Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

(datorer är inte min starka sida så vi får se om detta fungerar)

Såg en bild på Commander Crowe-
en travpålle som sprungit in ganska många miljoner och är värd en hel del
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=22042

Han springer runt ute i hagen utan skydd, täcke osv. Det finns mängder med värdefulla hästar som får vara "nakna" i stora fina hagar...
MEN så finns det då dessa hobbyhästägare som promt ska linda in sina skyddslingar i bomull och knappt vågar släppa ut stackars pålle på annat än grusad paddock eller kanske en plan gräsplätt.... (men bara med täcke såklart så att det inte blir gräsfläckar om hästen rullar sig)
Varför detta snuttigullande?
Skulle vara intressant att höra era tankar om benskydd i hagen osv. :)
Så du grundar hela din uppfattning av EN bild:rofl:

Den har vintertäcke o skydd på annars.

en travhäst får oxå röra på sig mer än ridhästar- får utlopp för sin energi .
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Fast en ändring av steget kan också bero på skydden i sig, min häst tycker jag går betydligt bättre med lindor på sig, men jag tror knappast att det beror på att han stryker sig utan dom.

Absolut. Men det är svårt förklara de extrema skrapmärkena på insidan av skydden med annat än att när han ökar tempot i traven och galoppen och tar ut steget så stryker han sig/slår han på sig ganska rejält - vilket gör ont/är obehagligt. Utan skydd undviker han därför det och är energisk och pigg men med kortare steg, med skydd gör det inte ont att stryka sig - och då kommer än mer energi och ökad steglängd.

Jag har provat flera gånger och med olika vagnar, och samma resultat hela tiden. Pigg och energisk utan skydd och inga stryktecken, med skydd extremt pigg och energisk och tar ut steget med - men rejäla strykrepor på insidan av skydden i höjd med kotan.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ja, kan ju vara så, inte något omöjligt. Det lär ju du märka om inte annat när hästen vant sig vid att ha skydd, om hästen går tillbaka till det gamla steget eller behåller det nya.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

KL

Jag pratade med en kompis i Wyoming tidigare i dag och tankte da pa den har traden. Dar tycker de att man "snuttigullar" om man lagger ett tacke pa hasten eller bygger ett shelter. Finns trad ar det tillrackligt med 'shelter' anser de flesta ... oavsett temperaturerna, och dar ar medeltemperaturen for January/February -10*C och arlig snofall i vissa delar upp till 5 meter.

"Snuttigulla" ar ocksa helt beroende pa bakgrund, och kultur ... och min hast skulle inte overleva dar och jag gissar att vissa hastar dar inte skulle ma bra har i sommarvarmen.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

aprapa det, har ar man riktigt forsiktig med att ta sig an en hast fran "Staterna", till och med ND om man inte har stall... vi koper lokala hastar (eller ja iaf hastar fran "semiokenklassade" omraden) just pga det. Jag har varit ute hos vara grabbar i -35, de fryser inte. Men sa ar de fodda och uppvuxna har uppe och hanterar varme och kyla lika bra... kyla bast, sager kanske sig sjalv. Grannarna tog upp en lastbil med pleasurehastar fran oh gawd, ohio tror jag det var... de fick snabbt inse att de behovde hyra in sig hos nasta granne med hans uppvarmda stall och uppvarmda ridhus for de stackars hastarna holl pa att frysa sonder till och med tackade.

Jag ar absolut en snuttigullare innerst inne... drommer om ett fint litet stall med uppvarmd spolspilta, tacken... det narmaste vi kommer ar farfars stora (tomma) lada dar vi kan hysta in hastar vid behov LOL Det enda vi egentligen kanske har ett behov av da och da skulle vara nagra regntacken sa vi kan kasta pa dom om det ar en blot var och vi vet att vi kanske kommer behova rida nagon av dom den dagen...

jag ar val ratt "pjoskig" i makens ogon om sanningen ska fram... aprapa kulturskillnader, vi hade valdiga divideringar gallande tackens vara och icke-varande tidigare... tills han fick mota den svenska varen och han kallt konstaterad att hans hastar skulle "ruttna bort" i det svenska vadret ;)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag vet vad du menar. Min "Latin Lover":p fryser ihjal pa vintern har dar temperaturen gar ner till -5*C mindre an 10 dagar per ar. Han har daremot inga problem att jobba i 30 - 40*C under sommaren. Han svettas nar jag rider, men inte pa nagot satt extremt. Mitt fullblod var sa svettig att det droppade om honom i dag (det blev varmare an jag trodde sa de var ute i hagen under stora ekar) i 32*C. Jag gissar att det ar som med manniskor ... valdigt individuellt.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

jag har en teori om att vara ar typ.. partbreed alpaca eller nat.. *asgarv* nar det ar riktigt varmt har sa brukar jag undvika att rida... itne for hastarnas skull utan min, jag blir Sjuk! roligt hur olika hastarna ar... och oss folk.. och kulturen och eh ja...

i tradens topics ara sa tycker jag nog att... man far forsoka anpassa sin hasthallning efter hasten och vader och vind. Och kanske inte vara sa snar att domma rent "pluttinuttmassigt" sett.. :)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

jag har en teori om att vara ar typ.. partbreed alpaca eller nat.. *asgarv* nar det ar riktigt varmt har sa brukar jag undvika att rida... itne for hastarnas skull utan min, jag blir Sjuk! roligt hur olika hastarna ar... och oss folk.. och kulturen och eh ja...

HAHAHAHA ... och har tittar folk pa mig nar jag gar i stora trojor i 25*C varme och med forundran i rosten papekar att jag minsan aldrig kan flytta tillbaka till Sverige dar det blir kallt pa vintern.:grin:

i tradens topics ara sa tycker jag nog att... man far forsoka anpassa sin hasthallning efter hasten och vader och vind. Och kanske inte vara sa snar att domma rent "pluttinuttmassigt" sett.. :)

Precis!
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

kl*

man får helt enkelt acceptera att hästar kan vara lika olika som människor när det gäller kännsliget för väder och sjukdommar och träning osv. att alla inte är efter "fabriksinställningarna" för rasen. tur att det är några innan i tråden som förstår det ;)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Silvertejp är bra till att snurra in skorna med om man inte vill att de ska tappa dom.
Jobbade hos en tränare i usa, alla hästar utom de som alltid lyckades att skada sig, gick nakna i hagen. Utom silvertejp funt framtassarna för skornas skull..
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Silvertejp är bra till att snurra in skorna med om man inte vill att de ska tappa dom.
Jobbade hos en tränare i usa, alla hästar utom de som alltid lyckades att skada sig, gick nakna i hagen. Utom silvertejp funt framtassarna för skornas skull..

Haha, det har jag med testat efter en period av alldeles för mycket tappskor. Men jag tror att jag hade för lite tejp på eller satte den fel för han tappade dom iallafall, det höll inte i lera och blötheten i hagen som var då antar jag.

Du kommer möjligtvis inte ihåg hur tejpen satt? Satt det som ett galoppbandage eller liknande? För jag fick då inte tejpen att fastna.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Nar jag hade en hast som behovde halla en "platta" mot hoven i hagen anvande jag tape. Forst gjorde jag ett rutmonster av tapen. Forst flera rader bredvid varandra at ena hallet, sedan at andra hallet, sa tillbaka till forsta hallet igen. Man gjor det som en fyrkant ungefar, stor nog att satta under foten och upp pa hoven med kanske ett varv hogst upp pa hoven for att halla fast det om det ar mycket blott.
Om jag inte misminner mig rackte det med tre lager pa min lilla tjej i sand och Florida med tropiska regn ... Men sand sliter ju pa ett helt annat satt an lera aven om det blir jatte blott just nar det regnar blir det inte sa manga polar da vattnet drenerar ner i sanden.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det var rejäla repor, och som sagt han tog ut steget mer (inte för han var kort i steget eller verkade hålla tillbaka innan då, men är som en del annat, innan man har något att jmf med märker man inte skillnaden)

Jag tänkte mer på att ett par skydd ändrar hästens balans iom att de är tyngre än ingenting. I princip alla hästar rör sig bättre (tar ut steget mer) med skydd och skor på, titta bara på travet där de mixtrar med skor av och på för att ändra balansen vid olika underlag och distanser.

Det är väl också en anledning till att viktskydd inte är tillåtet vid hoppning med unghäst (de hoppar högre då).
Detta betyder givetvis att en häst som inte behöver skydd, rör sig annorlunda med skydd på och kan då se ut att behöva det.

Sen är det ju alltid upp till ägaren huruvida man vill ha skydd och vilka skydd man vill ha, vare sig de behövs eller ej, vet många som har "bara för att" eller för att de tycker att det är snyggt.
Jag å andra sidan har en full uppsättning hoppskydd och en med dressyrskydd som knappt används, det är mest hoppskydden som används av min medryttare som rider ut och även hoppar hästen, hon skippar skydden ibland också.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Travhästar gör sällan som andra stora hästar som galopperar lätt- full rodeo.

De travar järnet o kastar med huvudet eller med frambenen. I galopp kan de sällan göra samma saker. sen beror det på om hagen är slät eller kuperad samt storleken på både hage o häst. Travare är sällan väldigt stora.

Hade jag haft en häst värd många miljoner o som dessutom gjort illa sig upprepade gånger i hagen med lång konv. som följd är skydd en liten billig livförsäkring
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Jag vet mkt väl hur travhästar fungerar.
Nu gällde det inte skydd i hagen utan vid arbete (dvs kontrollerad rörelse), samt tror jag väl att Alexandra_W hade en körponny. Oavsett om det är ett halvblod, en travhäst, en ponny eller en åsna så ändras balansen om ngt som väger mer än 0 gram sätts på benen det är liksom fysikens lagar. Och inom travet strävar man väl efter att ha sk. naturare, dvs de som springer utan skydd, man gjorde iaf det förr, men det kan ju ha ändrats.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det handlade mest om hagvistelse.

en travare som tränas springer som regel rakt fram o inte alltid i racerfart. De breddar sig t o m bak i hög fart -vilket inte en ridhäst gör.

De behöver ej heller forma sig o kroppen varav risken att slå på sig är mindre.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

De behöver ej heller forma sig o kroppen varav risken att slå på sig är mindre.

Jag skulle inte säga att risken är mindre att de slår på sig. Travhästarna tränas/tävlas i så höga farter, som inte en ridhäst någonsin kommer upp i.
Har dessutom sett många travhästar med lite små "krokiga" ben, -alltså inte helt raka, speciellt på lite lägre nivå.. risken är då ännu större att de då slår på sig.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Så du grundar hela din uppfattning av EN bild:rofl:

Den har vintertäcke o skydd på annars.

en travhäst får oxå röra på sig mer än ridhästar- får utlopp för sin energi .
Jag har sett en del privat tagna foton på travhästar på samma nivå som Commander Crowe utan kläder i hagen också.

Men egentligen är det kanske inte skydd och täcke som är det största problemet. Det är de personer som antingen inte släpper ut hästen alls alternativt mycket liten hage i rädsla för att hästen ska skada sig. En annan förevändning som jag hört från vissa är att hästen, om den gick i hage, inte skulle ha energi nog att bli ridna sedan:angel: Du har säkert helt rätt i att travare får jobba tillräckligt vilket gör att de är lugnare i hagen, men det är säkerligen även en vanesak för hästarna också. De som aldrig får möjlighet att röra sig fritt får ju naturligtvis storspel när de plötsligen får möjlighet att göra det.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det handlade mest om hagvistelse.

en travare som tränas springer som regel rakt fram o inte alltid i racerfart. De breddar sig t o m bak i hög fart -vilket inte en ridhäst gör.

De behöver ej heller forma sig o kroppen varav risken att slå på sig är mindre.

Nej, det Alexandra_W och jag diskuterade var vid arbete om du läser vad vi skrivit, som jag sa så vet jag hur travare fungerar och hur deras rörelsemekanik skiljer sig från ridhästarna också hur träningen skiljer sig, spar din föreläsning till någon som behöver den.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ja o i mekaniken ingår breddning av bak( som jag skrev), vilket innebär mindre risk bak o även fram då bakbenen sätts ner utanför:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp