Varför alla dessa gapande munnar?

Sv: Varför alla dessa gapande munnar?

Boj skrev:
Du påstod att saliven var ett tecken på irritaion samt en hård ryttarhand, medan tandläkaren faktiskt påstod motsatsen nämligen att hästen blir mjuk och avspänd i sin mun om handen är fin vilket ger en större salivavgång.

Nej jag påstår fortfarande och det var också det svar tandläkaren gav att salivavsöndringen blir större ju mer irriterad hästen är i munnen av bett/hand! Mao så anser jag att syns det saliv på långt håll så är det inte något positivt alls. Och jag tror inte att Torbjörn menar det heller. Du har visst svårt för att läsa nyanser! Saliv skall inte synas i form av vitt lödder utanför hästens mun utan vara kvar inuti hästens mun, och sedan sade jag också att inte ens om Torbjörn har en annan uppfattning så kommer jag ändå att ha kvar min därför att jag anser det resonemange mest logiskt och därför att fria hästar inte har saliv rinnandes ur munnen även om de är mycket fysiskt aktiva! Men jag har diskuterat detta med Torbjörn för flera år sedan. Att ha ett bet i munnen är mer eller mindre irriterande. Ett rätt anpassat bett irriterat mindre tillsammans med en mjuk hand. man får en ökad salivavsöndring men det rinner inte ur munnen utan det smörjer munnen inuti och hästens mun är lugn. Men ett felaktigt bett eller en hård hand irriterar hästen mycket i munnen och salivavsöndringen blir så stor så hästen hinner inte svälja undan eller kan inte för bett/hand utan det rinner ur munnen. Ändå uppstår det bettskador. En sådan kraftig salivavsöndring att det syns tydligt utanför munnen, är inte ett tecken på en lugn mun utan en stor irritation av bett och hand och inget positivt. Det var också vad Torbjörn sade på föreläsningen jag var på.

Mao "lagom" irritation ger salivavsöndring i balans med smörjbehov och förmåga att svälja undan saliven medan stor irritaion extrem salivavsöndring och det rinner ut ur munnen. Om du sen inte vill förstå vad jag skriver så kan jag inte göra något åt det. Vill man jämnt feltolka någon, så är det så. Suck!

Boj skrev:
Jag har löslongerat och bara genom det ökade saliven, dock uppstod väl inte den vita saliven men det droppade och rann ändå trots att inget bett fanns en i närheten.

Just det, det skall inte komma ut något vitt lödder på en häst som inte är retad i munnen och det gör det inte på löpare heller! Näsan kan rinna i KYLA som faktiskt retar slemhinnorna till mer salivproduktion. Har aldrig sett någon långdistanslöpare snora och dregla men väl skidlöpare kan snuva och spotta mer och det beror på kylan! Snälla nån, jag har sprungit långdistans själv och jag vet hur det är att springa i kyla. På sommaren kan man bli torr i munnen och få vitt saliv istället! Och en gapande mun kan bli torr och retad av luften liksom hästens luftrör av kyla!
, speciellt om ryttaren rider den så den gapar med munnen!

Ska vi nu vara överens om en sak en gång för alla, alla andra har fel och du Anette sitter på den enda sanningen. To m fackfolk med specialutbildning har fel, det är inte första gången som du påpekar det. Konstigt bara att du inte figurerar på en större nivå än här på bukefalos.:confused:

Boj skrev:
Ska vi nu vara överens om en sak en gång för alla, alla andra har fel och du Anette sitter på den enda sanningen. To m fackfolk med specialutbildning har fel, det är inte första gången som du påpekar det. Konstigt bara att du inte figurerar på en större nivå än här på bukefalos.:confused:

Men Boj, vi pratar åsikter och jag säger att detta är min åsikt och att jag inte funnit något som övertygar mig om motsatsen. Så det handlar inte om rätt eller fel Boj, och jag uttrycker mig inte på det viset heller, utan om vad folk tror på och deras motiveringar varför det tror så. Vi är på en diskussionsforum, glöm inte det! Vi är alla människor och det finns inga ofelbara gurus/fackmän i vilket sammanhang de än figurerar! Alla människor äter och skiter och jag har lika stor respekt för åsikterna från en tänkande okänd person som från en tänkande känd. Den som blivit så stor att han inte lyssnar på den lilla människans argument, har slutat att utvecklas och att lära. Idoldyrkan har vi tillräckligt av i världen och det vore bättre om alla tänkte lite mer själva istället och kritiskt granskade och ifrågasatte nya och gamla "sanningar". Jag skäms inte för att ifrågasätta en guru eller dig även om du menar jag skall göra det. Alla människors åsikter är fria att ifrågasaättas och det tycker jag man har rätt att göra utan att bli bespottad i en nedvärderande ton. Men samtidigt vet jag vad Torbjörn sade på föreläsningen och inte tusan tyckte han att de löddrande munnarna på Grand Prix var något positivt och jag tror knappast han ändrat uppfattning om det heller! Men Torbjörn kan man motargumentera med liksom Anders Eriksson utan att bli hånad, för de förstår logiskt resonemang och ifrågasättande. Det kan man göra med många här på bukefalos också utan glåpord och det är trist om du inte tillhör den kategorin.

Det enda vi kan vara överens om är att reaktionen är högst individuell hos varje häst. Det som är ofarligt för den ena kan vara tecken på att hästen allvarligt skadas i munnen hos en annan. Trots allt så skall vi inte glömma att trots alla gurus så skadas fortfarande nästan 9 av 10 hästar i munnen av sina ryttare, saliv eller inte! Det borde väl säga något om den verkliga sanningen om bett och händer...

Senast ändrad av en moderator:

Jag skäms inte för att ifrågasätta en guru eller dig även om du menar jag skall göra det. Alla människors åsikter är fria att ifrågasaättas och det tycker jag man har rätt att göra utan att bli bespottad i en nedvärderande ton.

Fast du ifrågasätter inte, utan det är självklart att du har rätt och alla andra har fel. Nu ifrågasätter du inte mig utan det som tandläkaren skrev, som fö inte var min tolkning utan tandläkarens egen skrivelse. Om det är att bli bespottad, så får det stå för dig, fö tänker jag inte diskutera det vidare eftersom jag anser mig ha fått ett svar som jag iofs redan visste men kunde även delge er här på bukefalos. Själv anser jag att man får ett bättre resultat genom att slå huvudet i väggen, då vet man i varje fall vilken tokighet som händer.:cool:

Boj skrev:
Fast du ifrågasätter inte, utan det är självklart att du har rätt och alla andra har fel. Nu ifrågasätter du inte mig utan det som tandläkaren skrev, som fö inte var min tolkning utan tandläkarens egen skrivelse. Om det är att bli bespottad, så får det stå för dig, fö tänker jag inte diskutera det vidare eftersom jag anser mig ha fått ett svar som jag iofs redan visste men kunde även delge er här på bukefalos. Själv anser jag att man får ett bättre resultat genom att slå huvudet i väggen, då vet man i varje fall vilken tokighet som händer.:cool:

Ja du gör alltid dina egna tolkningar av vad jag skriver. Men var har jag skrivit att någon har fel och någon annan rätt? Ingenstans! Jag har bara logiskt resonerat mig fram och sedan var jag långtifrån ensam om att ha samma åsikt heller så "alla andra" det är en rejäl förvrängning av sanningen. Men jag tycker inte heller det ger så mycket att diskutera med dig. Du har alltid haft en fientlig hållning til mig och läst mina inlägg som f-n läser Bibeln och blir alltid otrevlig när jag står fast vid mina åsikter, så jag avslutar mer än gärna diskussionen med dig! Det är ju bara otrevligt för andra när det börjar komma in personliga påhopp i tråden bara för att man inte håller med de som du anser har rätt!

*lånar*

Red bettlöst igår (Sidepull) och hästen skummade ur munnen. Första gången jag upplevt detta. Hade galopperat ur honom några gånger för jag tycker han blir så lösgjord av det, måste ha fått igång ngnting i honom ;)

Tänkte jag skulle dela med mig av det bara :p :D

Boj skrev:
Fast nu var det inte med en häst diskussionen avsågs, såtillvida du inte har konverterat från människa till häst.
Det finns ett ordspråk som säger, det är bättre att gå till huvudet än till svansen när man vill ha något uträttat.;) I detta fall för att få korrekta uppgifter, så att hästen får saliv i munnen under ridning är helt ok och mycket bra, för de som inte får detta av sina hästar de måste vara mycket nogranna med kontroll av mun och tänder regelbundet.

Du påstod att saliven var ett tecken på irritaion samt en hård ryttarhand, medan tandläkaren faktiskt påstod motsatsen nämligen att hästen blir mjuk och avspänd i sin mun om handen är fin vilket ger en större salivavgång.

Känner väl till uttrycket men eftersom jag tyckte debatten spårade ur med personliga påhopp så försökte jag skämta till det och lätta upp stämningen.

Men snälla du, jag tror du missförstår både mig och Torbjörn! Munnen skyddar sig mot irritation genom att öka salivproduktionen! Det Torbjörn egentligen säger är att utan salivproduktionen så skulle munnen skadas av bettet som hur du än vrider och vänder på det, är ett främmande föremål som irriterar mer eller mindre i munnen. Och irriterar det riktigt mycket tex så hästens mun sargas, då blir salivproduktionen överdriven! Rätt anpassat bett och mjuk hand ger en lagom salivproduktion och saker och ting är i balans. Dålig anpassning gör att det rinner saliv ur munnen och den tokiga uppfattningen att ju mer saliv det rinner ur munnen ju bättre är det, gör att folk inte förstår att de skadar sina hästar i munnen och resultatet är enligt en ganska färsk undersökning att 87% av de undersökta hästarna hade skador i munnen. Så fortfarande handlar det om mängden salivproduktion och att den inte skall vara överdriven för då är det något som är fel. Och vad som är överdrivet eller inte avgör hästens mun och hur den ser ut inuti, inte vårt tyckande vare sig som "experter" eller andra och alla "experter" är inte ens överens med Torbjörn heller för den delen!

En annan anledning till att det rinner saliv ur munnen är att folk rider bakom lodplanet och överkröker nacken. Det gör att hästen inte kan svälja ordentligt och då rinner det ur munnen istället! Prova själv hur svårt det är att svälja med hakan mot bröstet så får ni se! Därför förvånar det mig inte att det rinner saliv ur munnen på en häst med hackamore heller! Dessutom kan även hackamore och sidepull användas fel så hästen biter sig i kinden tex.

Så vad jag säger är att lagom är bäst och att för lite och för mycket skämmer allt. En häst i balans avsöndrar lagom med saliv för att undvika att munnen skadas av bettet och har en sådan hållning på huvudet så den klarar av att svälja undan denna lagom mängd. Den är fuktig och fin i munnen och har inga skador men det rinner inte saliv ur munen på den! Grand Prix hästarna är ingen förebild för mig då de rids med hård hand och överkrökt nacke. Det är inte underligt att de fradgar kring munnen. Titta på westernhästarna som jobbar med en fri hand och inte går med krökt nacke. Inte fanken dryper det med saliv ur deras munnar! Kan möjligen vara något undantag där skarpa bett används för bryskt. I mitt resonemang har jag faktiskt stöd av mer än en veterinär och jag tror faktiskt de har kunskap att kunna föra ett logiskt resonemang om hästens kroppsfunktioner, men jag vet att det finns oenighet inom veterinärkåren också! Så var en får ju känna efter själv vilken som verkar resonera mest logiskt och följa det den tror på. Jag har min övertygelse och du har din! Och det får nog stanna därvid tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta Boj att jag svarade på ett gammalt inlägg igen! Ibland när man öppnar sidorna kommer inte alla inlägg med och jag trodde det var ett nytt inlägg därför att inga inlägg mellan det inlägg du skrivit, och som jag nu besvarade igen, och Yeahnnys sista inlägg syntes, förrän jag redan skrivit inlägget och skickat det... Jag blev lite förvånad också eftersom jag trodde vi avslutat debatten! Jag vill absolut inte dra igång något tjafs om detta. Vi får respektera att vi har olika tolkningar och åsikter i frågan helt enkelt och utgå från att båda försöker tänka på hästarnas bästa och handla utifrån det vi tror är det bästa för dem, för det är ju det som det handlar ytterst om!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 779
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar