plockar du bara bladen på kryddorna, eller plockar du kvistarna?Köp en tork (finns billigt på Jula). Jag älskar min, den är perfekt till örter. Den funkar till svamp också (men använd den inte till murklor pga ångorna som inte är nyttiga).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
plockar du bara bladen på kryddorna, eller plockar du kvistarna?Köp en tork (finns billigt på Jula). Jag älskar min, den är perfekt till örter. Den funkar till svamp också (men använd den inte till murklor pga ångorna som inte är nyttiga).
Klipper hela stänglar av oregano, timjan, rosmarin och libsticka. Binder ihop lagomstora knippen och hänger i köksfönstret (tar bort gardinerna på sommaren ändå ). Hänger där och torkar tills jag får lust att repa av de torkade bladen - svårare än så är det inte .Hur gör du då?
Också sugen på att torka kryddor
Klipper hela stänglar av oregano, timjan, rosmarin och libsticka. Binder ihop lagomstora knippen och hänger i köksfönstret (tar bort gardinerna på sommaren ändå ). Hänger där och torkar tills jag får lust att repa av de torkade bladen - svårare än så är det inte .
Eller som @athena_arabians gör - köp en tork .
Jag äger ingen ännu, men ska nog investera i en när trattkantarellerna kommer . Hur är det @athena_arabians - blir det lukt när man torkar "maskinellt"? Jag har provat att torka bladpersilja i ugnen och det luktade i hela huset... .
plockar du bara bladen på kryddorna, eller plockar du kvistarna?
Ja precis! Det är som om en fortfarande väntar på sommarenHöstarbete i tråden Våren 2015...
Du drar av bladen med fingrarna längs kvisten, du måste dra "mothårs" för att bladen ska lossna lättast. Med det menar jag att om du tittat på kvistarna så växer bladen uppåt, så håll i blomman och repa nedåt .Hur repar man av blad?
Aha, då luktar den nog i en tork också .Jag har aldrig torkat persilja (jag fryser den) men av de andra har det luktat ljuvligt (dragon, timjan, oregano och basilika)
Aha, då luktar den nog i en tork också .
Jag brukar också frysa in persiljan, men den är så lätt att smula när den är torkad - när man vill ha det riktigt riktigt smått i viss mat .
Torkar du basilika? Håller den smakerna då? Jag brukar bara frysa in bladen...
Jag måste köpa en tork
Det blir Jula imorgon efter tuttfotograferingen...Ja, det måste du! 199:- på Jula just nu
Jag gör både och med basilikan, lite torkas och lite till frysen.
Vad står på programmet hos er idag?
Jag tänkte åka tillden stora gträdgårdsfesten på Sofiero, plantera träd, olja plank, fixa ny brevlåda mm
Men får nog hålla mig till Sofiero och påbörja planteringen av träden.
Jag köpte en liten rhododendron (?) stickling i våras, den har växt till sig riktigt bra men hur länge kan jag ha den på balkongen? Kan jag ta in den under vintern eller vad gör jag? Den står i kruka.