Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni koll på det här med NUPP ? Jag och sambon är överens om att vi vill göra ett test och som det känns nu avbryta om det visar sig vara problem så att säga. Gränsen i mitt landsting är 34 år och jag är 32 år. Hur troligt är det att man får göra det ändå?
 
Har ni koll på det här med NUPP ? Jag och sambon är överens om att vi vill göra ett test och som det känns nu avbryta om det visar sig vara problem så att säga. Gränsen i mitt landsting är 34 år och jag är 32 år. Hur troligt är det att man får göra det ändå?

Inte särskilt men det brukar gå att få betala sig till de tester man vill ha som inte ingår.
 
Allt är strålande bra med solotvillingen som hade ett träningspass då vi kollade. Den andra fortsätter att sakteliga resorberas av kroppen. Sambon var inte med idag eftersom vi gjorde ett ul i torsdags, men han ringde mitt i, orolig och sa att det var plågsamt att sitta på jobbet och inte vara med, trots att vi var överens om det innan, eftersom vi utgick från att det skulle vara ok liksom. Så han lär nog vara på tårna rejält i fortsättningen :D och knatar snabbast till bm och/eller läkare haha.
 
@Girasol Oj, har du växt så mycket :O. Avundas inte dina besvär, hoppas verkligen att åtminstone illamåendet avtar snart. Kul att höra att ettan frodas som bara den :D!

På tal om vaginalt ultraljud. Jag ska ju på inskrivning den 2:a september och ta blodprov m.m. Brukar man ta och göra VUL då också eller bör man ta tag i det vid sidan om? De har inte nämnt något om det utan förutsatte att det ingick i inskrivningstiden. Kommer ha 1,5 timma på mig för samtal och provtagningar.

Och vad är skillnaden mellan Nupp och Kub?? :)
 
I mitt landsting gör man inget vul vid inskrivning utan vid KUB runt v 12. NUPP är själva ultraljudet som bl. a. mäter bredden/uppklarningen på nackspalten (som sedan inte är mätbar efter v 13 ungefär) KUB är kombinerat ultraljud och blodprov från mamman. Det ger en säkrare indikation för att upptäcka trisomi 13, 18 och 21 har jag för mig att det är, en av dem är downs syndrom.
Här avsätter man en timma till inskrivningen, jag har min på fredag kl 8.
 
I mitt landsting gör man inget vul vid inskrivning utan vid KUB runt v 12. NUPP är själva ultraljudet som bl. a. mäter bredden/uppklarningen på nackspalten (som sedan inte är mätbar efter v 13 ungefär) KUB är kombinerat ultraljud och blodprov från mamman. Det ger en säkrare indikation för att upptäcka trisomi 13, 18 och 21 har jag för mig att det är, en av dem är downs syndrom.
Här avsätter man en timma till inskrivningen, jag har min på fredag kl 8.

Tack för svaret :).
Då är det nog ett KUB jag ska gå på då eftersom jag kommer vara i v. 12 då och de sa att de skulle ta både urin och blodprov då. Antar att de klämmer in ett UL då med.
 
Det är inte alla landsting som erbjuder gravida NUPP och KUB, en del erbjuder bara kvinnor över en viss ålder. Mitt landsting verkar vara ganska unika som erbjuder samtliga oavsett ålder.

På inskrivningen så lämnar man alltid urin och blodprov. Då kollas blodgrupp, hiv osv samt om du har bakterier eller "socker i urinen". Man brukar ta en vikt också.

Så det är ju inte hundra säkert att du kommer erbjudas KUB. Men gå in på ditt landstings/regions hemsida och sök på mödravård/graviditet osv. De brukar beskriva ganska väl vad de gör och inte gör hos barnmorskemottagningen.
 
Tack :)!
Nu när jag läst på lite verkar det inte som att det är varken KUB eller NUPP jag ska gå på, men det återstår att se. Det ska i vilket fall bli spännande när inskrivningen sker. Kommer kännas mer på riktigt eftersom jag inte känner mig särskilt gravid just nu. Jag är dock mycket tröttare än vanligt men det hade lika gärna kunnat bero på annat.
 
Klockan är 9 och jag har redan fått i mig en macka, samt kan sitta upp :bump: detta är bästa dagen på länge :D målet idag är att vara med sista halvtimmen på inskolningen, förhoppningsvis klarar jag av det utan att kräka för mycket :)

Är i kontakt med bm/läkare som försöker få ihop någon "dunderkur" till mig, hittills har det bara resulterat i att de vill ge mig tabletter jag inte tål :meh:
Hittar de inget bra innan onsdag så lär jag sjukskriva mig ( börjar jobba på måndagen efter), om det inte fortsätter såhär bra då vill säga :D
senaste dagarna har jag i snitt fått behålla 1 macka och halv banan per dag.. Jobbar för fullt på att få i mig vätska då jag märkt det är svårt att kissa (antar att det beror på uttorkning).

Hur går det för dig @Girasol? Är dina kräkningar bättre?
 
Klockan är 9 och jag har redan fått i mig en macka, samt kan sitta upp :bump: detta är bästa dagen på länge :D målet idag är att vara med sista halvtimmen på inskolningen, förhoppningsvis klarar jag av det utan att kräka för mycket :)

Är i kontakt med bm/läkare som försöker få ihop någon "dunderkur" till mig, hittills har det bara resulterat i att de vill ge mig tabletter jag inte tål :meh:
Hittar de inget bra innan onsdag så lär jag sjukskriva mig ( börjar jobba på måndagen efter), om det inte fortsätter såhär bra då vill säga :D
senaste dagarna har jag i snitt fått behålla 1 macka och halv banan per dag.. Jobbar för fullt på att få i mig vätska då jag märkt det är svårt att kissa (antar att det beror på uttorkning).

Hur går det för dig @Girasol? Är dina kräkningar bättre?

Stackare, den där nivån av illamående är något jag är livrädd för (jag går in väggen och blir helt trött och trög om middagen blir någon timme sen, liksom). Hoppas att du får behålla två mackor imorgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
44 276
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Startar en ny tråd åt er som väntar barn våren -17 :) Mars April Maj
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
122 857
Senast: Hyacinth
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: fio
·
Tjatter Nej men vad säger ni? Nu är det väl ändå dags att dra igång anmälan för årets version av Secret Easterbunny? :D Jag drar reglerna i...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
10 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp