Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är de med vikten för er alla? Spec kanske då ni som är runt samma vecka som mig, 12-13.

Jag har inte mått illa öht eller spytt en endaste gång men har gått ner flera kilo. Har ju redan varit på vul annars hade jag trott att jag inte var gravid. Mår så himla bra :confused:

Jag är i vecka 15 nu och har gått upp 2 kg. Känns konstigt att det inte är mer för jag är hungrig hela tiden men jag får knappt i mig en halv portion när jag äter så det är väl därför.
Men nästa vecka är det nog dags att byta till mammajeansen, de vanliga börjar bli obekväma nu.

Nu har jag berättat för syrran att jag är gravid. Börjar väl bli dags att berätta för resten av familjen också men jag trivs verkligen inte med att vara gravid så jag vill helst slippa allt prat om det så länge som möjligt.
 
Oj vad det hänt mycket sedan jag åkte på semester. Grattis och välkomna till alla nya i tråden :)

Jag kom hem från Frankrike igår och imorgon är det ul + NUPP då är jag i 12+0. Känns lite nervöst men vi har sett fram emot det mycket på semestern. Skönt när vi varit iväg att man kan prata öppet om det och hinna känna efter lite mer.

Jag mår fortfarande väldigt bra, tröttheten har nästan släppt men somnar fortfarande tidigt på kvällen mot vad jag brukar. Ser väldigt gravid ut när jag ätit, uppsvälld som en knubbsäl, men annars syns det inget men får nog ha lite mindre tajta kläder ett tag tror jag.

Alltså jag är glad att jag mår bra och inte (än så länge iaf) är så känslig med sockerfall osv för jag har uppriktigt sagt hållt på att svälta ihjäl flera gånger i frankrike, herre gud. När äter människorna egentligen??!? Lagom till vi skulle åkte hem ungefär kom vi fram till att man endast kan köpa mat mellan 12 och 14, resten av dagen är det antingen stängt eller så dricker man bara vin och öl. Att sedan försöka 1. hitta något vegetariskt (vem är idiot nog att vara vegetarian var väl ungefär deras reaktion) och 2. försöka undvika ost gjord på opastoriserad mjölk samt 3. hitta mat utan rå fisk.....ja det var mindre enkelt i ett område där man mest lever på alkohol, ost och fisk i form av rökt/gravad lax, sardiner och tonfisk. Att den mesta maten sedan var i mack-form eller i form av pannkakor gjorde inte saken bättre. Nåväl, jag överlevde med nöd och näppe och lyckades otroligt nog hålla humöret i schack trots sockerfall i princip varje dag. Har dock tappat lite i vikt men det lär man väl snart äta upp igen. :p

Skönt att vara hemma igen och få äta lite vettig mat, lider nog av både brister på både det ena och det andra nu. Fick brev innan jag åkte från BM att jag ska börja äta järntabletter från v. 20, misstänkte att jag nog skulle få göra det, ska redan nu köpa lite blutsaft tänkte jag efter den här semesterns fattiga mat kan man nog behöva ge kroppen lite hjälp på traven ;).

Kram till alla er som kämpar med illamående, lider verkligen med er och hoppas att det snart släpper för er.
 
Blir fasiken galen snart.. Min sjukskrivning pga blödningar går ut i morgon så tänkte att jag hör med gyn idag hur de ser på saken då jag fortfarande har blödningar, kanske att de rikligare har lugnat sig något. T o m så jag någon dag bara har så sparsam blödning att jag klarar mig med ett kraftigare trosskydd -alltid något. Men döm om min förvåning att gyns telefonkö redan är stängd sen en timme tillbaka pga att alla telefontider redan är bokade. Helt otroligt. Nu är ju inte mitt spec akut men jag får m a o hänga på luren tidigt imorgon bara för att få prata med en ssk oavsett om jag vil boka tid eller ej. Känns ju inte som att vården är dimensionerad efter den efterfrågan som finns...
 
Kom på en annan sak.. Under mina tidigare graviditeter så har jag nästan helt slutat tappa hår (normal fällning) men inte denna gång, fäller precis lika mycket jag alltid gör varje höst... Jag som hade sett fram emot att få en rejäl tjock kalufs, men icke.
 
det där med telefontider känner jag igen :meh:

Ang håret - du får se det positivt, då slipper du känna dig skallig sen efter förlossningen när du tappar "allt" hår :p
 
Men skönt att blödningarna minskar, antar att du kommer bli sjukskriven yttligare, så skulle du inte få tag på dem imorgon kan du ju alltid sjukskriva dig själv :)
 
Nu har jag varit på inskrivning, har ju sedan tidigare gjort vul. Alla värden bra och gick även förbi sjukhuset o tog massa blod :)

Har dock gått ner 4kg sen innan grav, trots massa mat och inget illamående osv.. :(

Har dock extrem ryggvärk ffa kvällstid så sk fr.o.m. Ons gå ner i tid från 100 till 75%.. Skönt!
 
Oj vad det hänt mycket sedan jag åkte på semester. Grattis och välkomna till alla nya i tråden :)

Jag kom hem från Frankrike igår och imorgon är det ul + NUPP då är jag i 12+0. Känns lite nervöst men vi har sett fram emot det mycket på semestern. Skönt när vi varit iväg att man kan prata öppet om det och hinna känna efter lite mer.

Jag mår fortfarande väldigt bra, tröttheten har nästan släppt men somnar fortfarande tidigt på kvällen mot vad jag brukar. Ser väldigt gravid ut när jag ätit, uppsvälld som en knubbsäl, men annars syns det inget men får nog ha lite mindre tajta kläder ett tag tror jag.

Alltså jag är glad att jag mår bra och inte (än så länge iaf) är så känslig med sockerfall osv för jag har uppriktigt sagt hållt på att svälta ihjäl flera gånger i frankrike, herre gud. När äter människorna egentligen??!? Lagom till vi skulle åkte hem ungefär kom vi fram till att man endast kan köpa mat mellan 12 och 14, resten av dagen är det antingen stängt eller så dricker man bara vin och öl. Att sedan försöka 1. hitta något vegetariskt (vem är idiot nog att vara vegetarian var väl ungefär deras reaktion) och 2. försöka undvika ost gjord på opastoriserad mjölk samt 3. hitta mat utan rå fisk.....ja det var mindre enkelt i ett område där man mest lever på alkohol, ost och fisk i form av rökt/gravad lax, sardiner och tonfisk. Att den mesta maten sedan var i mack-form eller i form av pannkakor gjorde inte saken bättre. Nåväl, jag överlevde med nöd och näppe och lyckades otroligt nog hålla humöret i schack trots sockerfall i princip varje dag. Har dock tappat lite i vikt men det lär man väl snart äta upp igen. :p

Skönt att vara hemma igen och få äta lite vettig mat, lider nog av både brister på både det ena och det andra nu. Fick brev innan jag åkte från BM att jag ska börja äta järntabletter från v. 20, misstänkte att jag nog skulle få göra det, ska redan nu köpa lite blutsaft tänkte jag efter den här semesterns fattiga mat kan man nog behöva ge kroppen lite hjälp på traven ;).

Kram till alla er som kämpar med illamående, lider verkligen med er och hoppas att det snart släpper för er.
Härligt med semester!! Jag har visst beräknad födelse 11/4, så endast 2 dagar före dig :)

Jag gick in i v 13 i söndags!
 
Härligt med semester!! Jag har visst beräknad födelse 11/4, så endast 2 dagar före dig :)

Jag gick in i v 13 i söndags!


Ja den var välbehövlig minst sagt :). Ja jag såg det att vi har nästan samma dag, om dom nu inte ändrar dag imorgon på ul. Vi verkar ju må ungefär lika bra också, man får vara tacksam helt enkelt :) Fast ont i ryggen har jag inte, men jag jobbar inte heltid, runt 70%, känns skönt om man får mer krämpor sedan.

Känner att jag väl snart får berätta för chefen, men vill veta lite också hur han tänker, jag är anställd till sista november i dagsläget men han har pratat om att han kunde behöva mig på 60% i vinter som en tillsvidare-tjänst. Vore väldigt bra om han kunde erbjuda mig jobb iaf ett par månade extra så jag slipper gå arbetslös ända till april. Säsongen kör igång runt 1 april men då lär man väl inte vara kunna jobba ändå (mycket tunga lyft, särskilt på våren) så det vore som sagt bra om jag fick jobba lite mer i vinter. Han är dock bra att ha att göra med och lika gammal som mig så han brukar vara vettig och jag tror nog inte han kommer bli så förvånad, han och hans sambo måste ju själva funderat kring barnfrågan någon gång iaf. Det är i princip bara kvinnor på jobbet och en som är mammaledig nu och det känns som dom är schyssta med den typen av frågor.
 
Men skönt att blödningarna minskar, antar att du kommer bli sjukskriven yttligare, så skulle du inte få tag på dem imorgon kan du ju alltid sjukskriva dig själv :)

Tja annars spelar det inte så stor roll då jag är avstängd från jobbet pga hot och våld, däremot gentemot studierna då jag normalt jobbar heltid samt studerar 150%.. Så allt har ju hamnat på is senaste veckorna och att då kan de ju vara bra att veta om det är ok att sitta på föreläsningar igen eller om de tycker jag ska fortsätta med i huvudsak horisontellt läge större delen av dygnen. För som sagt, så fort jag är aktiv så straffar det sig... Om jag så bara skjutsar ungarna till kompisar, eller sambon fyller, kånkar och vattnar i badkaren hos hästarna och jag bara följer med och tittar på...
 
Blir fasiken galen snart.. Min sjukskrivning pga blödningar går ut i morgon så tänkte att jag hör med gyn idag hur de ser på saken då jag fortfarande har blödningar, kanske att de rikligare har lugnat sig något. T o m så jag någon dag bara har så sparsam blödning att jag klarar mig med ett kraftigare trosskydd -alltid något. Men döm om min förvåning att gyns telefonkö redan är stängd sen en timme tillbaka pga att alla telefontider redan är bokade. Helt otroligt. Nu är ju inte mitt spec akut men jag får m a o hänga på luren tidigt imorgon bara för att få prata med en ssk oavsett om jag vil boka tid eller ej. Känns ju inte som att vården är dimensionerad efter den efterfrågan som finns...

På många ställen släpper de morgondagens tider redan efter kl 17 dagen innan. Så mitt tips är att ringa så fort klockan slagit fem..
 
Efter att ha vägt fram och tillbaka ett tag, samt väntat tills efter första trimesterns slut färgade jag håret idag. Hur resonerar ni andra kring det?
 
Efter att ha vägt fram och tillbaka ett tag, samt väntat tills efter första trimesterns slut färgade jag håret idag. Hur resonerar ni andra kring det?
Färgar inte håret under graviditet. Kunde inte hitta några vetenskapliga tester förra gången, men hittade ett annat där det var några privatpersoner som själv testade. Deras resultat var att man kissade ut kemikalier i flera dagar efter att man färgat håret.....
Annars hittade jag bara en massa frisörer som intygade om att det absolut inte var farligt, men inte hittade inga undersökningar på detta heller..

Nu la jag inte jättemycket tid på detta då det för mig är en lyx jag kan undvara dessa månaderna :)
 
Jag färgar mitt, gjort under samtliga graviditeter. Däremot så fick jag förra veckan en heeelt annan färg i utväxten än vad det skulle bli, vilket kan bero på hormoner... Tidigare graviditeter har det dock gått bra.
 
BF-Lista

Mars
1 Mars, Lamborghini, 2:a barnet
10 Mars Girasol, 5:e barnet
14 Mars Jast, 1:a barnet
20 Mars, Rhinos, 1:a barnet
27 Mars, carmarnic, 2:a barnet
28 Mars, Olina, 1:a barnet

April
1 april, Vilse, 2:a barnet
3 april Lo_, 1:a barnet
5 april, Smulu, 2:a barnet
5 april, Glittra, 1:a barnet
8 april, Siri, 1:a barnet
10 april, Elisha, 1:a barnet
13 april, Kanintant, 1:a barnet
18 april, Melisen, 1:a barnet
20 april Comatose, 1:a barnet
26 april, Gesska, 2:a barnet
27 april, Jazzen, 1:a barnet

Maj
7 maj, Magnum, 1:a barnet
11 maj, Sinus, 1:a barnet
17 maj, Lime, 1:a barnet
21 maj, Magzzan 2:a barnet
22 maj, 1887, 1:a barnet

Jag flyttades några dagar vid ultraljudet idag. I helgen spydde jag för första gången, men nu verkar illamåendet (nog) vara på väg att ge med sig lite.
 
Efter att ha vägt fram och tillbaka ett tag, samt väntat tills efter första trimesterns slut färgade jag håret idag. Hur resonerar ni andra kring det?

Jag blonderade utväxten flera gånger under graviditeten. Sista gången satte fart på ungen; han ploppade ut några timmar efter att jag hade sköljt ur blonderingen. :D
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Gick in i sjunde veckan igår! Har bokat tid för första besöket hos barnmorskan som sker på fredag. Vad brukar man göra då? :) jag hoppas att min sambo som jobbar i en annan stad i veckorna hinner komma hem i tid så han kan var med.

Angående att färga håret så är jag inte inläst på det alls, men jag färgar håret kontinuerligt och vill gärna fortsätta med det. Kanske köper jag naturlig hårfärg, för nåt sådant har jag hört ska finnas.
 
Gick in i sjunde veckan igår! Har bokat tid för första besöket hos barnmorskan som sker på fredag. Vad brukar man göra då? :) jag hoppas att min sambo som jobbar i en annan stad i veckorna hinner komma hem i tid så han kan var med.

Angående att färga håret så är jag inte inläst på det alls, men jag färgar håret kontinuerligt och vill gärna fortsätta med det. Kanske köper jag naturlig hårfärg, för nåt sådant har jag hört ska finnas.

På mitt hälsosamtal så åkte jag själv, kändes inte som så stor mening för sambon att vara med men däremot var han med på inskrivning och kommer vara med på allt annat också. Det var mest lite prat om hälsa, mat, motion och att man inte ska dricka alkohol och röka, inte så väldigt mycket mer. Ja jag bokade tid för inskrivningen också och fick lite papper med hem. Kändes inte som sambon missade något men han läste papprena sedan när han kom hem från jobbet. Tyckte det mesta kändes självklart och sådant jag visste (efter att hängt här ett tag ;) ).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 285
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 315
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp