@Fenestra När det gäller ryttarens sits ligger
inverkan också med i det momentet. Många gånger skulle betyget bli sjua om det bara varit sitsen som bedömdes men om domaren inte tycker att inverkan var tillräckligt bra, exempelvis för att inte mellangångarterna visades tydligare eller att halvhalter inte togs (och/eller gick igenom ordentligt) drar det ner betyget. Det är lätt att glömma inverkansdelen.
Apropå det här med "ryttarens sits och inverkan" så tror jag att ryttarens inverkan har (fått?) en egen bedömningspunkt i LC. Det är kanske inte så dumt? Det blir ju tydligt att en snygg sist inte alltid måste vara en effektiv sits. Å andra sidan ska man väl sträva efter en kombination av båda. *tänker samtidigt som jag skriver*
I LC:1 ser allmänna intrycket ut som följer:
1. Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet) och tempo
2. Hästens form (eftergift på tygeln)
3. Ryttarens sits och hållning
4. Ryttarens inverkan (korrektheten i och effekten av hjälperna)
5. Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna och programlinjernas följande)
Jämfört med LB:1 som ser ut såhär:
1. Gångarter (frihet, renhet och regelbundenhet)
2. Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang)
3. Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet, harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande, uppmärksamhet, förtroende och lydnad)
4. Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna
5. Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna och programlinjernas följande)
Så även om båda programmen är ganska lätta så skiljer det ju lite

Kan tänka mig att det ser annorlunda ut högre upp också.