S
sambaengi
Sv: Varför alla dessa gapande munnar?
Enligt tandläkaren skall det INTE rinna saliv eller hästen suga/tugga på bettet! Och så många hästar jag både ridit själv och sett ridqas med side pull, så har jag inte sett en enda det rinner saliv på! Och varför rinner det då inte saliv ur munen på hästarna när de rör sig samlat och leker länge i hagen? Uresäkta, men jag tror det där är en myt! Westernhästar brukar inte ha så mycket saliv, fast de rids mycket bakifrån! Och jag får inte mer saliv i munnen när jag springer eller gymnasticerar! Kraftig salivsöndring får jag däremot när jag är hos tandläkaren och han stoppar saker i munnen! Pga irritationen!
Enligt tandläkaren skulle man byta bett om det rann saliv ur munnen!
Boj skrev:Hästen skall givetvis inte tugga på bettet, däremot skall den suga på bettet. Detta är bland de yttersta tecknen på att ryttaren har en fin hand, saliven kommer om hästen arbetar aktivt bakifrån något som en häst utan bett i munnen faktiskt kan uppvisa under förutsättning att hästen arbetar aktivt från bakbenen. Finns absolut ingen skönare känsla än när hästen fullständigt suger på bettet, och man känner den elastiska känslan som uppstår mellan tygel, bett och hand.
Enligt tandläkaren skall det INTE rinna saliv eller hästen suga/tugga på bettet! Och så många hästar jag både ridit själv och sett ridqas med side pull, så har jag inte sett en enda det rinner saliv på! Och varför rinner det då inte saliv ur munen på hästarna när de rör sig samlat och leker länge i hagen? Uresäkta, men jag tror det där är en myt! Westernhästar brukar inte ha så mycket saliv, fast de rids mycket bakifrån! Och jag får inte mer saliv i munnen när jag springer eller gymnasticerar! Kraftig salivsöndring får jag däremot när jag är hos tandläkaren och han stoppar saker i munnen! Pga irritationen!
Enligt tandläkaren skulle man byta bett om det rann saliv ur munnen!