Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick mig ett litet hjärnspöke idag, så vi testade här hemma ikväll och det var ett + på stickan;)
 
Fasen, har ju ändå haft några lugnare veckor vad gäller kaskadkräkningar, däremot lite mer illamående. Sista dagarna så kommer det ungefär en ny kaskad per dygn och oftast på kvällen... Utom nyss, då jag hivade upp frukosten ute i hästhagen.

Ser fortfarande mina stjärnor men tog blodtryck på jobbet igår och det gav 119/73 så det är ju ett jättebra tryck. Fattar inte varför jag ser mina stjärnor. Enerverande är det.

Strular även med min avstängning från jobbet pga hot och våld samt har även polisanmält min ena brukare för 4 olika mordhot och talat om för en annan att från och med nu är det även slut på att kalla mig fittjävel, hora, idiot, håll käften etc. Vilket nu även annan personal också sagt till vederbörande -att nu är det nolltolerans.

Annars är kroppen helt slut, fick hämta ut en ny korsett igår och jag har muskelinflammationer i axlar och nacke, men det har ju med foglossning+ min sjukdom att göra, för när vi låser bäckenet och nedre ryggen med korsett el bälte så kanar allt värre högre upp och kroppen klarar inte kompensera. Min normala vardag är ju att jag har ca 300% i muskelaktivitet jämfört med de som inte har sjukdomen och det även vid vanliga saker som att gå, stå, sitta vid datorn etc. Sånt man normalt inte tänker på.

Trörr, annars är livet ganska bra. Nog klagat för idag ..
 
@Girasol Såg du mitt långskott till förslag om graviditetsdiabetes? Jag lider verkligen med dig, det är fan inte rättvist att både jobb och kropp ska bråka med dig. Får jag fråga vad det är för sjukdom du har? Du kanske skrivit det förut men jag kan inte komma ihåg? :(

Usch, det du skriver sätter mina små fåniga problem i perspektiv, ska du veta...
 
@Girasol Såg du mitt långskott till förslag om graviditetsdiabetes? Jag lider verkligen med dig, det är fan inte rättvist att både jobb och kropp ska bråka med dig. Får jag fråga vad det är för sjukdom du har? Du kanske skrivit det förut men jag kan inte komma ihåg? :(

Usch, det du skriver sätter mina små fåniga problem i perspektiv, ska du veta...

Graviditetsdiabetes är det inte, kollat sockret och det ligger bra -ja eller låg sist jag kollade.
Jag har har en bindvävssjukdom som heter Ehlers Danlos syndrom och jag har en kombination av klassisk och hypemobilitetstypen. http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/ehlers-danlossyndrom
 
@Girasol Vad jobbigt med din jobbsituation och allt, hoppa det löser sig. :/

Mina hjärnspöken är nog ganska borta nu, ser väldigt uppblåst ut redan på morgonen. Igår och idag har jag dessutom haft ont i magen (förstoppning), den är väl sur för jag åt lite fet mat vilket jag sällan gör annars. Den har varit väldigt kinkig förr men sedan jag blev vegetarian så är den nästan alltid snäll numera men nu får jag nog börja tänka på att inte äta för gräddig mat på ett tag och stoppa phyllisfrön i yoghurten till frukost.
 
Angående ätande och mage så blir jag mätt mycket snabbare nu. Köpte pizza och efter halva kändes det som jag hade ätit minst två. Fick mig en doggybag :up:.

Har ni berättat för några i er närhet?
 
Angående ätande och mage så blir jag mätt mycket snabbare nu. Köpte pizza och efter halva kändes det som jag hade ätit minst två. Fick mig en doggybag :up:.

Har ni berättat för några i er närhet?

Jag har inte märkt någon skillnad i mättnad än, däremot har jag två kvällar denna veckan känt absolut ingen smak när jag ätit. Snopet, igår åt vi grillat med massa gott och jag kände bara att det var lite salt.

Jag har berättat för 4-5 personer som är mina närmaste vänner, de flesta av dom sådana som bor en bit bort och som jag håller kontakt med på fb, så risken är inte så stor att det råkar försäga sig. Det är personer som jag behöver om det inte skulle gå bra eller som jag behöver ventilera med. Resten får vänta. Jag har inskrivning på fredag, sedan är det ul om ett par veckor med KUB så efter det så kommer jag berätta för fler tror jag. Våra familjer vet inget än, mina föräldrar lär nog få veta direkt efter ul men sambons väntar vi lite till med för de är så nervösa och oroliga av sig (betydligt äldre än mina) så det är bättre om vi kan dra på det lite. Men sedan beror det ju lite på hur snabbt det syns också, vill inte riskera att de närmaste få reda på det på omvägar, vi bor på liten ort där ryktet går enormt snabbt, alla känner oss i princip här så när det finns risk att det syns när man går på ica så måste de närmaste veta så att säga ;).
 
Angående ätande och mage så blir jag mätt mycket snabbare nu. Köpte pizza och efter halva kändes det som jag hade ätit minst två. Fick mig en doggybag :up:.

Har ni berättat för några i er närhet?
Vi har berättat för både föräldrar/syskon, närmsta släkten och våra närmsta vänner. Våra föräldrar berättade vi för redan i v. 8-9 och främsta anledningen var att vi umgicks mycket med dem i somras och det hade varit svårt att smyga med alkoholen. Det hade dessutom ökat risken för spekulationer så vi tyckte det var bättre att vara öppna med det från början, även fast det var tidigt ;). Berättade även för en av mina bästa vänner i samma veva. Resten berättade vi för nu i v. 12-13. Känns jätteskönt att ha berättat för jag gillar inte att hymla med det och tacka nej till saker utan någon speciell orsak. Trivs mycket bättre när folk vet och nu har det gått så långt att vi känner oss tämligen säkra.

Är det några här som har katt? Hur gör ni med kattlådan? Sambon är inte hemma under vardagarna så jag måste tömma den själv.
 
Vi har inte berättat för några än, jag har berättat för tre kompisar. Två för att jag ville och verkligen behövde ventilera paniken som infann sig precis i början, den tredje för att hen frågade rakt ut och jag är usel på att ljuga.

Nu tror jag vi dels inväntar rätt tillfällen, och dels att vi ska passsera v 12. Jag har ett syskon jag skulle vilja berätta för innan resten av familjen men får se hur det blir. Vissa dagar är jag på vippen att ringa alla för att få det överstökat, men sen vinner känslan att det är skönt att fortsätta ha det som vår egna hemlighet. Tror det känns lite som att det blir mer verkligt när det är officiellt. Än så länge är jag fortfarande bara jag och allt är som vanligt.....men de kommer bli glada att få en förklaring till varför jag varit så slutkörd på sistone :). /sömnlös Lo_
 
Och jag rensar inte kattlåda längre, men vore jag ensam i veckorna skulle jag ju vara tvungen. Plasthandskar och tvätt direkt efter?
 
Är det några här som har katt? Hur gör ni med kattlådan? Sambon är inte hemma under vardagarna så jag måste tömma den själv.

Jag får inte rensa kattlådan för min sambo så det gör han men hade man inget val är man väl tvungen men vara extra noga med hygienen.
 
Vi har berättat för både föräldrar/syskon, närmsta släkten och våra närmsta vänner. Våra föräldrar berättade vi för redan i v. 8-9 och främsta anledningen var att vi umgicks mycket med dem i somras och det hade varit svårt att smyga med alkoholen. Det hade dessutom ökat risken för spekulationer så vi tyckte det var bättre att vara öppna med det från början, även fast det var tidigt ;). Berättade även för en av mina bästa vänner i samma veva. Resten berättade vi för nu i v. 12-13. Känns jätteskönt att ha berättat för jag gillar inte att hymla med det och tacka nej till saker utan någon speciell orsak. Trivs mycket bättre när folk vet och nu har det gått så långt att vi känner oss tämligen säkra.

Är det några här som har katt? Hur gör ni med kattlådan? Sambon är inte hemma under vardagarna så jag måste tömma den själv.
Jag har tre katter och min man tömmer lådan :)
 
Vi har katt och jag rensar lådan. Använder förstås spade och tvättar händerna efteråt, precis som vanligt. Katten är innekatt och jag har varit i hens ägo i nästa ett decennium så jag tror att alla eventuella smittåg redan har gått.

@Lo_ Vi har berättat för några i släkten och några vänner.
 
Oj vad många som har katt :) Jag har också katt men vi bor på landet och även om hon är inne mycket så gör hon sina behov ute så den biten slipper jag fundera på :).
 
Fråga efter att ha fått provsvar från inskrivningen idag. Där rekommenderas järnmedicinering from v 20. Får alla den rekommendationen eller är det jag nåt jag kan försöka undvika med kostförändring? Är i v11.
 
De kollar dina järnvärden, och utifrån det får du en rekommendation om när du ska börja med järntillskott. Det kan ändras under tiden dock :)

Oftast behöver man en hel del extra järn under grav, så att bara ändra kost hjälper oftast inte.
 
Fråga efter att ha fått provsvar från inskrivningen idag. Där rekommenderas järnmedicinering from v 20. Får alla den rekommendationen eller är det jag nåt jag kan försöka
undvika med kostförändring? Är i v11.

Förra gången låg jag hela tiden rätt bra i järnvärde så jag behövde inte äta något extra. Denna gång hoppas jag blir likadan, men tänker att eftersom jag fortfarande ammar kanske det blir annorluna. Hoppas inte, kräks av blutsaften och klarar verkligen inte svälja tabletterna.
 
Får se vad som sägs vid nästa kontroll då :up:.

Berättade lite impulsivt för min närmaste familj idag. De blev glada, för att uttrycka sig milt men hade förståelse för att jag själv känner dubbla känslor inför vad som komma skall.
 
Tack för svaren allihopa! Har två katter som också är innekatter men springer utomhus under sommarmånaderna. Får vara noga med att tvätta händerna och sprita dem efter att jag rensat lådan och låta sambon ta hand om det när han är hemma :).

@Lo_ Jag fick inga rekommendationer, men jag hade ett bra järnvärde så det kanske var därför. Hur kändes det att berätta för familjen då? Jag själv var väldigt nervös innan men det kändes så skönt att berätta :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 283
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 314
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp