Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte drömt så mycket konstigt än. Men vet att jag gjorde det när jag gick med dottern, särskilt mot slutet. T.ex att jag och min man åkte vasaloppet i flera dygn och när vi gått i mål skulle vi åka och äta på restaurang på kvällen och då hade vi bäbisen i hästtransporten bakom bilen :D Och inne på restaurangen träffade vi på våra dåvarande hyresvärdar.
 
BF lista

1 mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 mars, FengurLaugar, 2:a barnet
11 mars Girasol, 5:e barnet, flicka
14 mars, Sined, 2:a barnet
16 mars, _saga_ 2:a barnet, flicka
17 mars Jast, 1:a barnet, pojke
17 mars, Rhinos, 1:a barnet, pojke
29 mars, Olina, 1:a barnet
31 mars, Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

3 april Lo_, 1:a barnet
3 april carmarnic, 2:a barnet
5 april Smulu 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet

Hej!
Det var ett tag sen jag var inne här och skrev. Blev framflyttat en hel vecka på RUL när vi var där förra måndagen så nu har jag inte orkat tänka på graviditeten knappt sen dess. Fast i vecka 18 och 19 i en evighet kändes det som.
Har känt mig lite sur på min man men kom på att det kanske är jag som är dum istället efter igår. Har känt som att det är ett väldigt problem att få gå ut och rida nu senaste tiden. Sen ramlade jag (gled omkull) på rampen till gödselcontainern igår och fick kommentaren att jag skulle akta mig så jag inte gjorde illa mig i magen så då ramlade poletten ner lite :)
Inte för att jag brukar åka av men det kan ju hända. Men jag tänker fortsätta ett tag till iaf. Klarar fortfarande av att sitta ner i traven ju så då kan det väl inte vara någon fara :p

Såg att ni andra hade skrivit om vikt. Jag har gått upp ca 5 kg nu i vecka 19. Äter vad jag känner för. Jag gick upp 18 kg förra graviditeten så det blir säkert något liknande nu fast om jag jämför ligger jag på något kilo mindre än förra gången vid den här tiden.
Hade räknat med att bli stor tidigt den här gången men det är först nu som det börjar synas lite mage. Tror inte så många har räknat ut det på jobbet än heller. Har berättat för några men skvallret går riktigt sakta för att vara på min arbetsplats :)
 
BF lista

1 mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 mars, FengurLaugar, 2:a barnet
11 mars Girasol, 5:e barnet, flicka
14 mars, Sined, 2:a barnet
16 mars, _saga_ 2:a barnet, flicka
17 mars Jast, 1:a barnet, pojke
17 mars, Rhinos, 1:a barnet, pojke
29 mars, Olina, 1:a barnet
31 mars, Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

3 april carmarnic, 2:a barnet
5 april Lo_, 1:a barnet
5 april Smulu 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet
 
Vi gjorde UL i förrgår och flyttades två dagar. Allt tycktes bra, men jag är lite besviken på att jag ännu inte tycks förstå att jag har en bebis i magen... men en liten smula verkligare blev det iaf :-). Har ju till och med bildbevis!

Angående vikt är jag tämligen obekymrad. Äger ingen våg och eftersom mina vanliga kläder fortfarande tycks passa så har allt satt sig på magen och bysten. Orkar inte gå hundpromenader i samma utsträckning som vanligt, men rider dagligen och har ett tämligen aktivt och rörligt jobb så motion får jag.

Hade telefonkontakt med den BM vi ska ha och fick ett väldigt bra intryck. Fick fortsätta rida så länge det kändes bra:banana:. Vi ska träffa henne i mitten på december, när vi är i v25 om jag inte missminner mig.
 
Angående skolboksgraviditet är nog min rätt normal, men jag gnäller otroligt mycket ändå. :o Är i v.14 och jag är trött konstant (de två dagar jag kommer hem tidigt kan jag lägga mig på soffan runt 15-tiden och sova hela kvällen + hela natten och ändå vara trött) och jag mår illa konstant trots mina tabletter. Det enda tabletterna hjälper mig med är att jag kan äta nästan normalt. En dag förra veckan mådde jag normalt och då tog jag ingen tablett vilket straffade sig för efter det har jag haft värre illamående.

Inte nog med detta, jag har fått UVI också! När jag hämtade ut medicinen igår sa damen på apoteket att jag måste äta mycket tillsammans med tabletten för annars kan man bli "lite illamående". Kom hem, läste om biverkningarna och dessa var naturligtvis illamående, kräkningar och diarré. :mad: Är ni känsliga - sluta läs här! När jag tog den andra tabletten igårkväll fick jag enorma magsmärtor och en halvtimme senare var hela toan nerspydd. Kände en jätteliten vink om att jag kanske behövde kräkas och skulle då fälla upp toalocket så att det var lite förberett, men jag hann inte göra det ens. Det kom världens spya som sprutade nån meter åt alla håll. (Trodde inte ens att det var fysiskt möjligt.) Väggar, golv, toastol - allt blev nedsölat. :mad::yuck::rage: Min stackars karl fick skrubba badrummet i evigheter. Kommer inte äta den medicinen igen, ska ringa och kräva någon mildare på måndag.
 
Är alla lika avslappnade med viktuppgången som det verkar? Jag är INTE det o funderar på om jag ska göra nåt pt det eller bara stå ut.. Hur tänker ni?

Tänker att det är och får vara en del av graviditeten. Vågen intresserar mig iofs inte så mycket men däremot sörjer jag lite att jag tappar så mycket muskler när jag inte kan träna nånting. Men jag vet att jag har en jävla disciplin sen när jag väl kan träna igen så det löser sig av sig självt så småningom :)
 
Tänker att det är och får vara en del av graviditeten. Vågen intresserar mig iofs inte så mycket men däremot sörjer jag lite att jag tappar så mycket muskler när jag inte kan träna nånting. Men jag vet att jag har en jävla disciplin sen när jag väl kan träna igen så det löser sig av sig självt så småningom :)

Jag säger +1 på den där! Jag är snarare förvånad över att jag inte exploderat i vikt, med tanke på att jag har en historik med kraftig övervikt. Nästa vecka är jag halvvägs i graviditeten och har väl gått upp 2-3 kg eller något sådant.
 
Jag hade gått upp 3 kg i vecka 20 men nu typ 3 kg till, v 25 snart.

Klart det är en del av allt men det behöver ju inte spåra! Borde kunna hålla mig inom 12-15 kg men jag var viktnojjig innan så det är nog därför. Det kommer ju att rinna av men hade hoppats på en lite mer fit kropp nu än denna degiga ;)
 
Jag hade gått upp 3 kg i vecka 20 men nu typ 3 kg till, v 25 snart.

Klart det är en del av allt men det behöver ju inte spåra! Borde kunna hålla mig inom 12-15 kg men jag var viktnojjig innan så det är nog därför. Det kommer ju att rinna av men hade hoppats på en lite mer fit kropp nu än denna degiga ;)

Äh jag gick upp 5 kg första 12 veckorna typ. Men det är ju inte 5 kg fettvikt utan lite olika bebisgrejer samt massa vätska pga förändrad kost (tror många gravida inte äter riktigt som dom brukar). Sen blir man ju stört mjuk i kroppen när man inte använder den som man brukar men det är ju inte heller samma sak som fett.

Om ett halvår när vi återhämtat oss hyfsat kör vi en inspirationstråd för att lyckas bli den bästa versionen av oss själva hittills :idea::banana:
 
@Melisen

6 månader efter förra förlossningen hade jag magrutor o var tokigt vältränad.. :D Blir nog bara promenader denna så musklerna lär lysa med sin frånvaro!

Jag äter mycket mer kolhydrater då jag inte åt några innan så det är klart man blir plufsig.. :P
 
@Melisen

6 månader efter förra förlossningen hade jag magrutor o var tokigt vältränad.. :D Blir nog bara promenader denna så musklerna lär lysa med sin frånvaro!

Jag äter mycket mer kolhydrater då jag inte åt några innan så det är klart man blir plufsig.. :P

Ah men 6 månader är ju ingen orimlig tid att vara tillbaka. Var på styrkelyftartävling idag så om ett år hoppas jag kunna delta, kanske inte på det maxet jag kört innan men i närheten kanske :up:
 
Jag hade gått upp 3 kg i vecka 20 men nu typ 3 kg till, v 25 snart.

Klart det är en del av allt men det behöver ju inte spåra! Borde kunna hålla mig inom 12-15 kg men jag var viktnojjig innan så det är nog därför. Det kommer ju att rinna av men hade hoppats på en lite mer fit kropp nu än denna degiga ;)

Äsch vad ska man göra. Tycker det värsta är att bli tjock och vikten är typ bara oj, kan jag väga så där mycket.
Men jag får panik av alla gravidkläder som är tajta och typ framhäver magen. Jag vill ju dölja den :crazy:
 
b
Är alla lika avslappnade med viktuppgången som det verkar? Jag är INTE det o funderar på om jag ska göra nåt pt det eller bara stå ut.. Hur tänker ni?

Jag har princip aldrig varit nöjd med min vikt innan. Inte så att det påverkar mej särskilt eller begränsar mej, jag har inte varit nöjd bara.

Jag är inte så avslappnad jag heller, även om det blir som det blir liksom.
Nu hr jag gått upp kanske 1,5-2 kg och är bara i v14. Men innan grav så har vågen aldrig visat så mycket som då. Hemsk. Men nu är det som det är och jag har kunnat slappna av inför detta faktum.

Men just är jag mest bara 'tjock', har ju inge mage än riktigt. DET får mej lite illa till mods :/
 
@carmarnic Jag älskar att framhäva magen men vill inte att resten av kroppen ska explodera.

Vägde mig imorse igen - 1 kg (phew) så +5 kg i vecka snart 25 (23+6).

@Magnum Ja inte känner man sig läcker första tiden inte!! Hade en +2 kg utöver min vanliga vikt vid start tror jag. Men jag räknar som BM dvs från inskrivningen! Då har jag hundra koll på siffran :)
 
Jaha, nu har jag lärt mig den hårda vägen att jag inte tål svamp under graviditeten. Andra gången jag försöker äta svamp nu och andra gången det slutar med jordens magknip. Ibland är det en bra förmåga att kunna få sig själv att kräkas....

Just nu inte jättekul att vara gravid alltså men i morgon är det UL och kub. Sjukt nervös inför det men med lite tur kan också det hela kännas bättre efter i morgon!
 
Idag har jag ägnat mig åt självplågeri :D
Fixade farsdagsfrukost till min man: Baguette med Milano salami och brieost och själv fick jag sitta bredvid och dregla :d Ibland är det liiite orättvist.
 
Får nog försöka låta bli att bära dottern för mycket för min rygg gillar inte det :( Det är inte så ergonomiskt att bära en 2,5 åring på 13,5 kg och 93 cm... Nu går hon oftast själv men ibland när hon är extra kramig eller ledsen så tar man gärna upp henne, men får tänka mig för en gång till innan jag gör det och är min man nära kan han ta henne istället.
 
Hos bm idag. Kändes lite konstigt. Bad ju att få byta bm och fick ju således en ny till detta besöket. Blir då ganska snopen då hon låter en barnmorskestudent vara med och dessutom sköta hela besöket, märktes att hon var ny och behövde mycket stöd men var supertrevlig. Men det kändes sisådär då jag hade en del att ta upp, nu struntade jag i det.
Nåväl, hjärtljud 145. sf-mått 25 cm i 22 fullgångna veckor, så ganska stor mage. Två järntabletter har dock inte haft märkbar effekt.. 103 i hb vs 100 förra gången. Bm trodde det beror på blödningarna.

Dessutom så har inte läkaren satt diagnosen föreliggande placenta praevia vid förra ultraljudet. Så då kom det upp för diskussion. Både jag och sambon konstaterade: fast hon sa att den är total och ligger likadant som vid RUL. Sånt gör mig irriterad, när de säger en sak och sedan inte noterar det korrekt i journalen. Det gick att läsa sig till att den ligger för livmodermunnen dock.
Nåja, nytt läkarbesök pga blödningarna 24/1 och nytt bm-besök 8/12. Känner mig inte alls hågad. De ville även ha samtycke till att läsa hela min journal och hämta info från vårdcentral, men nekade faktiskt det. Hon försökte förklara men sa bara, ja men då får ni fråga innan om ni behöver något, för tyvärr har jag inga goda erfarenheter från sjukvården och jag arbetar själv inom vården och såväl privat som offentlig sektor och vet precis hur det många gånger brukas. Så nej. Hon menade på att det var för bvc också. Tja barnet ska inte komma än på fyra månader så det hinner vi ta då... (har inte mycket till övers för bvc heller).

Största förändring sedan sist jag väntade barn. Man får inte journalen med sig. Tidigare fick man både vikt, sf-kurva och hjärtljud. Känns konstigt, för hur gör man då om man som jag har en problemgraviditet och släkt 66 mil bort. Händer något så har vi inte ett enda papper och de kommer inte åt att läsa journal heller. Får helt enkelt hålla mig hemma. Det var den här julen det... ;)
 
Hos bm idag. Kändes lite konstigt. Bad ju att få byta bm och fick ju således en ny till detta besöket. Blir då ganska snopen då hon låter en barnmorskestudent vara med och dessutom sköta hela besöket, märktes att hon var ny och behövde mycket stöd men var supertrevlig. Men det kändes sisådär då jag hade en del att ta upp, nu struntade jag i det.
Nåväl, hjärtljud 145. sf-mått 25 cm i 22 fullgångna veckor, så ganska stor mage. Två järntabletter har dock inte haft märkbar effekt.. 103 i hb vs 100 förra gången. Bm trodde det beror på blödningarna.

Dessutom så har inte läkaren satt diagnosen föreliggande placenta praevia vid förra ultraljudet. Så då kom det upp för diskussion. Både jag och sambon konstaterade: fast hon sa att den är total och ligger likadant som vid RUL. Sånt gör mig irriterad, när de säger en sak och sedan inte noterar det korrekt i journalen. Det gick att läsa sig till att den ligger för livmodermunnen dock.
Nåja, nytt läkarbesök pga blödningarna 24/1 och nytt bm-besök 8/12. Känner mig inte alls hågad. De ville även ha samtycke till att läsa hela min journal och hämta info från vårdcentral, men nekade faktiskt det. Hon försökte förklara men sa bara, ja men då får ni fråga innan om ni behöver något, för tyvärr har jag inga goda erfarenheter från sjukvården och jag arbetar själv inom vården och såväl privat som offentlig sektor och vet precis hur det många gånger brukas. Så nej. Hon menade på att det var för bvc också. Tja barnet ska inte komma än på fyra månader så det hinner vi ta då... (har inte mycket till övers för bvc heller).

Största förändring sedan sist jag väntade barn. Man får inte journalen med sig. Tidigare fick man både vikt, sf-kurva och hjärtljud. Känns konstigt, för hur gör man då om man som jag har en problemgraviditet och släkt 66 mil bort. Händer något så har vi inte ett enda papper och de kommer inte åt att läsa journal heller. Får helt enkelt hålla mig hemma. Det var den här julen det... ;)
Det är bara att säga till så ska du får ut din journal när du åker iväg :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 295
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 320
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp