värden för linfrö? Någon som vet?

eldkyss

Trådstartare
Jag är intresserad av att få veta värden på linfrö så jag kan använda mig av det i mitt foderstatsprogram:)

Sv: värden för linfrö? Någon som vet?

Som jämförelse kommer Livsmedelsverkets siffror (som inte är applicerbara i sammanhanget men kanske lite intressant som jämförelse).
---
Linfrön torkade

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Energi 373,7 kcal
Fett 31 g
Fibrer 34,8 g
Folat 60 mcg
Järn 8,2 mg
Kalcium 198 mg
Kolhydrater 0 g
Mättade fettsyror 2,33 g
Protein 24,5 g
Zink 7,8 mg
Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

Som jämförelse kommer Livsmedelsverkets siffror (som inte är applicerbara i sammanhanget men kanske lite intressant som jämförelse).
---
Linfrön torkade

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 373,7 kcal
Fett 31 g
Fibrer 34,8 g
Protein 24,5 g
Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

Detta var mycket märkligt. När jag tittade på deras värden så fick jag följande:

Fett 42,2 g
Kolhydrater 1,6 g
Fibrer 27,3 g
Protein 18,3 g
Aska 3,7 g
Vatten 7,0 g

samt energi 2116 kJ (506 kcal)

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1567#

Dessa värden stämmer helt med de värden som Nutrition facts anger, dvs:
Fett = 42%
Kolhydrater = 29%
Protein = 18 %

Råproteinhalten i linfrö är nog inte högre än ca. 18%, dvs. 180 g/kg foder. Smältbarheten varierar nog beroende på om man ger linfröna hela eller om man maler linfröna. Jag maler linfrö och räknar med en smältbarhet på 85%. SmRp blir således endast ca. 153 g/kg foder.

Sen är ju frågan vilken slags “linfrö” som avsågs. Linfrökaka/pellets har ju helt andra värden.

Jag skulle också vilja veta värdena för linfrö? jag menar sådan hela frön man kan köpa i foderhandeln?

Läste fel i tabellen 194 g smb.rp enl Christina Planck, rapport 1997.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
338
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka