Värde på häst?

M

Madeleine Nilsson

Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom!

Hon är ett islandshäststo på 12 år med bra stam. Jag tycker i alla fall att den är rätt bra (och fler med mig). Farfar är Thór von Sporz och morfars far är Hrafn 802 frá Holtsmúla (ok, alla är släkt med honom, men ändå!).

Hon är ca. 1,33 hög och väldigt lätt/nätt i typen.

Rätt så mycket man och svans.

Ganska fin exteriör.

Exemfri.

Svenskfödd.

Ej bedömd och aldrig tävlad.

5-gångare-passen ej tränad.

Väldigt passtaktig, men det börjar försvinna nu. Traven är helt ren och hon har ej svårt för den.
Det är bara tölten som måste tränas mer och galoppen i vänster varv!

Gångarterna är fina när hon går rent. Rätt höga lyft i tölten-som kommer att bli bättre. Tränare säger att hon kan få rätt höga poäng i tölt efter lite mer träning!

Hennes temperament är jättefint, lugn och orädd, men samtidigt pigg och framåt i ridningen. Väldigt snäll och positiv.

Hon är lite svårlastad men inget som man inte kan träna bort.

I temperamentet skulle hon kunna vara en bra förstahäst, till nån som är någorlunda van vid islandshästar, men inte när det gäller gångarterna, de tappar hon om hon inte tränas ordentligt. Hon har gått som handikapphäst, men hon är även perfekt för mig som ridit isl.häst i över sju år, eftersom hon inte är det minsta trög.

Hon har aldrig haft föl vad jag vet och har enligt tidigare ägare aldrig varit sjuk/skadad allvarligt. Aldrig haft kolik.

Är inte alltför beroende av andra hästar. Går bra att stå ensam (det gör hon ju inte, men nån timma i stallet till ex.), rida ut på själv och promenera med.

Helt trafiksäker och van vid de mesta ljud, då det byggs nytt stall där hon står nu. Reagerar inte ens på vrålande motorcyklar el. liknande. Det ända hon inte gillar är väl nyårsraketer och rök från eld (det sistnämnda vill jag definitivt inte ta ur henne!).

Van vid skällande och närgågna hundar, inte rädd för kor, grisar eller rådjur. Får kan vara lite farligt och älgar har vi ej träffat än-ta i trä!

Inga olater, sticker inte och bockar nästan aldrig (bara två gånger på tre år).

Ja, det var väl det jag kunde komma på, som man kanske behöver veta för att bedömma priset.

Om vi säger att jag tränade upp hennes tölt (vilket jag håller på med), så att den blir riktigt fin, kanske tävlade nån gång och lasttränade henne, hur skulle priset se ut då? Och vad kan hon vara värd just nu?
Hon måste ju i alla fall ha stigit i värde sen jag köpte henne? Då var det passtaktig skritt, långsam grisepass, snabb grisepass och något passtaktig galopp som gällde. Ägaren sa att de flesta tröttnade på henne rätt snabbt. (Bara jag som inte gjorde det!). Nu har hon fått muskler, fått ordning på gångarterna (tölten som sagt på väg), lättare att samla sig och kan lite olika saker som öppna, skänkelvikning, fram- och bakdelsvändning mm.

Oj, det blev långt! Men jag vet ju inte vad man behöver veta! Och som sagt det är bara för skojs skull, inget annat! Jag skulle skita fullkomligt i om hon så bara var värd 25 öre!
 
Sv: Värde på häst?

Har du någon bild man kan få se också?
Jag är inte alls bra på priser och så...men som du beskriver att hon var i början när du hade henne att hon gick passaktigt i alla gångarter, de gjorde min häst med ibörjan och ja köpte henne för 35.000, och de var billigt för henne sa dom... Men hur gammal är din häst?? :)
 
Sv: Värde på häst?

förlåt...såg de efter att ja hade svarat redan!
 
Sv: Värde på häst?

Jag köpte min för 32000, som var väldigt billigt tyckte vi, det var min ridlärare (på gymnasiet) som sålde henne, därav priset!
Visst har jag bilder, det är bara det att jag inte vet hur man får in dem här. Jag fattar att de måste finnas på Internet först, men hur man gör det är en gåta för mig! Jag och datorer har aldrig gått ihop!

Men i och för sig har jag en slags hemsida (gjorde bara för att min kompis skulle få se bilder-gick ej att skicka på e-mail då!) så jag kan ju ta ett kort därifrån. Men nu försvann den av nån anledning, men när den kommer tillbaka ska jag försöka! Kopierar man bara då eller hur gör man?
 
Sv: Värde på häst?

Jag fick 48.000 kr när jag sålde min valack, det låter som om han är ungefär som din i temperamentet. Han var iof bara 6 år, 4-gångare med rena och väl åtskilda gångarter. Tölten var ok, inga direkta lyft och ibland lite travtakting men iof var han ung och den blev bättre och bättre. Ingen direkt stam att prata om (men det är ju minde viktigt för en valack). Tävlad 3 ggr i lättklass med ok resultat.

Jag är dålig på att bedöma, men minst 50.000 tror jag du skulle få.
 
Sv: Värde på häst?

Vad är hästen värd? Omöjligt att svara på. Du får säkert olika svar från olika personer. Jag tror att vad hästen är värd är vad köparen värdesätter när det gäller hästen.
Inga av mina hästar skulle jag sälja för hur mycket pengar som helst, så därför skulle det vara svårt att säja vad hästen skulle vara värd. En av mina ponnyn blev jag erbjuden 15 000 kr medans jag av en annan blev erbjuden 40 000 kr för samma B-ponny. Så hästen är nog värd det som det finns en köpare som vill betala.
 
Sv: Värde på häst?

Ojdå, det var ju rätt mycket ändå!
 
Sv: Värde på häst?

Ja, man brukar ju säga så att ingenting är mer värt än vad nån vill betala för det!
 
Sv: Värde på häst?

Nu har jag lyckats fixa bilder! Men jag tänker inte försöka ge mig in på att lägga in dem här (då kollapsar väl hela datorn!) så här är adressen till ett album istället!
http://photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/

Hmm, det funkar inte att förhandsgranska, men hoppas att det går ändå. Annars får du väl skriva in adressen i fältet längst upp där man skriver adresser.

Om det funkar att se dem:
Ignorera min sits! Jag vet att jag sitter i stolsits och inte lite heller på de sista töltbilderna! Men där var det i alla fall uppförsbacke och jag drev på henne och då blir det så, så sitter jag ej i vanliga fall!
Sen vet jag att jag ska se upp, sträcka på mig, vrida om händerna mm. Jobbar på det!
I övrigt så är hon inte överbyggd, ifall det ser ut så på de så kallade exteriörbilderna. det är lite ojämnheter där bara! Hon är inte så kort i ryggen heller som det ser ut.
Och så är hon tjock, jag vet, men vi ska jobba bort den magen nu till hösten!
 
Sv: Värde på häst?

Jag skulle tro att du skulle få minst 55 000 för henne. Hon verkar vara en trevlig häst, inga olater osv som drar ner priset. Sen är hon ju sto också, alltså har hon avelsvärde. Eksemfri och svenskfödd är också mycket värt.
Passtaktiga kan ju nästan alla hästar vara/bli. Det brukar ju gå att få bort med rätt träning! :)
 
Sv: Värde på häst?

OK, tack för svaret!

Nån mer som kan försöka sig på en gissning?
 
Sv: Värde på häst?

Madeleine Nilsson skrev:
Nu har jag lyckats fixa bilder! Men jag tänker inte försöka ge mig in på att lägga in dem här (då kollapsar väl hela datorn!) så här är adressen till ett album istället!
http://photobucket.com/albums/b311/aslaughedinndottir/

Hmm, det funkar inte att förhandsgranska, men hoppas att det går ändå. Annars får du väl skriva in adressen i fältet längst upp där man skriver adresser.

Om det funkar att se dem:
Ignorera min sits! Jag vet att jag sitter i stolsits och inte lite heller på de sista töltbilderna! Men där var det i alla fall uppförsbacke och jag drev på henne och då blir det så, så sitter jag ej i vanliga fall!
Sen vet jag att jag ska se upp, sträcka på mig, vrida om händerna mm. Jobbar på det!
I övrigt så är hon inte överbyggd, ifall det ser ut så på de så kallade exteriörbilderna. det är lite ojämnheter där bara! Hon är inte så kort i ryggen heller som det ser ut.
Och så är hon tjock, jag vet, men vi ska jobba bort den magen nu till hösten!

om du kopierar texten där Img står och klistrar in den här så visas bilden direkt i forumet..
 
Sv: Värde på häst?

Det är faktiskt bättre med länk, alla har inte bredband vilket kan medföra en enorm tid för nedladdning speciellt på bilder i denna storleksordning. :angel:
 
Sv: Värde på häst?

Jo, det är klart... Men nu vet jag hur man lägger in en länk till ett album och lägger in en hel bild, så då ska jag väl kunna lära mig att länka till bara en bild också!
 
Sv: Värde på häst?

Hon är runt 1,33 i mankhöjd. Inte helt säker, men i alla fall över 1,30 och under 1,35!
Jag har en Wintec dressyrsadel. En begagnad utan luft i. Men den är bra faktiskt! Gillar att bakvalvet inte är så högt och så är det inte mycket till knästöd - är van vid islandssadlar nämligen! I och för sig skulle jag nog inte sitta i stolsits om det var större knästöd, men jag vill ju kunna sitta korrekt utan också. Det är bara i tölten jag hamnar i stolsits, så det blir väl bättre med mer träning antar jag!
 
Sv: Värde på häst?

Precis som många här säger så är det svårt med pris på en häst man inte sett. Och dessutom beror det på om rätt köpare dyker upp.

Men betala 55 000 kr för den häst du beskriver skulle jag ALDRIG göra. Max 40 000 kr. Liten, passtaktig, obedömd, svart är det som skulle hammat på minussidan för mig.

Jag har ett bedömt sto som är 14 år. Gulsvart, 132 cm, mycket lättöltad, absolut säker för det mesta, får fina föl och är gudasnäll men pigg och glad. Islandsfödd utan eksem (varit här i ca 9 år) Hon skulle jag kunna tänka mig att sälja för 50-55. Det är mer rimligt anser jag.

/Åsa
 
Sv: Värde på häst?

Svårt att säga utan att ha sett hästen, men kanske runt 40 000 kr som hon är nu.

Hon är förresten väldigt lik ett sto jag såg på Broaskogs islandshästar för några år sedan. Kommer hon därifrån?
 
Sv: Värde på häst?

Nu har jag hittat en bild på Broaskogstoet och det är inte samma häst men lika är de.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 766
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 057
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 764
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp