Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in här jag med, bor i England så kommer vaccinera lillan för mässling osv och har fått influensa vaccin samt blivit erbjuden vaccin mot kikhosta fr. V28 för att skydda den lilla
 
Just det... kommer ihåg nu att BM också sa att om jag vaccinerar mig så är bebisen skyddad första tiden genom det.

Ja får bli vaccin för min del

Och jag ska självklart vaccinera mitt barn enligt programmet som finns. Stor skillnad när det kommer panikframtagna vaccin och när det är väl prövade läkemedel enligt mig. Är tacksam att jag lever i ett land där såna här möjligheter finns!
 
Min barnmorska har iofs inte sagt något om influensavaccinet men jag kommer nog att ta det inom de närmsta veckorna.

För oss är det också en självklarhet att vaccinera mitt barn, något annat finns inte på kartan!
 
Influensavaksinet står jag över. Aldri haft influensa och aldri vaksinerat för det. Alla andre vaksiner för barnet följer jag efter programmet.
 
Ja absolut värt att fundera över. Den dagen vi funderar över att resa till områden där dessa sjukdomar finns kanske annat beslut tas.

Även värt att fundera på om man vill injicera det som vaccinerna innehåller, vilket inte är alltför trevliga ingredienser av gifter.
Var och en får själva bestämma vad man känner i frågan, jag tänker inte lobba för mina åsikter, man får själv läsa på och ställa frågan till sig själv vad man står!

Antar att ni inte heller reser till tex Stockholm eller Örebro? Där har det i år konstaterats mässlingfall där de sjuka smittats i Sverige.

Jag var skeptisk till vaccineringen mot svininfluensa men efter att en av mina kollegor dog i svininfluensa kändes det väldigt självklart att vaccinera sig.

I England tex är mässlingen allt mer vanlig eftersom fler och fler låtit bli att vaccinera...
 
Nu är klockan 04.57, jag vaknade för en timme sedan.... ligger och tänker på att jag inte fattat att det ska komma ut ett barn. Är i v 19 och har inte känt några rörelser, iaf inga som jag kan härleda till bebisen i magen. UL är i övermorgon, ska bli intressant att se om poletten trillar ner för mig då.
 
Angående vaccin så har jag inte träffat min BM sen inskriven för en evighet sen så jag har inte hört något om det än. Men jag ska dit nästa vecka så då säger hon säkert något isåfall. När det gäller barnen så har dottern fått alla vaccin dom rekommenderar plus hepatit b som vi valde till. Kommer göra lika med den lilla.

Angående barnvagn så har vi en Emmaljunga city cross till dottern och den kommer bäbis få ha sen. Tycker den varit bra! Lite onödigt låg för oss som bor på landet men det har inga stört värst mycket så den får gå i arv. Till dottern behöver vi en billig och bra sittvagn innan bäbis kommer däremot.
 
Ja absolut värt att fundera över. Den dagen vi funderar över att resa till områden där dessa sjukdomar finns kanske annat beslut tas.

Även värt att fundera på om man vill injicera det som vaccinerna innehåller, vilket inte är alltför trevliga ingredienser av gifter.
Var och en får själva bestämma vad man känner i frågan, jag tänker inte lobba för mina åsikter, man får själv läsa på och ställa frågan till sig själv vad man står!

Hänger jag med rätt här? Du kommer inte vaccinera ditt barn mot de sjukdomar som tack vare vaccinationsprogrammet är i pincip utrotade i Sverige eftersom de är i princip utrotade i Sverige?

Sen ja absolut man injicerar kanske inte jätteroliga saker direkt när man vaccinerar sig. Men finns det någon som helst studie som visar på att exempelvis vaccinet mot difteri är farligare än sjukdomen difteri? Att det finns en massa skräckpropaganda på nätet som beskyller vaccin för allt och ingenting vet jag. Men det är ju långt ifrån samma sak som faktiska slutsatser att vaccin skulle vara det sämre alternativet.
 
Jag har låtit vaccinera mina 4 telningar utefter det vaccprogram Sverige följer och kommer att göra så med lillfisan i magen också. Däremot hoppar jag i sedvanlig ordning över influensavacc, gjorde det även vid svininfluensan. Däremot kommer nioåriga dottern få gardasil då det är dags för den, känner att den då varit i omlopp några år och upplever den mer beprövad. Just med hänseende rörande influensan så (peppar peppar ta i trä) är jag ytterst sällan sjuk (förkyld/maginfluensor el liknade) vilket inte heller barnen är.
 
Efter att läst här så har jag börjat fundera på om jag faktiskt ska ta influensavaccinet iår... :confused:

Har aldrig gjort det innan (bortsett svininfluensan...), men känner att iår kan det nog vara vettigt... kanske..
Denna gången har jag i princip varit förkyld sen dag 1 i graviditeten, snorar konstant. Har dessutom sonen på dagis = magsjukebacillerna lär komma :eek: Känns som om risken att råka ut för skiten är ganska hög nu....
Vanliga influensavaccinet känns väl beprövat, så ser ingen risk med att ta det (mer än att jag måste ta en spruta :eek: *ryser* )

Ska nog ta och skriva till bm och höra vad hon säger om saken...

Både sonen och kommande lillskit följer/kommer följa Sveriges rekommendationer för vaccin :)
 
@FengurLaugar Ja, visst går tiden fort. Var inte längesedan en kissade på stickan och nu är det bara halva tiden kvar :nailbiting:!

Jag ska gå på examensbal på Lucia och beställde idag en gravidbalklänning (http://www.mom2mom.se/midseason-sale/maxidress-romantic-chestnut.html). Att hitta snygga hellånga gravidklänningar som dessutom ska passa bra på bal var verkligen inte lätt. Vill dessutom inte lägga ut för mycket pengar på den, så jag är extra glad att jag hittade den på rea :banana:!

Hur har ni gjort med mammakläder förresten? Själv har jag köpt allt på H&M (2 jeans, 2 tröjor och 1 blus) och sen har jag en del linnen och blusar jag kan ha ett tag till utan att det ser konstigt ut. Mammakläder används under en väldigt begränsad period så vill inte köpa för mycket, men samtidigt är det många högtider som ska firas nu i vinter då det är kul att klä upp sig.
 
@FengurLaugar Ja, visst går tiden fort. Var inte längesedan en kissade på stickan och nu är det bara halva tiden kvar :nailbiting:!

Jag ska gå på examensbal på Lucia och beställde idag en gravidbalklänning (http://www.mom2mom.se/midseason-sale/maxidress-romantic-chestnut.html). Att hitta snygga hellånga gravidklänningar som dessutom ska passa bra på bal var verkligen inte lätt. Vill dessutom inte lägga ut för mycket pengar på den, så jag är extra glad att jag hittade den på rea :banana:!

Hur har ni gjort med mammakläder förresten? Själv har jag köpt allt på H&M (2 jeans, 2 tröjor och 1 blus) och sen har jag en del linnen och blusar jag kan ha ett tag till utan att det ser konstigt ut. Mammakläder används under en väldigt begränsad period så vill inte köpa för mycket, men samtidigt är det många högtider som ska firas nu i vinter då det är kul att klä upp sig.

Jag har köpt ett par vanliga blå jeans och ett par svarta treggings, båda från H&M. Sen fick jag en kasse med kläder av min kompis. Byxorna är alldeles för små men tröjor och t-shirt funkar. Sen har jag klänningar som passar även när jag är gravid som jag kan ha både på jobbet och julborden. Kommer nog inte köpa så mycket mer om jag inte behöver en vinterjacka då.
 
@FengurLaugar Ja, visst går tiden fort. Var inte längesedan en kissade på stickan och nu är det bara halva tiden kvar :nailbiting:!

Jag ska gå på examensbal på Lucia och beställde idag en gravidbalklänning (http://www.mom2mom.se/midseason-sale/maxidress-romantic-chestnut.html). Att hitta snygga hellånga gravidklänningar som dessutom ska passa bra på bal var verkligen inte lätt. Vill dessutom inte lägga ut för mycket pengar på den, så jag är extra glad att jag hittade den på rea :banana:!

Hur har ni gjort med mammakläder förresten? Själv har jag köpt allt på H&M (2 jeans, 2 tröjor och 1 blus) och sen har jag en del linnen och blusar jag kan ha ett tag till utan att det ser konstigt ut. Mammakläder används under en väldigt begränsad period så vill inte köpa för mycket, men samtidigt är det många högtider som ska firas nu i vinter då det är kul att klä upp sig.

Hemma skrotar jag i mjukiskläder, men måste jag visa mig bland folk använder jag mest kjol eller klänning. Alla överdelar kan jag ha precis som vanligt än så länge. Köpte ett par mammajeans i helgen, insåg att kjol och klänning inte är så optimala när jag ska cykla (har inte en sån där praktisk damcykel med lågt insteg).
 
Jag har shoppat loss lite mer än er inser jag. Men så kom jag inte i mina vanliga byxor i v.7 så det blev att köpa lite nytt. Jag har nog lagt ungefär 5000:- på kläder. Höstjacka, vinterjacka, 3 par jeans, 1 par finare leggins/byxor med skinnlook, 2 par termoleggins, 2 kjolar, 2 cardigans, 2 klänningar samt 5 toppar. Är endast någon tröja jag kan ha sen tidigare. Fick just en kasse med kläder från kompis men är tveksam till hur det passar då jag är huvudet längre än henne. Har inte provat ännu.
 
Jag har ju kvar en del sen förra gången, så jag har inte shoppat super mycket. Några tröjor, hittat en kjol på loppis ect.
Men så har jag ju också turen att ha liten mage (eller ja, hade förra gången, verkar bli så nu med) = Jag har massor med stickade tröjor som jag räknar med ska fungera hela vintern. Samma sak gäller linnen (långa! De skulle kunna fungera som kort klänning normalt men i slutet i grav så är de som perfekta vanliga linnen ;) ) Även tights kan jag ha vanliga (ibland 1 stl större), där jag ev får vika ner kanten bara. Väldigt praktiskt :D

Får nog tyvärr köpa en höst/vår jacka, men då jag snart fyller år tänkte jag att någon annan kunde köpa den till mig :angel: (kommer köpa en bärjacka så har man nytta av den lite längre)
 
Försöker hitta en snygg vinterjacka och så sprang jag på den här:

image3xxl.jpg


Och så kostar den över 2 000 spänn... :banghead:
 
Jag har köpt nästan precis en sån fast svart (troligtvis inte samma kvalitet men håller rent utseendemässigt)! På hm för 600 kr på Divided avdelningen. Kika där vettja!

Mvh Miks

Tack för tipset! Ska kika på den, men det var till stor del på grund av färgen som jag blev så förtjust i den jag hittade.
 
Angående vaccin så var jag iväg idag och skulle vaccinera mej. Brukar inte gör det men vill göra det nu.

Hade inte den blekaste aning om att man var tvungen att vara i vecka 16 innan, står den infon någonstans som jag missat?
Så jag får vänta tre veckor till, och med mitt immunförsvar och min tur med sjukdomar kommer jag förmodligen hinna få influensan innan vaccinet.. :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 294
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 318
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp