Värdet på fullblod?

via

Trådstartare
Jag har funderingar på att framöver ( inte nu) köpa mig en talangfull, men inte utbildad häst. Utbilda och tävla den upp till minst msv dressyr, och sedan sälja. Jag ska alltså isåfall göra det för förtjänsten, och det ska därför vara en häst som har tillräcklig exteriör, storlek och grundgångarter för att med bra utbildning generera ett högt pris.

Jag har tidigare fått intrycket att fullblod generellt sett är billigare än halvblod. Gäller detta även då de fyller kriterierna ovan? Dvs bra storlek, exteriör, gångarter och utbildning.
Alltså: Är den när den är utbildad msv eller högre värd lika mycket som motsvarande halvblod, eller måste jag sälja billigare bara för att det är ett fullblod?
Jag har nämligen blivit erbjuden att till hösten köpa ett fullblod som jag tycker passar mina kriterier, men eftersom jag, om jag gör detta, gör det för förtjänsten, vill jag ju inte sedan bli tvungen att slumpa bort hästen pga dess ras.

Moderator: Jag ska alltså varken köpa eller sälja häst just nu, så detta är ingen annons.

Sv: Värdet på fullblod?

tråkigt men sant, tyvärr genererar fullblod mindre pengar, lite beroende på användningsområde (de kanske ligger på samma i fälttävlansvärlden)

har den fina meriter och flera framgångsrika tävlingsår bakom sig kan den helt klart närma sig priset på halvblod, men många ryggar tillbaks en aning när de ser att det är ett fullblod i annonsen, tror jag.
billigare är ju ett relativt begrepp oxå.
säg att du köper ett fullblod för 20-40' och säljer det två år senare för 80'. då har du ju tjänat mer än om du köpt en halvblodsunghäst för 50' och sålt för 90', kanske tidigast tre år senare, för att köpa outbildad unghäst (hbl) billigt som dessutom är lovande för samma pengar som ett grundridet fullblod så är den (hbl alltså) kanske max 1-2 år. och tid är ju oxå pengar. och tid.

men det är jäkla kul att utbilda unghästar så lycka till hur som helst!

Senast ändrad av en moderator:

Tack!
Anser du att det är samma prisskillnad "hela vägen" sas, alltså att fullblodet är 10-20' billigare än halvblodet även när de kommit upp så pass i klasserna att värdet närmar sig tex 250'? Eller blir skillnaden större/mindre allteftersom värdet ökar?
Är skillnaden konstant/minskar kvittar det ju, men om skillnaden ökar blir det ju genast mindre intressant.

Tyvärr är fullblod och även varmblod något folk ryggar för. Hur välutbildade de än blir så anses de inte lika fina som Halvblod. Vissa tror att det är för de blir "slitna" som banhästar och för de inte är byggda för MSV osv. Lite fördomar som ligger kvar för köper du de unga och formar de från start är de minst lika hållbara, tom mer för de orkar mer! Och ett halvblod slits minst lika bra för de växer senare vilket gör att de slits då de växer under utbildningen medan båda varm och fullblod växer tidigt. Så jag ser ingen skillnad på en välutbildad häst oavsett ras, är utbildningen i sig som jag anser ska utgöra priset och vad den mer har kapacitet för men tyvärr styr jag inte prismarknaden ;)

svar ja: fullbloden ligger generellt betydligt lägre i pris även om de är högt utbildade, än ett svenskt halvblod eller halvblods typ av import.

Det är ju så att de bra fullbloden sällan eller aldrig kommer ut som vanliga ridhästar. Ett bra fullblod är en bra löphäst men också en bra ridhäst. Titta bara på det fåtal fullblods hingstar som är godkända för ridhästavel. De har antingen tidigare gjort bra ifrån sig på banan eller handplockats i unga år som ridhäst till någon elitryttare. Det är precis som med travhästarna de billiga som blir ridhästar är inte av samma kvalité som de som går bra på banan. För fullbloden är dessutom så att det är samma häst som både går bra på banan och blir en bra rid- eller avelshäst.

Hur mycket lägre?
Säg att halvblodet kostar 250*. Vad kostar fullblodet då?

Den individ det handlar om är en bra individ. Han har alla kriterier enligt mig. Han är tränad för löp och var bra. Han är dock opererad för entrapment, och bedöms inte kunna prestera i löp.

Den individ det handlar om är en bra individ. Han har alla kriterier enligt mig. Han är tränad för löp och var bra. Han är dock opererad för entrapment, och bedöms inte kunna prestera i löp.

Fast då är det ju inte någon bra löphäst.

Hur mycket lägre?
Säg att halvblodet kostar 250*. Vad kostar fullblodet då?
beror ju på åldern också, och hur utvbar hästen är. men jag tror inte du skulle få mer än hälften faktisk, om man ser till hur prisläget är i dag.

dock är ju inköpspriset på fullblod billigare för dig, så förtjänsten kan ju bli bra oavsett.

men jag tror att fullblod är svårare att sälja som dressyrhästar, samma hur fina dom är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV