Vardagsrecept med fisk och/eller skaldjur

Bottensatsen är vatten och de vattenlösliga komponenter (bl a proteiner) som finns naturligt i smör. Man skirar smöret för att det anses bli godare än om det bara är smält. Kockar brukar använda skirat smör (alltså rent smörfett) att steka i eftersom det tål höga temperaturer utan att brännas. (Omvandlas inte heller till transfetter vid högre tempertur varför det är ett av de bästa stekfetten.) Det är också väldigt vanligt i indisk och pakistansk matlagning - då under namnet Ghee som också är en viktig del inom Ayurvedisk läkekonst.

Jag ska inte försöka påstå att jag är någon auktoritet i ämnet. Men jag har nog inte uppfattat det som om det är något fel på den delen av smöret så länge det är en del av själva smöret. Det är väl bara det att om man tar bort den delen får man en lite annan smak på smöret. Gissar jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min pappa är 90 år och fyller 91 i januari, han har alltid varit ovanligt pigg och skarp för sin ålder. De senaste åren under 80...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 498
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023