Vårens tävlingar!

Barb och jag har ridit meeting i dagarna tre. Har blivit snålt med framridning alla tre dagarna eftersom ridhuset var väldigt fuktigt och Barbies luftrör kan inte hantera det utan hon börjar hosta helt förskräckligt:(. Men det har funkat hyfsat ändå. På fredagen red vi LA4, var inte jättenöjd med känslan och hittade inte helt flytet. Blev ändå 64,6% och det räckte till en andraplats:).

På lördagen var det MsvC1 och jag var jättenervös. Hittade hyfsad känsla i programmet även o det där riktiga flytet inte riktigt infann sig. Usla slutor, och ett omslag i ena galoppen men lyckades ändå få ihop 62,6%! Så nöjd med poängen! Idag red jag ännu en MsvC1, målet med bättre slutor och enkla byten lyckades jag med. Men red bort mig i högra förvända igen(!) och i vänstra förvända red jag fel väg och fortsatte på LA3-vägen. Så därför slutade vi på 61,9%. Tur att kval inte är så viktigt:D.

11401344_10153440565856663_1415271701411408133_n.jpg

Tävlade förra helgen på hemmaklubben förra helgen som arrangerade en lokal tävling. Det blev 66,3% i LC:1 och en förstaplats (!) och 65,89% i LB:1 som gav en femteplats - jag är såååå nöjd och glad! Pålle var helt fantastisk på framridningen, så positiv och FRAMÅT. När han blir spänd så blir han seg och svår att få en bra kontakt med, men nu var han med mig hela tiden. Bara där va jag så sjukt nöjd, har jobbat länge med att kunna få honom avslappnad och ändå lyhörd för mina hjälper vid tävlingssammanhang. Jag blev tårögd när vi svävade fram där på framridningen och kunde inte sluta le. :love: På ridbanan tappade vi lite bjudning, ffa i galoppen (jag måste bli bättre på å stötta upp honom där) men det är ändå ett helt annat flyt nu än förut! I traven gick han på bra och han lyssnade så fint på mig, trots att han blev lite spänd emellanåt.

Tävlade förra helgen på hemmaklubben förra helgen som arrangerade en lokal tävling. Det blev 66,3% i LC:1 och en förstaplats (!) och 65,89% i LB:1 som gav en femteplats - jag är såååå nöjd och glad! Pålle var helt fantastisk på framridningen, så positiv och FRAMÅT. När han blir spänd så blir han seg och svår att få en bra kontakt med, men nu var han med mig hela tiden. Bara där va jag så sjukt nöjd, har jobbat länge med att kunna få honom avslappnad och ändå lyhörd för mina hjälper vid tävlingssammanhang. Jag blev tårögd när vi svävade fram där på framridningen och kunde inte sluta le. :love: På ridbanan tappade vi lite bjudning, ffa i galoppen (jag måste bli bättre på å stötta upp honom där) men det är ändå ett helt annat flyt nu än förut! I traven gick han på bra och han lyssnade så fint på mig, trots att han blev lite spänd emellanåt.

Fint ekipage! Hästen är jätteläcker med sina vita tecken! :up: :)

Grattis o vad fina ni är!

Igår gjorde jag något som jag inte gjort förut, tävlade russ :D Det var i utbildningssyfte för russets del så då får det gå att man är lite lång, vikten lider ponnyn inte av ;)
11265288_10153876448714278_3142046192862261832_n.jpg

Vi tog oss igenom MsvC:2 som synes på filmen nedan. Personligen är jag väldigt nöjd med ponnyn som skötte sig väldigt väl. Dock var inte domaren på vår sida och "belönade" ritten med 55% och kommentaren "öppen i formen" :banghead: Taktmissen i skritten gick däremot helt förbi... Men hon är sötast av alla ändå :love:

Vad var det för fel på den domaren???? Det var den finaste russuppvisning jag nånsin sett o många dressyrryttare är säkert gröna i ansiktet av avundsjuka på era skolor! Fy tusan vad duktig du är!

Grattis! Vad roligt, du som har kämpat så med honom!

Näe för tusan, jag vill också vara med!
Tävlade dressyr för första gången den 16 juni på min häst som jag ägt i 6 månader. Min första egna häst, för övrigt. Sedan jag köpte henne har vi varit ute på lite hopptävlingar, både P&J och lokaltävling, med lite blandade resultat. Hon är 11 år men har tidigare aldrig tävlats i dressyr utan bara i hoppning. Så mitt mål var att typ hålla oss innanför dressyrstaketet (hon bjuder så fint på det må ni tro!) och att inte vara FÖR spända. (Kan tilläggas att jag inte tävlat dressyr sedan jag var 17, är idag 32).

Framridningen gick kanon. Hon är den där typen av häst som kan vara lite medioker hemma men så fort man får något annat än hemmaunderlaget under hovarna så höjer hon sig liksom en nivå. Ibland kan det där dock övergå till spänning, men den här gången kändes hon toppen. Vi startade en LC1. Tyckte själv att ritten kändes bra, formen fin, hon var mjuk och följsam och vi hade egentligen inga större missar. Startade som nummer tre och när jag hämtat mitt protokoll som visade på fina 67,6% gick smajlet från öra till öra. Det kändes ju ändå som en ganska bra procent? Lite dålig koll hade jag ju med tanke på att det som sagt var ett tag sedan jag tävlade.

Vi gick in på en andra placering och den höll vi tills alla 18 i klassen hade startat! Snacka om att bli förvånad och lycklig.

Nu har vi anmält oss till en LB2 om några veckor och vi tränar, tränar och tränar, och ser fram emot det SÅ mycket!

Tävlade dressyr för första gången den 16 juni på min häst som jag ägt i 6 månader. Min första egna häst, för övrigt. Sedan jag köpte henne har vi varit ute på lite hopptävlingar, både P&J och lokaltävling, med lite blandade resultat. Hon är 11 år men har tidigare aldrig tävlats i dressyr utan bara i hoppning. Så mitt mål var att typ hålla oss innanför dressyrstaketet (hon bjuder så fint på det må ni tro!) och att inte vara FÖR spända. (Kan tilläggas att jag inte tävlat dressyr sedan jag var 17, är idag 32).

Framridningen gick kanon. Hon är den där typen av häst som kan vara lite medioker hemma men så fort man får något annat än hemmaunderlaget under hovarna så höjer hon sig liksom en nivå. Ibland kan det där dock övergå till spänning, men den här gången kändes hon toppen. Vi startade en LC1. Tyckte själv att ritten kändes bra, formen fin, hon var mjuk och följsam och vi hade egentligen inga större missar. Startade som nummer tre och när jag hämtat mitt protokoll som visade på fina 67,6% gick smajlet från öra till öra. Det kändes ju ändå som en ganska bra procent? Lite dålig koll hade jag ju med tanke på att det som sagt var ett tag sedan jag tävlade.

Vi gick in på en andra placering och den höll vi tills alla 18 i klassen hade startat! Snacka om att bli förvånad och lycklig.

Nu har vi anmält oss till en LB2 om några veckor och vi tränar, tränar och tränar, och ser fram emot det SÅ mycket!

Grattis!! Vad kul med en kanonstart! Hon ser så nöjd ut!

Grattis va roligt ! :D

@Amanda_F och @Catrool Tack! :-) Känns jätteroligt att efter alla år av jobb på andras hästar som man aldrig riktigt nått ända fram med kunna köpa en egen och få fina resultat. Fantastisk känsla och jag känner verkligen att vi är rätt för varandra :-).

Idag var vi iväg och tävlande igen! Denna gången en INT. I. Det var väldigt roligt trots den fruktansvärda värmen då Ådi var mycket avspänd och ridbar. Fortfarande så finns det massor att förbättra men 66% och en 3e placering är jag otroligt nöjd med!

11535847_10153381145094324_3258797468860431633_n.jpg
Missat att denna tråden finns :) Har haft tävlingsuppehåll på några år bara tävlat 2ggr i dm för ridtravare. Men i år har jag vågat mig ut på vanliga tävlingar! Började tävla i maj i år och sedan varit ute på 5 tävlingar :) Varav en var riksmästerskap i dressyr för ridtravare. Fick en 2aplats i lc med 70.55. Vinnare hade typ 70.90. Hade jag inte gjort bort mig o lagt sista halten för tidigt hade vi vunnit på 71.29 ;) Sedan har vi legat från 54-64.5% i vanliga tävlingar. Råkat på bra domare för det mesta, haft någon som inte gillat oss. Sist vi tävlade hade jag 62.2 och 64.5 så det börjar väl ta sig! Även hunnit med programridning för Britt Hammar där jag red LB.2 som jag lärt in dagen innan på 70.83 och andra gången 74.5%! Var verkligen ett roligt program som passade oss båda, så ni har jag bokat in första tävlingen i lb..kanske redan på sön om jag plockas in från reservlistan :) sammanlagt blir det 6 starter i juli då :)
11391429_10153381234269324_5903593883659523664_n.jpg
1507905_10153404483809324_8877274146713670806_n.jpg

11535847_10153381145094324_3258797468860431633_n.jpg
Missat att denna tråden finns :) Har haft tävlingsuppehåll på några år bara tävlat 2ggr i dm för ridtravare. Men i år har jag vågat mig ut på vanliga tävlingar! Började tävla i maj i år och sedan varit ute på 5 tävlingar :) Varav en var riksmästerskap i dressyr för ridtravare. Fick en 2aplats i lc med 70.55. Vinnare hade typ 70.90. Hade jag inte gjort bort mig o lagt sista halten för tidigt hade vi vunnit på 71.29 ;) Sedan har vi legat från 54-64.5% i vanliga tävlingar. Råkat på bra domare för det mesta, haft någon som inte gillat oss. Sist vi tävlade hade jag 62.2 och 64.5 så det börjar väl ta sig! Även hunnit med programridning för Britt Hammar där jag red LB.2 som jag lärt in dagen innan på 70.83 och andra gången 74.5%! Var verkligen ett roligt program som passade oss båda, så ni har jag bokat in första tävlingen i lb..kanske redan på sön om jag plockas in från reservlistan :) sammanlagt blir det 6 starter i juli då :)
11391429_10153381234269324_5903593883659523664_n.jpg
1507905_10153404483809324_8877274146713670806_n.jpg

Vilket fint uttryck din häst har!!! :love:

Idag var vi iväg och tävlande igen! Denna gången en INT. I. Det var väldigt roligt trots den fruktansvärda värmen då Ådi var mycket avspänd och ridbar. Fortfarande så finns det massor att förbättra men 66% och en 3e placering är jag otroligt nöjd med!

Härligt för dig att ha honom så fräsch igen!

Min pålla och jag ska starta mestadels LB nu i sommar och höst, någon LC också.
Hon är lite ängslig då hon bara är 5 så hon blir lätt lite trippig och tittig på tävling. Det går mycket bättre nu dock och hon börjar spänna av lite mer. Med lite mer framåtbjudning och fokus så hoppas jag på att vi kan knipa en placering i alla fall:up:

Vi är i alla fall prickigast på banan, alltid något!:D

11741906_10153528653699612_999024432_n_55ab7778e087c33cf893513e.jpg

11721904_10153528653794612_1977235054_n_55ab7793ddf2b3449d561e0d.jpg

img_6024_55ae5e5e9606ee449042cb80.jpg

11267371_10155784189985487_4472932968955343029_n.jpg
Var och tävlade i lc:1-2 helgen, tyckte det gick rätt hyffsat bortsett från avbrott i galoppen men det tyckte inte domaren.. 59% andra gången kändes ännu bättre men då blev det sämre 58%... Idag gick dt ännu sämre i tävlingarna i Laholm.. lc:2 igen och bara 54 %..................:( Bara att leva med att så är det med travhästar ibland skiter det sig och det gjorde det idag i galoppen..:( Debuterade dock i lb:2 och fick 60% vilket jag är mer än nöjd med för att vara första tävlingen :) Ladda om inför start i lb:2 i morgon igen!

Vi har debuterat! Tog med min 11:a ut på en lokal LB:1, hennes första NÅGONSIN och min första på ett år. Vi fick 63,9 och slutade 6a av 17, där protokollet gick från 4 till 8 med väldigt många 7or.

Hade svårt att lägga upp framridningen för hon är väldigt känslig med mycket motor och nerv, men snäll. Tänkte att det blir bra om vi går med henne länge så hon får se sig om. Visst, hon blev lugn, men efter en stund verkade hon tycka att det hela blev lite väl trist (uppmärksamhetsspannet är väldigt kort) och for iväg som en kanonkula runt pappa i linan, bockande. Panik! Tog iväg henne lite avskilt och linade, men tyckte bara att hon blev MER stressad. Inte bra. Trött blev hon ju givetvis, men helt uppumpad som en hingst. Fick ta hjälp av tränare att hålla medan vi fick på sadeln, sen var det bara att hoppa upp, och hästen som försökte bocka av mig. Märklig känsla, så trött i kroppen men huvudet som en duracellkanin och guppade runt i lite halva bockförsök. Tänkte "fram, fram, fram" och fick till en ganska fin känsla. Direkt in på banan för nu var det givetvis vår tur, och hon var faktiskt väldigt duktig. Vingligt blev det och lite avbrott och andra missar, jag fokuserade bara på att styra runt och visa hur en tävlingsbana ser ut för framtida bruk. Hon var inte tittig, och inte alls brydd över publik eller musik eller så.

Till nästa gång ska vi gå en liten stund så hon får titta, sen får jag helt enkelt hoppa upp medan hon är lugn och rida av den värsta energin. Som det var nu var hon ganska matt när hon väl var inne på banan. Inte sådär avknäppt och inte framåt utan TRÖTT. Vi har lite starter att göra innan vi hittar ett bra upplägg!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka