Vårens tävlingar!

Jag och ponny var iväg i helgen igen. Jag var mest nervös för att jag åkte utan medhjälpare (ponny var en ängel dock så största problemet blev att gå i ridstövlarna som skaver). Som han gick på tävlingen min gamla gubbe :)

LC:1 fick vi 68,148%. Gedion fick för första gången någonsin en 7 på gångarterna i allmänt intryck. Roligt när vi jobbat så mycket på att förbättra traven och det ger resultat. Nu är det plötsligt galoppen som ger sämre poäng. Vi slutade som nia i klassen, men faktum är att vi bara var 6 poäng från vinnaren, så det var väldigt jämnt. Han kändes jättefin trots att underlaget på framridningen var så söndervattnat att han inte ens ville kliva på flera ställen.

Därefter red vi LB:1. Jag gillar inte programmet så mycket och ponny har OERHÖRT svårt att svänga vänster efter inridningen. Man har alltid svängt höger i alla program vi har ridit. Det sitter långt inne att man kan gå åt andra hållet på tävling. På träning däremot är det inga problem... Här fick jag honom inte riktigt mellan hjälperna inne på banan och hade därmed en del missar. Här red vi ihop 64, 286% vilket jag var nöjd med. Det tråkiga var att jag helt glömt av att första diagonalen i trav var en ökning, bedömning: 6,5. Sista travökningen där jag satsade järnet: 6,5. Kommentarerna var samma också :cautious: Får nog träna mer på det där (men han gjorde finare ökningar än någonsin på träningen ett par dagar innan!)

Allt som allt var jag hur nöjd som helst. Ponny 23 år tar upp karriären bland stora hästar. Mitt mål var 62% minst i båda klasserna och det klarade vi ju fint.

Bonusbild från morgonen, precis innan lastning:
11168569_10152859197103391_8346823842000479380_n.jpg

(Första gången jag flätar själv till tävling, brukar rida med utsläppt man om jag inte har flätare med mig :angel:)

Jag och ponny var iväg i helgen igen. Jag var mest nervös för att jag åkte utan medhjälpare (ponny var en ängel dock så största problemet blev att gå i ridstövlarna som skaver). Som han gick på tävlingen min gamla gubbe :)

LC:1 fick vi 68,148%. Gedion fick för första gången någonsin en 7 på gångarterna i allmänt intryck. Roligt när vi jobbat så mycket på att förbättra traven och det ger resultat. Nu är det plötsligt galoppen som ger sämre poäng. Vi slutade som nia i klassen, men faktum är att vi bara var 6 poäng från vinnaren, så det var väldigt jämnt. Han kändes jättefin trots att underlaget på framridningen var så söndervattnat att han inte ens ville kliva på flera ställen.

Därefter red vi LB:1. Jag gillar inte programmet så mycket och ponny har OERHÖRT svårt att svänga vänster efter inridningen. Man har alltid svängt höger i alla program vi har ridit. Det sitter långt inne att man kan gå åt andra hållet på tävling. På träning däremot är det inga problem... Här fick jag honom inte riktigt mellan hjälperna inne på banan och hade därmed en del missar. Här red vi ihop 64, 286% vilket jag var nöjd med. Det tråkiga var att jag helt glömt av att första diagonalen i trav var en ökning, bedömning: 6,5. Sista travökningen där jag satsade järnet: 6,5. Kommentarerna var samma också :cautious: Får nog träna mer på det där (men han gjorde finare ökningar än någonsin på träningen ett par dagar innan!)

Allt som allt var jag hur nöjd som helst. Ponny 23 år tar upp karriären bland stora hästar. Mitt mål var 62% minst i båda klasserna och det klarade vi ju fint.

Bonusbild från morgonen, precis innan lastning:
11168569_10152859197103391_8346823842000479380_n.jpg

(Första gången jag flätar själv till tävling, brukar rida med utsläppt man om jag inte har flätare med mig :angel:)

Det är såhär att 23-åriga ponnyer är de bästa! :love:

Min å medispållens tävlingssäsong har väl inte inletts sådär lysande... :angel: Första omgången i lagallsvenskan red vi ihop drygt 53% i första LB och 51% i andra LB, supertittig och superspänd häst som tittade mer på staket, påskutsmyckning, folk på läktaren och glömde att gå på framåt (och ryttaren blev lika spänd). Han är envis den sötskiten och vill gärna kolla noooggrannt på allt. :p Traven såg helt ok ut och där brukar vi ändå ligga stadigt på 6-6,5 men i galoppen har jag svårt att rida ihop honom och tajma drivningen så där blev det för mycket missar. Andra omgången i lagallsvenskan skrapade vi ihop 59% i LC och 60% i LB. Fortfarande spänd och tittig häst men det var lite bättre och utveckling åt rätt håll! Tar med mig att han bjöd på en fin känsla i collectingring och kunde slappna av! Jag behöver jobba vidare på att spänna av själv. ;) Red programridning i helgen på hemmaklubben och det landade på drygt 64%, överlag ok men det blev lite missar här och där för jag fokuserade mer på att pålle skulle gå på framåt. Jag kan ju bara fokusera på en sak i taget haha :angel:Fick 7,5 på mellantraven, där va han riktigt fin å fick klapp på halsen. (synd att jag inte fick det på film..) Blir galen på mig själv att jag inte kan sitta still och vara mer stabil å följsam :devil: Herr sötnos-pålle är minst sagt en utmaning för mig, men han lär mig så otroligt mycket och sporrar mig till att bli en bättre ryttare! :love:

Nu ska vi ha ett uppehåll från tävling på 3 veckor och träna basics basics basics. Fokus på att renodla hjälper och att jag ska ha pålle framför hjälperna. Det ska bli mycket sitsträning också. Denna veckan ska vi ha lite "ledigt" å rida ut å njuta av våren. :)

Här kommer film från senaste starten dressyrallsvenskan. Blir förvånad över att han inte ser så tittig ut som han kändes, fick kämpa hårt för att han inte skulle titta på omgivningen (och att han skulle gå på framåt) - tyvärr blir jag alldeles för ostadig i mina händer och min sits. Men bra och väldigt nyttigt att få se sig själv på film! :up:

Min å medispållens tävlingssäsong har väl inte inletts sådär lysande... :angel: Första omgången i lagallsvenskan red vi ihop drygt 53% i första LB och 51% i andra LB, supertittig och superspänd häst som tittade mer på staket, påskutsmyckning, folk på läktaren och glömde att gå på framåt (och ryttaren blev lika spänd). Han är envis den sötskiten och vill gärna kolla noooggrannt på allt. :p Traven såg helt ok ut och där brukar vi ändå ligga stadigt på 6-6,5 men i galoppen har jag svårt att rida ihop honom och tajma drivningen så där blev det för mycket missar. Andra omgången i lagallsvenskan skrapade vi ihop 59% i LC och 60% i LB. Fortfarande spänd och tittig häst men det var lite bättre och utveckling åt rätt håll! Tar med mig att han bjöd på en fin känsla i collectingring och kunde slappna av! Jag behöver jobba vidare på att spänna av själv. ;) Red programridning i helgen på hemmaklubben och det landade på drygt 64%, överlag ok men det blev lite missar här och där för jag fokuserade mer på att pålle skulle gå på framåt. Jag kan ju bara fokusera på en sak i taget haha :angel:Fick 7,5 på mellantraven, där va han riktigt fin å fick klapp på halsen. (synd att jag inte fick det på film..) Blir galen på mig själv att jag inte kan sitta still och vara mer stabil å följsam :devil: Herr sötnos-pålle är minst sagt en utmaning för mig, men han lär mig så otroligt mycket och sporrar mig till att bli en bättre ryttare! :love:

Nu ska vi ha ett uppehåll från tävling på 3 veckor och träna basics basics basics. Fokus på att renodla hjälper och att jag ska ha pålle framför hjälperna. Det ska bli mycket sitsträning också. Denna veckan ska vi ha lite "ledigt" å rida ut å njuta av våren. :)

Här kommer film från senaste starten dressyrallsvenskan. Blir förvånad över att han inte ser så tittig ut som han kändes, fick kämpa hårt för att han inte skulle titta på omgivningen (och att han skulle gå på framåt) - tyvärr blir jag alldeles för ostadig i mina händer och min sits. Men bra och väldigt nyttigt att få se sig själv på film! :up:

Bra kämpat! Det syns att du får jobba, men jag tycker att du gör det mjukt och fint. Snyggt ekipage!

Jag har tävlat för första gången på typ två år, red en LB2 och hästen tyckte att den klassen var för amatörer :p:nailbiting: Han var heltaggad, gled in på tävlingsbanan i snygg passage... Lyckades lugna ner honom så jag kunde styra igenom första travdelen utan större missöden. Men i skritten hann han fundera lite för mkt, när vi skulle igång i trav hakade han upp sig i piaff som övergick till någon slags capriole med skengalopp efter :nailbiting: Fick 63,5%... Men det var många som tyckte att han var fin och häftig iaf :cool:

Jag och min gamla ponny var iväg på tävling idag igen. Vädret spåddes vara skit (men @LadyCovergirl , jag tror din tumhållning hjälpte, kallt och blåsigt var det men mestadels uppehåll!) och jag kände mig lite opepp. Skulle dessutom åka själv igen, men min pappa bestämde sig för att följa med så jag har haft lite hjälp att hålla ponny och framförallt filma ritterna.

Red LC:1 x 2 idag med, framridningen till första klassen var mer eller mindre katastrof eftersom ponnyn hatar regn och därmed mest gick på tvären. Galopperade inte förrän i collecting ring... Han var dock fin ändå, red ihop 65,55% och fick en tredjeplacering till slut :bump: MYCKET nöjd då vi var 0,5 p från andraplats och 1,5 p från förstaplats. Fina ponnyn :love:

Andra klassen försökte jag få lite mer energi då det som vanligt var det domaren kommenterade på (de få kommentarer som fanns. Helt allvarligt så finns det 6 kommentarer i protokollet med ca 20 bedömningspunkter. "Öppen i formen" och "ej på tygel" är det enda som står. Tråkigt!) Det gjorde jag också men det gör att jag tappar honom helt så fort han blir spänd vilket han blev då det bräkte några getter utanför. Resultatet blev 62% vilket väl känns ok eftersom ritten inte var så mycket bättre. Roligast var att vi fick 7,5 på fri skritt! Hamnade utanför placering här.

(tror för övrigt att jag kan ha ridit fram ihop med @aprilia idag i Mullsjö?)

Lag igår, div 3 omg 2. Hästen var som vanligt tiptop, men är så arg på mig själv! Stackars fina häst som blir helt lämnad inne på banan. 65% skrapade hon ihop själv, och jag får skämmas ;) Jag tror på uppåt 70% om jag hade hjälpt henne. Så det var sjukt slarvigt. Bättre ridning nästa vecka! 65% räckte iaf till en tredelad 9ondeplacering, så nu har jag ändå 3 placeringar på tre tävlingar i rad :D Bästa ridskolehästen :heart
Taggad till på söndag. Då är det enköping och vinst som väntar! :laugh:

(tror för övrigt att jag kan ha ridit fram ihop med @aprilia idag i Mullsjö?)

Det var nog inte jag å pållen, vi håller till i Uppsala/Stockholmstrakterna. Men det kan kanske varit en släkting till min pålle? =) Har sett flera släktingar i Sverige som är väldigt lika honom.

Grattis till en fin tredjeplacering och fina procent! =D

Det var nog inte jag å pållen, vi håller till i Uppsala/Stockholmstrakterna. Men det kan kanske varit en släkting till min pålle? =) Har sett flera släktingar i Sverige som är väldigt lika honom.

Grattis till en fin tredjeplacering och fina procent! =D

Då var det nog inte du nä :p Det var nog mest den ovanliga färgen som gjorde att jag inbillade mig. Den kanske inte ens var så lik som jag trodde just då.

Tack :)

Halt häst :( I helgen blir det bara supermys och gos, så får vi hoppas att hon mår bättre om några veckor, då är det dags igen!

@Wine-tee Vilken härlig pepp inför säsongen med ett sånt resultat!

Jag red en LB2 i helgen med laget. Tredje gången jag red hästen och vi skrapade ihop 61,5%. Programmet var en riktig 6-orgie och så fick vi sjuor för galoppvolterna. Känns som ett okej resultat med tanke på förutsättningarna. Laget kom 2a av 4a lag så det var riktigt kul!
11209587_10205522152445092_4200963584540690894_n.jpg

Brukar domarna vara duktiga på att skriva vad man bör förbättra? Ex får man en sexa vill man ju gärna få veta hur man kan göra för högre betyg, annars ligger man ju kvar där "hela livet" :)

Lite uppdatering från mig och Jojje. Vi debuterade MsvB:4 för två veckor sedan med dryga 58%. Jag var väldigt nöjd med ritten eftersom jag lyckades följa min plan till punkt och pricka. Mitt fokus låg på grundtempo och bjudning vilket fungerade riktigt bra. Han blev nästan het inne på banan. Tyvärr red jag fram lite för kort stund så han var inte tillräckligt lösgjord när vi kom in på banan. Det ledde till att han var något efter bak i samtliga byten där vi fick fyror och det kostade poäng... Jag var dock nöjd med att han bytte på hjälpen även om de inte blev rena, det får jag ta på mig.

Sedan red vi en programridning utomhus igår inför helgens utomhuspremiär. På söndag rider jag MsvB:2 & 4 och jag red de klasserna igår. Framridningen kändes ok. Jag har övat en del med kandaret och det har fungerat bra men nu var han tyvärr mycket orolig i munnen och körde med tungan. Tyvärr blev det värre inne på banan och domaren drog ner en poäng på nästan varje rörelse berättade hon. Sedan var det inte så lättridet väder under min första ritt när himlen öppnade sig till hagelstorm! Han var mycket lydig men i halten vid ryggningen fick han nog och ställde upp sig med rumpan mot haglet.... Vi tog oss precis över 60-strecket med två rena byten dock.

I andra ritten var han bättre med tungan men med lite bristande bjudning. Han tyckte nog att det var orättvist att tvingas till en runda till efter så duktigt kämpande i ovädret. Men nu sken solen! Jag red som en kratta och bytena var sneda och lustiga, jag kom inte ut i hörnen och hängde i innertygeln. Dessutom slutade jag helt tänka framåt i ena öppnan vilket ledde till ett skrittavbrott. Kändes som en riktig sopritt... Visade sig dock att bytena varit rena och ett belönades med en sjua, liksom flera ökningar. Landade till slut på nästan 59%. Mycket ojämna siffror med flera fyror och många sjuor.

Nu har jag bestämt mig för att tävla på tränset på söndag och försöka hitta förtoendet i ridningen från debuten igen så blir det bra!

Brukar domarna vara duktiga på att skriva vad man bör förbättra? Ex får man en sexa vill man ju gärna få veta hur man kan göra för högre betyg, annars ligger man ju kvar där "hela livet" :)

Det är väldigt olika. På senaste tävlingen har jag typ fem kommentarer på hela programmet. "Ej på tygeln" och "öppen i formen" är det enda som står (och det var nog inte för att domaren tyckte vi var dåliga då det var den klassen vi placerade oss i). På andra tävlingar har det stått något i princip på varenda moment.

Det är väldigt olika. På senaste tävlingen har jag typ fem kommentarer på hela programmet. "Ej på tygeln" och "öppen i formen" är det enda som står (och det var nog inte för att domaren tyckte vi var dåliga då det var den klassen vi placerade oss i). På andra tävlingar har det stått något i princip på varenda moment.
ok, det är ju verkligen trist.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 733
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat