Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

kl

För att återgå till trådens ämne ;), så tror jag att överdrivet snuttigullande beror på
1. för lite kunskap
2. grupptryck.

Dvs, man rider några år på ridskola, köper sig en häst och hyr in den i ett kollektivstall. Där gör man som de andra gör, eftersom det blir väldigt obekvämt och jobbigt annars. Dessutom låter deras argument övertygande och bra, eftersom man inte vet bättre själv, och stallkompisarna är äldre/mer rutinerade/påstridiga.

Det är också väldigt lätt att över nätet köpa de där viktiga grejerna som behövs, och då finns inga ursäkter att inte göra "rätt".
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det beror mycket på hurdan häst man har, tycker jag; ras, vad den är van vid osv. Mina hästar har inga skydd på i hagen, har funderat på detta, men känns som om skydden ändå inte skulle hjälpa så mycket...man kan inte skydda hästen från allt, tyvärr...hästar är annars också otympliga i kroppsbyggnaden; stor kropp, smala ben, en kombination som inte fungerar så bra.
Täcken beror om sagt på häst - ett friskt kallblod kan vara utan täcke året runt om den är van vid det, medan min 24-åriga arabkorsning måste ha täcke på - dels för att han inte får tillräckligt bra kvalites vinterpäls, dels för att han inte håller värmen och börjar frysa. Han har dessutom haft täcke på hela sitt liv, att ta bort det plötsligt skulle inte fungera.
En bekant ville ett tu tre förrförra vintern lämna sin häst utan täcke (en irländsk korsningsponny, van vid täcken, en bekant till henne uppmanade henne att lämna hästen utan täcke), slutade med att den fick korsförlamning. Så täcken håller jag med om att man kan undvika om det går, som jag gör med min islänning, men är det nödvändigt är det ingen tvekan om att täcke ska på.
Mina hästar går ut i så stora hagar som möjligt, det är absolut det bästa för dem; de rör på sig naturligt, om de springer gör de inga snabba vändningar eller tvära stopp. Om det inte uppstår problem eller bråk, får mina hästar gå ihop med varandra. :) men det är klart, jag tar alltid det säkra före det osäkra; aldrig risker. Detta är min åsikt. :)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag tycker att skydd och täcken är OK om det är för hästens bästa.. Vissa hästar skadar sig lättare än andra och ja det kan ju finnas andra anledningar också..
Men jag har tyvärr också skådat att det finns vissa som sätter skydd på hästarna för att det är lite "flashigt".. Då tycker jag det är fel.
Detta ser man ofta på lite "finare" anläggningar, mest prylar på hästen i hagen och minsta möjliga kontakt med andra hästar och/eller kuperad terräng vinner! Gärna också får dom inte gå ute i mer än kanske 3 timmar/dag alternativt kan man välja att låta dom gå ut i skrittmaskinen en gång om dagen istället för i hage då det inte finns tillräckligt med hagar för antalet hästar. (Ja den anläggningen finns och existerar och det står klart och tydligt på hemsidan att man kan välja mellan utsläpp i hage eller skrittmaskin en gång om dagen).
Någonstans (absolut inte överallt vill jag tillägga) har det blivit så att det är liiite finare att ha hästarna ute så lite som möjligt och helst med massa skydd! Detta är inte alls ok enligt mig..
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

kl

För att återgå till trådens ämne ;), så tror jag att överdrivet snuttigullande beror på
1. för lite kunskap
2. grupptryck.

Dvs, man rider några år på ridskola, köper sig en häst och hyr in den i ett kollektivstall. Där gör man som de andra gör, eftersom det blir väldigt obekvämt och jobbigt annars. Dessutom låter deras argument övertygande och bra, eftersom man inte vet bättre själv, och stallkompisarna är äldre/mer rutinerade/påstridiga.

Det är också väldigt lätt att över nätet köpa de där viktiga grejerna som behövs, och då finns inga ursäkter att inte göra "rätt".

Det där tror jag var huvudet på spiken!
Har mött det så många gånger, unga tjejer som har sett hur andra, ofta också lite yngre, tjejer gör och då måste man göra likadant utan att skaffa sig bakomliggande kunskap. Och har många gånger alldeles för mycket prestige för att ens vilja ta reda på mer ....
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

kl

För att återgå till trådens ämne ;), så tror jag att överdrivet snuttigullande beror på
1. för lite kunskap
2. grupptryck.

Dvs, man rider några år på ridskola, köper sig en häst och hyr in den i ett kollektivstall. Där gör man som de andra gör, eftersom det blir väldigt obekvämt och jobbigt annars. Dessutom låter deras argument övertygande och bra, eftersom man inte vet bättre själv, och stallkompisarna är äldre/mer rutinerade/påstridiga.

Det är också väldigt lätt att över nätet köpa de där viktiga grejerna som behövs, och då finns inga ursäkter att inte göra "rätt".
Håller fullständigt med! Huvudet på spiken:bow::bow:
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det här är alltid en intressant diskussion.
Det har självklart att göra med olika individer och vad just dom behöver. Men hästar som blir daltade med som små blir täckade etc, upplever jag att dom blir mycket mer känsliga för väder, skador och sjukdomar. Nu säger jag inte att det är fel att täcka hästarna men det finns en gräns som många går över. Så många hästar man har sett som står mitt i sommarväder dubbelt täckade, och helt klart är besvärade. Och sen dom hästarna som står ute en blåsig och regning dag och skakar utan.
Jag tycker att det verkar som om att många hästägare täckar helt fel helt enkelt.
Sen att personer har olika åsikter javisst. Men vi gör väll det här för hästarnas vällmående?. Inte för vårt eget.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Just den bilden på CC :love: är avsedd för fotografering och alltså ingen "här går han naturligt i hagen bild"! ;)

Jag har allt sett bilder på honom med både benskydd, boots, täcke och svanslinda i hagen! + lädergrimma med namnbricka! :D


Min donna har täcke vid kall blåst/regn/snö (givetvis anpassat efter grader) och eftersom att hon leker och busar så himla mycket i hagen har hon oftast damasker runt om och boots fram. ALLTID när brodd sitter i.

När jag rider har jag alltid senskydd runt om + boots fram, damasker endast vid markarbete eller tömkörning.


Detta gör jag inte för att "gulligulla" med henne, utan för hennes eget bästa, för att jag är rädd om min bästa vän och vill att hon skall hålla i många många år! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Har inte läst hela tråden men det här har jag också funderat över...

Är iofs länge sen jag jobbade inom travet men då hade vi elithästar som tävlade internationellt och det fanns aldrig ens tal om skydd i hagen! En sak när det tränas i höga hastigheter, men inte i hagen. Kan tillägga att vi aldrig hade någon häst med skador pga hagen.

Numer ser jag bara travhästar när jag åker förbi gårdarna och jag har inte heller nu sett några skydd på, kan tycka att de i sig är en större skaderisk än att vara utan.

Har ju även ett gott exempel i min närhet, en av Sveriges (och Europas) största och mest framgångsrika tränare som har sina hästar går på lösdrift. De hästarna har dock täcke är det är kallt ute, men annars lever de ett så naturligt liv som möjligt.

Hästar som är vana att gå i hage rusar ju inte direkt runt, och är de inte vana, ja då får man väl vänja dom???
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag skulle kunna rabbla upp långa listor av otroligt framgångsrika hästar som står på box!!!!
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

(datorer är inte min starka sida så vi får se om detta fungerar)

Såg en bild på Commander Crowe-
en travpålle som sprungit in ganska många miljoner och är värd en hel del
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=22042

Han springer runt ute i hagen utan skydd, täcke osv. Det finns mängder med värdefulla hästar som får vara "nakna" i stora fina hagar...
MEN så finns det då dessa hobbyhästägare som promt ska linda in sina skyddslingar i bomull och knappt vågar släppa ut stackars pålle på annat än grusad paddock eller kanske en plan gräsplätt.... (men bara med täcke såklart så att det inte blir gräsfläckar om hästen rullar sig)
Varför detta snuttigullande?
Skulle vara intressant att höra era tankar om benskydd i hagen osv. :)

Det beror ju helt på vilken häst du har och vad den för behov. Att ensidigt bestämma sig för en sak (ex.vis hästen ska vara otäckad) oberoende på individ är helt fel väg att gå enligt mig.

Jag kan ta min egen häst som ett exempel (halvblod, går på lösdrift). Som unghäst gick han helt utan täcke, skydd eller skor. När han skulle arbetas mer såg jag att han lätt blev ömfotad (senare även konstaterat genom röntgen att han har tunna sulor), han var också med om en olycka som gör att hans muskler i bakdelen lätt knyter sig om han blir kall och han får ont.

Alltså har han numera skor med sula samt täcke på under den kalla/blöta årstiden. Skydd har han dock inte då han otroligt sällan slår på sig.

Man utgår alltså från hästmaterialet, vad det ska prestera och anpassar sedan så att den har lämplig utrustning. Lätt som en plätt.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag skulle kunna rabbla upp långa listor av otroligt framgångsrika hästar som står på box!!!!
Ta gärna upp några av namnen på de framgångsrika travhästar som hålls på box dygnet runt när de är i träning i Sverige. Skulle vara intressant att veta.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Hur kom du upp med "box dygnet runt" när jag sa box?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Hur kom du upp med "box dygnet runt" när jag sa box?
med tanke på att innehållet i den här diskussionen så förutsatte jag att du med "står på box" avsåg att hästarna inte fick möjlighet att röra sig i hage någon del av dygnet. Något som inte är helt ovanligt i vissa kretsar inom ridsporten (som i de fallen bland annat hänvisar till skaderisker). Travsporten har överlag en mycket sund inställning till hagvistelse för häst. Därav frågan om du kunde nämna några travhästar som hölls på box dygnet runt utan hagvistelse.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Antar att du svarade på fel knapp eller så saknar du läskunnighet...

Nej, det Alexandra_W och jag diskuterade var vid arbete om du läser vad vi skrivit, som jag sa så vet jag hur travare fungerar och hur deras rörelsemekanik skiljer sig från ridhästarna också hur träningen skiljer sig, spar din föreläsning till någon som behöver den.
Ta du det där med läsförståelsen....

här är det just travhästar som skiljer sig från hästar som kan galoppera o därmed utföra en hel del mer rodeo.
De har ju taskig balans i galopp.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag skulle kunna rabbla upp långa listor av otroligt framgångsrika hästar som står på box!!!!

Vad menar du då? Hästar som inte får vara ute och leva ett naturligt liv?

DET om något kallar jag för snuttigullande som gått totalt överstyr!
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Att stå på box betyder i min värld att dom inte är ute dygnet runt!!! Nej, mina hästar lever inte ett naturligt liv för då måste jag ge upp ridningen. Jag tränar och tävlar och det är onaturligt för alla hästar om man envisas med att dra paralleller till ett "naturligt" liv.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det handlar väl mer om att försöka tillgodose hästens behov av naturligt liv så långt det är möjligt. Om en häst klarar att gå ute dygnet runt och ändå kan ridas, köras och tävlas...varför inte sträva åt det hållet då? Därmed inte sagt att man ska slänga ut hästen vind för våg i ur och skur...
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ja det är så jag ser det med!

Många hävdar att hästen inte kan prestera fullt om de går ute dygnet runt, hur kan det då komma sig att travhästar i högsta eliten fixar det???:confused:

Min erfarenhet är att skadorna minskar då hästar som rör sig fritt sällan brallar runt, vilket är vanligare bland de som inte vistas ute så mycket.

Men det verkar ha blivit modernt att klä in hästarna och visst, det finns mycket snyggt, men jag tror knappast att det är det bästa för hästen....

Så långt det är möjligt vill ja ge mina hästar chansen att leva så naturligt som möjligt, trots träning och tävling.

Frågan är hur mycket vi har rätt att inte uppfylla deras behov bara för att vi vill träna och tävla.... Hur långt är vi beredda att gå för vår egen skull???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp