Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårdnad

Just det !!

Jag begriper inte vitsen med enskild vårdnad i detta fall - om Chryslers barns far VILL ha gemensam vårdnad vid en eventuell skilsmässa så kommer han att kunna driva den frågan - och som sagt - det krävs ganska mycket för att han inte skall få det.
 
Sv: Vårdnad

Lagstiftningen är ändrad sen 1 juli 2006 och nu ligger stort fokus på föräldrarnas samarbetsförmåga.
Rätt tänkt eftersom det kan vara ett helvete för barn som befinner sig i skyttegraven mellan stridande föräldrar, men det kommer förstås gå att fejka även det.

Det finns en prejudicerande dom från maj i år på den nya lagstiftningen, men jag vet inte om vårdnadstvisten uppstod vid föräldrarnas skilsmässa eller efter den. Har inte domen här just nu.
 
Sv: Vårdnad

Det är just det resonomanget som gör att männen kan fortsätta behandla kvinnor illa. Kvinnan får skylla sig själv för att hon är tilsammans med honom och fy vilken hemsk människa jag är som skaffar barn med en sådan skitstövel stackars barn som har en så ansvarslös mamma.

Jag klagar över att jag blivit illa behandlad för INGEN ska böhöva bli behandlad som jag blivit behandlad. Och jag springer inte in i ett sådant förhållande igen nej min sambo är en bra människa och jag har inga problem med att lita på honom, det ser jag som en styrka. Jag dömmer inte alla män för att min första man var som han var. Män är föräldrar i lika hög grad som kvinnor men män och kvinnor som inte kan ta sitt föräldraansvar ska inte ha vårdnaden om ett barn. Jag har tagit mitt föräldraansvar över min son och lämmnat hans pappa och drivit en hård kamp för att han ska kunna växa upp trygg. Men det som gör mig förbannad är att domstolen och familjerätten är så van vid kvinnor som inte tillåter pappan att vara likamycket förälder som de, det gör det oerhört svårt att få ut ensam vårdnad. Förstår du inte att det är just på grund av att bra män hålls utanför barnen som vi inte blir betrodda. Vad beträffar min sons pappa så är han inte allt igenom en skitstövel då hadde jag aldrig blivit tillsammans med honom och aldrig skaffat barn med honom. Visst hadde jag en liten känsla av att inte lita fullständigt på honom men jag trodde problemet låg i mig att jag hadde svårt att lita på människor. Men den där lilla gnagande känslan visade sig vara sann, problemen började inte när vi separerade de var orsaken till att vi separerade.När jag träffa de min nya man kännde jag ingen tvekan,jag vet att jag kan lita på honom. Han sätter inte sig själv i första rummet utan barnen går före allt annat. Det är därför jag undrar om du känner en tvekan mot din partner och inte vill skriva på gemensamvårdnad, för i såfall respekterar jag ditt beslut. Men om du verkligen litar på att han är en bra pappa men inte är beredd att lämmna barnen för att det är du som född dem och tycker att det är du som har störst rätt till dem då vill jag att du ska veta att det är på grund av sånna som du som skapar fördommar om att alla kvinnor bara vill ha barnen för sig själva. Jag tror inte du är elak eller egoistisk, jag tror inte du vet vad det är du egentligen gör. Jag tror inte du vet vad det handlar om. Jag är inte arg på dig men jag blir ledsen när jag läser det du skriver.

Jag vet precis vad jag gör, det är därför jag gör det.
Om du blir ledsen av att läsa det är det ingen som tvingar dig.
 
Sv: Vårdnad

Vet du, ingen VILL utsätta sig för skitstövlar! Jag tror helt ärligt att personer som gång på gång utsätter sig för skitstövlar ( antar att jag passar in där....:smirk:) faktiskt itne ser mönstret själv. Och om man itne gör det så HUR ska man lösa situationen? Och klagar upplever jag inte att vi på buke gör, buke är ofta ett ställe vi luftar våra tankar och känslor på. Nog kan det få fortsätta finnas även sånna som jag, som inte är perfekta, även här?

Det jag skriver är att jag aldrig skulle kunna sätta mej själv i en sån situation, även om det finns andra som gör det.Sen får ni vara hur perfekta eller icke perfekta ni vill.
 
Sv: Vårdnad

Man kan aldrig veta nej. Men hur kan HAN veta att inte du blir helknäpp om det tar slut och använder den enskilda vårdnaden som vapen mot honom?

Om jag vore så osäker på att den jag får barn med klarar av att vara en bra förälder om vi separerar (eller om jag dör) så skulle jag inte skaffa barn med honom.


Jag litar inte på några män allsutom min sambo & min pappa, detta gör ju att jag inte skulle kunnat skaffa barn med ngn alls.Men nu har jag hittat en jag litar på så mkt & som litar på mej så mkt att vi beslutat att om vi skulle ha barn skulle jag ha vårdnaden.Punkt.
 
Sv: Vårdnad

Precis det jag tänkte på.

Dock tänkte jag på en annan sak... om jag skulle flytta tillbaka te byhålan vi bodde i innan... o han inte skriver på flyttpapprena på dottern... vad händer då? :crazy:

Då blir det en utredning om vart barnet har bott mesta tiden, men det kan ta ett tag. Om barnet har bott mesta tiden hos dig så blir h*n skriven på din adress.
 
Sv: Vårdnad

Jag litar inte på några män allsutom min sambo & min pappa, detta gör ju att jag inte skulle kunnat skaffa barn med ngn alls.Men nu har jag hittat en jag litar på så mkt & som litar på mej så mkt att vi beslutat att om vi skulle ha barn skulle jag ha vårdnaden.Punkt.

Du litar på din sambo säger du. Men du litar ju inte på att han skulle kunna vara en fungerande, vettig person och förälder om/när ni skulle separera. Du har ju själv skrivit att det är därför du vill ha enskild vårdnad; som en slags "säkerhet" om ni skulle separera. I mina ögon är det inte att lita på en person fullt ut.

Det är ju ert (eller kanske snarare ditt) beslut, men du får nog finna dig i att jag och flera tycker att det är märkligt.... att tala om tillit och förtroende som din sambo ska ha/har för dig, men att du inte har samma tillit och förtroende för honom.

För min del så är jag väldigt klar över att jag och sambon ska skriva på faderskapspapper och gemensam vårdnad INNAN barnet är fött. Så att jag är säker på att han är den som får vårdnaden om barnet om något skulle hända mig. Jag är nämligen övertygad om att han är lika kapabel som förälder som jag själv är. Oavsett vad som skulle kunna hända i vår kärleksrelation till varandra.
 
Sv: Vårdnad

Och fortfarande så ger det dig inga garantier - vill pappan ansöka om gemensam vårdnad så kommer han att göra det.

Jag måste ju säga att jag tycker att du resonerar oerhört märkligt !
Det spelar ju liksom ingen roll, eftersom om ni separerar så kan han ansöka om vårdnad. Och då har ni ju iallafall ett bråk. I själva verket, det är liksom tvärt om - ni har ju bäddat för bråk.

Jag skulle tycka att det var förfärligt att vara degraderad som pappan faktiskt är.

Nu är det ju inte vår sak att lägga oss i, men det är svårt att hålla tyst !
 
Sv: Vårdnad

Och fortfarande så ger det dig inga garantier - vill pappan ansöka om gemensam vårdnad så kommer han att göra det.

Jag måste ju säga att jag tycker att du resonerar oerhört märkligt !
Det spelar ju liksom ingen roll, eftersom om ni separerar så kan han ansöka om vårdnad. Och då har ni ju iallafall ett bråk. I själva verket, det är liksom tvärt om - ni har ju bäddat för bråk.

Jag skulle tycka att det var förfärligt att vara degraderad som pappan faktiskt är.

Nu är det ju inte vår sak att lägga oss i, men det är svårt att hålla tyst !


Jag resonerar utofrån vad jag sett i andra separationer, jag tänker inte utsätta mej för samma sak, att amn är vän med apppan nu förutsätter inte att amn är det vid en separation, då blir man oftast ovänner & jag känner alltför många fäder som då börjar vägra skriva på papper om dagisplatser, var barnen får flytta etc etc, skulle vi separera vill jag fortsätta utbilda mej & det bettyder att ajg måste flytta, därför vill jag kunna flytta utan tjorv till ort där jag kan plugga.
Om han sedan ska söka gemensam vårdnad har jag ju ändå hunnit flytta innan det blir klart.
Ni får tycka vad nii vill men i vårat förhållande är det just nu så att jag står tillbaka för hans karriär så han kan jobba & har fått plugga, jag vill oxå kunna ha den chansen sedan.Punkt.
 
Sv: Vårdnad

Jamen du glömmer ju bort barnet !!!!!

Låt oss säga att din lille grabb har gått ett par år på dagis och verkligen "rotat" sig där ni bor nu och sen vill ni separera och du vill flytta - just då kanske det är bättre för honom att bo kvar med pappan. Har du inte tänkt på det ?

Vi får hoppas att ni aldrig separerar :-) Och vi får hoppas att du inte dör !
 
Sv: Vårdnad

Jamen du glömmer ju bort barnet !!!!!

Låt oss säga att din lille grabb har gått ett par år på dagis och verkligen "rotat" sig där ni bor nu och sen vill ni separera och du vill flytta - just då kanske det är bättre för honom att bo kvar med pappan. Har du inte tänkt på det ?

Vi får hoppas att ni aldrig separerar :-) Och vi får hoppas att du inte dör !
'

Om du läser mina inlägg så kan du även se att jag skrivit om vi bestämmer att ahn ska bo kvar så får sambon & min son mitt hus & bo kvar i.Du tar allt så negativt jämt.
Sen måste jag bara tillägga att i såna fall är alla föräldrar dåliga som flyttar, om jag är det alltså.
Finns många barn som slutar sina skolor & dagis & flyttar till annan ort, eller bara en annan stadsdel som gör att de inte kan gå kvar på samma ställe.Jag har själv flyttat som liten , tyckte det var kul att byta miljö, skola & kompisar.Faktiskt.
Men det bästa för ett litet kan inte heller vara att stanna hos en förälder som är borta från 06 till 19 varje dag pga jobbet, det är en nödvändighet för honom att sköta sitt jobb såklart & det är dessa tider som gäller+ pendlingen då., undrar hur det skulle funka med dagis då, här finns det inga dagis som har de tiderna iaf & inga släktingar som kan ta hand om barnet heller.
När man pluggar så brukar det inte vara så intensiva dagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vårdnad

Jamen du glömmer ju bort barnet !!!!!

Låt oss säga att din lille grabb har gått ett par år på dagis och verkligen "rotat" sig där ni bor nu och sen vill ni separera och du vill flytta - just då kanske det är bättre för honom att bo kvar med pappan. Har du inte tänkt på det ?

Vi får hoppas att ni aldrig separerar :-) Och vi får hoppas att du inte dör !

Jag blev lite förvånad över det här. Att det skulle vara bäst för barnet kanske att bo kvar med pappan i sånna fall. Min första tanke var att tänka på migo ch min situation, det skulel vara mycket svårt för mig att lämna över boendet till den andra föräldern. Som med Elin tex.

Om jag och Sonny skulle separera så hade vi redan bestämt, dock inte skrivit det någonstans , att vi skulle ha ett barn var som skulle stå skrivna hos en av oss var, så att vi båda fick barnbidrag till exempel. Vi skulle hålla oss inom kommunen så att det blev samma dagis och så. Dessutom skulle vi i möjligaste mån ha varannan veckas boende, så klart om barnen mådde bra av det! Men det skulle vara båda barnen hos den ena föräldern samtidigt så att brödrarna inte splittras.

Ja drömma och planera kan man ju....verkligheten ser ju inte ut så nu, och gud vet väl om den ens skulle kunna se ut så.
 
Sv: Vårdnad

'

Om du läser mina inlägg så kan du även se att jag skrivit om vi bestämmer att ahn ska bo kvar så får sambon & min son mitt hus & bo kvar i.

Med hänsyn till ert arrangemang så är det ju faktiskt så att det i slutänden hänger på hur DU bestämmer. Det är ju upp till DIN goda vilja om den överenskommelsen skulle bli verklighet eller inte. Om du blir "knäpp" och bestämmer dig för att "hämnas" för att din respektive kanske varit otrogen och raskt flyttar in älskarinnan när det tar slut.... ja, då står han ju där med sina önskningar för barnets bästa att tex bo kvar på orten. De önskningarna kan han ju hänga i julgran om du är snabb nog att flytta innan han begär gemensam vårdnad...
 
Sv: Vårdnad

Jag resonerar utofrån vad jag sett i andra separationer, jag tänker inte utsätta mej för samma sak, att amn är vän med apppan nu förutsätter inte att amn är det vid en separation, då blir man oftast ovänner & jag känner alltför många fäder som då börjar vägra skriva på papper om dagisplatser, var barnen får flytta etc etc, skulle vi separera vill jag fortsätta utbilda mej & det bettyder att ajg måste flytta, därför vill jag kunna flytta utan tjorv till ort där jag kan plugga.
Om han sedan ska söka gemensam vårdnad har jag ju ändå hunnit flytta innan det blir klart.
Ni får tycka vad nii vill men i vårat förhållande är det just nu så att jag står tillbaka för hans karriär så han kan jobba & har fått plugga, jag vill oxå kunna ha den chansen sedan.Punkt.

Vårat barn kommer alltid få bo kvar i på gården vi bor i nu, vad som än händer & det kommer nog vara en stor trygghet.
Men jag har även sagt att om det är så att vi skulle separera & bestämmer att barnet ska vara mest hos pappan, eller att ahn ska få vårdnaden då, så kommer han få ta över mitt hus(för det är faktiskt mitt) & bo här med barnet, eftersom jag inte tycker att vårat barn ska växa upp i stan i en lägenhet.



Ena stunden ska dom bo kvar i huset, i andra stunden ska du flytta till annan ort för att plugga och ska då ha med sonen och i nästa stund så ska dom bo kvar på gården???

Är du förvirrad???
 
Sv: Vårdnad

Jag tycker inte han är en skitstövel & det bevisar han ju genom at låta mej ha enskild vårdnad, han har fullt förtroende för mej & att han alltid kommer få träffa sitt barn, annars hade han ju bråkat sig till gemensam vårdnad.

Nej i mina ögon är han ingen skitstövel bara naiv.

Men som sagt var, du är inte säkert trots att du har ensam vårdnad om ni skulle separera, det går att ansöka om sånt efteråt.
 
Sv: Vårdnad

Det är väl svårt för alla föräldrar att inte ha barnet boende hos sig. Men vid en separation så får man ju tänka i första hand på barnen och inte på sig själv. Det är naturligtvis olika i alla situationer och man kan inte gardera sig någonsin.
 
Sv: Vårdnad

Ena stunden ska dom bo kvar i huset, i andra stunden ska du flytta till annan ort för att plugga och ska då ha med sonen och i nästa stund så ska dom bo kvar på gården???

Är du förvirrad???

Om du läser ordentligt så vet vi ju faktiskt inte exakt hur vi gör, men det finns båda möjligheterna ja.
 
Sv: Vårdnad

Nej i mina ögon är han ingen skitstövel bara naiv.

Men som sagt var, du är inte säkert trots att du har ensam vårdnad om ni skulle separera, det går att ansöka om sånt efteråt.

Men hursomhelst tar det ett tag att utreda sånt.
 
Sv: Vårdnad

Med hänsyn till ert arrangemang så är det ju faktiskt så att det i slutänden hänger på hur DU bestämmer. Det är ju upp till DIN goda vilja om den överenskommelsen skulle bli verklighet eller inte. Om du blir "knäpp" och bestämmer dig för att "hämnas" för att din respektive kanske varit otrogen och raskt flyttar in älskarinnan när det tar slut.... ja, då står han ju där med sina önskningar för barnets bästa att tex bo kvar på orten. De önskningarna kan han ju hänga i julgran om du är snabb nog att flytta innan han begär gemensam vårdnad...

Om han är otrogen & skaffar tjejer hursom haver så är han inte så lämplig förebild heller.
 
Sv: Vårdnad

Med hänsyn till ert arrangemang så är det ju faktiskt så att det i slutänden hänger på hur DU bestämmer. Det är ju upp till DIN goda vilja om den överenskommelsen skulle bli verklighet eller inte. Om du blir "knäpp" och bestämmer dig för att "hämnas" för att din respektive kanske varit otrogen och raskt flyttar in älskarinnan när det tar slut.... ja, då står han ju där med sina önskningar för barnets bästa att tex bo kvar på orten. De önskningarna kan han ju hänga i julgran om du är snabb nog att flytta innan han begär gemensam vårdnad...

Min sambo hälsar att det där med otrohet & älskarinnor var veckans sämsta argument, han säger att om det skulle hända har han sig själv att skylla då han satt sig i skiten själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 404
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp