Status
Stängd för vidare inlägg.

Meibla

Trådstartare
Jag och sambon har precis separerat, och vi har gemensam vårdnad om dottern. Jag väntar även ett barn till (är i v.13) och han vill att jag ska ha ensam vårdnad om den.

Går det ha gemensam vårdnad om ena och ensam vårdnad om den andra när det är helsyskon? :confused:
Och hur gör man när den lill* väl e född? han säger att han bara kommer bry sej om dottern vi redan har och inte ta nåt ansvar för den andra :crazy: Man kan väl inte tvinga honom att ta ansvar för båda?
 
Sv: Vårdnad

Du kan inte tvinga honom att ta ansvar för båda, däremot har han försörjningsrätt, såvida du inte låter honom avstå från den, men då kan du inte heller söka försörjningsstöd via FK.

Man får verkligen hoppas att han med tiden kommer att inse/acceptera att han har två barn, och kommer mogna in i det föräldraskapet.
 
Sv: Vårdnad

Eftersom ni inte är gifta får du automatiskt ensam vårdnad när barnet föds och den behåller du om ni inte skriver på om gemensam vårdnad vid faderskapsbekräftelsen. Skulle du ändra dig efter det och vilja ha gemensam vårdnad kan man enkelt fylla i en blankett om båda föräldrarna är svenska medborgare. Är någon av er inte svensk medborgare måste ni gå till tingsrätten men det är bara ren formalia.

Man har försörjningsplikt för alla sina barn som inte fyllt 18 år och som fyllt 18 men inte 21 och går på gymnasiet eller motsvarande. Den kan man inte komma undan oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.

Däremot finns det ingen lagstiftning som tvingar en förälder att praktiskt ta hand om sina barn.
 
Sv: Vårdnad

Men vänta nu. Nu måste jag få fråga: Om ex. mamman vill ha gemensam vårdnad, och pappan vägrar. Vad händer då?

Eftersom ni inte är gifta får du automatiskt ensam vårdnad när barnet föds och den behåller du om ni inte skriver på om gemensam vårdnad vid faderskapsbekräftelsen. Skulle du ändra dig efter det och vilja ha gemensam vårdnad kan man enkelt fylla i en blankett om båda föräldrarna är svenska medborgare. Är någon av er inte svensk medborgare måste ni gå till tingsrätten men det är bara ren formalia.

Man har försörjningsplikt för alla sina barn som inte fyllt 18 år och som fyllt 18 men inte 21 och går på gymnasiet eller motsvarande. Den kan man inte komma undan oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.

Däremot finns det ingen lagstiftning som tvingar en förälder att praktiskt ta hand om sina barn.
 
Sv: Vårdnad

Jag och sambon har precis separerat, och vi har gemensam vårdnad om dottern. Jag väntar även ett barn till (är i v.13) och han vill att jag ska ha ensam vårdnad om den.

Går det ha gemensam vårdnad om ena och ensam vårdnad om den andra när det är helsyskon? :confused:
Och hur gör man när den lill* väl e född? han säger att han bara kommer bry sej om dottern vi redan har och inte ta nåt ansvar för den andra :crazy: Man kan väl inte tvinga honom att ta ansvar för båda?

Tråkigt att läsa att ni separerat. Jag har inte varit här på hundra år och vet inte om du kanske skrivit om det förut.
Hoppas att allt löser sig till det bästa för er alla!
 
Sv: Vårdnad

Jo det är lite tråkigt, men såhär i efterhand så borde vi nog separerat för länge sen :crazy:
 
Sv: Vårdnad

Du som kan det där :D

Enl honom så tänker han inte stå med på några papper som rör barnet.. och kommer garanterat inte erkänna att han är pappan.

Kan han vägra att göra ett faderskapstest? :confused:
 
Sv: Vårdnad

Vid faderskapsutredningar utgår man från mammans information. Om du uppger att han är den enda tänkbara fadern och han vägrar att ta dna-test kan en domstol döma honom till att lämna prov. Vägrar han det också kan domstolen döma honom till polishämtning och provtagning med tvång. Jag har gjort det i tjänsten.
 
Sv: Vårdnad

De flesta brukar faktiskt ge med sig vid hotet av att bli dragna inför domstol. Det är knappast det roligaste man kan utsätta sig för.
 
Sv: Vårdnad

Va skönt, hoppas verkligen han ändrar sej och erkänner faderskapet innan det går så långt. Hoppas kan man ju alltid.
 
Sv: Vårdnad

Även om han erkänner faderskapet och ni fortfarande är separerade, hur tänker du då ang gemensam/enskild vårdnad?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 404
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 342
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp