Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?
Vissa hästar skadar sig på ingenting. Då snuttigullar jag hellre med hästen än att ha den skadad och sjuk hela tiden.
Jag har försökt ha min häst i stora hagar med hästkompisar och utan benskydd. Senaste försöket resulterade i en senskada.
Min häst är ifrån holland. Troligtvis har hon inte fått lära sig att lyfta på benen som ung.
*delvis KL*
Och jag har haft en svenskfödd lösdriftsuppfödd herre som mellan 4 - 6 års ålder gick i vad jag kallade 'hockeyskydd' i hagen. Helt enkelt för att det både blev för drygt och för dyrt utan.
Han hade koll på sina ben och var säker på foten, men jag svär att hans ben var ledade åt alla håll och han var valpig länge. Och han var alldeles för 'obekymrad' när han busade och brallade i hagen. Vilket han gjorde ofta och gärna. Resultatet blev en räcka skador som kändes oändlig.
Så jag fick nog, paketerade in honom in absurdum i skydd. Det minskade skadorna markant. Och NEJ, han blev inte en skör klumpeduns, utan när han var äldre kunde skydden plockas av och det var lugnt på skadefronten.
Min nuvarande är svenskfödd och lösdriftsuppfödd. Busar, brallar och fnattar och tror han EN gång fått ett litet sår av brodden (4 brodd/sko). Däremot, han brallar av sig skorna om han inte har boots, så han har det, 24/7.
Dessutom står han i en sådan där liten ruta där de 'knappt kan trava tre steg' som någon skrev. Helt enkelt för även om han inte får sår etc, så han busar sönder sig i stor hage med kompisar. Jag tröttnade på att alla konvalescenser, och jag är HELT säker på att hästen föredrar sin 'trista ruta' hellre än stå 4 - 5 - 6 månader på boxvila för att läka ut en till sen-/ligamentskada t ex.
Sen är naturligtvis målet att han på sikt ska återförenas med sina kompisar i stor hage, men det blir sen.
Men, alt skulle vara att bunta ihop och slå ihjäl - är det bättre än att 'gulligulla' eller 'sätta i liten tråkig ruta'?