Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Benskydd har jag förståelse för. Har man en häst med sämre exteriör, eller på något sätt "klantiga" hästar, eller hästar som busar mycket i hagen.

Men dessa täcken hit och dit kan jag bli sur på.. Hästar ska ha täcken när de BEHÖVER! som ex. en rakad häst en kall vinterdag, hästar som blir ömma i ryggen när det regnar, om de är väldigt svettiga och behöver torka upp snabbare osv. Men att sätta på utan egentlig anledning visar bara på att man inte är tillräckligt kunnig om hästens värmebalans. Hästar klarar både kyla och värme mycket bättre än oss människor. Hästar har en kritisk temperatur (då de börjar frysa -om man är naken) på ca 25minus grader, medan vi människor har ca 25plus!

Att ha små "rutor" till hagar med en häst i varje tycker jag inte heller om.. då kan de lika gärna stå i boxen inne i stallet..

Vi har våra hästar på lösdrift, hobbyhästar som tävlingshästar (bland annat en valack med 10 SM medaljer, ett NM-guld, 7:e plats på VM) och alla går ute på lösdrift. Sen säger jag inte att man måste ha hästarna ute dygnet runt, för vissa passar box på nätterna bättre; men alla hästar bör få visas i en någorlunda stor hage och med hagkompisar. Eftersom hästar faktiskt ÄR flockdjur..

En häst som är van med "vanliga" hagar och lite hästkompisar, och får vara ute mycket om dagarna kommer inte busa och fara runt som vissa tror. Absolut största delen av tiden letar de mat eller sover..

Har läst nån studie för ett bra tag sen där det stod att hästar på lösdrift var hållbarare och friskare än hästar som står mycket på box. -kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, eller vart jag hittade den. /:
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Hej!

Jag har en arab som fryser vid regn om det är under 15 plusgrader. Vid blåst och regn är hon helt hopplös och bara skakar. Har hon däremot mat verkar det funka- tyvärr växer inte gräset så bra här vintertid.

Hon har dessutom boots på i hagen eftersom hon springer av sig skorna och då blir tokigt ömfotad. Jag måste vara en galet dålig hästägare... ;-)

/Lavinia, som anser att don efter person/häst gäller och hellre att hästarna är i hage med skydd (och täcke) än bara får stå i boxen hela dagarna "för dom kan skada sig".
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Kan inte folk få linda in sina hästar i vad som helst? Sålänge hästarna har stora ytor att röra sig på så spelar det väl ingen roll vad hästen har på sig annat än att det blir mera jobb för ägaren.

Sålänge allt som sitter på hästen är rätt utprovat efter omständigheterna och inte stör hästen så låt folk sätta på dom vad dom vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Har läst nån studie för ett bra tag sen där det stod att hästar på lösdrift var hållbarare och friskare än hästar som står mycket på box. -kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, eller vart jag hittade den. /:

Egentligen borde det inte behövas någon studie för att bevisa sånt, det bör säga sig självt att hästar som är vandringsdjur och har en kropp som är gjord för att röra på sig och behöver röra på sig för att fungera blir friskare på lösdrift.

Sen så är det väl så med alla slags djur att mera rörelse gynnar hållbarheten, inget djur stärker sig genom att stå still på en liten yta större delen om dygnet.

Sen finns det givetvis hästar som behöver mera än andra som i kanske behöva stå inne en liten stund på dagen för att klara av att äta i lugn och ro osv. Sånt måste man ta hänsyn till också.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det är en sak när vi som ryttare påverkar hästen vid arbete- men en häst som rör sig fritt borde inte behöva skydd?
Har de skydd i boxen också? vart ska man dra gränsen? Ska man åka hem på lunchen och ta av pålle täcket så att han inte blir för varm när solen tittar fram?

Min häst har faktiskt betydligt mera skydd i boxen än vad han någonsin har har haft i hagen. Med tanke på livligheten hos honom så hade jag honom lindad på alla fyra och täcke på i boxen för att undvika skador så långt som möjligt där. Ute har han alltid varit livlig men där har jag bara skydd på vid ev ihopsläpp och ev ny hage då han har en tendens att springa allt vad han har en stund i den nya hagen.

Nu med tanke på att skaderisken faktiskt är mindre i stor hage och flock än vad den är i boxen för min häst så har jag honom på lösdrift vilket han trivs otroligt bra med.

Och jag ser det som självklart att om man sätter på ett täcke för att det är kallt på morgonen så får man även ta ansvar att åka dit och ta av det när det blir varmt.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

När man säger att hästar på lösdrift är friskare så har dom undersökningarna gjorts av folk som vill att det ska vara så. Vill man att hästar mår bäst av att ha stall så går det utmärkt att jämföra lösdrifter med bra stall och konstatera att hästar mår bäst på box. Det finns så otroligt många hästhållningssätt så man kan påstå vad som helst. Däremot så är det sällan som folk tar upp vilka enormt skilda uppgifter hästar har, en del hästar får arbeta enormt mycket medans andra går som trädgårdstomtar. Det är väl ganska uppenbart att behoven hos dessa hästar är olika. När ridsport hade en artikel om att lösdrift var bra upp till regionalt tävlande så hette det snabbt att RS säger att lösdrift är bäst, man glömde bort resten av artikeln.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Nja, det mesta vad som gäller vad som är bäst för hästar och inte och vad hästar trivs bäst med och inte trivs med, det mesta handlar ju om vad hästen vuxit upp med.

En häst blir inte mera hållbar pga att hästen psykiskt trivs att stå uppstallad, även om det delvis har stor effekt för fysiken också. En häst som är ovan att få gå ute blir kanske stressad och då går det ut över fysiken på ett negativt sätt också.

Fysiologiskt så fungerar inte hästar optimalt när dom står stilla större delen av dygnet oavsett träning. En häst slutar inte fungera som en häst bara för att den tävlar.

Som jag skrev så kan hästar ha olika mycket behov däremot. En häst kanske behöver lite mera ensamtid en någon annan för att kunna äta i mera lugn och ro än någon annan som utan problem kan stå och äta med alla andra ostressat. Att ställa in hästen ett par timmar innan träningen, eller ställa in den natten innan tävling, det är inget konstigt.

Men överlag så är hästar strövande djur som har en kropp gjord för rörelse större delen av dygnet. Det går aldrig att komma ifrån. Det är det jag menar med att det bör inte krävas någon speciell studie för att bevisa att rörelse gynnar hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

En guldgruva att tjäna pengar alltså, benskyddstillverkare är en bra bransch just nu med andra ord:D:cool:
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag tror att mina hästar rör sig mer i sina stora hagar på dagarna än de lösdriftshästar vi har häromkring som mest ser ut att stå och hänga, jag tror aldrig jag sett dom varken springa eller vandra? Det avgörande för att hästar ska röra på sig är inte utevistelse i sig utan terrängen dom förfogar över.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Hästar rör sig mer eller mindre hela tiden om hagen är bra, dom går och småplockar och småäter hela tiden. Inbjuder inte hagen till rörelse och är lite och tråkig så nej, då gör dom antagligen inte det lika mycket.

Sen pratar inte jag om att dom ska galoppera runt och leka utan just rörelsen, även om det innebär ett steg i taget medan dom går och äter. Bara det gynnar hästens kropp otroligt mycket.

Visst springer min häst mera när han är installad men han rör inte på sig mera under dygnet när han är installad halva. Möjligtvis mera intensivt dom få timmar han får vara ute. Men som jag skrev, det är inte lek och spring det hänger på utan varje steg hästen tar även om det är ett i taget medan dom går och äter.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Svar till "alla"
Jo jag menar inte säga vad som är rätt eller fel- folk får som sagt göra precis som de vill med sina hästar. (och gynna tillbehörstillverkarna som de vill...;))
Jag är så pass gammal att benskydden knappt var uppfunna när jag började rida- däremot fick jag lära mig tidigt att "man blir aldrig fullärd"
varken det gäller hästar eller ngt annat.
jag vet för lite om "bomlöst, barfota, bettlöst" osv för att uttala mig om det men jag håller helt med om att vildhästbehandling knappast är att föredra- även om våra pållar till stor del är kvar där fysiskt och psykiskt. De behöver röra sig mycket och äta mycket grovfoder. Sen är väl jag själv kvar på "träns och sadel- stadiet" :angel:
Det är väl helt enkelt "inne" med mycket tillbehör till hästen just nu- det är ju fler än jag som uppmärksammat att vissa verkar klä på hästarna "bara för att".
men tex fullblodsaraber kommer ju ursprungligen från länder med mycket stora temperaturskillnader dag/natt så de är oftast tåligare än man tror, som ni i norr redan uppmärksammat! ;)
Tycker dock som nämnts tidigare i tråden att skaderisken i vissa fall kan kännas större med skydd än utan- stenar innanför, väta, lindor som går upp som de snubblar/trasslar in sig i osv.
och visst snuttigullas det säkerligen en hel del med CC- men jag är inte så dum så jag tror att de släpper ut honom "naken" i hagen bara för att få en snygg reklambild....- han är som sagt värd en hel del och behöver nog knappast göras reklam för.
(alltså- självklart förstår jag att det är en "reklambild" men jag tror inte de riskerar hans karriär bara för att få en "snygg bild".. ursäkta om jag uttrycker mig otydligt...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Håller me dig! Hatar när folk sätter på dom täcken för att dom själva fryser! Grannstallet har haft täcken på sina på natten hela sommaren. Hemskt tycker jag.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det beror helt på hur man har satt ut mat o vatten. Vi har 12ha stor hage o höt o vattnet så långt i från varandra som möjligt. För att dom ska röra på sig. Dom rör sig ca 1-1,5 mil i hagen på en dag.
Unghästar stärks av att gå i kuperad hage o blir hållbarare pga av det.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Vad är det för hästar vi avlar på och använder?! Hästar som inte klarar att lyfta på benen i en hage och måste ha benskydd för att inte skada sig?! Jag blir verkligen beklämd när jag läser detta. Någonstans har det gått fel.

Det är klart att våra hästar är domesticerade och skulle inte klara sig som vildhästar, de behöver skydd och ibland täcke när vädret är dåligt, och vi kan inte erbjuda dem samma förutsättningar som en vildhästflock har. Självklart inte. Men att behöva ha skydd både i box och hage ....! Hur tänker de som avlar? Är det bara stort steg och förmåga att hoppa skyhögt som räknas numera?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag vet förstås att det finns specialfall, och jag vill inte döma någon. Men det skrämmer mig att många hästar är av så dålig fysisk kvalitet ...
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Den fysiska kvaliten på hästar har med uppfödning och handhållning att göra, inte med om dom har skydd eller inte. Det är som att säga att ryttare har klena skallar eftersom man sätter på sig hjälm.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag tycker tvärtom, varför är det så fel att ta hand om sina hästar?
Nä, jag tycker också att man ska ta väl hand om sina hästar. Absolut. Det som blir fel är när ägarna ger hästen mänskliga egenskaper istället för att lära sig hur hästar fungerar.
Bettlöst, bomlöst, barfota, nakna, lösdrift, inget kraftfoder då är man korrekt idag.
:confused: Det vet jag inte?? Jag tycker man ska anpassa träning, skoning, utrustning, fodring osv efter respektive häst och vad man faktiskt använder dem till. Det finns ingenting som kan passa alla.
Jag har mina hästar skodda, täckta, box, kraftfoder och rider med både sadel och bett. Dock är dom ute i stora hagar under dagarna och dom mår skitbra. Varför tror folk att hästar mår så himla bra av att leva som vildhästar?
:) Tror inte att många vill att deras hästar ska leva som vildhästar. Bara att de ska få vara hästar så mycket som möjligt. Vi har ju hästar för att rida eller köra och då måste vi anpassa utrusning och hovvård så att det stämmer överens med hur vi tränar och använder hästarna. Jag rider också med sadel och bett. (använder både bomlös och bomsadel) Jag har mina i box om natten vissa perioder om året. Den som rids är skodd. (och om ponnyn blir det beror helt på om hon behöver det eller inte när hon blir riden mer) Mina hästar går oftast nakna, men får täcke någon gång när det finns behov. Varför ska man krångla till saker och ting i onödan? Nej använder man utrustningen när det finns ett behov av det så blir det bra.
Vi kan inte jämföra våra hästar med vildhästar eftersom de inte är just vilda, men vi kan anpassa vår hästhantering och vår hästhållning så att hästarna får leva så naturligt som möjligt efter deras behov och naturliga beteende.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Lägger man all sin tid på att planera tävlingar, och lägga upp träningsscheman för vissa tävlingar, är det VÄLDIGT surt om hästen råkar slå på sig ett ömmande överben. (eller få ett balltramp.)

Att hästar har benskydd i hage är väl en bra säkerhet för att slippa hoppa över årets viktigaste tävling.
Benskydd i hage är väl betydligt bättre för hästen än att ha sjuttielva täcken på sig i sol?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ja ryttarna behöver ju också ha på sig hjälm och säkerhetsväst dygnets alla timmar även när de inte rider- för säkerhets skull.
De har ju så lätt att ramla och slå sig. och vem vill missa årets viktigaste tävling för att man ramlat och slått sig?!??!?!
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

PS på tal om hästar som fryser så har jag fått lära mig att en häst i princip inte kan frysa så länge den äter- så fri tillgång på grovfoder när gräset inte räcker (minska på kraftfoder, blanda med halm om så behövs)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp