Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju egentligen det konstiga, för jag är verkligen inte orolig. Jag är övertygad om att pyret där inne mår bra, och jag är säker på att jag är gravid :p
Oroar inte mig ett dugg, men är sjukt nervös - över något!? Tvillingar har jag ju tagit upp här innan, men ja, känslan säger en, och det mesta talar för att det faktiskt bara är en där inne ;) Så det är egentligen inte något att vara nervös över.
Men annars är där inget att vara nervös över - möjligen att jag inte hittar dit :D
 
Usch att behöva gå med en sådan oro hela tiden. Lider verkligen med dig/er. Hur tar blivande pappa det?

Läkarna vill säkert bara väl, även om jag känner igen frustrationen om att de inte bara kan tala klarspråk :meh:

Nä det är inget kul. Älskade sambon är mest tyst och lyssnar och förlitar sig på mig. Dock fick jag nästan nära til gråten idag då jag fick för mig att googla placenta praevia så jag vet om jag ska fråga något särskilt nu i em. Kom in på komplikationer/påföljder av just praevia och läste ju in mig aningens noggrannare än det jag redan kunde om Placenta accreta som då innebär att moderkakan växer in i livmodermuskulaturen. Skulle jag kanske inte gjort för jag är just nu, högriskpatient -vilket jag hoppas upphör vid halv fyra och att de konstaterar att njääää så är inte fallet. Risken att råka ut för accreta är stor om man har praevia (förekommer väldigt sällan utan praevia) det ledsamma i kråksången är att jag ju kvalar in på samtliga punkter som det ser ut just nu. (så hoppas min moderkaka börjat röra sig uppåt och inte ligger kvar som praevia) men som sagt följande kriterier ökar risken enormt:
1. placenta praevia
2. för varje kejsarsnitt stiger risken kraftigt, vid 4 snitt så är det mer än 50% risk. (fått fram lite olika siffror men upp till 67% risk)
3. Att kvinnan är över 35 år. Jag är 39.
Komplikationer:
förtidsbörd ofta i regel runt v 35.
Stor risk för förblödning vid förlossning = nästan allt som oftast tvingas de akut att operera bort livmodern för att kunna rädda kvinnan.

Så jag har några frågor att ställa om 2 timmar ;)

Informerade nyss sambon om det hela så han inte golvas av en fete käftsmäll om det visar sig att det är vad vi har att deala med. Det kan även vara för tidigt att se och finns misstanke så bör ännu ett ultraljud ske i v. 28-30. Sedan skiljer det si lite åt om jag läser svenska ruiner eller amerikanska. Man bör genomgå magnetröntgen samt ta blodprov för att leta efter alfa fetoprotein vilket produceras av fostret oh som vid denna typ av åkomma läcke ut i moderna blod = finn det i blodprovet indikerar även det att accreta föreligger. Men det verkar inte vara så att Sverige använder sig av blodprov.

Nog för att jag har många barn vs med genomsnittet, men att någon bara ska sno min livmoder utan att jag själv är med på det är just u aningens överrumplande. För att ge sambon perspektiv så s jag: föreställ dig att dina pungkulor akut måste tas bort utan möjlighet att kunna frysa ned sperma och att du därmed inte längre har någon möjlighet att bli biologisk pappa. Svaret: tung tanke och väldigt sorglig. Ja det är ju vad jag har att deala med om det nu råkar vara så det ligger till.

Men eftersom kunskap dödar oro så har jag helt enkelt lusläst och utgår från att jag just nu inget vet och därför inte tänker lägga några himlastormande graviditetshormoner på att gråta halvt ihjäl mig och ta ut någon sorg i förväg.
Men visst vandrar hjärncellerna runt just nu :banghead:
 
Glömde... om ägget fäster precis vid ärret från snittet så är även det en ökad risk och på andra utraljudet typ i v6 konstaterade läkarna att båda embryona hade fäst vid eller på ärret. Sån kan ju också ändra sig lite när man kan se hur moderkakan valt att fästa och växa... Men ännu en riskfaktor :down:
 
Herregud Girasol... Du har verkligen lyckast "pricka in" allt som gör att mer riskabelt. :(

Ang livmodern förstår jag precis, även jag inte vill ha fler barn - så är bara tanken på att de skulle ta livmodern skrämmande. Då blir beslutet konstant och man får inte chansen att kanske försöka igenom om man nu mot förmodan skulle ändra sig....

Kan inte mer än hålla tummarna, och hoppas på bra besked i em!
 
Jao, men jag får väl fortsätta i samma anda som vanligt: Vad vore livet utan lite spänning?! Eller som Pippa Långstrump sa: Det har jag aldrig provat -så det klarar jag säkert.

Oavsett vilket så finns ju ingen återvändo utan bara att knata dit, ta reda på fakta och gå från det. Önskar dock att jag hade de här oddsen på en lottorad istället...
 
Nä det är inget kul. Älskade sambon är mest tyst och lyssnar och förlitar sig på mig. Dock fick jag nästan nära til gråten idag då jag fick för mig att googla placenta praevia så jag vet om jag ska fråga något särskilt nu i em. Kom in på komplikationer/påföljder av just praevia och läste ju in mig aningens noggrannare än det jag redan kunde om Placenta accreta som då innebär att moderkakan växer in i livmodermuskulaturen. Skulle jag kanske inte gjort för jag är just nu, högriskpatient -vilket jag hoppas upphör vid halv fyra och att de konstaterar att njääää så är inte fallet. Risken att råka ut för accreta är stor om man har praevia (förekommer väldigt sällan utan praevia) det ledsamma i kråksången är att jag ju kvalar in på samtliga punkter som det ser ut just nu. (så hoppas min moderkaka börjat röra sig uppåt och inte ligger kvar som praevia) men som sagt följande kriterier ökar risken enormt:
1. placenta praevia
2. för varje kejsarsnitt stiger risken kraftigt, vid 4 snitt så är det mer än 50% risk. (fått fram lite olika siffror men upp till 67% risk)
3. Att kvinnan är över 35 år. Jag är 39.
Komplikationer:
förtidsbörd ofta i regel runt v 35.
Stor risk för förblödning vid förlossning = nästan allt som oftast tvingas de akut att operera bort livmodern för att kunna rädda kvinnan.

Så jag har några frågor att ställa om 2 timmar ;)

Informerade nyss sambon om det hela så han inte golvas av en fete käftsmäll om det visar sig att det är vad vi har att deala med. Det kan även vara för tidigt att se och finns misstanke så bör ännu ett ultraljud ske i v. 28-30. Sedan skiljer det si lite åt om jag läser svenska ruiner eller amerikanska. Man bör genomgå magnetröntgen samt ta blodprov för att leta efter alfa fetoprotein vilket produceras av fostret oh som vid denna typ av åkomma läcke ut i moderna blod = finn det i blodprovet indikerar även det att accreta föreligger. Men det verkar inte vara så att Sverige använder sig av blodprov.

Nog för att jag har många barn vs med genomsnittet, men att någon bara ska sno min livmoder utan att jag själv är med på det är just u aningens överrumplande. För att ge sambon perspektiv så s jag: föreställ dig att dina pungkulor akut måste tas bort utan möjlighet att kunna frysa ned sperma och att du därmed inte längre har någon möjlighet att bli biologisk pappa. Svaret: tung tanke och väldigt sorglig. Ja det är ju vad jag har att deala med om det nu råkar vara så det ligger till.

Men eftersom kunskap dödar oro så har jag helt enkelt lusläst och utgår från att jag just nu inget vet och därför inte tänker lägga några himlastormande graviditetshormoner på att gråta halvt ihjäl mig och ta ut någon sorg i förväg.
Men visst vandrar hjärncellerna runt just nu :banghead:
Sån här är jag också!
Jag har läst forskningsrapporter, sjukhusens årsberättelser, domar och lex Maria anmälningar. Gjort mina egna summeringar och har lagt upp en egen plan för hur jag vill hur förlossningen ska vara. Kunskap är makt.

Jag hoppas verkligen inte det blir som du befarar! Det skulle vara väldigt sorgligt! Hoppas samtalet gick bra!

Mvh Miks
 
Tja, meningen med dagens ultraljud var att kolla hjärtat och moderkakan. Vi fick oss en totaltitt noggrannare än den på RUL, allt mättes och räknades och lillfisan kunde inte vara stilla en minut så det tog 45 minuter. Det är fortfarande en tjej :D, jag var ju bombsäker innan RUL att det var en pojk med hänsyn till hur tidigare graviditeter i själva måendet varit men såg ju själv att det var en tjej vilket även bm sa och läkaren bekräftade detta idag igen. Lite kul var det att få en långtitt för hon snurrade och skruvade och sprattlade och räckte ut tungan, drack fostervatten osv. Allt ser så bra ut man bara kan se, förutom moderkakan då, som är en total placenta praevia dvs den ligger exakt för hela livmodermunnen typ som en stor diskpropp och det står nu klart att den inte kommer flytta på sig. Läkaren sa själv att hon har för lite erfarenhet att bedöma placenta accreta och hon hade även svårt att avgöra om den sitter på kejsarsnittsärret men på kanten är den definitivt. Hon kollade flödet i placentan och det var flöde hela vägen ut, men hon vågar inte sia om och utifall att den växt igenom väggen utan vi får tåla oss till jul för i v.30 kommer vi kallas på nytt ul bara för att kontrollera hur det ser ut. Tills dess gör vi som loppan och lever på hoppet. I dagsläget är det blödningar vi ska vara observanta på och hon anser vi ska åka in lite snabbare än vad läkaren i torsdags sa, utöver det är det ju inga förändringar eftersom jag ändå ska snittas. Att det nu genast är ett tvång för barnets överlevnad spelar ju mindre roll. Bara att jag inte väntar hemma om jag får ont eller så.
 
Sån här är jag också!
Jag har läst forskningsrapporter, sjukhusens årsberättelser, domar och lex Maria anmälningar. Gjort mina egna summeringar och har lagt upp en egen plan för hur jag vill hur förlossningen ska vara. Kunskap är makt.

Jag hoppas verkligen inte det blir som du befarar! Det skulle vara väldigt sorgligt! Hoppas samtalet gick bra!

Mvh Miks

Ja kunskap är makt i väldigt många hänseenden! Märker att man behöver vara påläst, för då blir läkarna mer på tårna.
 
Har ni börjat shoppa något än? :)
Vi har inte börjat shoppa något men den främsta orsaken till det är att vi ska flytta till en stad ca 50 mil härifrån i Januari och då vill vi minimera flyttlasset så mycket som möjligt. Allt nödvändigt kommer inhandlas efter flytten, och det är ingen nackdel att vi flyttar mycket närmre Ullared ;).

Däremot har vi fått lite barnkläder av mina föräldrar som faktiskt fortfarande var fräscha efter ca 25 år på vinden :D.
 
Inte börjat shoppa något vi heller. Men har tittat lite då. Har dog fått en bruksvagn till stallet ol. Av en kollega samt spjälsäng. Mamma och mormor skal köpa vagn och resten av familjen vill köpa endel också. Förste barnbarnet för alla. Så vi väntar nog till efter jul för vi evt. Börjar köpa något själv. Vi har nog med alt vi ska göra i huset.

Annars har jag definitivt sammandragningar. Pratat med BM som tycker det är helt normalt så länge det inte gör ont, blödningar mm. Så får bara bli van med det. Hoppas det kan lugne seg lite då jag känner mig lite sprängd.
 
Vi har inte heller köpt något ännu. Har börjat fundera lite på barnvagn men det är allt. Just nu är det nedräkning till RUL (20 dagar), sen kanske det blir mer shoppingfokus :)
 
Nej inte mer än en uppsättning kläder som jag gav till mannen på 40-årsdagen. Bestämt vagn o så men inte börjat shoppa loss än. Ska försöka mig på att sy lite för att sysselsätta mig med nåt :)

Är din karl 40 bast?! Det hade jag aldrig trott utifrån de bilder jag sett! Åren har varit snälla mot honom. :D
 
Och nu var RUL gjort!
Där var bara en inne ;) Allt var utan anmärkning så det kunde inte vara bättre.
Blev flyttad till den 31 mars, vilket var väntat då det tidiga ultraljudet också visade den datumet :)

Vi ville gärna veta könet, och det verkar bli en flicka. Inte heeeelt säkert dock :p

BF lista

1 mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 mars, FengurLaugar, 2:a barnet
11 mars Girasol, 5:e barnet, flicka
14 mars, Sined, 2:a barnet
16 mars, _saga_ 2:a barnet, flicka
17 mars Jast, 1:a barnet, pojke
17 mars, Rhinos, 1:a barnet, pojke
27 mars, carmarnic, 2:a barnet
28 mars, Olina, 1:a barnet
31 mars, Vilse, 2:a barnet, troligen en flicka

3 april Lo_, 1:a barnet
4 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet
 
Haha alltså jag är inte den som är kvackelmagad normalt sett. Idag var jag och sambo samt kompis iväg till veterinären för att kastrera såväl häst som katt. Snälla vetten hade även bett sin personal som normalt är ledig på fredagar att jobba eftersom jag bara får stå å glo. Allt gick enligt skolboken ända tills vi är 100 meter hemifrån och lille katten kräks i transportburen som jag har i knät. Det fullkomligt stinker och jag börjar ulka och vrålar stanna men sambon tänker att vaddå, jag kan väl köra och parkera där jag ska = med ett grabbatag om buren och med bildörren på vid gavel så spyr jag i farten -totalt högröd i ansiktet. Både sambo o kompis asgarvar samtidigt som sambon blir lite skamsen och inser att han inte stod så högt i kurs. Stanna är stanna NU inte sen...... suck.
 
Haha, förlåt att jag skrattar, men det låter faktiskt lite kul :o :D
Förstår dock att sambon låg lååångt ner på poppislistan där ;)
 
Haha alltså jag är inte den som är kvackelmagad normalt sett. Idag var jag och sambo samt kompis iväg till veterinären för att kastrera såväl häst som katt. Snälla vetten hade även bett sin personal som normalt är ledig på fredagar att jobba eftersom jag bara får stå å glo. Allt gick enligt skolboken ända tills vi är 100 meter hemifrån och lille katten kräks i transportburen som jag har i knät. Det fullkomligt stinker och jag börjar ulka och vrålar stanna men sambon tänker att vaddå, jag kan väl köra och parkera där jag ska = med ett grabbatag om buren och med bildörren på vid gavel så spyr jag i farten -totalt högröd i ansiktet. Både sambo o kompis asgarvar samtidigt som sambon blir lite skamsen och inser att han inte stod så högt i kurs. Stanna är stanna NU inte sen...... suck.
Du har definitivt haft en värre dag än mig!!! Stackars dej!

Och huvva för att vara din sambo där och då :D:o:eek:

Sorry att jag fnissade lite!

Mvh Miks
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 294
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 318
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp