Varför är avmaskningsmedel receptbelagt?

Sv: Varför är avmaskningsmedel receptbelagt?

Det glädjer mig såååå, att så många förstår vad poängen är bakom att göra träckprov och komma ifrån avmaskningar på rutin... men jag vill göra ett tillägg här.
Glöm inte bort ALLA de gifter en spruta innehåller!!!
Det går inte hästen obemärkt förbi, tre dagar efter skall man inte låta hästar gå nära vattendrag för att gifterna läcker ut i vattnet... tänk på era stackars hästar ... som får dessa gifter oftast helt i onödan..

Inte mina, vi har träckprovat i många år - och avmaskat desto mindre! ;)

KL

Jag tar träckprov i första hand på min häst. Men på hösten när man behöver avmaska mot styngflugan (om man vet att hästen fått i sig massa ägg), hur gör man då? Denna gången när jag skulle avmaska så var vet. VÄLDIGT tveksam till att skriva ut. Nu gjorde hon det ändå av andra orsaker, men jag tror inte hon skulle gjort det för enbart styngflugeägg.
Vad jag har fått lära mig så ska man avmaska mot dem om det behövs, men vad gör man om vet. vägrar skriva ut?
Vissa säger att det inte behövs när det gäller styngflugor, andra att de kan orsaka en del skador ändå. Försöker ju ta bort äggen, men det blir ju nya hela tiden och man vet inte hur mycket hästen hinner få i sig. Speciellt inte om man skulle vara bortrest ett par veckor eller så.
Vad säger era veterinärer om styngflugor?

Beroende på vem man frågar så får man två olika svar, det gäller bara att välja det som stämmer för dig.;)

En veterinär sa att man skulle skippa träckprovet och avmaska på rutin, just pga styngflugan.

SVA sa att vi skulle vänta med träckprov och avmaskning till våren, så kunde man avmaska mot det som behövdes insklusive styngfluga. Det berodde på att vi hade haft 3 nollade träckprov efter varann tidigre.

Så man kan vänta med styngflugeavmaskningen ända till våren? Min har aldrig haft mask på nåt träckprov.

Varför ska du hyra någon annans häst och betala för det i sommar om du nu har 5 egna?

(tänker på den tråden du nyligen startade men som har försvunnit?)

*knapplån*'

I kolla masken paketet så kollas väll inte bandmasken eller har jag fel ??

Tycker att många får ett 0 resultat på sina maskkollar och jag har flyttat mina hästar till nÿ mark och såg till att avmaska mina hästar med Dubbelpreparat innan min flytt .

Dock har mina hästar ändå vid en koll bandmask ??

Man har ju sagt på slakterierna att bandmasken förekommer mycket mer än vad som sägs har för mig att siffran ligger på mellan 60-70% av alla hästa som kommer in till slakterierna har bandmask .

Så hur många har igentligen kollat Bandmasken också ?

Mvh Mia

*kl*

Äh, jag förstår TS också. Jag blev också mäkta irriterad när jag knallade in på apoteket och såg att det var receptbelagt.

Men men, jag ringde bara till min veterinär dagen därpå och sa att jag behövde recept på maskmedel. Svårare än så var det inte. Bara lite jobbigt att ringa till vet först, om man är lat.
De veterinärer jag känenr har hästar själv som avmaskas enligt rullande schema. De kräver inte ngt KollaMasken innan jag får recept- men å andra sidan "överavmaskar" jagi nte min häst heller.

KollaMasken har jag däremot varit med om har "missat" ganska kraftig mask på en häst, inte helt ok....

Jag tycker det är helt rätt med recept. Avmaskning i onödan leder bara till resistens, och jkag tror inte någon vill ha det.

Vad kostar det inte att avmaska flera gånger årligen då? Jag har inte behövt avmaska min häst på två år, har gjort träckprov en gång varje år, och jag har verkligen tjänat in pengar på det, istället för att avmaska enligt det gamla "innan bete, under bete, höst"-systemet.

Ja, har också hört att det är vanligt med bandmask.
Men anledningen till att man inte kollar bandmask är väl för att det visat sig att det är väldigt få hästar som får problem orsakade av parasiterna till skillnad mot t ex blodmask som visat sig kunna göra en hel del skada.
Rätta mig om jag är ute och cyklar! ;)

*knapplån*'

I kolla masken paketet så kollas väll inte bandmasken eller har jag fel ??

Tycker att många får ett 0 resultat på sina maskkollar och jag har flyttat mina hästar till nÿ mark och såg till att avmaska mina hästar med Dubbelpreparat innan min flytt .

Dock har mina hästar ändå vid en koll bandmask ??

Man har ju sagt på slakterierna att bandmasken förekommer mycket mer än vad som sägs har för mig att siffran ligger på mellan 60-70% av alla hästa som kommer in till slakterierna har bandmask .

Så hur många har igentligen kollat Bandmasken också ?

Mvh Mia

Vilket "dubbelpreparat"? Vad för koll visade på bandmask och när togs det i förhållande till när du avmaskade?

Sen - hur allvarlig skada gör bandmasken om så mycket som 70% av hästarna har det, men det inte märks på dem öht?

På KollaMasken och andras prover som använder McMaster-metoden så kan man visst hitta bandmaskägg. Ser provtagaren ägg så självklart anges detta! Men det betyder inte att hästen är ren för att det provet inte visar något.

Blodprovet däremot visar positivt även om hästen är ren, t.ex. om man avmaskat det närmaste halvåret...

*kl*

De kräver inte ngt KollaMasken innan jag får recept- men å andra sidan "överavmaskar" jagi nte min häst heller.

KollaMasken har jag däremot varit med om har "missat" ganska kraftig mask på en häst, inte helt ok....

Hur vet du att du inte överavmaskar?

Vad är det för kraftig mask som missades och hur upptäckte du det?

Kan "kolla masken" användas som gilltigt träckprov ??
brukar använda det, smidigt och bra..hoppas bara att jag kan fortsätta använda det ! :love:

Var mycket nyligen på en föreläsning om just avmaskning. Hon som höll i föredraget arbetar på SVA avd. för parasitologi.
Enligt henne är styngflugan INTE farlig för hästen. Den passerar i princip rätt igenom. Effektivast är att "skrapa" bort äggen på benen på hästen.

Mockning av hagar m.m. ihop med träckprovsundersökning osv, kan vara ett lika bra och effektivt sätt (om inte bättre) för alla parter att bekämpa parasiter på.

Tycker att det är jättebra. Nu slipper vi kanske massa avmaskande för avmaskandets skull.

TS: du måste väl inte ta träckprov på alla, utan det räcker väl med ett prov/hage. Samt att om det är så att de inte har mask, så behöver du ju inte köpa maskmedel, och då slipper du den kostnaden. Det är bättre för hästarna, miljö och så slipper vi resistenta maskar förhoppningsvis.

Inte min häst, däremot en häst i stallet. Lade inte allt på minnet, men vet att hon skickade in ett KollaMasken som var OK.
Hästen utreddes just då av veterinär pga att den magrade av och hade blodbrist. Prover skickades utomlands till högero ch vänster, och där upptäcktes mask. Fråga mig inte vilken, för som sagt lade jag inte det på minnet.

Jag avmaskar mycket mindre än många. Där jag tidigare jobbade kom deto ch gick mycket hästar + fanns mycket föl och där avmaskades varje-varannan månad under betessäsongen.
Jag kanske har helt fel, och ja, jag borde säkert börja ta träckprov, men just nu lyssnar jag på ordinarie veterinären som tycker att det är OK att hålla sig till "avmaskningsrekommendationerna" på en unghäst som står i ett stall med inackorderingar som kommer och går titt som tätt.

Såklart, det är ett helt vanligt träckprov gjort hos labb!

Så bra ! :banana:
Jag tycker det skulle vara jobbigt att ringa vet varje gång då de är så upptagna här uppe och det finns inte så många..Men en fråga till, får man recept då eller måste jag ringa vet ändå ?

Du kanske hellre ska lyssna på en parasitolog än en veterinär. Veterinärer har ibland dålig kunskap om just maskning. Och uppdatering ang senaste råd och rön kan ibland vara bristfälligt.

Inte min häst, däremot en häst i stallet. Lade inte allt på minnet, men vet att hon skickade in ett KollaMasken som var OK.
Hästen utreddes just då av veterinär pga att den magrade av och hade blodbrist. Prover skickades utomlands till högero ch vänster, och där upptäcktes mask. Fråga mig inte vilken, för som sagt lade jag inte det på minnet.
Då tycker jag faktiskt du inte ska uttrycka dig som du gör när du inte har alla fakta. KollaMasken MISSAR INTE, den visar det den påstår sig göra, dvs talar om RUNDMASK. Prover utomlands är blodprov för bandmask som det råder väldigt delade meningar om, och den påstår sig inte KollaMasken att den visar heller. En häst som magrar av och har blodbrist skulle jag avmaska mot bandmask ändå, inte vänta på prover faktiskt.

Jag avmaskar mycket mindre än många. Där jag tidigare jobbade kom deto ch gick mycket hästar + fanns mycket föl och där avmaskades varje-varannan månad under betessäsongen.
Jag kanske har helt fel, och ja, jag borde säkert börja ta träckprov, men just nu lyssnar jag på ordinarie veterinären som tycker att det är OK att hålla sig till "avmaskningsrekommendationerna" på en unghäst som står i ett stall med inackorderingar som kommer och går titt som tätt.

Eller så tar man ansvar och ser efter hagrutinerna och ser till att få koll på nyinkomna hästar (med prov och ev. avmaskning) så att man håller ner smittrycket på det sättet. Att du avmaskar mindre än många kanske gör saken värre? Eller så avmaskar du de gångerna du gör i onödan i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 612
· Visningar
164 961
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 199
Senast: Boj
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka