Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så bra !
Jag tycker det skulle vara jobbigt att ringa vet varje gång då de är så upptagna här uppe och det finns inte så många..Men en fråga till, får man recept då eller måste jag ringa vet ändå ?
Använde då Equimax och den ska väl täcka alla maskarna ?Vilket "dubbelpreparat"? Vad för koll visade på bandmask och när togs det i förhållande till när du avmaskade?
...
Använde då Equimax och den ska väl täcka alla maskarna ?
Avmaskade med detta i våras
Träckprov togs nu i Januari vilket då visade Bandmask .
Mvh Mia
Jag blev så grymt arg när jag gick in på Apotekets hemsida och skulle kolla om de hade avmaskningsmedel. Vad möttes jag av? Jo, jag möttes utav en text som löd ungefär såhär "kontakta veterinär. avmaskningsmedel är numera receptbelagt" , så nu ska man behöva ringa en veterinär vid varje avmaskning och dessutom komma med en god förklaring till att avmaska? guuud.. vad jobbigt.....
Jag är HELT EMOT att ta träckprov. Visst, helt okej om man har en eller två hästar men jag har 5 hästar.. skulle jag ta träckprov på alla dom så skulle det kosta mig ungefär 1.500 kr + sedan ev. avmaskningsmedel. Nej, jag är inte miljoner.
JAG ÄR ARG!!!!!!!!!![]()
En fundering- på många ställen jag varit och jobbat avmaskas det som sagt varje-varannan månad under betessäsongen.
Om man ska ta träckprov då? Är det 380 kr varje-varannan månad som gäller då, eller räcker det med en gång det året?
det pratas så mycket om att det blir billigare med träckprov, men jag får inte riktigt ihop det.
Man måste ringa ändå dessvärre.
asså det har ju alltid funkat att köpt avmaskningsmedel förut på apoteket, varflr skulel det inte funka lika bra nu! Åhh! BBlir också arg"!
Man har mer att säga till om än man tror. Det gäller bara att våga ta upp det, och på ett bra sätt. Om du erbjuder dig att göra något extra och inte kräver att stallägarna ska ta på sig mer, då brukar det funka bättre. Det går fortare än man tror att ändra ett beteende (även hos stallfolkJag har noll att säga till om angående hagar då hästen är inackorderad.
"Avmaskar mindre än många" menade jag att jag inte är en av dem som avmaskar i tid och otid, utan jag håller mig till avmaskningsrekommendationerna. Gammaldags och tråkig.
Det som du inte får med på KollaMasken är ju bandmask, den kan du ta separat prov för. Kika på Vidilab och SVAs sidor så hittar du prislistor för andra prover. Men om din häst hade bandmask igen efter avmaskning med prazikvantel skulle jag köra på minst en bandmask-avmaskning per år ett tag, och sen göra en koll om några år igen.Nåja, tur att det finns så många hästägare här iaf som anammat träckprov. Får väl göra ett ryck med det till våren också. Men, då kanske det är läge att göra ett annat prov än KollaMasken, så man får ett något mer utömmande svar...?
Om man gör ett träckprov på våren som visar att hästarna har så mycket att de behöver avmaskas, då ser man ju till att få recept så det räcker hela grässäsongen och man kan avmaska med rätt intervall. Har man gjort rätt och även ordnat lite med hagarna och så, så lär parasittrycket vara mycket lägre året efter och färre behöver avmaska.En fundering- på många ställen jag varit och jobbat avmaskas det som sagt varje-varannan månad under betessäsongen.
Om man ska ta träckprov då? Är det 380 kr varje-varannan månad som gäller då, eller räcker det med en gång det året?
det pratas så mycket om att det blir billigare med träckprov, men jag får inte riktigt ihop det.
KL
Hur är det nu med fölen (alltså födda 07)? Visst bör man köra träckprov på dem runt jan/febr? Hur länge bör man kolla dem även på vintern?
Svar JAhej min häst har mask kan du skriva ut recept
Svar NEJeller vill de se masktestet
Svar JA
Svar NEJ