Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
BM sa förresten att dom rekommenderar att man vaccinerar sig mot säsongsinfluensa när man är gravid. Hur tänker ni kring det?
 
Ni som har bestämt er för barnvagn. Vad har ni bestämt er för och varför? Känns ju som en djungel utan dess like! Värre än att köpa bil :p
 
Haha alltså jag är inte den som är kvackelmagad normalt sett. Idag var jag och sambo samt kompis iväg till veterinären för att kastrera såväl häst som katt. Snälla vetten hade även bett sin personal som normalt är ledig på fredagar att jobba eftersom jag bara får stå å glo. Allt gick enligt skolboken ända tills vi är 100 meter hemifrån och lille katten kräks i transportburen som jag har i knät. Det fullkomligt stinker och jag börjar ulka och vrålar stanna men sambon tänker att vaddå, jag kan väl köra och parkera där jag ska = med ett grabbatag om buren och med bildörren på vid gavel så spyr jag i farten -totalt högröd i ansiktet. Både sambo o kompis asgarvar samtidigt som sambon blir lite skamsen och inser att han inte stod så högt i kurs. Stanna är stanna NU inte sen...... suck.

Hahaha, det där hände mig så många gånger under sommaren. Jag har haft en väldigt kräkig graviditet och spydde flera gånger om dagen från vecka 7 till vecka 20. Det krävdes ingen kattspya för att få igång mig dock, ibland räckte det att jag tittade neråt... Blöh!

Typisk konversation i bilen:
Jag: "Jag måste spy"
Maken: "Okej. När då?"
Jag: "Men stanna bilen FÖR I HELVETE!"
 
Ni som har bestämt er för barnvagn. Vad har ni bestämt er för och varför? Känns ju som en djungel utan dess like! Värre än att köpa bil :p

Kronan duo S

- Rejäla däck med framhjul som är svängbara men går att låsa
- varukorgen högt placerad = man slipper snöplogseffekten
- Min långa sambo kan powerwalka med den med schysst hållning och utan att slå i fötterna
- Som sittvagn kan man välja att ha barnet mot eller från sig

Det där var våra krav som vagnen måste uppfylla, i övrigt är den lätt att fälla ihop och tar inte onödigt mycket plats, jag gillar den djupa liggdelen, tycker överlag den känns som en stabil vagn!
 
Hahaha, det där hände mig så många gånger under sommaren. Jag har haft en väldigt kräkig graviditet och spydde flera gånger om dagen från vecka 7 till vecka 20. Det krävdes ingen kattspya för att få igång mig dock, ibland räckte det att jag tittade neråt... Blöh!

Typisk konversation i bilen:
Jag: "Jag måste spy"
Maken: "Okej. När då?"
Jag: "Men stanna bilen FÖR I HELVETE!"

Har också kräkts en massa i tid och otid utan att m illa innan, på en millisekund har det vänt och jag har skakadkräkt. Men mellan v 18-21 så har det bara varit någon kräka per vecka för att nu i 22 så har jag kräkts varenda dag samt blivit mer känslig för lukter....
Kommer ihåg då jag väntade andra barnet och skulle släppa ut hästarna på mornarna, slutade med att jag hade häst på bogsersnöre och jag kröp på alla fyra och kräkte mig fram till hagen :meh::D, var inte så kul då mennu kan man ju skratta åt det.
 
BM sa förresten att dom rekommenderar att man vaccinerar sig mot säsongsinfluensa när man är gravid. Hur tänker ni kring det?

Jag tänker definitivt inte vaccinera mig. Jag väntade första barnet 2009 när det stormade kring influensan, hette den svininfluensa?? vaccinerade mig inte då heller, och är glad att jag inte gjorde det mee facit i hand. Jag är generellt lite anti mot vaccinationer och kommer inte heller vaccinera bebisen i magen efter vårt vaccinationssystem.
 
Ni som har bestämt er för barnvagn. Vad har ni bestämt er för och varför? Känns ju som en djungel utan dess like! Värre än att köpa bil :p

Brio Go Next

bra fjädring
lätt att fälla ihop
lätt att byta ligg/sittdel, sittdel vändbar
trevlig att köra
kan fästa babyskydd i
snygg

Min kollega tipsade om brio go, hon har avverkat 60 (!!) vagnar och rekommenderade den :)
Jag var helt inne på bugaboo men efter att vi pratat om det ångrade jag mig och tänkte om :)
jag yahade en hemsk brio happy till nr1, så jag tänker köpa det jag verkligen vill ha denna gång!
 
Jag tänker definitivt inte vaccinera mig. Jag väntade första barnet 2009 när det stormade kring influensan, hette den svininfluensa?? vaccinerade mig inte då heller, och är glad att jag inte gjorde det mee facit i hand. Jag är generellt lite anti mot vaccinationer och kommer inte heller vaccinera bebisen i magen efter vårt vaccinationssystem.

Fast vaccinet mot säsongsinfluensa är ju inte ens jämförbart med det mot svininfluensan.

Sen har jag svårt att se hur man kan välja att riskera ge sitt barn (och andra för den delen) polio, difteri eller mässling framför vaccinationer. Men vi kanske inte ska skapa debatt här..
 
Tack för svaren om om vagnar! Kronan duo s har vi fått tips från kompisar om. Men har inte börjat kolla i affärer än så får se om den känns bra i verkligheten också!
 
Fast vaccinet mot säsongsinfluensa är ju inte ens jämförbart med det mot svininfluensan.

Sen har jag svårt att se hur man kan välja att riskera ge sitt barn (och andra för den delen) polio, difteri eller mässling framför vaccinationer. Men vi kanske inte ska skapa debatt här..

Har också för mig att vaccin mot säsongsinfluensa inte är så kraftfullt. Verkar ju tydligen också som att det ska kunna vara skadligt för fostret om man blir sjuk...

Nån som vet om man riskerar att bli mer sjuk när man är gravid? Hade svininfluensa för ett par år sen och blir jag så sjuk igen i skicket jag är i nu så skulle jag behöva vara inlagd och tog många månader att återhämta mig!
 
Fast vaccinet mot säsongsinfluensa är ju inte ens jämförbart med det mot svininfluensan.

Sen har jag svårt att se hur man kan välja att riskera ge sitt barn (och andra för den delen) polio, difteri eller mässling framför vaccinationer. Men vi kanske inte ska skapa debatt här..

Ja absolut värt att fundera över. Den dagen vi funderar över att resa till områden där dessa sjukdomar finns kanske annat beslut tas.

Även värt att fundera på om man vill injicera det som vaccinerna innehåller, vilket inte är alltför trevliga ingredienser av gifter.
Var och en får själva bestämma vad man känner i frågan, jag tänker inte lobba för mina åsikter, man får själv läsa på och ställa frågan till sig själv vad man står!
 
Ja absolut värt att fundera över. Den dagen vi funderar över att resa till områden där dessa sjukdomar finns kanske annat beslut tas.

Även värt att fundera på om man vill injicera det som vaccinerna innehåller, vilket inte är alltför trevliga ingredienser av gifter.
Var och en får själva bestämma vad man känner i frågan, jag tänker inte lobba för mina åsikter, man får själv läsa på och ställa frågan till sig själv vad man står!
Ni reser aldrig till England då? Där har dessa sjukdomar kommit tillbaka eftersom så många valt att inte vaccinera sina barn. Det kommer hända här också om vi inte vaccinerar våra barn.

En annan sjukdom förresten som inte nämndes ovan och som ingår i vaccinationsprogrammet är kikhosta. Kikhosta finns i Sverige och är livsfarligt för spädbarn, flera spädbarn dör av det varje år. Mitt barn ska inte gå åt i kikhosta. Men du gör ju som du vill...
 
Hoppar in lite för att fråga om det alltså finns vaccin mot kikhosta nu? Vet när jag var liten och var med i något test för kikhostavaccin. Fast jag och min lillebror fick bara sockerlösning. Minns hur arga vi var när vi fått en massa sprutor och det sen visade sig att allt var i onödan :p (för oss då).

(Fast när jag tänker efter kanske det var bäst att vi fick sockerlösning, låter ju inte så stabilt med ett test :D Kanske minns lite fel, får nog höra med mamma!)
 
Hoppar in lite för att fråga om det alltså finns vaccin mot kikhosta nu? Vet när jag var liten och var med i något test för kikhostavaccin. Fast jag och min lillebror fick bara sockerlösning. Minns hur arga vi var när vi fått en massa sprutor och det sen visade sig att allt var i onödan :p (för oss då).

(Fast när jag tänker efter kanske det var bäst att vi fick sockerlösning, låter ju inte så stabilt med ett test :D Kanske minns lite fel, får nog höra med mamma!)

Alla mina tre är vaccinerade mot kikhosta. De är födda på 90-talet
 
Hoppar in lite för att fråga om det alltså finns vaccin mot kikhosta nu? Vet när jag var liten och var med i något test för kikhostavaccin. Fast jag och min lillebror fick bara sockerlösning. Minns hur arga vi var när vi fått en massa sprutor och det sen visade sig att allt var i onödan :p (för oss då).

(Fast när jag tänker efter kanske det var bäst att vi fick sockerlösning, låter ju inte så stabilt med ett test :D Kanske minns lite fel, får nog höra med mamma!)
Enligt 1177 infördes kikhostevaccinet i barnvaccinationsprogrammet 1996. Jag har för övrigt haft kikhosta själv, när jag var ca 10, och det var vidrigt. Man hostar så man kiknar och kräks :crazy:
 
Enligt 1177 infördes kikhostevaccinet i barnvaccinationsprogrammet 1996. Jag har för övrigt haft kikhosta själv, när jag var ca 10, och det var vidrigt. Man hostar så man kiknar och kräks :crazy:

Mina som är födda -90 fick också vaccinet. Då måste de ha legat utanför programmet, antaligen fick de vaccinet pga de var lite små och tidigt födda. Den som är född -95 minns jag hade tur och fick kikhostevaccin
 
Enligt 1177 infördes kikhostevaccinet i barnvaccinationsprogrammet 1996. Jag har för övrigt haft kikhosta själv, när jag var ca 10, och det var vidrigt. Man hostar så man kiknar och kräks :crazy:

Aha! Jag skulle gissa att vi var med i det där testet ca 90-91, för det var innan jag började skolan. Och det måste ju varit i slutet av testandet kan man tycka om de vågade testa på barn! Gissar väl att det var biverkningar de skulle kolla.

Men vad bra att det finns vaccin nu! Min kusin hade det och det var verkligen fruktansvärt. Kanske därför mamma och pappa lät oss vara med i det där testet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 294
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 318
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp