Varför äpplen i foderhinkarna?

Sammetsflickan

Trådstartare
Ja som rubriken säger, jag förstår inte varför så många hästägare envisas med att lägga ett äpple/äppelbitar i varje foderhink?
Jag kan förstå om det är höst och man har äpplen som man vill bli av med från trädgården hemma, eller om man vill ge sin häst t.ex. bara mineraler och vill göra det lite godare. Men varför annars?

Havren/krafften/betforen är ju redan gott så det behöver inte bli "godare". De som lägger äpple i kvällshinken som en slags belöning för att hästen arbetat bra tidigare den dagen, är ju bortkastat eftersom ju belöningen måste komma direkt för att hästen ska förstå (annars ser hästen det som vanlig fodring).

Och slutligen, de som ger det för att det är nyttigt och hästen "ska få lite vitaminer". Det tycker jag också är onödigt eftersom ett/två äpplen ger så pass lite vitaminer att det knappt märks (Då ska man ge väldigt många äpplen per dag).

Så jag undrar varför, det måste ju bara innebära extra jobb (om än lite) men särskilt om man ska skära sina äppelbitar varje dag?

Mina kära äppelfantaster berätta hur ni tänker! :)

Kramar från sammetsflickan

Sv: Varför äpplen i foderhinkarna?

Då jag sällan ger något kraftfoder alls , så läggs det kanske äpple ( eller oftare morot ) i hink exempelvis vid intagning , eller efter ridtur , bara för en trevlig och uppskattad rutin för hästen. Det tycker dom är gott ! :d

Jag brukar ofta köpa äpplen och morötter som "godis" till mina hästar.
Belöning efter att vi har ridit men ganska ofta hinner dom börja bli dåliga innan dom tar slut och då åker dom i med kraftfodret.

Sen tror jag att många lägger i det just för att det är gott=) Ok kraftfodret är gott också men jag tror att vi människor ser äpplen och morötter som vårat svar till godis. Och kraftfodret som mat tex potatismos och köttbullar.
helt enkelt man vill ge det för att hästen gillar det och det ska bli lite xtra gott.

Min får hö, lusern och morot/äpple varje dag. Märks att hon gillar godbitarna för de är det första hon letar upp i höet. Sen äter hon upp lucernet och sist höt. Hon får inget kraftfoder då hon inte behöver det.
Skulle tippa på att de som lägger äpplen i maten gör de så att hästarna kanske ska äta upp det om de får en godbitar i.
Hade hand om en häst för några år sen som man fick ge äpple/morot i maten för att han skulle äta upp.

Ja som rubriken säger, jag förstår inte varför så många hästägare envisas med att lägga ett äpple/äppelbitar i varje foderhink?
Jag kan förstå om det är höst och man har äpplen som man vill bli av med från trädgården hemma, eller om man vill ge sin häst t.ex. bara mineraler och vill göra det lite godare. Men varför annars?

Havren/krafften/betforen är ju redan gott så det behöver inte bli "godare". De som lägger äpple i kvällshinken som en slags belöning för att hästen arbetat bra tidigare den dagen, är ju bortkastat eftersom ju belöningen måste komma direkt för att hästen ska förstå (annars ser hästen det som vanlig fodring).

Och slutligen, de som ger det för att det är nyttigt och hästen "ska få lite vitaminer". Det tycker jag också är onödigt eftersom ett/två äpplen ger så pass lite vitaminer att det knappt märks (Då ska man ge väldigt många äpplen per dag).

Så jag undrar varför, det måste ju bara innebära extra jobb (om än lite) men särskilt om man ska skära sina äppelbitar varje dag?

Mina kära äppelfantaster berätta hur ni tänker! :)

Kramar från sammetsflickan
För att det är gott och nyttigt, och jag tycker inte alls att det är särskilt jobbigt:confused::)

För att vi gärna vill klema bort våra älsklingar på de sätt vi kan. Äpple är då ett exempel. Man känner sig dessutom lite extra omtänksam när man skär ner äpplet i småbitar. Det är kärlek från hästägarens sida skulle jag säga:D

Det tar längre tid att skriva ditt inlägget än vad det tar att klyfta ett äpple.....så hur tänker du??:angel:

Vad spelar det för roll? Vill man ge ett äpple eller morot till sin pålle kan man väl göra det, lär knappast göra någon skada.
Hade det däremot varit frågan om att någon gav äpplen till min häst utan mitt medgivande, då hade det varit en annan sak! Nu är visserligen inte min häst helt frisk i sin metabolism, så ingenting matas i honom utan att fråga mig först.

Det tar längre tid att skriva ditt inlägget än vad det tar att klyfta ett äpple.....så hur tänker du??:angel:

Hehe nej jag är övertygad om att det tar längre tid totalt att dag ut och dag in klyfta äpplen än 5 min att skriva ett inlägg ;)

Vad spelar det för roll? Vill man ge ett äpple eller morot till sin pålle kan man väl göra det, lär knappast göra någon skada.
Hade det däremot varit frågan om att någon gav äpplen till min häst utan mitt medgivande, då hade det varit en annan sak! Nu är visserligen inte min häst helt frisk i sin metabolism, så ingenting matas i honom utan att fråga mig först.

Det är klart att det inte spelar så stor roll för hästarna att ge dem äpplen om man vill men det är just det som är frågan: Varför hålla på att ge något om det ändå inte spelar nån roll?

Men av inläggen ovan förstår jag att flera ger det för att det ska vara lite extra gott!

nu äter min hingst inte äpplen=)
men skulle gärna ge honom det för att det är lite extra smaskigt och omtanke. precis som att man vill ha fina saker till de eller hunden. även om de rent krasst egentligen inte bryr sig så mkt eller at ett äpple om dagen ger så lite fysiskt...
jag tror mest det är för oss själva, som en nämnde att vi ser det som godis!

Hästarna i stallet får äpplen/morötter (beroende på säsong) för vitaminernas skull. Men då rör det sig inte om två äpplen om dan utan snarare nåt kilo.

Jag syftade på vad det spelar för roll för dig ;)
Jag kan se en stor funktion i det för folk som gör det, tänk vad snälla de måste känna sig! :D

Ja.. det spelar väl egentligen inte så stor roll för mig, alla gör som de vill men det är ju alltid roligt att fråga saker här på buke för man får så olika och intressanta svar :laugh:

Det är alltid bra om folk får känna sig snälla ;)

Kan säga att man känner sig väldigt elak när hästen inte får äta nånting sånt mumsigt godis! Jag vet ju hur mycket hästen älskar söta äpplen, men icke sa nicke, inget godis här inte!

För att hästen ÄLSKAR det! :love:

Han får ca 5 äpplen i krubban tillsammans med havre och betfor och sen kanske 2-4st som belöning och godis. Så jag tror att de gör nytta. Och det skadar ju inte att han får äta nåt han fullkomligt älskar.

Vi har fri tillgång på äpplen året runt i stallet, så jag vräker i honom det :angel:

När jag stod inackorderad i stoooort kolektivstall så var jag mer imponerad över hur de skar morötter och äpplen i yttepyttesmå bitar och vissa skalade t.o.m:D. att man ger för att man vill ge hästen godis är väl ungefär samma grej som att man matchar chabrak och lindor, gullar med hästen, etc. Totalt onödigt egentligen men hästar är ju ens hobby så varför inte.
Jag slänger dock ner grönsakerna hela, tom vitkålshuvud:-)

Min får inte varje dag, men när han får det så är det typ en hel morot eller bara delad i två tre bitar, och då är det för att han ska få lite variation på sin dag och något "roligt" då han gillar dom väldigt mycket.

Min ponny får lite äpplen och morötter av mig - för att hon är så gulligt <3 Mao som många andra nämnt, det är lite extra kärlek.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 675
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka