Vård av hovar

Hagens_Zorba

Trådstartare
Vad gör ni egentligen med era hästars hovar?
Vad är egentligen skillnaden på typ hovfett, hovolja, hovtjära och sånt? När behöver man de olika sakerna?

Sv: Vård av hovar

Friska hovar behöver i stort sätt inget annan skötsel än rengöring och fukt. Jag smörjer in mina hästars kronränder med Helosansalva när de behöver det. Lägger möjligtvis tjärdrev under sulorna om de skos med sådana. Hovoljor och lacker för att det ska blänka skulle jag aldrig smeta på mina hästars fötter. Om hästarna skulle få dålig hovkvalité konsulterar jag hovslagare och jag har aldrig hört någon rekommendera hovolja eller fett.

Jag brukar ställa min häst i fyra spannar vatten, speciellt på sommaren när dom blir väldigt torra.

Vad gör ni egentligen med era hästars hovar?
Vad är egentligen skillnaden på typ hovfett, hovolja, hovtjära och sånt? När behöver man de olika sakerna?

Inget av dem skall användas. Bara till för att se tjusigt ut när det gäller hovfett och hovolja. Tjära använder en del hovslagare att lägga mellan hov och sula. Allt torkar ut.

Hälsning Maja

Kollar bara så att det inte sitter en massa dynga i dom. Lera får vara kvar. När vi ska vara extra tjusiga lägger jag på lite vanligt hovfett.

alla typer av fetter som inte är vegetabiliska är uttorkande. även hovfettet som heter vegetabilskt hov fett. minns ej märket.

det jag gör på hästar med torra hovar är att jag rengör dessa fråån lera o dyl. med vatten varje dag och när de är blöta penslar jag på olivolja. för att kapsla in fukten. dvs. själva oljan tillför inget till hoven.

detta är rek. från hovslagare. o jag gör lika dant med mina egna händer.

Jag gör ingenting med min hästs hovar, och de håller sig fina. Hhar märkt att det gör jättemycket för hovarna när det regnar.

Idag när jag ledde in min häst frågade en tjej i stallet ifall jag hade penslat hovarna med något, för de såg så himla fina och glansiga ut. Hemligheten till detta var en vattenpöl på väg ner fårn hagen ;)

Hur menade du med olivoljan? När smörjer du in hovarna med det?
Med dina egan händer också?
Låter bra! :)

jag spolar av om dem är leriga. annars kratsar jag bara och oljar varje dag med den oljan som är billigast i matbutiken.

alla typer av fetter som inte är vegetabiliska är uttorkande. även hovfettet som heter vegetabilskt hov fett. minns ej märket.

det jag gör på hästar med torra hovar är att jag rengör dessa fråån lera o dyl. med vatten varje dag och när de är blöta penslar jag på olivolja. för att kapsla in fukten. dvs. själva oljan tillför inget till hoven.

detta är rek. från hovslagare. o jag gör lika dant med mina egna händer.

Vadå är inte hovfett till för att göra torra hovar mjukare? :/

Min ponny har riktigt bra hovkvalite så det enda jag gör är att kratsa hovarna och borsta ur dem varje dag. Använder INTE någon slags olja på hovarna, har bara hört dåligt om det. På sommaren när jag kyler benen efter hårdare ridpass blir dom ju automatiskt "vattnade" i 20 min. Annars inget.

Jag kratsar dom o ibland tvättar av dem med vatten o smörjer på vanlig matolja när de är rena o fuktiga...
hovfett o tjära o sånt har jag hört torkar ut mer än fuktar..

hovfett o tjära o sånt har jag hört torkar ut mer än fuktar..
Är det så?
Mina islänningars hovar är så torra nu, hovslagaren kmr iof på måndag, så får vi höra avd han säger då.
Annars brukar jag bara kratsa. Och när hovarna är torra (som nu) smörjer jag in med hovolja, men om det bara är uttorkande så ska jag väl sluta med det.

Min hovslagare ordinerade fisklevertran att pensla strålen med (mot torrsprickor-bor i en sandig öken) Är det olämpligt????

Pust vad jobbigt det här är. Vatten är uttorkande!! Hästarnas torra hovar beror på mycket regn. Inte f-n ställer ni er i duschen när ni behöver fukt? Lägger ni håret i blöt när det är torrt??? Man tillför balsam i håret, handkräm på händerna efter disken och så smörjer man oftast in sig efter duschen. Har ni legat i badet en halvtimme så inte sjutton är ni återfuktade då utan det är ju precis tvärtom. Jag träffade en mycket framstående amerikansk hovslagare som var så förvånad att svenska hästar ofta har så dåliga hovar, men som han sa, det måste bero på att det regnar så mycket här. Dom starkaste hovarna har hästar som bor i torra klimat. Araberna i ökenlandskap och vilda mustanger i Nevada och Utah där det är torrt. Om man ska verka dessa hovar så behöver man ställa dom i vatten så dom luckras upp och blir lite porösare, precis som man ibland inte kan klippa tånaglarna utan att först blöta dom.

Kratsar dem varje dag. Om leriga - avspolning.
Smörjer in dem med olja - vegatabilisk sådan. Ibland speciell hovsalva på sprickor och kronranden när det behövs.
Boots fram vid leriga hage - annars är risken stor för tappskor på gammelman. Även i bak ibland.
Dra åt alla broddar varje dag, när det är broddperiod.

o hur kommer det sig då att min hästs hovar blir som sämst när det det är torrt ute?
Jag spolar ordentligt o smörjer med olivolja det är det som fungerat bäst för min häst.

Shit vad man blir förrvirrad..
Varför finns hovfett om det gör motsatt effekt?
Vad gör man om man har en häst med torra hovar?
Är olivolja det bästa lr?
Smörjer ni både i och utanpå?

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 664
Senast: super
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 208
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka