Finns det något gott sätt att äta torsk utan en grädd/fraicheslabbig sås (eller äggsås) till?
Jag äter ofta torsk (som jag antingen kokat eller gjort i ugnen) tillsammans med stekt vitkål. Kålen kryddas olika. Just nu har jag biryani i allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det något gott sätt att äta torsk utan en grädd/fraicheslabbig sås (eller äggsås) till?
Ingen sås? Vitkål ärJag äter ofta torsk (som jag antingen kokat eller gjort i ugnen) tillsammans med stekt vitkål. Kålen kryddas olika. Just nu har jag biryani i allt.
Ingen sås? Vitkål är
Torsk i tomatsås hade jag ju tänkt föreslå! Man kan ju variera tomatsåsen, tex ha i vitt vin eller inte. Bara en fiskbuljongtärning gör att den blir förvånansvärt olika tomatsås som man brukar få till pasta, tycker jag.Ja! Min mamma gör en hemskt god fiskgryta. Innehåller visserligen crème fraiche men den är inte nödvändig. Man gör egentligen bara en god mild tomatsås, med lök och vitlök i och sjuder fiskbitarna i den tills de är klara. Rör i crème fraiche i slutet, om man vill, men som sagt är det inte nödvändigt om man tycker att det är slabbigt. Jag tycker i och för sig inte att CF i kombination med tomat är slabbigt, men det är ju olika för alla
Jag var på ett bröllop i somras där man fick en fisk som jag har glömt vilken det var men som går ypperligt att ersätta med torskrygg - som var liksom ugnsbakad med mycket knaperstekt pancetta strösslad över. Det var vansinnigt gott. Citron, dill och pepparrot satte pricken över i - men pepparroten kan du ju strunta i.
Det låter ju jätteenkelt och bra!Nä, jag hoppar ofta sås. Grädde och sånt äts bara till helgen.
Alltihop låter jättegott! Vilken värme har du på ugnen och hur länge?Torsk i tomatsås hade jag ju tänkt föreslå! Man kan ju variera tomatsåsen, tex ha i vitt vin eller inte. Bara en fiskbuljongtärning gör att den blir förvånansvärt olika tomatsås som man brukar få till pasta, tycker jag.
Jag som inte heller gillar grädde - och som dessutom tycker att sås är överskattat i många fall - gillar att helt enkelt tillaga torsken i ugnen med en massa ingefära och lime. Gör man det under lock, blir det lite väta också. Passar till pressad potatis, nudlar eller basmatiris (med saffran). Och så en massa grönsaker till, beroende på säsong. Tex vitkål stekt med lök och kokos och curry.
Torsk i ugnen med en massa örter och en skvätt vitt vin. Grönsaker - stekt sparris! - till och tex broccoli med citronzest.
Alltihop låter jättegott! Vilken värme har du på ugnen och hur länge?
blir det inte vääldigt sötsurt??Och sen min fars underbara fisksås, men den ska serveras till hel ugnsbakad laxsida med kokt ris.
Fräs fint hackad schalottenlök ihop med persilja och smör. Slå på en skvätt vitt vin, lite vatten och fiskbuljong (TROR jag). Låt reducera till hälften. Sila av. Häll tillbaka vätskan i kastrullen, rör i CF, philadelphia och grädde (osäker på kvantiteter här, måste nog fråga pappa..). Sjud upp. GUDOMLIGT god.
Nej inte alls! Smaken är jättesvål att beskriva. Och såsen är väldigt finnig, det är mjölk-konsistens i stort sett. Men behöver nog frågar gode far om de exakta proportionerna..blir det inte vääldigt sötsurt??
alla här verkar iofs älska creme fraiche, jag brukar alltid tycka det är godare med syrlighet från vin eller citron, att sura mjölkprodukter ger lite fadd smak, allting smakar varm frukostyoghurt typ??
Ja färska musslor är ju säkert en självklarhet för ts, som hon beskrev det i trådstarten.Tomatsås med vitt vin och musslor till pasta är ju underbar vardagsmat. Självklart färska musslor. Billigt och jättegott!
Jättesnabbt och nyttigt. Ett fruset paket torsk och ett fruset paket stuvad spenat. Stek en i taget i teflonpanna eller mer värm en i taget i teflonkastrull eller teflonpanna. Låg värme, lock. Överkurs är att lägga till kolhydrat typ potatis, ris etc.Jag tänkte försöka få in mer fisk och skaldjur i mina maträtter. Har ni några bra recept som passar till vardags som inte tar alltför länge (max ca 45 min) att tillaga? Jag bor på en liten ort med små mataffärer så helst inga recept med många exotiska och ovanliga ingredienser