Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

En enskild familj behöver inte bli mer jämställd för att föräldrarna delat lika på fp.
Det gäller en sån kort period av ens liv.
Fast den är ju tillräckligt lång för att pappor inte ska "kunna" ta ut pga att de inte kan avvaras från jobbet. Och tillräckligt långt för att kvinnor hamnar i "bakvattnet" karriärmässigt och lönemässig. Och tillräckligt lång för att du är "din bebis stora trygghet" i så hög grad att det "tidigare inte skulle ha gått att låta honom vara med pappa på heltid."

Jag håller med I_U, Silverkedjan och No1. Det finns bara fördelar med att dela lika på föräldraledighet: ur föräldraperspektivet för mamma, pappa och barn och ur karriär/löneperspektivet för kvinnan och ur relationsperspektivet för mamman och pappan.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

En enskild familj behöver inte bli mer jämställd för att föräldrarna delat lika på fp.
a.

Har du inte förstått att det är vad "majoriten" av enskilda människor gör som påverkar samhället.
Man kan inte tänka "vad jag gör, gör ingen skillnad"
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

K.L
Man kan ju fråga sig varför de flesta män, både i den här tråden och andra är de som har heltidsjobb och tjänar mest. Medans kvinnorna är de som har lägra lön. deltidsjobbar, stämplar och är arbetslösa. Och det är därför de är hemma mer med barnen..
För det kan väl aaaaaaaldrig bero på ojämlikhet?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

K.L
Man kan ju fråga sig varför de flesta män, både i den här tråden och andra är de som har heltidsjobb och tjänar mest. Medans kvinnorna är de som har lägra lön. deltidsjobbar, stämplar och är arbetslösa. Och det är därför de är hemma mer med barnen..
För det kan väl aaaaaaaldrig bero på ojämlikhet?

Nej, det beror inte på ojämlikhet.

Det är en slump att det är så. Alla har gjort sina egna, fria val, helt oberoende av samhällsstrukturer. NOT. :mad:
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Hade någon frågat oss innan vi fick barn så hade vi sagt att vi självklart skulle dela lika på föräldrarledigheten. Men barnet kom inte då det var planerat utan 2 år senare. Som situationen såg ut då så hade vi inte möjlighet att del jämt. Vi bor förvisso inte i Sverige, hade vi gjort det hade det kanske varit annorlunda. Hos oss har mamma och pappa 3 månder var och så är 3 månder valfritt. Jag tog ut 6 månder och började efter det jobba kvällar. Min sambo tog inte ut något alls men har ändå haft nästan lika mycket tid med vårat barn som jag. Han kunde gå ner i arbetstid efter att jag började jobba och får på så sätt ännnu mer tid med barnet.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Par där en studerar och är hemma mycket behöver inte ta ut nån fp kanske. I såna fall är det väl bättre att den förälder som jobbar kan ta över dagarna så båda kan vara hemma.
Det är just detta jag har sagt flera gånger i tråden redan. ALLA människor som skaffar barn har inte 8-17 anställningar. De lever olika liv där de har olika förutsättningar.
Silverkedjan har ett högavlönat jobb som gjort det möjligt för henne att på mindre än heltid försörja familjen, vilket bevisar att man inte behöver ha ett heltidsjobb för att må bra.
Men det bevisar också att människor kan planera sina liv när de får barn att båda kan vara hemma mycket trots att bara en får FP. Som jag sagt tidigare hade det varit superbra om jag och sambon fick barn NU, då hade jag som studerar varit hemma massor med bebisen, och sambon skulle kunna ta ut de flesta FP dagarna. Han tjänar bra med pengar, jag får studiemedel, och vi hade klarat oss ypperligt! Hade jag varit tvungen att ta ut 50% av föräldraledigheten hade jag behövt ta uppehåll i mina studier, trots att det inte alls är nödvändigt. Det hade inneburit att jag hade behövt plugga ännu längre tid, jag hade blivit ännu äldre än vad jag är och jag hade blivit mindre attraktiv på arbetsmarknaden! DET hade varit ett steg åt fel håll när det gäller jämlikhet mellan könen! Helt plötsligt blir ju jag som kvinna den straffade för att jag skaffade barn under omständigheter som annars hade varit ypperliga!

Genom lagstiftning producerar man inte bättre pappor, genom lagstiftning producerar man inte fram en mer älskvärd kärnfamilj. Genom lagstiftning om föräldraledighet sätter man upp gränser för vad människor själva tycker är bäst, genom lagstiftning sätter man upp gränser för hur människor vill leva och man sätter stopp för människors egna planer och drömmar.

So what om en kvinna tar ut mer FP än vad pappan gör, so what om hon tar ut fler VAB dagar.....det bevisar fortfarande inte hur många effektiva timmar som varje förälder har med sina barn. Det bevisar inte hur barnen mår, det bevisar inte vem som gör mest i hemmet.

Min mamma var hemmafru när jag var liten, hon började jobba för att hon ville när jag var ca 15 år gammal. Men jag ska säga att min pappa gjorde dubbelt så mycket som min mamma i hemmet. Han fick upp mej och min bror till skolan varje morgon, fixade frukost när vi var små, han städade etc. Det enda min mamma egentligen gjorde var att laga middag, och inte ens det gjorde hon varje dag. Min pappa hade eget företag med kontoret precis brevid huset, så han fanns alltid till hands i alla fall när man kom hem från skolan, när man behövde skjuts till stallet etc.
Min pappa tjänade mycket mer än vad min mamma hade gjort i samma situation. Nu fick vi barn tillgång till både mamma och pappa, trots att min pappa inte tagit ut en enda dag i FP på två barn. Både jag och min bror har en jättebra relation till våra båda föräldrar...så inte beror det på vem som tar ut statistiskt mest i föräldraledighet.
Mina föräldrar har varit gifta sedan 1972 och håller fortfarande varandra i handen när de går på stan...så jag tror inte att människors lycka sitter i vem som tog ut mest av föräldraledigheten!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Ekonomisk hade det inte haft så stor betydelse (det är inte därför vi har gjort detta upplägget) men pga att pappan jobbar som han gör så kan han vara hemma mkt utan att ta ut föräldraledigt..

Pappan var hemma helt tills Theo var 6 eller 7 veckor (minns inte vilket det var nu.,..). Sen jobbar han fredag-söndag och har alltså 4 dagar ledigt i veckan. På dessa dagar anser jag att han får mkt tid över till sin son.. From att Theo är ca 7,5 mån kommer jag att börja jobba halvtid (men uppdelat på 2 dagar á 10 h i veckan) och då kommer pappan och Theo vara hemma själva hela dagarna. Alltså får de på så sätt tid för sig själva (vilket faktiskt är viktigt för att pappan ska känna att han oxå är viktig mm..).

Eftersom pappan ändå jobbar heltid så tar han inte ut några pappadagar och jag kan alltså ta över hans dagar så att jag kan gå hemma längre och vi inte behöver lämna på dagis så tidigt..

Andra tycker kanske att pappan ska ta ut hälften av föräldraledigheten men jag anser att det viktigaste är att pappan spenderar mkt tid med barnet samt är med och hjälper till i de vardagliga sysslorna. Det är ofta dock så att pappan inte riktigt kommer in i det om inte pappan är hemma själv mm...
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag tror som sagt inte på att dela föräldraledigheten 50/50. Det skulle försämra för så många familjer. Man måste låta föräldrarna bestämma själva vad som är bäst för deras familj.

Även om samhället skulle bli mer jämställt om föräldraledigheten delades så är det inte värt det för många. Däremot så anser jag att de mammorna som inte vill vara hemma "hela" tiden ska ta upp det med sina män innan de får barn och bestämma hur de ska göra mm.

Sen kanske det skulle vara en idé att lagstifta om att de 60 dagarna föräldraledigt ska tas ut av pappan och att de inte får bränna inne...? För som bevis i mitt eget hem så har jag sett med egna ögon att pappan ofta faktiskt behöver bli "tvungna" att verkligen ta hand om barnet för att få den där riktiga gemenskapen.. När jag inte kunde ta hand om Theo pga skada och pappan var tvungen att vara hemma och ta hela ansvaret så var det faktiskt som en annan pappa på bara ett par dagar (nu var ju Theo så liten och detta hade kanske hänt senare ändå,, det vet jag ju inte..)..
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Barn kan inte helammas längre än ca 6 månader.
För sedan så räcker inte det som enda föda.
Utan barn börjar att äta annat redan som 4månaders för att som 6-8månaders får en stor del av sitt näringsbehov tillfredställt med mat.
Vanlig normal mat om dock mosad sådan.

Nu har du tyvärr fått fel information, ammning räcker som föda tills de är minst ett år, antagligen längre. Men i och med att de ser när andra äter och vi erbjuder dem mat så går de förhoppningsvis över till fast föda. Dock lever min Freddan i stort sett på amningen fortfarande även om han petar i sig ett par tsk mat vid varje mat tillfälle. Men det ska inte vara några problem enligt dietisten utan det är enbart om jag absolut inte kan tänka mig att amma längre som man ska göra något radikalt. Han är 17 mån i dag och ligger över vikt och längdkurvor så han lider inte någon större brist... Han har dessutom gått sen han var 10 mån och pratar lite.

Vi började ge smakisar när han var 4 mån, vi försökte även få i honom ersättning från han var 3 mån, välling, gröt osv och allt har han ratat tills nu när han börjar äta samma mat som oss. Mosad mat kräks han nästan av... Så tyvärr är inte alla barn lika och enligt böckerna... För tänk vad enkelt det har varit då!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

När jag inte kunde ta hand om Theo pga skada och pappan var tvungen att vara hemma och ta hela ansvaret så var det faktiskt som en annan pappa .

Det var då han BLEV pappa.

Det är den typen av ansvar en föräldraförsäkring skulle stötta, typ :idea:

Även om mamman är frisk ;)

Ändras reglerna på det här viset finns det plötsligt incitament att tex göra ngt åt företagarnas obefintliga fp-möjligheter så de också får del av fp-kakan. Då kan man nämligen inte skylla på att den andra föräldern får ta allt :idea:
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jo, jag har hört dem argumenten.
Men jag tror ändå inte det är det bästa för familjerna.
Det är som att göra nånting sämre för att nåt annat ska bli bättre.

Jag tror att lagstiftning om delad ledighet skulle innebära att fler kommer ha ensam vårdnad för att få alla dagar, och fler barn kommer få börja på dagis mycket tidigare.
Enligt mig är det inte värt de eventuella fördelarna.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men jag tror ändå inte det är det bästa för familjerna.
Det är som att göra nånting sämre för att nåt annat ska bli bättre.

Men ibland så måste man göra just så.
Därför att den stora samhällsvinsten blir såpass mycket större än försämringen.

Du ser problemet i ett för litet perspektiv - familjen i stället för samhället.
Och på för kort sikt - här och nu i stället för de framtida effekterna.

Föräldrapeng är en samhällsfråga, eftersom det är samhället som står för pengarna.
Föräldrapeng är därför till för samhällets bästa och inte egentligen för den enskilda individen.
Därför så utgör den ett av de ekonomiska styrmedel som de styrande har att använda för att få samhället att bli som vi väljare och skattebetalare vill ha det.

Föräldrapengen är något man får.
En morot för att man skall producera barn.
Och nu så bör den styras för att producera rätt barn med rätt föräldrar.
Föräldrar som BÅDA vill ha sina barn.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Kelda, jag förstår att du känner dig trängd och försvarar dig när det är just din familj som diskuteras.

Men poängen är liksom att kvinnor blir föräldrar, män blir pappor. En förälder MÅSTE finnas för sitt barn, försaka annat, trixa och lösa problem, en förälder kan inte säga Mitt jobb är för viktigt, Min lön är för viktig, Jag gillar inte att vara hemma eller Jag föredrar äldre barn som hunnit bli en personlighet. En förälder bara LÖSER det. Mammor löser alltihop, hela tiden.

Pappan, däremot, kan hänvisa till nån av förklaringarna ovan och bara finnas för sitt barn när han har tid. När inget annat tar hans viktiga tid i anspråk.

Att Pappa är på jobbet och Mamma är hemma hos mig är så vedertaget att ungarna inte ens märker den egentligen givna signalen: Pappas jobb är viktigare än dig. Och tur är väl det - eller nåt:crazy:

Faktiskt så känner jag mig inte särskilt trängd, eftersom mina barn nu är så pass stora, och har vuxit upp till trygga och fina tonåringar med en bra och nära relation till båda sina föräldrar. Det är just det jag vill förklara, att det hänger inte ENDAST på hur många dagar man tar ut från föräldrapenningen, föräldraskapet är så mycket mer.
Och att varje familj måste få välja själva om hur dagarna fördelas mellan föräldrarna.

I min bekantskapskrets har jag flera vänner som har varit i samma situation, fast omvänt. Att mamman inte kunnat vara hemma mycket alls, utan det är pappan som fått dra det tunga lasset.
Något säjer mig att inte lika många går i taket när det är så.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Och att varje familj måste få välja själva om hur dagarna fördelas mellan föräldrarna.

Men kan ni inte SE att det inte handlar om de enskilda familjerna utan om SAMHÄLLET i stort?
Att det är samhällseffekterna som vi talar om.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Och att varje familj måste få välja själva om hur dagarna fördelas mellan föräldrarna.

I min bekantskapskrets har jag flera vänner som har varit i samma situation, fast omvänt. Att mamman inte kunnat vara hemma mycket alls, utan det är pappan som fått dra det tunga lasset.
Något säjer mig att inte lika många går i taket när det är så.

Själv föredrar jag att tänka mig att samhället består av individer, vilka i vissa fall lever i familjer. Jag vill inte se familjen som något slags bas för samhälleliga rättigheter och skyldigheter, utan individerna. Individuell rösträtt, sjukpenning, pension och för den delen föräldraförsäkring.

Var och en av parterna blir förälder, och bör därför komma i åtnjutande av föräldraförsäkring. Om någon av parterna inte utnyttjar denna, är det väl inte konstigare än att man aldrig är sjukskriven. Det är inget skäl att ge förmånen till någon annan.

Det är så att mer än 80% av föräldraledigheten tas ut av kvinnor, och att studier visar att kvinnor gör mycket mer av allt kring barnen och i hemmet än män, oavsett vilka undantagsfall du och jag kan vaska fram i vår omgivning.

Jag tycker inte att kvinnor bör komma undan sitt föräldraansvar, fattar inte varför du tror att någon skulle ta lättare på det. Jag hade en gång en chef, kvinna, där jag var närmast konstant upprörd över att hon skaffat barn, så lite som hon ägnade sig åt dem. Hon borde ha avstått från barn, tycker jag.

Sen tror jag nog ofta, när det ser ut som om kvinnan gör ganska lite och mannen mycket, så är det för att vi tittar genom väldigt starka normglasögon, så att säga.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men kan ni inte SE att det inte handlar om de enskilda familjerna utan om SAMHÄLLET i stort?
Att det är samhällseffekterna som vi talar om.
Men vad blir samhällseffekterna av att familjer drabbas?? Man kan ju inte tänka så enkelriktat.
Är det inte bättre att utbilda människor, att försöka satsa på att föräldraledigheten ska vara mer jämlik utan att lagstadga om den?

När man lagstadgar om en sådan sak stöper man alla människor i samma form, att alla ska ha en likadan uppväxt, att alla ska ha det lika på alla sätt. Om man är så mån om barnen borde man ju istället satsa på individualitet, stärka tonårstjejernas självbild, bättre dagisvård, fler dagmammor etc. Om pappa är hemma 9 månader eller 6 månader tror jag i längden inte spelar någon roll.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men vad blir samhällseffekterna av att familjer drabbas??
Familjer lär sig att anpassa sig till rådande omständigheter, det har de alltid gjort.
De flesta drabbade familjer är dessutom höginkomsttagare som mycket väl kan finansiera sin föräldraledighet själva.
Effekten blir väl att de kommer att ha en SUV mindre på sin uppfart till mångmiljonvillan.

Är det inte bättre att utbilda människor, att försöka satsa på att föräldraledigheten ska vara mer jämlik utan att lagstadga om den?
Det har inte hänt tillräckligt på de nästan 30år som just sådan utbildning har pågått.
Folk har fått sin chans, nu så behövs det mera maktskrammel.


pappa_magasin_125.jpg

1978
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Familjer lär sig att anpassa sig till rådande omständigheter, det har de alltid gjort.
De flesta drabbade familjer är dessutom höginkomsttagare som mycket väl kan finansiera sin föräldraledighet själva.
Effekten blir väl att de kommer att ha en SUV mindre på sin uppfart till mångmiljonvillan.


Det har inte hänt tillräckligt på de nästan 30år som just sådan utbildning har pågått.
Folk har fått sin chans, nu så behövs det mera maktskrammel.


pappa_magasin_125.jpg

1978


Håller med dig fullt och helt.
Ibland räcker det uppenbarligen inte med att ge tid så att "alla inser sitt bästa". Det är så f-n att inte mer hänt sedan Hoa-Hoa!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men kan ni inte SE att det inte handlar om de enskilda familjerna utan om SAMHÄLLET i stort?
Att det är samhällseffekterna som vi talar om.

Det finns en aspekt till där: den framtida vuxengenerationen. Alltså de som är barn NU.

Vi kommer ALDRIG att nå jämställdhet så länge kvinnor tar 80 proc av föräldraledigheten och är hemmets självklara motor - trots att de numera dessutom jobbar heltid efter föräldraledigheten. Det är precis härifrån,för övrigt, de utbrända kvinnorna kommer.

Och vad ungarna ser är en mamma som bossar hemma och en pappa som är på jobbet. De kommer själva aldrig att bli jämställda individer för de gör som sina föräldrar.

Det är dags att börja ta ansvaret som förebilder, tycker jag.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Vi kommer ALDRIG att nå jämställdhet så länge kvinnor tar 80 proc av föräldraledigheten och är hemmets självklara motor - trots att de numera dessutom jobbar heltid efter föräldraledigheten. Det är precis härifrån,för övrigt, de utbrända kvinnorna kommer.


Kom på en anslutande sak här:

För inte längesen läste jag intervjuer med två pappor som tog rejält med ledigt med sina små. De var jättenöjda och förstod inte varför inte alla pappor gjorde samma sak, de såg föräldraledigheten som en möjlighet, en förmån, att få vara med sina barn.

Vackert så.

Men. Speciellt den ena pappan berättade hur han verkligen satsade på kvalité på ledigheten. Han ordnade aktiviteter åt barnet, han lät barnet besöka kompisar, ingen dag var den andra lik, barnet skulle ha stimulans och variation. Och ville han själv sitta och mysa med barnet hela förmiddagen så gjorde han det. Han var noga med att inte fastna i "hemmafrufällan" och ta på sig ansvaret för hela hemmet med plock och disk och städ bara för att han hade ansvar för barnet.

Ηans synsätt är inte unikt, de flesta män gör likadant, bekräftades av nån som undersökt mäns förhållningssätt till föräldraledigheten.

Och då inställer sig ju frågan: VEMS är ansvaret för plock och disk och städ? Dessvärre måste det ju utföras. Och räknar vi bort barnet och pappan så finns det bara en person kvar.:smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 455
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 378
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp