Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Nja, dom flästa ryttarna proppar i sig värktableter och struntar i att dom har ont.

Inte lika ok att göra så med en häst.

Kram
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

PS på tal om hästar som fryser så har jag fått lära mig att en häst i princip inte kan frysa så länge den äter- så fri tillgång på grovfoder när gräset inte räcker (minska på kraftfoder, blanda med halm om så behövs)

Måste jag säja till en av mina hästar som står och skakar när det rengnar trots massa med mat ute.

Kraft får hon inte så minska på det blir svårt.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ja ryttarna behöver ju också ha på sig hjälm och säkerhetsväst dygnets alla timmar även när de inte rider- för säkerhets skull.
De har ju så lätt att ramla och slå sig. och vem vill missa årets viktigaste tävling för att man ramlat och slått sig?!??!?!

Tja. Inför tävlingen i Tyskland i april struntade jag tex i att åka på skidsemester.
Inför den i Finland utsatte jag mig inte för att bråka med lastning av andras hästar.

Och som nån skrev, får jag ett överben tar jag en Ipren eller två.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det här var inte just i hagen, men: en väninna till min syster frågade en som tränar islandshästar om hon aldrig red ut. utanför ridbanan i skogen och så.
Svaret: Nehej du! Det här är ju tävlingshästar!

:confused:

Jag har ALDRIG fattat det? Har hört andra som sagt att nej vi kan inte rida ut, så blir min häst förslappad. Man kan ju göra precis samma saker ute i skogen som på en ridbana. Serpentiner mellan träd, sidvärtsrörelser från den ena vägkanten till den andra, gå i skogen så hästen lär sig att lyfta på fötterna, hoppa över nerfallna grenar, listan kan göras lång....

Jag vet inte om jag kom bort från ämnet, men det tycker jag är "pluttigull". Fast omvänt kanske...
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

PS på tal om hästar som fryser så har jag fått lära mig att en häst i princip inte kan frysa så länge den äter- så fri tillgång på grovfoder när gräset inte räcker (minska på kraftfoder, blanda med halm om så behövs)

Kan du forklara det for min hast som har mer an tillrackligt med gras i hagen men som ofta fryser i alla fall?

Dessutom har han valdigt tunn sula och vagg pa hovarna och nar det blir torrt och lermarken i ett par av hagarna blir hard, blir han mycket omfotad och haltar rejalt och han har haft flera 'absesses' sommartid. I Florida dar allt ar sand, eller pa hosten och vintern har da det inte ar sa tort har har han inga problem alls. I Florida hade han aldrig skor ... har har han skor varje sommar. Han ar ocksa den som var tvungen att opereras for kolik ... han skulle inte alls ha klarat sig om inte manniskor hade tagit god hand om honom. ;)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Tycker verkligen att tävlingshästar också bör ridas ut! Tack och lov har vi några av de allra bästa i Sverige (islandshäst) som föregår med gott exempel och rider ute mycket...

Ingen häst blir "slapp" av att vara ute, snarare tvärt om! Den egna bjudningen blir bättre :)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Tycker verkligen att tävlingshästar också bör ridas ut! Tack och lov har vi några av de allra bästa i Sverige (islandshäst) som föregår med gott exempel och rider ute mycket...

Ingen häst blir "slapp" av att vara ute, snarare tvärt om! Den egna bjudningen blir bättre :)

Det beror nog på hur man rider ut förstås... om man menar de som rider ut och bara slappar själva, rejsar i skogen osv eller om man menar rida ut a la ulla håkansson ;)

Något JAG har lärt mig är att inte ta för givet att folk menar samma sak som jag med ord, uttryck osv. (nu menade jag inte att du gjorde det här, utan rent generellt)
Jag brukar kolla av vad de menar om jag blir osäker, men ibland blir det fel ändå.
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Ja, nu var et här en svensk tränare, jag är svensk, råkar bara vara bosatt i norge! ;)

Hursomhelst, jag håller med dig. Och så skulle jag tro att om jag bara red på bana hela tiden med min häst så skulle båda två bli smått galna och rejält uttråkade tillslut! Det är bara jag personligen då... (nu är hästen min inte inriden och vi har ingen tillgång till ridbana, så det lär väl aldrig bli ett problem!) :laugh:
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Vissa hästar skadar sig på ingenting. Då snuttigullar jag hellre med hästen än att ha den skadad och sjuk hela tiden.

Jag har försökt ha min häst i stora hagar med hästkompisar och utan benskydd. Senaste försöket resulterade i en senskada.

Min häst är ifrån holland. Troligtvis har hon inte fått lära sig att lyfta på benen som ung.

*delvis KL*

Och jag har haft en svenskfödd lösdriftsuppfödd herre som mellan 4 - 6 års ålder gick i vad jag kallade 'hockeyskydd' i hagen. Helt enkelt för att det både blev för drygt och för dyrt utan.

Han hade koll på sina ben och var säker på foten, men jag svär att hans ben var ledade åt alla håll och han var valpig länge. Och han var alldeles för 'obekymrad' när han busade och brallade i hagen. Vilket han gjorde ofta och gärna. Resultatet blev en räcka skador som kändes oändlig.

Så jag fick nog, paketerade in honom in absurdum i skydd. Det minskade skadorna markant. Och NEJ, han blev inte en skör klumpeduns, utan när han var äldre kunde skydden plockas av och det var lugnt på skadefronten.

Min nuvarande är svenskfödd och lösdriftsuppfödd. Busar, brallar och fnattar och tror han EN gång fått ett litet sår av brodden (4 brodd/sko). Däremot, han brallar av sig skorna om han inte har boots, så han har det, 24/7.
Dessutom står han i en sådan där liten ruta där de 'knappt kan trava tre steg' som någon skrev. Helt enkelt för även om han inte får sår etc, så han busar sönder sig i stor hage med kompisar. Jag tröttnade på att alla konvalescenser, och jag är HELT säker på att hästen föredrar sin 'trista ruta' hellre än stå 4 - 5 - 6 månader på boxvila för att läka ut en till sen-/ligamentskada t ex.

Sen är naturligtvis målet att han på sikt ska återförenas med sina kompisar i stor hage, men det blir sen.

Men, alt skulle vara att bunta ihop och slå ihjäl - är det bättre än att 'gulligulla' eller 'sätta i liten tråkig ruta'?
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Detta har jag stört mig på väldigt länge själv, har (har haft de ca 20 åren jag haft egen häst) en liten teori om att ju mer du behandlar din häst som om den vore gjord av glas och bäddar in den i bomull, desto ömtåligare kommer den att bli. Hästar tål rätt mycket, både väder och vind som lite bråk i hagen med kompisarna.
Jag har dessutom alltid haft väldigt friska hästar, visst de har ju råkat ut för saker de också, men inte mycket om man jämför med flera bomullsinpackade hästar som stått i samma stall som mig.
Mina har dessutom alltid fått gå på bete sommartid (utom en som tidigare varit en glashäst, hon gillade aldrig att vara ute dygnet runt, utan ville in, så hon fick vara inne på nätterna sommartid också) har det varit ngn tävling har de fått stå inne natten/ett par nätter innan tävlingen.
Man måste låta hästen vara häst så långt det går, för den skull ska man inte bara strunta i de gånger det verkligen är något, utan vara uppmärsam på vad hästen talar om för en.

I ett stall jag stod var det en som köpte en treåring, som var rätt pigg och hade väldigt mycket i huvudet, hästen skadade sig hela tiden, vilket resulterade i att den till slut gick ensam i en minihage fullproppad med skydd av alla de slag, det i sin tur gjorde att hästen fick massor av överskottsenenergi och ägaren vågade knappt rida den. Dessutom fick den svamp under benskydden på hösten/våren (tror ni stackarn slapp skydden då? Nej, nej det köptes svampmedel som smetades på och sen stängdes allt in med skydden igen).

Trots alla dessa åtgärder lyckades hästen skada sig eller råka ut för annat skumt (mkt tror jag berodde på att den aldrig fick utlopp för sin energi och vara häst helt enkelt). Vad jag vet såldes denna häst senare och det införskaffades en äldre häst.

Just nu har jag själv en 6-årig tysk import som ska vara/ska bli min dressyrhäst, jag rider sällan med skydd (han behöver inte skydd då han rör sig korrekt och varken stryker eller slår sig på benen, han har även hela tiden vuxit jämnt i kroppen och det har säkert bidragit till en bra kontroll på de långa benen, (jag äger skydd till honom, men de används som sagt sällan/aldrig). Han är dock den enda av alla hästar jag ägt som haft skydd (boots) på i hagen (det var pga att han klev av sig skorna hela tiden, detta hjälptes bort genom att hovslagaren insåg att hen haft på honom för stora skor, dock rör han sig fortfarande så pass mycket att boots ligger nära till hands att ha på honom (och då har han inte skor bak än). Han har täcke när det är kallt eller han är klippt, dock brukar jag vara den siste resp. den förste att ta på och av täcket på höst vår.

Något som verkar vara vanligt är att hästägaren överför sina upplevelser av väder på hästen, jag upplever det som om att en frusen människa har oftare täcke/täcken på hästen och det under större delen av året.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

*KL*

en sak som slog mig. Min shettis hade aldrig haft skydd eller grejer varken i hagen eller vid körning. Hans sjuåriga lilla beundrare som rider ibland ville han skulle ha skydd. Jag råkade hitta ett par ursöta shettisskydd på annons och köpte de för hon skulle bli glad mest. Hästen dör ju inte av skydd 30 minuter nu och då.

Hursom, en gång slängde jag mest för det blev sött och matchat på skydden (senskydd fram) inför en körtur.

Hästen tog ut steget, och när vi kom hem var skydden rejält repiga på insidan. Dvs TROTS att jag aldrig sett minsta tecken på strykning, han alltid varit pigg som en spigg vid körning etc - så han stryker sig. Och uppskattade verkligen sina skydd.

Belyser ganska bra att det är och förbli individuellt..
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Knapplån

Joviss har avle stor betydelse, men KAN det inte dessutom vara så att det finns en koppling mellan, i alla fall en del, av de där hästarna som behöver skydd i hagen och expemplen på mer eller mindre märklig skoning i andra trådar? :angel:
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det kan inte vara så att den lilla extra tjockleken som skydden utgör är just det lilla som krävs för att hästen ska stryka sig? Beror iofs på hur tjocka skydden är. OM det nu inte var riktigt kraftiga repor på skydden då förstås. De skydd jag använt på min häst visar inga tecken på att han kulle stryka sig iaf.

Huvudsaken är att man är uppmärksam på hästens behov. :)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det var rejäla repor, och som sagt han tog ut steget mer (inte för han var kort i steget eller verkade hålla tillbaka innan då, men är som en del annat, innan man har något att jmf med märker man inte skillnaden)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

:bow::bow: Tack!

Vi har några "glashästar" i det stallet jag står i just nu (flyttat till lösdrift inom en vecka), en av dessa "glashästar" är en helt vanlig nordsvensk som har problem efter problem med diverse olika saker.

Att frusna människor täckar mer än andra har jag också märkt av, dock gäller det inte alla frusna.


KL*

Ang. "snuttigullandet" kan jag berätta om en i stallet som skulle köpa lite hästsaker billigt från en annan som sålde ut, hen klagade på att hen hade ont om pengar så hen köpte bara paddar att ha under lindorna då de andra hen hade inte såg fina ut längre. Till detta hör att de inte har något regntäcke till hästen, utan så fort det böjar bli höst åker vintertäcket på då de har tre st sådana till hästen. Regntäcke fanns. Att köpa billigt, men paddarna var tydligen viktigare...
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

nej då. jag tänkte bara att du läste att jag bodde i norge, så jag bara klargjorde det! ;)
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

:bow::bow::bow::bow::bow:

Antagligen så är det för att dem gamla travgubbarna har riktigt vett i skallen och vet vad hästar är för djur och vad dem tål, därför får dem vara nakna!

I dagens läge så har människan förmänskligat djuren, ska klä dem och greja och hålla på. I min värld är det bara löjligt då jag har blivit upplärd av just gamla hästgubbar, eller instruktörer som är vana vid gammaldags hästhantering :crazy:
 
Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?

Det var rejäla repor, och som sagt han tog ut steget mer (inte för han var kort i steget eller verkade hålla tillbaka innan då, men är som en del annat, innan man har något att jmf med märker man inte skillnaden)

Fast en ändring av steget kan också bero på skydden i sig, min häst tycker jag går betydligt bättre med lindor på sig, men jag tror knappast att det beror på att han stryker sig utan dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp