Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en sådan här, men jag vet inte vad den heter...Köpte en näva "dragon heart" (såklart ) och en "anne thomson", båda har samma färg - en kraftig rosa/lila (starkare än på den bild jag hittar).
Jag skulle vilja ha en rabattros eller en buskros som går ihop med dessa, mörk rosa som går lite åt lila - har ni något tips?
Just en sån skulle bli perfektJag har en sådan här, men jag vet inte vad den heter...
Sväng vänster vid nästa koJust en sån skulle bli perfekt
Nu gäller det bara att lista ut var du bor så att jag kan åka och gräva upp den...
Jag såg precis en färgskiftning på mina chilisar idag - det finns hopp om att de kommer mogna! Tomater skördar vi för tillfället hinkvis av, och i helgen blir det plock av björnbär för infrysning och sylt. Vi har haft tillgång till gurkor i mängd i snart två månader, men nu märks det att det börjar avta. Det sitter i alla fall två kvar, så helt slut är det inte. Jag har även provat den första spaghettipumpan, och har några till på tillväxt. Blue Hubbardarna tycker jag fortfarande är väldigt små, men jag hoppas att de hinner växa till sig lite till innan det är dags att skörda.Mina chilifrukter har ääääntligen börjat mogna! Några är helt röda men får nog hänga kvar lite till och mörka. Andra är grön/röda. Både dem ute och inne har mognat. Äntligen!
Annars har jag precis kommit hem från Serbien och där njutit solmogna tomater bland annat. De är så härligt mörkröda rakt igenom och otroligt smakrika. Mums! Plocka mogna fikon från trädet i trädgården är inte heller så dumt. Här hemma blir det nu istället att byta ut vissna blommor mot höstblommor på balkongen.
Jag såg precis en färgskiftning på mina chilisar idag - det finns hopp om att de kommer mogna! Tomater skördar vi för tillfället hinkvis av, och i helgen blir det plock av björnbär för infrysning och sylt. Vi har haft tillgång till gurkor i mängd i snart två månader, men nu märks det att det börjar avta. Det sitter i alla fall två kvar, så helt slut är det inte. Jag har även provat den första spaghettipumpan, och har några till på tillväxt. Blue Hubbardarna tycker jag fortfarande är väldigt små, men jag hoppas att de hinner växa till sig lite till innan det är dags att skörda.
Nackdelen med frö är ju att det blir många av varje sort - och det har man inte plats med. Jag har givit bort massor med plantor, bytt några och kastat en delVad härligt! Längtar efter att även jag kunna skörda och leva mycket mer på mina egna grönsaker.
Detta var första året med balkong, nästa år ska jag göra om för att optimera odlingen. Dessutom ska jag nog inte odla så mycket själv från frö eftersom man inte kan behålla så många plantor. Bättre att köpa små färdiga plantor och kunna ha flera olika grönsaker, även om det såklart är roligare (och nog billigare) att lyckas själv från frö!
Nackdelen med frö är ju att det blir många av varje sort - och det har man inte plats med. Jag har givit bort massor med plantor, bytt några och kastat en del
Jag funderar också på om jag ska köpa plantor nästa år, eller fortsätta dra upp från frön - men det känns roligare när man gjort allt från början ju!
Mina hubbardar är max 25 cm. Jag tror det varit för kallt i sommar. Det var ju en period på runt tre veckor när inget växte över huvud taget i landen.Blue Hubbardarna tycker jag fortfarande är väldigt små, men jag hoppas att de hinner växa till sig lite till innan det är dags att skörda.
Perfekt trädgårdsdag
Pustar nu ut med en kopp kaffe innan jag går ut igen.
Jag fick för mig att göra en ny pallkrage-odling så hittills är den fylld med en kärra ren hästdynga, en kärra halvmultnad hö, kvistar och pinnar. Sen ska jag fylla en kärra dynga till innan jag lägger på "finjorden" - sen ska det planteras vita och röda smultron däri... . Bakom den ska jag göra en spaljé mellan två stolpar och plantera en röd klätterros (minne av min mormor ).
Jag tror att den heter Flammentanz (mamma har grävde upp några och tog hem till sig när mormor och morfar sålde sitt hus och nu tänker jag i min tur gräva upp några hos mamma ).Vad mysig. vilken ros blir det?