Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lamborghini Tack för ditt svar! Hade ingen aning om detta fantastiska system...

Det finns undantag till regeln att man måste ha inkomst, a-kassa, studiestöd etc., t.ex.

"Du kan också få behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du
• slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten
• avhåller dig helt eller delvis från arbete för att vårda barn som inte fyllt ett år
• avbryter ditt arbete under högst tre månader
• enligt så kallat trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för till exempel studier, praktik eller start av eget företag."

Kika här: Försäkringskassan
 
Går det bra på UL nästa vecka kan jag besöka försäkringskassan när jag ändå är i staden och höra med dem hur de resonerar, men det låter osannolikt att jag skulle få glädje av inkomsten jag hade förra året. Såhär i efterhand finns det inte så mycket jag kan göra i alla fall, jag var inte inskriven hos arbetsförmedlingen mellan arbetet och studierna som började i januari. I vintras hade vi inga barnplaner heller så jag kunde känt till reglerna redan då.
Det blir nog bra i slutändan i alla fall - jag har bakat jordnötskakor och är på otroligt bra humör idag!
 
Går det bra på UL nästa vecka kan jag besöka försäkringskassan när jag ändå är i staden och höra med dem hur de resonerar, men det låter osannolikt att jag skulle få glädje av inkomsten jag hade förra året. Såhär i efterhand finns det inte så mycket jag kan göra i alla fall, jag var inte inskriven hos arbetsförmedlingen mellan arbetet och studierna som började i januari. I vintras hade vi inga barnplaner heller så jag kunde känt till reglerna redan då.
Det blir nog bra i slutändan i alla fall - jag har bakat jordnötskakor och är på otroligt bra humör idag!


Allt löser sig!!!
 
Jätteskönt att där inte verkar något fel :)
Dock lider jag lite med dig - bebis med stort huvud brukar inte vara önskedrömmen att föda :D :o
Ja, jätteskönt verkligen! Framförallt för sambon då han är något mer nervöst lagd än mig. Han personifierar sig själv som pessimist medan jag inte målar fan på väggen förrän jag ser honom tydligt framför mig ;).

Men usch, jag som inte är orolig för förlossningen blev det plötsligt nu :nailbiting:;).
 
Här kommer jag in i tråden!


BF lista

1 mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 mars, FengurLaugar, 2:a barnet
11 mars Girasol, 5:e barnet, flicka
14 mars, Sined, 2:a barnet
16 mars, _saga_ 2:a barnet, flicka
17 mars Jast, 1:a barnet, pojke
17 mars, Rhinos, 1:a barnet, pojke
27 mars, carmarnic, 2:a barnet
28 mars, Olina, 1:a barnet

1 april, Vilse, 2:a barnet
3 april Lo_, 1:a barnet
4 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet

Jag och min sambo har en dotter född april 2010, och i vår kommer lillasyster.
Jag arbetar i vanliga fall med ett arbete med mycket tempo, hög belastning och framförallt ansvar men är just nu sjukskriven pga belastningen gjort mig nära på utbränd. Så jag är hemma och sover mest, orkar inte ens ta mig ut till stallet.

Rider ni något? "Min" häst har varit skadad sedan maj men nu har behandling och ens en diagnos hittats(vilket jag inte ens trodde vet skulle göra) och hon ska börja rehabiliteras! Så glad för det, men jag undrar hur jag kommer orka :(
Det är min drömhäst med drömdeal, hennes ägare rider ingenting alls, jag har helt fria händer, hon bara älskar hästen och jag rider gratis
;)

Hoppas jag snart är på banan igen, men det känns avlägset...
 
Men usch, jag som inte är orolig för förlossningen blev det plötsligt nu :nailbiting:;).
Man brukar säga att det inte spelar någon roll om bebisen är liten eller stor, utan det är huvudets omkrets som "bestämmer" smärtan just i utdrivningsskedet ;) Huvudet kommer först, och sen är det ju öppet så då kommer resten av kroppen lätt

Men som allt annat så är ju smärtan olika för alla. Själv minns jag inte ens att det var något speciellt just då :p
 
Välkommen @_saga_ .

Jag rider fortfarande som vanligt, dagligen. Det går faktiskt bra. Är nu i v 18 och magen börjar bli sådan att den är svår att bortförklara men den är inte i vägen vid ridning :up:
 
Välkommen @_saga_ ! :)
Jag rider också fortfarande, mer eller mindre som vanligt. Är i v 23 och har inga planer på att sluta än. Känner mig inte osäker på min hästs rygg men tar inga risker som att galopperna som idioter på en åker eller liknande :p Det börjar kännas att jag inte orkar sitta emot eller med som innan. Men det funkar och jag får inte ont. Sist red jag till v 30 och inte pga att jag fick problem, utan för att BM tyckte jag skulle låta bli då dottern låg så långt ner i bäckenet och hon var rädd att jag skulle få ont.
 
Man brukar säga att det inte spelar någon roll om bebisen är liten eller stor, utan det är huvudets omkrets som "bestämmer" smärtan just i utdrivningsskedet ;) Huvudet kommer först, och sen är det ju öppet så då kommer resten av kroppen lätt

Men som allt annat så är ju smärtan olika för alla. Själv minns jag inte ens att det var något speciellt just då :p

Ajdå! Får väl helt enkelt be dem ge mig allt smärtstillande de kan hitta ;). Å andra sidan är det ju schysst om resten av kroppen kommer ut av bara farten tack vare barnets stora huvud. Brukar kunna kontrollera smärta ganska bra och är hyfsat smärttålig men att föda barn är väl något heeeelt annat än den smärta jag hittills varit med om i mitt liv.

Välkommen till tråden @_saga_ !
 
Jävlar med hormoner jag har denna gången, helt jäkla sjukt.... :crazy:

Min gårdag:
Hormonpåslag delux och schizofreni - en perfekt kombination.. *not*
(schizofrenin är alltså mellan "vanliga mig utan hormoner" vs hormonerna)

Gubben erbjöd sig att åka och handla då det var helt slut i kylen, något han normalt sett inte gör (han hatar att handla). *hmm - misstänkta hormoner - vad gör han egentligen???*
Sen tog det vääääldigt lång tid innan han kom hem * hormonerna vinner mer och mer mark*
Och sen *puff* hormonerna nådde en gräns och jag storböla och hade låst in mig på toa när gubben kom hem. Lyckades ta mig ut i köket och säga hej innan tårarna kom igen = låste in mig på toa igen som värsta fjortisen som just förlorat pojkvännen man haft i 2 timmar :D

Slutade med att jag hamnade i soffan för att betala räkningar, gubben försökte prata med mig, jag kunde på sin höjd nicka/skaka på huvudet (med tårarna rinnande ;) ) Han lyckades förstå att han skulle låta mig vara så jag kunde sitta och böla för mig själv :p

Helt sjukt egentligen, jag hade något liknande förra graviditeten, men det var myyycket senare. Att sån här skit kommer redan nu i v19... Urk :yuck:


(kan tillägga att "vanliga jag" är inte ett dugg svartsjuk, tvivlar inte ett dugg på gubben och vad han gör - men det är helt omöjligt att vinna mot dessa jävla hormoner :rage:)

Har fortfarande ett rejält hormonpåslag, så jag kunde inte prata med gubben imorse (träffades iofs bara 2 min), utan han fick ett mail innan idag bara för att få en liten förklaring. Gissa vad? Sen satt jag och böla igen, på jobb. Tur jag hann till toa :o

Gubben förstår mig dock ganska bra, så han hade redan en misstanke om vad det gällde. :love:

Ska man se något positivt/roligt med detta - är att det är ganska roligt såhär i efterhand att minnas min "konversation" mellan "vanliga mig" och hormonerna.
"Han är borta länge - han träffar någon annan!"
"Idiot hormoner, håll nu tyst, det vet ni lika väl som jag att han inte gör"
"Men det tar inte så lång tid att handla - förklara det!"
"Förklara ni istället hur han skulle ha tid att hinna vara otrogen"
ect etc ect ect
:laugh:

Så, nu har jag bjudit på mig själv, någon annan som vill blotta sig? :devil: Eller ännu bättre - någon som har en bot mot hormoner? :D
 
:D @vilse , fantastiskt! Jag känner mig så normal. Hade dock en hysterisk gråtsession på jobbet i lördags men det var för att min hund börjar bli gammal och rucklig, och jag bokade in ett veterinärbesök åt honom. Var övertygad om att det var slutet, men han fick följa med hem med en antibiotikakur igår :love:
 
BF-Lista

Nu har jag varit på ultraljud igen då lårbenet som sagt är kortare än huvudets storlek i förhållande till hur långt gången jag är. Läkaren kunde inte hitta något annat avvikande på bebisen. Hjärnans struktur såg väldigt fin ut och alla skelettdelar såg fina ut. Läkaren trodde att skillnaden beror på att bebisen helt enkelt har ett stort huvud och med tanke på att den blivande fadern hade stort huvud när han föddes är det inte orimligt att tro att bebisen också kommer få det.

Vi flyttade dock födelsedatumet igen till den 17:e mars (enligt senaste mens är BF 20/3 och enligt förra UL är BF 14/3) så läkaren tyckte det var bättre att sätta den 17:e som BF. Annars finns det en risk att de tror att jag går över tiden fast jag egentligen kanske inte gör det och sätter igång mig för tidigt.

Känns skönt i alla fall att veta att de inte kunde hitta något avvikande och att vi troligtvis kommer få en frisk pojke :).

När jag gjorde RUL så visade huvudet på v20+3 och resten lite olika men runt 19+4 och jag var 19+1, inget som bm oroade sig för eller något som hon nämnde. Fast vi ska iofs på nytt UL imorgon men det pga placenta praevia.
 
När jag gjorde RUL så visade huvudet på v20+3 och resten lite olika men runt 19+4 och jag var 19+1, inget som bm oroade sig för eller något som hon nämnde. Fast vi ska iofs på nytt UL imorgon men det pga placenta praevia.
Anledningen till att de ville dubbelkolla var att det skiljde mer än 10 dagar på måtten mellan huvud och lårben vilket är en mild markör för ett eventuellt kromosomfel. I mitt fall skiljde det sig 11 dagar, alltså 1 dag över gränsvärdet, vilket känns väldigt typiskt men ändå skönt att ha kollat upp :).

Hoppas det går bra på ditt UL imorgon och att bebisen mår bra. Blöder du fortfarande?
 
Min chef sa förut att jag verkar må bra och ser väldigt pigg och glad ut. Det stämmer faktiskt! Mår himla bra just nu :) Bara jag tänker mig för och inte stressar för mycket så funkar det!
 
Jävlar med hormoner jag har denna gången, helt jäkla sjukt.... :crazy:

Min gårdag:
Hormonpåslag delux och schizofreni - en perfekt kombination.. *not*
(schizofrenin är alltså mellan "vanliga mig utan hormoner" vs hormonerna)

Gubben erbjöd sig att åka och handla då det var helt slut i kylen, något han normalt sett inte gör (han hatar att handla). *hmm - misstänkta hormoner - vad gör han egentligen???*
Sen tog det vääääldigt lång tid innan han kom hem * hormonerna vinner mer och mer mark*
Och sen *puff* hormonerna nådde en gräns och jag storböla och hade låst in mig på toa när gubben kom hem. Lyckades ta mig ut i köket och säga hej innan tårarna kom igen = låste in mig på toa igen som värsta fjortisen som just förlorat pojkvännen man haft i 2 timmar :D

Slutade med att jag hamnade i soffan för att betala räkningar, gubben försökte prata med mig, jag kunde på sin höjd nicka/skaka på huvudet (med tårarna rinnande ;) ) Han lyckades förstå att han skulle låta mig vara så jag kunde sitta och böla för mig själv :p

Helt sjukt egentligen, jag hade något liknande förra graviditeten, men det var myyycket senare. Att sån här skit kommer redan nu i v19... Urk :yuck:


(kan tillägga att "vanliga jag" är inte ett dugg svartsjuk, tvivlar inte ett dugg på gubben och vad han gör - men det är helt omöjligt att vinna mot dessa jävla hormoner :rage:)

Har fortfarande ett rejält hormonpåslag, så jag kunde inte prata med gubben imorse (träffades iofs bara 2 min), utan han fick ett mail innan idag bara för att få en liten förklaring. Gissa vad? Sen satt jag och böla igen, på jobb. Tur jag hann till toa :o

Gubben förstår mig dock ganska bra, så han hade redan en misstanke om vad det gällde. :love:

Ska man se något positivt/roligt med detta - är att det är ganska roligt såhär i efterhand att minnas min "konversation" mellan "vanliga mig" och hormonerna.
"Han är borta länge - han träffar någon annan!"
"Idiot hormoner, håll nu tyst, det vet ni lika väl som jag att han inte gör"
"Men det tar inte så lång tid att handla - förklara det!"
"Förklara ni istället hur han skulle ha tid att hinna vara otrogen"
ect etc ect ect
:laugh:

Så, nu har jag bjudit på mig själv, någon annan som vill blotta sig? :devil: Eller ännu bättre - någon som har en bot mot hormoner? :D

Usch vad jobbigt att bli så ledsen!!! Jag har närmre till känslan arg i vanliga fall och så även nu... Häromdagen fixade jag för första gången sen jag blev gravid att laga ordentlig mat. Bestämde mig för att passa på att göra köttbullar på 2kg färs så jag skulle kunna frysa in matlådor. Förutom för några nästan svimningsattacker då jag fick lägga mig på köksgolvet en stund så gick det hela bra, vi käkade god middag och.... sen somnade jag runt halv åtta snåret och upptäckte morgonen efter att jag glömt ställa in köttbullarna i kylen så var bara att slänga alltihop :banghead:
Började svära ramsor medan sambon försökte få mig att lugna mig vilket var ungefär det sämsta han kunde göra, fick en väldans lust att slå sönder nåt men den förbannade formen höll för allt jag utsatte den för så då började jag storgråta istället och försökte förklara för sambon att jag aldrig mer ville laga mat....

Aja, har iaf lyckats laga mat två gånger denna veckan och även kunnat äta av det efteråt så på den punkten går det framåt... hoppas det inte blir värre än det är med hormonerna!!
 
@Melisen Skönt att det inte bara är jag som dras med en jäkla hormonöverdos. :D Förra gången var inte alls så här illa, då var jag fullt "normal" bortsett från 1-2 gånger under hela graviditeten. Det har jag redan gått över denna gången :o (även om jag de flesta gånger lyckats hålla det för mig själv)

Hoppas illamåendet fortsätter bättras!
 
Anledningen till att de ville dubbelkolla var att det skiljde mer än 10 dagar på måtten mellan huvud och lårben vilket är en mild markör för ett eventuellt kromosomfel. I mitt fall skiljde det sig 11 dagar, alltså 1 dag över gränsvärdet, vilket känns väldigt typiskt men ändå skönt att ha kollat upp :).

Hoppas det går bra på ditt UL imorgon och att bebisen mår bra. Blöder du fortfarande?

Ahh, men bra att de vill kolla igen då ju. Vilket kromosomfel skulle det isåfall indikera på? Kan säga att i mitt fall har mina barn fötts med typ klotrunda huvuden och det trodde bm var vad denna också kommer göra, därtill har barnafadern ganska stort huvud.

Jag blöder inte regelrätt som blödning eller mens längre utan mer som det avslag man har efter förlossningen, typ blodbruna flytningar hela tiden och ibland med lite klumpar i. Sen ibland gör det uppehåll nästan ett dygn för att därefter fortsätta. Men läkaren tror att jag kommer ha det så här resten av graviditeten. Imorgon blir det troligtvis både vul och ul för att försöka klura vidare på moderkakan. Men de tror helt enkelt att den spricker ibland. (livmodern är ju elastisk och moderkakan är det inte)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 293
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 318
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp