Vårens tävlingar!

@Bri Det är ett meck att bevaka öppning av anmälan. Jag brukar räkna på det så här, tävlingen ska stänga två veckor innan den är och ska öppna en månad innan den stänger för anmälan. Inte alla tävlingar som håller öppettiden men det ger ett hum om när man ska börja bevaka som en hök..

jag lägger in tävlingar som inte har proppen uppe i tid som favoriter (genom att klicka på lilla stjärnan). Då hamnar de nere till höger i en ruta så kan jag snabbare klicka in på dem och slipper söka varje gång.

@Amanda_F Så gör jag också, men var med om en märklig grej idag. När jag gick in från favoriterna på tävlingen kom jag bara till utkastet. Var tvungen att göra ny sökning för att komma till anmälan. Aldrig hänt förr. Som tur var hade den inte hunnit bli full:).

Idag är en bra dag!!! Idag har jag och min fina varit iväg på vår riktiga debut. Flera år sedan jag tävlade sist, och jag har haft ångest i flera veckor. 2 st LC:2 skulle vi rida för 2 olika domare. Den ena en CR och den andra en vanlig tävling.

På framridningen var hon så vansinnigt fin. Har aldrig suttit på henne när hon har varit så fin innan tror jag. När vi kom i ridhuset däremot så kände jag direkt hur hon spände till. Det var första gången hon såg dressyrstaket, och det tyckte hon var ganska märkligt.

I första klassen fick jag rida för kung och fosterland - domarbordet var läskigt, speglarna var läskigt, hörnet längst bort var läskigt. Det gick bra med lite extra drivning (och kanske en eller två smackningar) men hon kändes fin hela programmet fram till att vi red diagonalen mot M i galopp. Då blev det tvärnit och vi visade på ett antal ofrivilliga ryggningar... Attans skit tänkte jag, men vi red vidare som ingenting. Domare var däremot inte allt för bekymrad. Väldigt många 7or i protokollet (och en snöplig 1a) ledde till 65.33%! Superskoj och CR-rosett.

Andra klassen hade jag slappnat av, och bestämde mig för att nu skulle vi rida prydligt. Innan jag fick startsignal satte jag mig och red diagonalen mot M, och känner redan vid X att hon har bestämt sig för att där ska hon stanna. Jag kickar till henne och hon FLYGER i luften i världens bocksprång. "ojojoj" hör jag från domarbordet. Men jag har hört att man ska börja programmet med att visa sånt som man är bra på ;) Efter det var det iaf färdigdiskuterat och frånsett ett litet missförstånd som ledde till fel galopp på ett ställe var hon super. 64.5% och en 5:e plats av 21 starter!

Min första ritt som bara skulle gå ut på att visa pålle ett dressyrstaket ledde alltså till två rosetter. Jag är så sjukt glad och nöjd. Och sugen på att tävla meeeer! Också kul att båda domarna såg och tyckte samma saker, och att vi ändå var så jämna i procenten.

photo.php

Så otroligt glad och stolt idag. Vi tog vår första placering idag på säsongsdebuten i LA:1 på 72%.
Höll mig till planen hela ritten och de enda jag retar mig på är att jag inte kortade tyglarna ett par cm så att han hade rundat till sig lite i formen men de får bli nästa gång. Har för första gången i mitt liv gråtit av lycka. Så himla roligt att känna att vi äntligen fick till de.

Film på ritten:

@sommarminne Fin ritt! Det ser trevligt och stabilt ut. Det där programmet är jag sugen på i framtiden, men det känns läskigt avslöjande med galoppfattningar (som är vår akilleshäl) mitt framför domaren sådär.

kl

Själv var jag och red en LC:1 idag (klubbtävling) och fick trots undertempo i nästan hela programmet ihop 70,37% vilket jag är jättenöjd med!

Jag tävlade allsvenskan div II (LA:3) igår med Zalmiac. Min lagkompis häst fick en spark och då fick jag rycka in som reserv. Han levererade som vanligt trots att jag bara ridit två gånger på honom sen mitt i November. Dessutom har han inte gått klokt på en vecka innan för att hans ägare har pajjat knät igen. Men han älskar att tävla och vill göra rätt och jag red noga så vi red in på 67,714 % och en sjundeplacering (bara 1,286 % från ettan) det var verkligen jämnt. Domaren var nog lite väl snäll mot mig, tycker inte han förtjänade 7 på gångarter för han hackar lite i traven pga att han inte är stark och sen fick vi en sexa på övergången från mellangalopp till arbetsgalopp trots att det blev ett halvt travsteg och ett jämfotahopp där (Det var nog bra i övrigt kanske). Har en film men jag vet inte riktigt om jag ska lägga ut den för jag tycker han ser lite knacklig ut.. :crazy:

Men: jag är supernöjd med att jag har börjat rida lite bättre. Sitter äntligen lite lättare. Sjua på sitsen igår! :bump:

Vi startade första tävlingen på flera år igår. Jag är superdupernöjd med både ponny och mig själv. Jag har haft feber sen förra söndagen så uppladdningen har inte varit på topp och jag var svettig redan när jag satt upp på framridningen.

Red LC:1 två gånger. Första klassen gick inget fel direkt men jag kunde haft honom lite mer framme för skänkeln, det blev lite mellanmjölk av det hela även om inget vad direkt dåligt. Fick 66,296 procent vilket jag var väldigt nöjd med. Dock så låg domaren högt i poäng generellt så jag var mil från placering. Men jag var nöjd ändå. Inför andra starten satte jag lite mer tryck i min gamla ponny vilket resulterade i att grunden var bättre i andra klassen men det kom lite missar istället när jag inte riktigt redde ut det. Resultatet 61,296 procent den här gången men känslan när det funkade var bättre än i första.

Roligt också att få sjuor på uppridningarna i båda programmen, och på den fria skritten. Det är sådana grejer som funkade bättre på tävlingen igår än vad det gjort på hemmaplan det senaste. Andra domaren skrev också "utvecklingsbar häst" om min 23-åring :D

Tävling på söndag! Efter dagens träning kändes det inte lika bra som i lördags. Fick inte riktigt till det! Så sa min tränare bara "nu vinner du dehär" och jag svarade "jag hoppas på placering iaf".
Därefter fick jag en lååång uppläxning om hur viktig inställningen är och att det inte finns något annat än vinst! "Varför håller du annars på och tävlar dressyr??" Frågade han. Älskar min tränare! Och på söndag ska vi vinna alltså ;)

Nu har även vi årsdebuterat !

Fick förfrågan om vi ville vara med i klubbens div III lag, alldeles lagom nivå för oss så nu är första tävlingen av tre avklarad.

I LB:1 så hade vi handbromsen i genom hela programmet, så kommentarer som "ska bjuda bättre", "svag bjudning" och "kort i klivet" var väl på sin plats. Hade blivit lite varnad för ridhuset av bekanta då många hästar ska bli tittiga där, men det märkte jag inte av mer än att energin försvann mer än jag väntat mig.
62,5% och individuell 12:e plats av 36 startande och laget kom på en tredjeplats !

I LB:3 lyckades jag få med lite mer energi in på banan och red mycket mer aktivt. Några missar (bl.a taktinslag i skritten) då jag medvetet valde att gå på honom lite extra för att försöka behålla energin inne på banan.
65,6% och 11:e plats av 18 startande.

Nu får vi träna, träna och träna och ladda inför nästa tävling som lyckligtvis går ute :D

Ett sånt fiiiint ekipage @m85 :love:

Är det någon som tävlar i Köping i helgen? Div 3? Jag startar i Köping i helgen (hemma), fagersta den 26/4, surahammar 3/5, enköping 10/5 och örebro 23/5 :p Det som är anmält än så länge! Möter jag någon härifrån?

• Gilla
Reactions: m85
Tack @emmeloy !
Finalen för div 3 går 23/5 när Örebro Ryttarteam har tävling så där ska vi vara med om det är dit du ska. Såg att Örebro Fältrittklubb har tävlingar samma dag :)

Tack @emmeloy !
Finalen för div 3 går 23/5 när Örebro Ryttarteam har tävling så där ska vi vara med om det är dit du ska. Såg att Örebro Fältrittklubb har tävlingar samma dag :)

Det är dit jag ska! Om jag får vara med då, jag rider ju inte lag och är anmäld på B:3an. Så hoppas att jag får plats att vara med!

Sådärja, säsongsdebuten gjord! :D
Var på plats på hemmaklubben före 7 igår, fixade till anläggningen det sista inför tävlingen. Det var en bra dag, allting rullade på som det skulle. Min start gick 17:20... :p
Men alltså, maken till fin ridskolehäst jag fått chansen att sitta på!! Så himla fin på framridningen! Hon fick inte gå ut med sina kompisar på dagen, eftersom hon skulle in och badas före dem, och hon är omöjlig att få tag på i stora hagen så fick hon gå i mindre hagen bland privathästar. Hon vankade fram och tillbaka hela dagen :( Hon var lite trött när det väl var dags för oss! Men fin häst, glad ryttare! In på banan, och genomförde programmet med ett missförstånd, annars en otroligt mycket bättre runda än för ett år sedan! Halterna är bättre, mellangångarterna är bättre, övergångarna är bättre. Så kul! Av 40 starter slutade vi på PB i klassen (om man inte räknar programträning) på 64,242%, och en niondeplacering! :D:bump:

Jag har ju bara haft C i tre veckor ungefär men när jag köpte honom var hans gamla ägare anmäld till en LB:3 som var igår. Jag är inte vidare nervös när det kommer till tävlingsmomentet (det är svårare att rida honom än att tävla) så vi gjorde ett ryttarbyte och så startade han och jag vår första start igår. Han var extremt spänd på framridningen med två explosioner som följd men med lite tid blev det bättre.

Inne på banan var han tittig men snäll. Stod emot en del så vi var båda rejält trötta på slutet, då blev det en rejäl miss. 65,3 % och nia av 24, klart godkända alltså. Speciellt med tanke på förutsättningarna.

Har man gott tålamod och står ut med en suddig film så såg det ut så här:

Var iväg till fagersta igår på andra starten för i år. LB:3 (som vanligt) Red igenom henne lite i lördags, efter att inte haft chansen att rida henne på hela veckan :o Vi rök ihop lite, och det kändes inte vidare bra... Men igår däremot! Såå fin på framridningen, inga problem någonstans! Startade i senare halvan av startfältet. In på banan och hade inga större missar direkt, jag kände mig väldigt nöjd när jag lämnade banan. Speakern meddelade sedan 68,939% (personbästa) och upp på en delad ledning! :D 10 ryttare kvar, och slutade sedan på en delad 3djeplacering! Segraren hade 69,242% och tvåan 69,091%, så det var ganska tight i toppen :p Så glad efter igår, vilken härligt sport :love:

Grattis @Amanda_F ! Vad kul med en så bra start på ny häst! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 733
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat