Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yes! Helt annorlunda mot förra gångens dock? Min svanskota dödar mig o anstränger jag mig strålar det ut mot höfterna. Har ett väldigt tungt jobb (flera ton/event).
Att sitta i en mjuk kontorsstol gör att det efter ett tag känns som att jag har halkat på arslet o landat på svanskotan. Fruktansvärt märkligt...
Usch då, jag har också en jäkla foglossning, fast är ju sjukskriven för blödningarna. Men haltar fram. Har mest ont i framfogen som strålar ut i ljumske och ner lite i låret + vänstra fogen bak. Kan inte kliva i och ur bilen eller kliva ur skorna för jag fasenimej dööör när jag ska dra foten ur skon. Men just det där med att sitta mjukt då har jag ont ungefär som du fast inte runt svanskotan, men bägge bakfogarna och man kan knappt gå. Dock först då man sätter sig så är det sjukt skönt, sen kommer man knappt därifrån. Känner sig smidig som ett kylskåp.
Ibland vissa dagar så är det aningens bättre -idag är en sån dag :) Det dumma är att jag glömmer mig och gör nån dumgrej å sen är det kört.
 
Usch låter värre än vad jag har. Vet inte hur det blir om jag anstränger kroppen men tänker INTE testa.

Eller hur! En bra dag är livsfarligt ;)
 
Alltså... Det här med SGI...

Sambon är inga problem då han jobbar heltid sedan flera år. Däremot är jag själv så in i helvete nervös om jag lyckats skydda min SGI.

Oktober 2007 till och med november 2012 jobbade jag och fick lön från mitt jobb.
Från och med december 2012 till och med nu har jag haft studiestöd från CSN, även på somrarna. Har inte haft på heltid hela tiden, utan som minst på halvtid just under somrarna.

Är det någon som varit i samma situation och lyckats skydda sin SGI? Jag vet liksom inte vad mer jag hade kunnat göra, kurserna har ju avlöst varandra (heltid på terminerna och halvtid på somrarna) så någon tid som arbetslös eller liknande har ju inte funnits.
 
Min ena klasskamrat är i samma sits som du och ska ha barn med bf 13/4 hon ringde fk och frågade för hon hade väldigt bra sig innan hon började plugga. Svaret hon fick var att eftersom vi tar examen 16/1 så måste hon direkt anmäla sig till arbetsförmedlingen och kan ta ut A-kassa eftersom hon är berättigad till det, under tiden hon stämplar så gäller hennes Sgi och hon har den gällande då barnet föds.

Jag däremot har dubbla Sgi, en frusen sen innan studietiden och en nu när jag studerar eftersom jag jobbar heltid och pluggar heltid, innan jobbade jag 160%. Så det skiljer nästan tvåhundra tusen om året mellan mina Sgi'er. Även min är frusen ända tills barnet föds och jag tar föräldraledigt. Har dock inte brytt mig om att kolla extremt noga för min studieSgi ligger ändå på strax över trehundra tusen, så skulle jag halka ned så överlever jag ändå. Dock är taket för sjukpenning i år 333000:- och för föräldrapenning 444000:- så visst vore det bra om jag fick ha kvar min frusna Sig. Men jag är inte rätt person att gnälla känner jag. Jag sitter dock i läget att mellan examen i mitten på januari och fram till bf så är jag avstängd från jobbet och pluggar master halvtid, så jag fortsätter att ta csn tills mars -men vet att jag får betala tillbaka vid kontroll, men enda sättet att skydda min frusna Sgi öht just nu.
 
Usch låter värre än vad jag har. Vet inte hur det blir om jag anstränger kroppen men tänker INTE testa.

Eller hur! En bra dag är livsfarligt ;)
Njä tror inte mitt är värre, jag har ju en kvaddad rygg och bäcken sen innan, så vet inte riktigt om allt är foglossning eller om det onda också blivit sämre liksom. Skit samma, bara å gilla läget :)
 
Min ena klasskamrat är i samma sits som du och ska ha barn med bf 13/4 hon ringde fk och frågade för hon hade väldigt bra sig innan hon började plugga. Svaret hon fick var att eftersom vi tar examen 16/1 så måste hon direkt anmäla sig till arbetsförmedlingen och kan ta ut A-kassa eftersom hon är berättigad till det, under tiden hon stämplar så gäller hennes Sgi och hon har den gällande då barnet föds.

Jag däremot har dubbla Sgi, en frusen sen innan studietiden och en nu när jag studerar eftersom jag jobbar heltid och pluggar heltid, innan jobbade jag 160%. Så det skiljer nästan tvåhundra tusen om året mellan mina Sgi'er. Även min är frusen ända tills barnet föds och jag tar föräldraledigt. Har dock inte brytt mig om att kolla extremt noga för min studieSgi ligger ändå på strax över trehundra tusen, så skulle jag halka ned så överlever jag ändå. Dock är taket för sjukpenning i år 333000:- och för föräldrapenning 444000:- så visst vore det bra om jag fick ha kvar min frusna Sig. Men jag är inte rätt person att gnälla känner jag. Jag sitter dock i läget att mellan examen i mitten på januari och fram till bf så är jag avstängd från jobbet och pluggar master halvtid, så jag fortsätter att ta csn tills mars -men vet att jag får betala tillbaka vid kontroll, men enda sättet att skydda min frusna Sgi öht just nu.

Tack! Jag tar ju examen i januari 2017 så om jag inte har världens längsta graviditet kommer jag inte behöva anmäla mig till a-kassan. ;)

Din kompis, har hon bara tagit studiestöd under studietiden eller har hon jobbat också?
 
Tack! Jag tar ju examen i januari 2017 så om jag inte har världens längsta graviditet kommer jag inte behöva anmäla mig till a-kassan. ;)

Din kompis, har hon bara tagit studiestöd under studietiden eller har hon jobbat också?

Hon har jobbat deltid under studierna, så hon har tjänat exakt inom vad hon får trots fullt studiestöd. Innan dess jobbade hon heltid.
 
@Tassetass Nu är inte vår situation riktigt likadan men när jag ringde försäkringskassan och frågade så sa de att min föräldrapenning kommer grundas på den lön jag hade innan mina studier (då jag jobbade heltid i över 280 dagar). Nu är jag iofs tjänstledig från mitt arbete under studierna men jag förstod det som att det inte skulle spela någon roll om jag hade jobbet kvar eller inte när jag ansökte om föräldrapenning.

Vad menar du med skydda SGI? Har aldrig hört uttrycket förut nämligen :).

@Jast Men fy vad otäckt! Vilken tur att det gick bra för dig och bebisen.
 
Vecka 11 med fortsatt illamående och dödande trötthet. All energi går åt till jobbet, men det får väl vara så då. Blodtrycket är jättelågt men som jag förstått så kan man inte göra något åt det mer än att resa sig långsamt? I helgen svimmade jag framför toadörren för att jag reste mig för snabbt ur soffan...

Har börjat få sån hästlängtan också!! Sålde min unghäst i våras efter en tids depression och för att min framtida ekonomi var oviss. Saknar honom enormt mycket. Vill pyssla med hästar igen men som det är nu har jag ju ingen ork, och det känns onödigt att hitta någon medryttarhäst när jag kanske inte kan rida så länge. Känner ingen som har häst som jag kan följa med då och då heller :( Får väl klara mig utan hästdoften ett tag till.
 
@Tassetass Nu är inte vår situation riktigt likadan men när jag ringde försäkringskassan och frågade så sa de att min föräldrapenning kommer grundas på den lön jag hade innan mina studier (då jag jobbade heltid i över 280 dagar). Nu är jag iofs tjänstledig från mitt arbete under studierna men jag förstod det som att det inte skulle spela någon roll om jag hade jobbet kvar eller inte när jag ansökte om föräldrapenning.

Vad menar du med skydda SGI? Har aldrig hört uttrycket förut nämligen :).

@Jast Men fy vad otäckt! Vilken tur att det gick bra för dig och bebisen.

Säg att jag hade velat leva på sparpengar istället för att ta studiestöd, då skulle min SGI nollas eftersom man måste jobba, ha a-kassa, få studiestöd eller liknande för att få behålla SGI:n från tiden man arbetade. Idiotiskt så in i helvete, om du frågar mig...
 
Säg att jag hade velat leva på sparpengar istället för att ta studiestöd, då skulle min SGI nollas eftersom man måste jobba, ha a-kassa, få studiestöd eller liknande för att få behålla SGI:n från tiden man arbetade. Idiotiskt så in i helvete, om du frågar mig...

Japp rena idiotin, samma för mig ju, som normalt jobbar mer än heltid men backat ner till heltid och heltidsstuderar, så då förlorar jag ju min högre inkomst om jag inte tar csn och således fryser min vanliga. ett evigt meckande.
 
Säg att jag hade velat leva på sparpengar istället för att ta studiestöd, då skulle min SGI nollas eftersom man måste jobba, ha a-kassa, få studiestöd eller liknande för att få behålla SGI:n från tiden man arbetade. Idiotiskt så in i helvete, om du frågar mig...

Oj, vilket vrickat system. Undrar hur de tänkte där. Antar att många som studerar inte har en aning om hur det där funkar. Då skulle det kunna skita sig rejält om man väljer att leva på sparpengar en termin.
 
BF-Lista
Mars
1 mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 mars, FengurLaugar, 2:a barnet
11 mars Girasol, 5:e barnet, flicka
14 mars, Sined, 2:a barnet
17 mars Jast, 1:a barnet, pojke
17 mars, Rhinos, 1:a barnet, pojke
27 mars, carmarnic, 2:a barnet
28 mars, Olina, 1:a barnet
April
1 april, Vilse, 2:a barnet
3 april Lo_, 1:a barnet
4 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet
Maj
7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet

Nu har jag varit på ultraljud igen då lårbenet som sagt är kortare än huvudets storlek i förhållande till hur långt gången jag är. Läkaren kunde inte hitta något annat avvikande på bebisen. Hjärnans struktur såg väldigt fin ut och alla skelettdelar såg fina ut. Läkaren trodde att skillnaden beror på att bebisen helt enkelt har ett stort huvud och med tanke på att den blivande fadern hade stort huvud när han föddes är det inte orimligt att tro att bebisen också kommer få det.

Vi flyttade dock födelsedatumet igen till den 17:e mars (enligt senaste mens är BF 20/3 och enligt förra UL är BF 14/3) så läkaren tyckte det var bättre att sätta den 17:e som BF. Annars finns det en risk att de tror att jag går över tiden fast jag egentligen kanske inte gör det och sätter igång mig för tidigt.

Känns skönt i alla fall att veta att de inte kunde hitta något avvikande och att vi troligtvis kommer få en frisk pojke :).
 
BF-Lista
Mars
1 mars, Lamborghini, 2:a barnet
2 mars, FengurLaugar, 2:a barnet
11 mars Girasol, 5:e barnet, flicka
14 mars, Sined, 2:a barnet
17 mars Jast, 1:a barnet, pojke
17 mars, Rhinos, 1:a barnet, pojke
27 mars, carmarnic, 2:a barnet
28 mars, Olina, 1:a barnet
April
1 april, Vilse, 2:a barnet
3 april Lo_, 1:a barnet
4 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Tassetass, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
16 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april Imogen, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet
Maj
7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet

Nu har jag varit på ultraljud igen då lårbenet som sagt är kortare än huvudets storlek i förhållande till hur långt gången jag är. Läkaren kunde inte hitta något annat avvikande på bebisen. Hjärnans struktur såg väldigt fin ut och alla skelettdelar såg fina ut. Läkaren trodde att skillnaden beror på att bebisen helt enkelt har ett stort huvud och med tanke på att den blivande fadern hade stort huvud när han föddes är det inte orimligt att tro att bebisen också kommer få det.

Vi flyttade dock födelsedatumet igen till den 17:e mars (enligt senaste mens är BF 20/3 och enligt förra UL är BF 14/3) så läkaren tyckte det var bättre att sätta den 17:e som BF. Annars finns det en risk att de tror att jag går över tiden fast jag egentligen kanske inte gör det och sätter igång mig för tidigt.

Känns skönt i alla fall att veta att de inte kunde hitta något avvikande och att vi troligtvis kommer få en frisk pojke :).

Jätteskönt att där inte verkar något fel :)
Dock lider jag lite med dig - bebis med stort huvud brukar inte vara önskedrömmen att föda :D :o
 
Oj, vilket vrickat system. Undrar hur de tänkte där. Antar att många som studerar inte har en aning om hur det där funkar. Då skulle det kunna skita sig rejält om man väljer att leva på sparpengar en termin.

Eller om man vill spara lite pengar under terminen och ha lite ledigt under sommaren. Kan verkligen straffa sig...
 
Hu, jag är glad att jag har pluggandet klart. Hade nog aldrig lyckats reda ut alla de jäkla reglerna :p

Har en sprängfull mage idag, trots att jag inte ätit så mycket. Börjar undrar om magarna inte kan sprängas trots alls???? (det känns som om den gör det när som i varje fall :D )
 
Nu håller ni på att skrämma upp ang. SGI. Jag har inte börjat nysta i ersättningar ännu, utan tänkt att jag ska sätta mig in i det efter KUB-testet nästa vecka (förutsatt att det går bra).
Jag jobbade fram till jul förra året och hade en väldigt bra inkomst. Under våren läste jag en bastermin och påbörjade i höstas en 3-årig utbildning. Jag var tvungen att låna lite pengar i maj för att klara mig fram till lönen i juli, men utöver det lånet från CSN har jag levt på sparade pengar. Pluggar på distans och har få utgifter och klarar mig bra på de pengar jag redan har. Ligger jag risigt till nu?
 
@Lime

Man får inte ha något som helst glapp (ej en dag ens) mellan anställning o csn-stöd eller inskrivning på arbetsförmedlingen. Då förlorar man sin sgi som man hade rätt till vid anställningen.

Så har du levt på sparade pengar en period utan csn (i ditt fall) har du nog tyvärr förlorat din sgi...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 293
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 318
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp