Vårens tävlingar!

Vi var iväg i helgen med båda hästarna och den ena fick pris på dryga 71 % i MsvB4 och den andra knep en 5.te placering på 65,7% i MsvA1. Jättekul med pris förstås men mest glada var vi över att de båda höll fokus under själva ritterna och lät bli att gnägga hysteriskt till varandra just då. :banana:

Vi säsongsdebuterade igår. En msvB4. Kosparkar i de enkla bytena och omslag i mellangaloppen imponerade inte på domaren men mycket var också bra. 8 o 7,5 på mellantraven var ju fint.:)
blogger-image--1810088540.jpg

Nu har vi också varit ute och säsongsdebuterat, en MsvC:1a. Det har egentligen inte känts sådär jättebra på senaste tiden men jag blev trött på att vänta så tänkte att anmäler jag till tävling blir jag i alla fall tvingad att komma igång ordentligt igen :p

Men det gick över förväntan! Nu när jag ser filmen tycker jag nog ändå att grundtraven har förbättrats över vintern även om vi behöver få till mer böjning i skolorna fortfarande. I galoppen fick jag inte riktigt igenom honom så där var inte grundkvaliteten speciellt bra, han blir gärna lite hög i nacken och faller då isär, men han gjorde ändå rörelserna bra och fick 7 på båda enkla bytena och ena förvända. Totalt blev det 65,106% och det är nytt personbästa för oss i det programmet! Slutkommentar från domaren: "Trevligt presenterad men blir ofta för hög i formen och ej helt eftergiven."
Slutade delad 7a av 24 starter, låg på placering ända tills sista ryttaren, såklart :angel:.
Men är ändå nöjd, hade absolut inte räknat med placering första tävlingen och inte personbästa heller för den delen!

Wow vilket fint ekipage! :love: Ser vad domaren ser, men man ska ju ha något att träna på!

Igår tränade jag med foderhästen, och hade inte ridit henne på en vecka :eek: Vi hade en liten fajt där, hon bara smet från mina hjälper och var dryg, höll i ett spö en stund och "gick på henne" lite där hon inte tog skänkeln ordentligt (tränade bakdelsvändningar i skritt/trav/galopp och öppnor), och jäklar vilken häftig häst jag hade när jag la ifrån mig spöt sen :love: Så lyhörd och sånt steg, det är det som gör ridningen sååå underbar!! 3 veckor kvar till första tävlingen! :D

Nu har vi kommit hem från tävlingsdebuten med nya erfarenheter och bekräftelse på det jag redan visste. L har uppfört sig exemplariskt på tävlingsplatsen och blev inte bråkig eller busig att rida, så nu vet jag att det "bara" är att rida i framtiden. Det behövs inte läggas energi på att lugna ner honom på plats.

Vi var på plats i god tid och jag och hästskötaren kunde i lugn och ro kolla på några ekipage och lite på framridningen. Sedan tog vi ut L och gjorde i ordning och jag satt upp och gick in på framridningen och får då veta att ryttaren före mig precis gick in på banan :eek::confused: Det hade gått fortare än förväntat så de låg före i tid. Tack och lov löste trevliga arrangörer så att jag fick några minuter extra att rida fram på :heart Dags att gå in på banan. L tyckte det var lite läskigt att gå in i ridhuset själv, men med lite övertalning gick det bra det med. Väl inne på banan fick jag en tillsägelse om att benskydden satt kvar :o Dem hade jag i villervallan helt glömt av :p Av kom skydden i alla fall och sedan fick vi ridit förbi domarbås och läktare ett par gånger och det var nog bra, för de var läskiga :D Programmet gick OK och vi fick en rättvis bedömning av dagens prestation. L var aningen seg, men med lite vana är det nog inget problem. Halterna blev inte bra (4,5 p resp 5), men det visste jag innan. Jag tyckte nog att det ändå var lite välvilligt dömt, eftersom han knappt stod still :p Vi fick några kommentarer om att han blir lite låg i formen och ja, det blir han. I serpentinerna ville han stanna och bajsa och vi fick då kommentaren "tappar bjudningen" :D Haha, ja det kan man väl kalla det. Kanske tycker jag att vi kunde fått lite bättre utdelning på de delar vi gjorde bra. Men i huvudsak fick vi ändå en rättvis bedömning.

2015-04-06%2016.28.34.jpg

Nu har vi kommit hem från tävlingsdebuten med nya erfarenheter och bekräftelse på det jag redan visste. L har uppfört sig exemplariskt på tävlingsplatsen och blev inte bråkig eller busig att rida, så nu vet jag att det "bara" är att rida i framtiden. Det behövs inte läggas energi på att lugna ner honom på plats.

Vi var på plats i god tid och jag och hästskötaren kunde i lugn och ro kolla på några ekipage och lite på framridningen. Sedan tog vi ut L och gjorde i ordning och jag satt upp och gick in på framridningen och får då veta att ryttaren före mig precis gick in på banan :eek::confused: Det hade gått fortare än förväntat så de låg före i tid. Tack och lov löste trevliga arrangörer så att jag fick några minuter extra att rida fram på :heart Dags att gå in på banan. L tyckte det var lite läskigt att gå in i ridhuset själv, men med lite övertalning gick det bra det med. Väl inne på banan fick jag en tillsägelse om att benskydden satt kvar :o Dem hade jag i villervallan helt glömt av :p Av kom skydden i alla fall och sedan fick vi ridit förbi domarbås och läktare ett par gånger och det var nog bra, för de var läskiga :D Programmet gick OK och vi fick en rättvis bedömning av dagens prestation. L var aningen seg, men med lite vana är det nog inget problem. Halterna blev inte bra (4,5 p resp 5), men det visste jag innan. Jag tyckte nog att det ändå var lite välvilligt dömt, eftersom han knappt stod still :p Vi fick några kommentarer om att han blir lite låg i formen och ja, det blir han. I serpentinerna ville han stanna och bajsa och vi fick då kommentaren "tappar bjudningen" :D Haha, ja det kan man väl kalla det. Kanske tycker jag att vi kunde fått lite bättre utdelning på de delar vi gjorde bra. Men i huvudsak fick vi ändå en rättvis bedömning.

Men det är ju ändå en bra debut!:up: Lite mer rutin, tid att rida fram och utan felridning för benskydd kan det ju bara bli bättre;)

Jag har varit iväg på programridning med min lilla skrålla! Framridningen var katastrof - det stod ett vindkraftverk kanske 100 meter från framridningsbanan och det var LIVSfarligt. Vi gjorde ett par ofrivilliga 180-svängar och drog längs hela paddocken i galopp. Hej och hå... Men min fantastiska medhjälpare coachade mig lite och fick mig att slappna av, och till slut började hon kännas loss och fin.

Väl inne i ridhuset var det fullt av farliga speglar, men så fort jag fick startsignal var det bara rida som gällde. Vi tog oss runt vår LC:2 och hon skötte sig alldeles exemplariskt. Fel galopp i ena varvet, men det rättade vi fort. Bra och stabil i formen och härligt framme för skänkeln.

Först när jag var klar noterade jag vem som dömde! Eller kände igen rösten snarare. Det var ju J Fristedt! Så nu har vi debuterat för internationell dressyrdomare :) Han tyckte att det var en "jätte, jättetrevlig uppvisning" och gav oss hela 73 %. Han tyckte att vi skulle ut på lite riktiga tävlingar nu. Däremot tror jag inte att vi kommer upp i några såna % då, det brukar ju bli lite snällare bedömt på programridning :)

Otroligt roligt iaf att få rida för en sån legend! Som inflyttad ölänning hade jag ingen aning om att han höll till här. Nästa helg blir det debut på riktigt!

Det var en jättebra debut tycker jag! (Jag och ponny hoppade över staketet, inte utan att riva, på vår första lokala!). Vad gäller tiden så kan sånt hända, nästa gång blir det lättare. Kan vara bra att komma ihåg också att om det finns satta starttider så behöver man inte starta före sin utsatta tid även om arrangören ligger före i tid.

Själv ska jag rida samma program på söndag :)

Red programträning för Ulf Wilken igår! Han dömde mig på lokal för ca ett år sen och då hade jag ungefär 56% om jag inte minns fel och var riktigt besviken... Igår kändes hon inte riktigt eftergiven i högersidan efter framridningen så hade inte jättehöga förväntningar. Men jag red ihop 65,3% så det var roligt! Fick mycket beröm för henne efteråt, och han nickade gillande när han fick veta att det var en lektionshäst ;) är väldigt stolt över henne, eller oss!

Jag har varit iväg på programridning med min lilla skrålla! Framridningen var katastrof - det stod ett vindkraftverk kanske 100 meter från framridningsbanan och det var LIVSfarligt. Vi gjorde ett par ofrivilliga 180-svängar och drog längs hela paddocken i galopp. Hej och hå... Men min fantastiska medhjälpare coachade mig lite och fick mig att slappna av, och till slut började hon kännas loss och fin.

Väl inne i ridhuset var det fullt av farliga speglar, men så fort jag fick startsignal var det bara rida som gällde. Vi tog oss runt vår LC:2 och hon skötte sig alldeles exemplariskt. Fel galopp i ena varvet, men det rättade vi fort. Bra och stabil i formen och härligt framme för skänkeln.

Först när jag var klar noterade jag vem som dömde! Eller kände igen rösten snarare. Det var ju J Fristedt! Så nu har vi debuterat för internationell dressyrdomare :) Han tyckte att det var en "jätte, jättetrevlig uppvisning" och gav oss hela 73 %. Han tyckte att vi skulle ut på lite riktiga tävlingar nu. Däremot tror jag inte att vi kommer upp i några såna % då, det brukar ju bli lite snällare bedömt på programridning :)

Otroligt roligt iaf att få rida för en sån legend! Som inflyttad ölänning hade jag ingen aning om att han höll till här. Nästa helg blir det debut på riktigt!
¨Wow va kul! Vart var du och red ngnstans? Hade inte en aning om att det var programridningar redan :)

Idag kom preliminära startlistorna upp och jag blev plötsligt nervös :o Vi har tagit oss runt LC med fina procent och placeringar tidigare så egentligen ska det väl inte vara nån större sak att bli godkänd men tävlingsnerverna är inte vad de har varit verkar det som. För många år sedan jag startade sist. Hittar inte ens min packlista ^^

Dehär med packning och putsning och flätning tycker jag är halva grejen! Så mysigt och kul! Lycka till i helgen, var ska du tävla? :)

Dehär med packning och putsning och flätning tycker jag är halva grejen! Så mysigt och kul! Lycka till i helgen, var ska du tävla? :)

Packa ner brukar gå finfint, värre är det att packa upp allt när man kommer hem :angel: Jag gillar att knoppa, tycker det är svinroligt. Men jag håller ponny med lång man så istället slåss jag med en inbakad fläta längs mankammen som alltid brukar gå upp. Har till och med ridit med manen utsläppt :eek: ;) Tack för lyckönskningarna :) Vi åker till Tidaholm! Ingår inte i något lag dock.

Hade tänkt debutera lokalt nu äntligen i vår och har spanat in en hemmatävling med två klasser jag borde klara av. Har bevakat på tdb, men hela tiden bara status "antagen". Döm om min förvåning när jag gick in nu på kvällen och båda klasserna plötsligt är fulla :banghead: Tävlingen har alltså öppnat för anmälan under dagen/kvällen utan avisering innan. Blir så trött... Anmälde mig som reserv i alla fall och är 5:e i ena och 6:e i andra klassen. Hoppas på några strykningar...

Hade tänkt debutera lokalt nu äntligen i vår och har spanat in en hemmatävling med två klasser jag borde klara av. Har bevakat på tdb, men hela tiden bara status "antagen". Döm om min förvåning när jag gick in nu på kvällen och båda klasserna plötsligt är fulla :banghead: Tävlingen har alltså öppnat för anmälan under dagen/kvällen utan avisering innan. Blir så trött... Anmälde mig som reserv i alla fall och är 5:e i ena och 6:e i andra klassen. Hoppas på några strykningar...
Det blir det nästan alltid! Hoppas du kommer med! Så sjukt stort tryck på vissa tävlingar...

• Gilla
Reactions: Bri

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 733
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat