller måste man rent åka till vet för att få det?

Det är nya EU-bestämmelser som är anledningen.

Motiven som anges för de nya bestämmelserna är att myndigheterna vill förbättra säkerheten för livsmedelskonsumenter. Hästar anses ju ingå i livsmedelsproduktionen trots att många hästar idag blir undantagna från livsmedelsproduktion i och med att de behandlas med diverse läkemedel.

Ett annat skäl som anges för de nya reglerna är att myndigheterna vill minska risken för att parasiter och mikroorganismer utvecklar resistens mot antibiotika och avmaskningsmedel.

asså det har ju alltid funkat att köpt avmaskningsmedel förut på apoteket, varflr skulel det inte funka lika bra nu! Åhh! BBlir också arg"!

Tydligen så har det inte fungerat. Många kollar ju inte om hästarna har mask eller ej utan bara avmaskar för man "måste".
Vill man kan man fortsätta med det. Undantaget är att man nu måste kontakta veterinär som ringer in recept.
Var gång man avmaskar så ger man hästen ett gift. Tror inte alla är medvetna om det.
// Linda

Men tänk vad mycket pengar du TJÄNAR om de inte har parasiter????:idea:

I längden tjänar man ju faktiskt på att ta träckprov, för att man avmaskar rätt och förmodligen inte behöver hålla på år ut och år in....;)

Jag har noll att säga till om angående hagar då hästen är inackorderad.
"Avmaskar mindre än många" menade jag att jag inte är en av dem som avmaskar i tid och otid, utan jag håller mig till avmaskningsrekommendationerna. Gammaldags och tråkig.
Man har mer att säga till om än man tror. Det gäller bara att våga ta upp det, och på ett bra sätt. Om du erbjuder dig att göra något extra och inte kräver att stallägarna ska ta på sig mer, då brukar det funka bättre. Det går fortare än man tror att ändra ett beteende (även hos stallfolk :D ) bara de slipper göra grovgörat (tänkandet) själv.
Nåja, tur att det finns så många hästägare här iaf som anammat träckprov. Får väl göra ett ryck med det till våren också. Men, då kanske det är läge att göra ett annat prov än KollaMasken, så man får ett något mer utömmande svar...?
Det som du inte får med på KollaMasken är ju bandmask, den kan du ta separat prov för. Kika på Vidilab och SVAs sidor så hittar du prislistor för andra prover. Men om din häst hade bandmask igen efter avmaskning med prazikvantel skulle jag köra på minst en bandmask-avmaskning per år ett tag, och sen göra en koll om några år igen.

Om man gör ett träckprov på våren som visar att hästarna har så mycket att de behöver avmaskas, då ser man ju till att få recept så det räcker hela grässäsongen och man kan avmaska med rätt intervall. Har man gjort rätt och även ordnat lite med hagarna och så, så lär parasittrycket vara mycket lägre året efter och färre behöver avmaska.

I stort kan man säga; ett rent prov första gången man prover = ett till prov samma säsong. Ett rent prov andra året = inget mer det året. Positivt prov så avmaskning krävs - nytt prov nästa vår.

KL

Hur är det nu med fölen (alltså födda 07)? Visst bör man köra träckprov på dem runt jan/febr? Hur länge bör man kolla dem även på vintern?

Normalt är det bara fjolårsfölen som behöver kollas. När de är äldre brukar de ha egen motståndskraft.

Men är det bara att ringa vet och säga hej min häst har mask kan du skriva ut recept eller vill de se masktestet?

Men man kan ju ändå hoppas att en veterinär med lite koll ber att få se provsvaret ändå. Enkelt via fax eller mail, eller åtminstone frågar på tfn hur mycket mask hästen har...;)

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 612
· Visningar
164 968
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 199
Senast: Boj
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka