Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag mår sådär, har illamående och är jättetrött på kvällarna... igår somnade jag 21 och sov till 8

Vi har berättat för ganska många, föräldrarna och syskon, några kompisar och nån släkting.
 
@Girasol och @vilse
Jag länkar inte så tror jag att vi håller oss inom reglerna. Sidan heter bedsilk.dk
Vi har köpt ett svart i 240x260. Passar en dubbelsäng. Egentligen behöver man bara ett för det torkar på under en timme efter att mm tvättat det. Verkligen värt pengarna. Vi har provat både sidenselma och skickat efter specialsytt från Thailand. Det som vi har nu är absolut bäst.

@Siri eftersom foglossning gör att det blir svårt att vända sig i sängen gör sidenlakan att man kan "glidvända" sig. Bäckenet sitter ju liksom inte ihop och i vanliga lakan blir det för stor friktion mellan kroppen och lakanet att man liksom "hoppvänder" sig. Man tar stöd med ben och knän och kan hålla ihop bäckenet utan att tänka på det när man inte har foglossning. Vid foglossning är/kan det vara mycket smärtsamt att vända sig på det sättet.

Det var egentligen ingenting jag tänkte på innan jag fick foglossning. Hur man vänder sig i sängen liksom. Där sover man ju :)
Man kan googla på foglossning och glidlakan tex så kan du läsa lite mer. Glidlakan har jag uppfattat är lite mer plastiga.

Jag har dessutom dubblat effekten genom att alltid sova med sidennattlinne som går över rumpan. Då är det siden mot siden i sängen och då glider det bra.

Visst det är inget mirakelmedel som tar bort foglossningen men det gör det betydligt skönare att sova tycker jag. Även mannen är "beroende" av sidenlakanet. Han tycker det är skönare med än utan :)

Mvh Miks
 
@Girasol
Tror du inte magen växt så mycket pga tvillingarna?samma sak med kräkningarn?
Allt kanske blir lite mer "lagom" nu när det bara är en?

Njae svårt att säga, fick mage väldigt fort med trean och fyran ( när jag väntade trean fick jag frågan från kollegor då jag var i v8 och de slog vad om att jag väntade tvillingar) och mina kräkningar nu är inte värre än de var med de tre första. Bara att inse att jag drabbas ganska hårt :(
 
Jag är på firande av syskon och skulle gärna berätta för att slippa ljuga och bete mig konstigt men det känns ändå som vi borde vänta. Skyllde på magkatarr och tog vatten, och extrema trötthet kan ju bero på värmen och svårighet att sova så där vet jag inte ens om jag ljög;).

Jag har haft en del molande värk i livmodern och illamående som i regel går över om jag äter något. Vaknade härliga 05.30 av en överhettad hund som hellre sover hemma än borta och ett käckt illamående:up:
 
Vad kul att vi börjar bli ett gäng i tråden! Välkomna alla nyplussade.

Vi har nu valt att berätta för både mina och sambons föräldrar. Vi träffar dem väldigt ofta i sommar och vi orkar inte smussla ned alkoholen osv mer och väcka spekulationer utan tyckte det var bättre att berätta nu istället. Det känns väldigt bra att de vet och alla blev väldigt glada över beskedet :).

Vi vill dock vänta med att berätta för övriga släkt och vänner tills vi haft vårt första ultraljud i v. 12.

Vilka har ni berättat för och hur resonerar ni kring det?
Vi har inte berättat för någon. Och det lär dröja ett tag! Dvs så länge jag kan undanhålla utan att de syns lixom.. Åtminstone till ultraljud
 
Blir lite avis på er där det inte syns. Gjorde en klädbeställning från nätet igår på byxor, semestern är ju slut och dags att börja jobba igen och kjol är inget alternativ på mitt jobb.
Blir även att åka in till stan idag för att prova ett par jeans på HM, stod ju inte på nätet vilken benlängd de har och jag har ganska långa ben så väldigt många byxor får lite Michael Jacksonstyle på mig. :(
Tycker det är jobbigt att behöva handla så här tidigt i graviditeten med risk för missfall osv. Visst det har sett jättebra ut på solotvillingen men vis av erfarenheten så kan allt ändras över en natt... Pessimist javisst...
 
@Siri eftersom foglossning gör att det blir svårt att vända sig i sängen gör sidenlakan att man kan "glidvända" sig. Bäckenet sitter ju liksom inte ihop och i vanliga lakan blir det för stor friktion mellan kroppen och lakanet att man liksom "hoppvänder" sig. Man tar stöd med ben och knän och kan hålla ihop bäckenet utan att tänka på det när man inte har foglossning. Vid foglossning är/kan det vara mycket smärtsamt att vända sig på det sättet.

Det var egentligen ingenting jag tänkte på innan jag fick foglossning. Hur man vänder sig i sängen liksom. Där sover man ju :)
Man kan googla på foglossning och glidlakan tex så kan du läsa lite mer. Glidlakan har jag uppfattat är lite mer plastiga.

Jag har dessutom dubblat effekten genom att alltid sova med sidennattlinne som går över rumpan. Då är det siden mot siden i sängen och då glider det bra.s

Det är ju genialiskt, i all sin enkelhet. :)

Efter fredagens positiva besked blev jag lite smånojjig och tänkte att det kan vara ett falskt positiv, det kan vara något fel på testet, jag kan ha använt det fel osv. Bestämde mig för att testa igen vilket gjordes i morse med exakt samma resultat.

Har börjat med folsyra och ska ringa MVC på måndag, det är väl inget annat som behöver göras så här tidigt?

Förresten... Min senaste mens var annorlunda mot för hur alla mina menstruationer varit de senaste 18 åren, vilket gör mig fundersam på om jag kan vara en månad längre gången än vad jag först tänkte. Vad har barnmorskan för möjlighet att reda ut det frågetecknet?
 
Det är ju genialiskt, i all sin enkelhet. :)

Efter fredagens positiva besked blev jag lite smånojjig och tänkte att det kan vara ett falskt positiv, det kan vara något fel på testet, jag kan ha använt det fel osv. Bestämde mig för att testa igen vilket gjordes i morse med exakt samma resultat.

Har börjat med folsyra och ska ringa MVC på måndag, det är väl inget annat som behöver göras så här tidigt?

Förresten... Min senaste mens var annorlunda mot för hur alla mina menstruationer varit de senaste 18 åren, vilket gör mig fundersam på om jag kan vara en månad längre gången än vad jag först tänkte. Vad har barnmorskan för möjlighet att reda ut det frågetecknet?

Vaginalt Ultraljud.
 
@Siri när jag väntade dottern (oplanerat) så hade jag "mens" två gånger trots att jag var gravid. Det var bara lite mer sparsamt än annars, men med mensvärk och allt som vanligt. Tänkte dessutom att det berodde på att jag just fick tillbaka mensen sedan sonen föddes ett halvår tidigare, liksom stormen Gudrun och strömlöst i 6 veckor, byte av jobb och mycket annat under ett halvår, så utgick från stress, men jag var gravid... Men det ser dom på ultraljud som sagt var :)
 
Jaha, ska till gyn 11.30 idag för att kolla hur missfallet artat sig. Fast det såg ju bra ut i torsdags med solotvillingen. Konstigt nog så blir jag mer och mer nojjig för varje ul att kvarvarande ska lämnat in. Måste skärpa mig, kan ju inte gå runt och nojja :o på det här viset. Ser allt bra ut idag så blir det inskrivning hos barnmorskan på fredag. :)

Tvingades inhandla mammajeans igår eftersom semestern är slut och jag börjar jobba imorgon. Även ta samtalet med chefen att jag är gravid. Sedan blir det en gissningstävling, hur länge får jag eller klarar jag av att jobba? Foglossningarna gör att jag haltar fram. Jag kräks :yuck: fortfarande minst en kaskadspya per dag, okontrollerat. Så frågan är tyvärr, vilket hinner föst? sjukskrivning eller avstängning pga av hot och våldsrisken? suckar uppgivet :(

Mest positiva: inte en droppe blod sedan i fredags :) = hej sexlivet:up: dock grusas det av foglossningarna, ont aj, stopp, klarar inte den ställningen osv :down:

Nåja vad är väl livet utan lite motgångar liksom. Kram på er!
 
@Siri när jag väntade dottern (oplanerat) så hade jag "mens" två gånger trots att jag var gravid. Det var bara lite mer sparsamt än annars, men med mensvärk och allt som vanligt. Tänkte dessutom att det berodde på att jag just fick tillbaka mensen sedan sonen föddes ett halvår tidigare, liksom stormen Gudrun och strömlöst i 6 veckor, byte av jobb och mycket annat under ett halvår, så utgick från stress, men jag var gravid... Men det ser dom på ultraljud som sagt var :)

Att gravida kvinnor har mens(liknande blödningar) under början av graviditeten är ju inget ovanligt, känner igen din berättelse bland annat från en familjemedlem. Jag hoppas och tror dock att det är en rätt ny graviditet eftersom jag haft precis ett symtom; lite, lite molvärk. Tycker jag borde ha känt något mer om jag är i åttonde veckan, även om jag vet att folk kan gå längre än så utan symtom.

Jaha, ska till gyn 11.30 idag för att kolla hur missfallet artat sig. Fast det såg ju bra ut i torsdags med solotvillingen. Konstigt nog så blir jag mer och mer nojjig för varje ul att kvarvarande ska lämnat in. Måste skärpa mig, kan ju inte gå runt och nojja :o på det här viset. Ser allt bra ut idag så blir det inskrivning hos barnmorskan på fredag. :)

Tvingades inhandla mammajeans igår eftersom semestern är slut och jag börjar jobba imorgon. Även ta samtalet med chefen att jag är gravid. Sedan blir det en gissningstävling, hur länge får jag eller klarar jag av att jobba? Foglossningarna gör att jag haltar fram. Jag kräks :yuck: fortfarande minst en kaskadspya per dag, okontrollerat. Så frågan är tyvärr, vilket hinner föst? sjukskrivning eller avstängning pga av hot och våldsrisken? suckar uppgivet :(

Mest positiva: inte en droppe blod sedan i fredags :) = hej sexlivet:up: dock grusas det av foglossningarna, ont aj, stopp, klarar inte den ställningen osv :down:

Nåja vad är väl livet utan lite motgångar liksom. Kram på er!

Håller verkligen tummarna för att allt ser bra ut med pyret som kämpat sig kvar (och att sjukskrivningen hinner före hot och avstängning, sjukskrivning låter ändå lite sundare)!
 
Min kompis kände inte ett enda skit förrän hon var i tionde veckan. Och då visste hon om att hon var gravid hela tiden.
 
Min kompis kände inte ett enda skit förrän hon var i tionde veckan. Och då visste hon om att hon var gravid hela tiden.

Märkligt hur det kan variera, vissa har alla symtom i boken efter någon vecka och andra känner ingenting förrän långt in i graviditeten.

Nåja, har telefontid hos MVC nu på förmiddagen, vi får se vad de säger. :)
 
Märkligt hur det kan variera, vissa har alla symtom i boken efter någon vecka och andra känner ingenting förrän långt in i graviditeten.

Nåja, har telefontid hos MVC nu på förmiddagen, vi får se vad de säger. :)


Ska också ringa MVC idag, hälsosamtalet brukar väl vara i v 5-6 ? Jag är i 4+6 idag så det borde ju nästan bli den här eller nästa vecka.
 
Ligger i sängen efter ännu en tämligen sömnlös natt. Mår fruktansvärt illa och även om jag vet att det hittills lättat när jag ätit något kan jag inte förmå mig, finns absolut inget jag är sugen på. Hunden är snäll och håller sig än så länge.

Angående hur man räknar, jag fick fylla i första dagen på sista mensen och jag är tydligen i gravidvecka sju. Det står 6+4 inom parentes, vad betyder det tro?
 
Fick tid för hälsosamtal nästa onsdag. Fick inte den BM jag träffat tidigare i andra ärenden då hon fått ett annat uppdrag så det blir en annan vilket känns... sådär... Mina erfarenheter av barnmorskor överlag är inte så god men jag gillade verkligen den jag hade, så det känns lite tråkigt.
 
Senast ändrad:
Fick tid för hälsosamtal nästa onsdag. Fick inte den BM jag träffat tidigare i andra ärenden då hon fått ett annat uppdrag så det blir en annan vilket känns... sådär... Mina erfarenheter av barnmorskor överlag är inte så god men jag gillade verkligen den jag hade, så det känns lite tråkigt.

Känns det fel med den andra så kan du be om byte även om det tar emot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 068
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 046
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp