Vårdslös ridning!

Sv: Vårdslös ridning!

Å jag minns när jag va och provre min blivande ponny, han stog på ett salustall så han blev riden rätt mycket varje dag. Typ en timme efter att jag hade provridit honom och ett par andra hästar kom en annan familj som också skulle provrida honom. Så fort ungen kom upp på hästen började hon såga honom i munnen, hon skrittade inte änns fram :O Sen när de skulle galoppera så piskade de honom massor :(
Tur att dom inte köpte honom utan att jag gjorde det ;)

Man blir verkligen arg när man ser sånt.

Min kompis rider en travare som inte är tränad för hoppning. Hon tror att hon är bättre än alla andra. Men iaf hon slarvrider bara och flänger runt. Hon kan inte rida dressyr, så hon hoppar han 2 dagar i veckan typ. det händer ibland att hon rider dressyr, man kan inte kalla det dressyr precis. Hon gör något konstigt med händerna så att han sänker huvudet. Hon sågar inte utan hon tar upp dom och vrider dom eller något. Sedan säger hon, "Titta vad fint han går, han har lärt sig att böja på huvudet nu. Det är ju jättebra." Sedan om hon ska trava eller galoppera och hästen blir pigg så drar hon upp händerna och försöker bromsa. Händerna är vid hennes brösten och hon är böjd i kroppen, det hjälper inte särskilt mycket.
När hon hoppar så rusar hon mot hindrena och hästen snubblar över i en väldig fart. Sedan rusar hon efteråt också och går nästan omkull. Vi ett sådant ögonblick skrek jag, "STANNA", sa åt henne att hon skulle rida lugnare men hon blev bara arg och bortförklarade sig med att han inte kan ridas lugnare.

Vid ett tillfälle höll jag lektion för henne. Hon ville såklart hoppa, hon red på långa tyglar även fast jag sa till henne att hon skulle korta dom men då sa hon, "Man kan inte rida honom på korta tyglar".
Hon tänkte hoppa när han hade ett svullet ben dagen innan. Jag sa att det inte var så smart och då sket hon i mig. Men som tur var, var det så kallt att paddocken hade blivit stenhård.
Men hon brukar hoppa även om den är hård.
Ägaren borde fan se hur hon rider hennes häst.
Det skulle inte förvåna mig om hästen blir skadad snart.

Hon använder sporrar på honom även fast han inte behöver det. Om han blir trött så kan han helt plötsligt stanna och då försöker hon tvinga fram han i skritt med hjälp utav att sparka med sporrarna i magen.

Nu ska hon helt plötsligt vara med på en Clear round, hästen har ju för fan aldrig ens hoppat en bana.
Är så förbannad på henne men vad jag än säger så blir hon arg och slutar lyssna.

Jag håller helt och fullt med! Jag blir så himla förbannad!
som när jag stog och tittade på en tävling då det var en tjej på typ 8år som inte red någe vidare men som tävlade LB som hästen blev lite väl snabb och tjejens mamma skriker "RYCK HAN I MUNNEN!" hallå:mad:

usch ja jag hade en "stallkamrat", ponnymorsa, som sa till ungarna "klappa till han i arslet så han fattar" när hästen inte gjorde som de ville .... jag sa till henne några gånger men det var som att prata med en vägg. Nu "slog" inte de ungarna så väldigt för de ville vara snälla mot sina ponnier, men det lät så fruktansvärt!

Måste bara sålla mig till skaran som undrar om inte devil_flickan GJORDE något när hon bevittnade misshandeln av hästen?

Usch, det är lite sorgligt att man inte testar andra metoder än att piska och slå.. Ok att man behöver ryta i ibland, men att använda våld som träningsmetod.. Huuga.
Fast jag misstänker att många tycker att jag är brutal mot min häst när jag är ute med honom, viftar med tygeländarna (delade tyglar) eller med carrot sticken och flaxar med benen.. Det kan nog se ganska rått ut om man står en bit bort och inte ser att jag knappt nuddar honom. Och det är många som har ventilerat sina fördomar om westernridning i ridhuset när jag kommer :angel: Western är inte flängridning och hårda stopp och ryck i munnen och allt vad jag har hört..
Folk ser vad de vill se. Och har en enormt tendens att överdriva och sprida rykten.

sånnt blir man ju så j*vla sur på, min syster låna ut sin 24 åriga travare till en tjej som bara skulle skritta och kanske trava några steg då hästen bara går någon enstaka gång I månaden.
Tillslut kom de fram att hon hade galopp tävlat på en åker mot andra hästar, blev så jävla sur att man inte tar hänsyn till hästen!

Hon har själv en 25 årig triangelmärkt(PGA rygg problem) ponny som hon tvingar hoppa 120 med ryttare på ryggen, hon galopperar på asfalterad 70 väg när det kommer mötande bilar, sen säger hon att de är konstigt att de kollar snett.
Efter de lånar vi aldrig ut våra hästar igen till henne.
Har även fått höra Andra "grymma" saker hon gjort mot min ponny.
Så nu byter vi stall!

Amen!
Vad som slår mig är att alla småtjejer som beklagar sig här har tydligen kompisar som bär sig illa åt mot sina hästar. Tur då att de inte själva gör något galet. Hmm hmm.

Rodny

Amen!
Vad som slår mig är att alla småtjejer som beklagar sig här har tydligen kompisar som bär sig illa åt mot sina hästar. Tur då att de inte själva gör något galet. Hmm hmm.

Rodny

Finns tanter och gubbar som gör precis likadant, det är knappast reserverat för småtjejerna :)

Om du inte vågar prata med personen själv, be någon ansvarig att prata med denna personen. Jag fattar inte ens varför en sån människa anvnder sån skit som spö, o.s.v.... Det e till för att förtydliga hjälper, inte straffa!!! :mad: Sånna människor borde inte få ha häst! Håller med Calippo88, det med travet på tv, snacka om misshandel! Det e ju för jävligt! Det fanns en sån tjej i stallet där jag rider, jag skrev ner på en lapp varje gång hon hade gjort hästen/mig o min kompis illa, sedan gav jag den lappen till hästens ägare (det e en gård som har två hästar som jag får rida i utbyte mot att jag tar hand om dem), den rappade min rid7skthäst så att han fick fula ärr efter sporrar, rid- och longeringsspön! Tjejen blev portad ifrån stallet för tid och evighet! Hon fick inte ens komma tillbaka o hämta sitt longeringsspö, sporrar, ridgrejor, träns(Kandar på Brukshäst) o.s.v... Det tycker jag e helt rätt! Hästen va ju för f´n spörädd efteråt! Men nu har han det mkt bättre och e helt underbar :) :bump:
det e bara synd att han råkade ut för henne innan mig...

Senast ändrad av en moderator:

Håller även med skuggis, den ungen borde inte få ha häst! Tur att du köpte hästen :bump: Den har det säkert mkt bättre nu än med den lilla förbannade ungen! Och sånna ska ha häst!? att inte ens föräldrarna reagerar, visst om de inte e hästkunniga, men det fattar väl vilken idiot som hälst att man inte gör så!?

Jag håller helt och fullt med! Jag blir så himla förbannad!
som när jag stog och tittade på en tävling då det var en tjej på typ 8år som inte red någe vidare men som tävlade LB som hästen blev lite väl snabb och tjejens mamma skriker "RYCK HAN I MUNNEN!" hallå:mad:

Håller med! Vilken dum j´vel skriker ngt sånt på en tävling? Eller ens har en häst!!? E kärringen dum i huvet!? Jag hatar sånna besservissar som tror att dom vet bäst och kan allting!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama