Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?
Tyvärr ser det ofta inte ut som du beskriver, och det är nog det quarter syftar på. Man vill ge hästen det allra bästa, men förutsättningarna finns inte. Det är tyvärr alldeles för vanligt att hästar hålls på lösdrift "för hästens bästa" men tillgång till torr och ren liggplats saknas, vattnet fryser, ensilagebalen står i en enda sörja, hagen är överbelastad mm. mm. Många förstår inte hur mycket som krävs för att en lösdrift ska fungera bra. Och då är det frågan om vad som egentligen är bäst för hästen i det fallet?Fast jag tror att vi pratar om väldigt olika saker. Jag skrivit flera gånger att jag (och övriga gissningsvis) diskuterar en fräsch och välhållen lösdrift. Inte ett lerhål med lite hö slängt på backen.
Liksom jag - när jag pratar om uppstallning - inte menar hästar som står i skitiga små spiltor och aldrig får gå i hage. Jag pratar om hästar som står i ljusa och välventilerade stall i fräscha boxar, och med hagvistelse 12-14 timmar.
Så igen - en häst som går i en välhållen och fräsch lösdrift med varierad hage (ängs- och skogsmark), med en lugn och stabil flock, kommer att röra sig mer än en häst som står uppstallad i det fräscha välskötta stallet.