Nu har vi kommit hem från tävlingsdebuten med nya erfarenheter och bekräftelse på det jag redan visste. L har uppfört sig exemplariskt på tävlingsplatsen och blev inte bråkig eller busig att rida, så nu vet jag att det "bara" är att rida i framtiden. Det behövs inte läggas energi på att lugna ner honom på plats.
Vi var på plats i god tid och jag och hästskötaren kunde i lugn och ro kolla på några ekipage och lite på framridningen. Sedan tog vi ut L och gjorde i ordning och jag satt upp och gick in på framridningen och får då veta att ryttaren före mig precis gick in på banan
Det hade gått fortare än förväntat så de låg före i tid. Tack och lov löste trevliga arrangörer så att jag fick några minuter extra att rida fram på
Dags att gå in på banan. L tyckte det var lite läskigt att gå in i ridhuset själv, men med lite övertalning gick det bra det med. Väl inne på banan fick jag en tillsägelse om att benskydden satt kvar
Dem hade jag i villervallan helt glömt av
Av kom skydden i alla fall och sedan fick vi ridit förbi domarbås och läktare ett par gånger och det var nog bra, för de var läskiga
Programmet gick OK och vi fick en rättvis bedömning av dagens prestation. L var aningen seg, men med lite vana är det nog inget problem. Halterna blev inte bra (4,5 p resp 5), men det visste jag innan. Jag tyckte nog att det ändå var lite välvilligt dömt, eftersom han knappt stod still
Vi fick några kommentarer om att han blir lite låg i formen och ja, det blir han. I serpentinerna ville han stanna och bajsa och vi fick då kommentaren "tappar bjudningen"
Haha, ja det kan man väl kalla det. Kanske tycker jag att vi kunde fått lite bättre utdelning på de delar vi gjorde bra. Men i huvudsak fick vi ändå en rättvis bedömning.