Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag vet, men lever på gamla vanor att bm har ett ex och jag ett, som tas med och fylls i vid varje besök och som sedan också ska tas med till förlossning etc. Och att behöva be om ett, som då kanske måste uppdateras känns knöligt. Förvisso rör jag mig inte nåt alls denna grav. men med tidigare så for jag och flängde stupalöst inom jobbet, växjö -Sundsvall var vanlig rutt men även brittiska öarna och då var det väldigt praktiskt att ha ett alltid uppdaterat ex -som även britterna kunde tyda med mått, värden, vikt etc.
 
Jag har två konstiga frågor ffa till er som har barn sen tidigare men alla får svara!

- laxeringsmedel på förlossningen vill jag inte ta men kan man ta nåt hemma på egen hand som är okej? Medan man väntar på att det drar igång på riktigt :)

- BVC! Jag avskydde att behöva klä av liten kall ny bebis för vägning varje vecka. Han blev ledsen jämt (konstigt???) kan man vägra det?
 
Idag fick jag fingrarna ur och ringde försäkringsbolaget om ersättning från försäkringen jag hade när jag fick missfallet och tecknade sen en för bäbis i magen nu. Vet att jag är sen, men jag vet nu varför jag dragit på det....blev nedstämd, ledsen och gråfärdig direkt missfallet kom på tal. Det där sitter djupt tydligen :(
 
Jag har två konstiga frågor ffa till er som har barn sen tidigare men alla får svara!

- laxeringsmedel på förlossningen vill jag inte ta men kan man ta nåt hemma på egen hand som är okej? Medan man väntar på att det drar igång på riktigt :)

- BVC! Jag avskydde att behöva klä av liten kall ny bebis för vägning varje vecka. Han blev ledsen jämt (konstigt???) kan man vägra det?

Tja om det är just avföring långt ned så kan du ju alltid ta microlax hemma en stund innan du tänker åka in, för det funkar ju ganska snabbt. Annars får du väl göra dig ett hederligt vattenlavemang (har för mig det var vad de gav förr på förlossningen).

Bvc är väl frivilligt tror jag, själv avskyr jag det hela, men tänker att jag går väl första månaden varje vecka och sen glesar ut rejält. Blir bara irriterad av en massa måsten och vill jag veta något så frågar jag.
 
Jag har två konstiga frågor ffa till er som har barn sen tidigare men alla får svara!

- laxeringsmedel på förlossningen vill jag inte ta men kan man ta nåt hemma på egen hand som är okej? Medan man väntar på att det drar igång på riktigt :)

- BVC! Jag avskydde att behöva klä av liten kall ny bebis för vägning varje vecka. Han blev ledsen jämt (konstigt???) kan man vägra det?
Varken laxeringsmedel eller bvc är något tvång, utan du väljer helt själv vad du vill ha hjälp med ;)
Vill du ta något hemma innan fl så finns det microlax att köpa, men oftast fixar magen det bra själv :)
 
Här blir bara hormonerna värre och värre, jag känner knappt igen mig själv imellanåt :(
Innan har jag mest skrattat åt det, men när jag får svårare och svårare att motarbeta hormonerna så är det inte kul längre....

Dagens är att sonen är sjuk, haft lite feber inatt, men var pigg och glad imorse (åt frukost med mig). En timme efter att jag kommit till jobb så har jag en oro i kroppen som motsvara att sonen nästan skulle vara nära döden.. :crazy:
Jag är då normalt en mamma som inte oroar mig. Tycker synd om honom, absolut! Men inte oroa mig, och framförallt inte när han är pigg och glad.... Han var ju dessutom hemma med pappa som såklart hade berättat med en gång om det blivit värre. Mao en helt orealistisk och påhittad oro.

Och det börjar bli mycket sånt nu, orealistisk/påhittas oro/stress, ledsen utan anledningen mm och det är rejält jobbigt.
"jag själv" finns ju där i bakgrunden och säger till kroppen/hjärnan att den är löjlig, men vad hjälper det när hela kroppen kryper av oro?
Bara tanken på att det är 20 veckor kvar, och hormonerna väl inte kommer minska... :yuck:
 
Tja om det är just avföring långt ned så kan du ju alltid ta microlax hemma en stund innan du tänker åka in, för det funkar ju ganska snabbt. Annars får du väl göra dig ett hederligt vattenlavemang (har för mig det var vad de gav förr på förlossningen).

Bvc är väl frivilligt tror jag, själv avskyr jag det hela, men tänker att jag går väl första månaden varje vecka och sen glesar ut rejält. Blir bara irriterad av en massa måsten och vill jag veta något så frågar jag.
Fast man går inte där speciellt ofta om det inte är något speciellt. Och är det något speciellt så är man kanske glad att man har BVC som hjälp/stöd :)

BVC kom hem till mig ca 4-5 dagar efter vi kommit hem.

Sedan gick jag dit en gång en vecka efter det.

Sen var det två veckor efter den gången.

Sen var det nog något läkarbesök.

Och nu blir det ett besök vid lite mer än två månaders ålder.

Tycker inte det är så ofta.
 
Tack för svar! @vilse o @Girasol

Jag har ju fött förr o var inte riad av laxermedel på fl så jag hoppade det o tänkte kolla bästa alt. OM jag vill fixa det själv :)

Ang BVC går jag gärna dit i början iaf men är emot nakengrejen.. Vägas kan de väl göra ändå? Ny blöja bara.. :) Kallt o obehagligt ju!!
 
Tack för svar! @vilse o @Girasol

Jag har ju fött förr o var inte riad av laxermedel på fl så jag hoppade det o tänkte kolla bästa alt. OM jag vill fixa det själv :)

Ang BVC går jag gärna dit i början iaf men är emot nakengrejen.. Vägas kan de väl göra ändå? Ny blöja bara.. :) Kallt o obehagligt ju!!
Här hade de alltid en liten tunn filt liggande på vågen, blev inte så kallt då :)

Ang laveman är jag inte ens säker på att de erbjöd det i ystad. Jag frågade iofs inte heller...
 
Hos oss har de också en tunn filt på vågen och en värmelampa över bänken där man klär av den lille så det inte ska bli så kallt :) Tycker BVC är bra så man ser att vikten går åt rätt håll mm.
 
Igår var det RUL och allt såg bra ut. Väldigt kul att få se bild på bumlingen i magen.
Senaste veckorna har jag också börjat känna mer och mer rörelser och småsparkar och det var roligt igår att kunna koppla det jag såg på skärmen till det jag kände i kroppen.

Vi valde att ta reda på kön, men kommer att behålla svaret för oss själva.
 
Fast man går inte där speciellt ofta om det inte är något speciellt. Och är det något speciellt så är man kanske glad att man har BVC som hjälp/stöd :)

BVC kom hem till mig ca 4-5 dagar efter vi kommit hem.

Sedan gick jag dit en gång en vecka efter det.

Sen var det två veckor efter den gången.

Sen var det nog något läkarbesök.

Och nu blir det ett besök vid lite mer än två månaders ålder.

Tycker inte det är så ofta.

Här går man ganska ofta, rutin typ och säger man något annat så tycker jag de glor på en. Här vill ge göra två hembesök och jisses vad jag hatat de där hembesöken -det känns som intrång i min privata sfär liksom. Tror det beror mycket på hur bvcsköterskan är. Hade en väldigt skum relation med den första för jag hade hennes barn placerat på mitt jobb (jobbade med utvecklingsstörda i bostöd och gruppboende på den tiden) och det blev väldigt konstigt. Vid fjärde barnet fick vi en ny bvcsköterska och hon var mer chill överlag.
Sen tillhör väl jag den störda kategorin människor, så frågor om hur jag upplevde förlossningen, hur jag mår, fylla i blanketter om jag tappat livslusten osv osv upplever jag som ett övertramp även om det tillhör deras jobb. ( är det dock en utomstående som frågar, exvis kollega så känner jag inte samma påhopp) Vill jag något så frågar jag och vill jag komma i kontakt med någon så ser jag till att fixa det -även i de mörkaste stunder. Yrkesskadad med för mycket kbt och dbt-tänk i blodomloppet.

Ps. känner samma form av kontroll då bm frågar saker. Ogillar det skarpt. Jag vill följa graviditeten hos bm, resten anser jag är privat och då frågar jag om jag vill veta något.
Bara som igår då de började tjata om föräldrautbildning.. Ehh ja men med femte ungen, så nej jag behöver inte gå på en föreläsning så vad ska en föreläsning om vaginal födsel och smärtlindring tillföra? Särskilt som jag aldrig haft valmöjligheten, utan snitt under narkos är det som gällt och gäller.
Eller som nästa bmbesök som ska handla om amning. suck

Värsta surkärringen här :angel:
 
Ikväll ska jag samla lite energi genom att ta en ridtur på min älskade häst! Han har haft tappsko i en vecka så har inte ridit på en evighet känns det som. Vill liksom passa på eftersom jag inte vet när jag måste sluta rida pga graviditeten.
 
Tack för svar! @vilse o @Girasol

Jag har ju fött förr o var inte riad av laxermedel på fl så jag hoppade det o tänkte kolla bästa alt. OM jag vill fixa det själv :)

Ang BVC går jag gärna dit i början iaf men är emot nakengrejen.. Vägas kan de väl göra ändå? Ny blöja bara.. :) Kallt o obehagligt ju!!
Min bvc-sköterska har alltid väldigt varmt i sitt rum men min bebis blir ledsen ändå, av av- och påklädandet och mätningen. Men visst borde du kunna väga utan att klä av. Ta med en extra uppsättning kläder och en blöja som du kan väga och dra av från vikten vågen visar.
 
Min bvc-sköterska har alltid väldigt varmt i sitt rum men min bebis blir ledsen ändå, av av- och påklädandet och mätningen. Men visst borde du kunna väga utan att klä av. Ta med en extra uppsättning kläder och en blöja som du kan väga och dra av från vikten vågen visar.

Ja så får det bli! Känns så himla tråkigt tycker jag.. Antar att de vill passa på o se efter om det finns suspekta märken osv.. För några gram hit o dit (body o ny blöja) känns urfånigt.
 
Ja så får det bli! Känns så himla tråkigt tycker jag.. Antar att de vill passa på o se efter om det finns suspekta märken osv.. För några gram hit o dit (body o ny blöja) känns urfånigt.
Fast en body väger mer än man tror. Så här i början spelar 60g hit eller dit en stor roll. En blöja har jag inte vägt. Dessutom måste den vara absolut torr annars blir det ju missvisande.

Här säger dom att man skall ta med en filt + att det är varmt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 295
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 320
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp