Sv: Varför allt detta snuttigullande?!?!?
Jag är helt övertygad att mina hästar trivs bäst att ha det som dom har det. Dom vill inte vara ute nattetid annat än på sommarens ljusa månader.
Angående vad hästar vill så måste man skilja på vilja och behov.
Vilja = spara energi, äta, föröka sig och överleva.
Behov = allt det som krävs för att hästen ska vara frisk och sund.
Hästar är ett vanedjur. Det den är van vid trivs den bäst med. Dock inte säkert att den mår bäst av det den är van vid. Vane-delen är en överlevnadsstrategi, skillnader i den invanda miljön innebär fara och i nya miljöer har hästen än ingen aning om vad som är tryggt och vad som är farligt.
Tillbaka till viljan, hästen precis som alla djur inklusive människan vill överleva och föröka sig. Eftersom hästen är ett flyktdjur kommer viljan att vila (för att vara pigg vid flykt) som ett brev på posten. Vila i vilt tillstånd innebär antingen stillastående och beta eller långsam förflyttning i skritt. Vila i tamt tillstånd innebär väldigt ofta box.
Här kommer behovet in, rörelsebehovet kan diskuteras men en normal parameter brukar vara att hästen är gjord för att skritta 1-3 mil/dag fördelat på 24h. Om hästen en gång per dygn rids motsvarande rörelsebehovet och sedan står på box kommer fortfarande inte kroppen vara redo att fly 20h senare. För det tar 10 min för ledvätskan, senorna och ligamenten att bli varma. Springer hästen utan att vara uppvärmd i benen ökar skaderisken vid snetramp något oerhört. Bland annat därför minst 10 min framskrittning rekommenderas vid ridning.
Så det är faktiskt tyvärr inte så att hästen vet vad som är bäst för den. Att hävda att min häst mår bäst av det den är van vid håller inte rent vetenskapligt. Den kanske mår bra så till vida att den är lugn, trygg och tillfreds. Men det betyder inte per automatik att den får det den behöver för att må som bäst.
Bara en liten parantes i debatten om vad hästen vill.
Jag har ingen åsikt i frågan om din åsikt är bra/dålig rätt/fel bara ville upplysa om att hästar inte är medvetna varelser på samma sätt som människor och att man därför i diskussioner bör skriva om det är hästens egen vilja eller hästens behov man menar när man skriver "mina hästar vill/tycker/trivs bäst med".