Ta bort födelsemärke

Jag tror ju att det finns ett klart samband. Men eftersom vården nonchalerar födelsemärken (?) så kanske rekommendationerna ändrats? Är inte i vården utan bara "tror"

Därav min fundering. Och frågetecknen.

Att ett födelsemärke sitter så till att det skavs av kläder, betyder inte att det är risk för malignt melanom? Det är nog mer utseendet och/eller symptomen man tittar på.
 
Att ett födelsemärke sitter så till att det skavs av kläder, betyder inte att det är risk för malignt melanom? Det är nog mer utseendet och/eller symptomen man tittar på.
Antingen är det malignt/en cancertumör eller så är det det inte, tänker jag. Tror inte att påverkan utifrån spelar nån roll. Så jag håller med.
 
Jag gick till en privat hudläkare som tog bort ett helt gäng med hjälp av laser. Blev mycket mindre ärr än att skära bort, flera (stora) ser man inte ärret på alls.

Nu vill jag ta bort fler men har bytt stad sedan senast och vet inte hur jag ska hitta någon bra nu.
 
Jag har tagit bort födelsemärken som yngre och min bror tog bort ett rejält för nåt år sen.
Allt detta om födelsemärken och hudcancer.är det bara skrämselpropaganda numera? Ingen att ta på allvar?

Det finns olika typer av födelsemärken, en del är helt ofarliga.
 
Antingen är det malignt/en cancertumör eller så är det det inte, tänker jag. Tror inte att påverkan utifrån spelar nån roll. Så jag håller med.

Precis.
Jag fick ta bort en för drygt 2 år sen. Såg inte så illa ut, men hade börjat klia ordentligt! Det var förändringar i den, men godartade tack och lov. När jag ringde och frågade om det var nått att visa upp, så fick jag tid samma dag och de tog den direkt. Så min erfarenhet är att de verkligen tar sånt på allvar.
 
Precis.
Jag fick ta bort en för drygt 2 år sen. Såg inte så illa ut, men hade börjat klia ordentligt! Det var förändringar i den, men godartade tack och lov. När jag ringde och frågade om det var nått att visa upp, så fick jag tid samma dag och de tog den direkt. Så min erfarenhet är att de verkligen tar sånt på allvar.
Ja så ska det ju vara. Ändrar sig en fläck plötsligt, genom att växa, klia eller blöda, så måste de ta det på allvar. Jag har en anhörig som gick med en blödande fläck i 1,5 år, hon slog till skygglapparna så fort hon såg den. Den var malign och som ett under hade den inte hunnit metastasera när den togs bort. Sedan dess tar läkarna bort minsta lilla prick som dyker upp som ny på henne.
 
Eftersom flera i den här tråden skriver att de har fått hjälp av vc så gjorde jag ett försök - jag tog reda på vilken vc jag tillhör (visste inte det eftersom jag flyttat runt), men det går tydligen inte att boka tid för födelsemärkeskontroll hos dem. Så jag antar att privat läkare/läkarmottagning är hetaste spåret... :meh: Får försöka leta vidare (och hoppas på att märket kanske hinner sluta vara besvärligt innan jag lyckas hitta rätt 😄).
 
Eftersom flera i den här tråden skriver att de har fått hjälp av vc så gjorde jag ett försök - jag tog reda på vilken vc jag tillhör (visste inte det eftersom jag flyttat runt), men det går tydligen inte att boka tid för födelsemärkeskontroll hos dem. Så jag antar att privat läkare/läkarmottagning är hetaste spåret... :meh: Får försöka leta vidare (och hoppas på att märket kanske hinner sluta vara besvärligt innan jag lyckas hitta rätt 😄).
Var hänvisar din VC när du frågar dom?

Jag tog bort två utstående märken på min dåvarande VC för ett gäng år sen. Dom satt precis vid byxlinningen och störde, och jag hade flera gånger råkat kroka i en nagel så det börjat blöda. Var inget snack om saken, tid för att ta bort dom bokades direkt när läkaren kollat och hört hur det påverkade mig. Men han sa inget om de platta märkena på andra ställen (kollade på dom samtidigt), så det kanske behövs att man kommunicerar att märket ger problem i någon form?
 
Eftersom flera i den här tråden skriver att de har fått hjälp av vc så gjorde jag ett försök - jag tog reda på vilken vc jag tillhör (visste inte det eftersom jag flyttat runt), men det går tydligen inte att boka tid för födelsemärkeskontroll hos dem. Så jag antar att privat läkare/läkarmottagning är hetaste spåret... :meh: Får försöka leta vidare (och hoppas på att märket kanske hinner sluta vara besvärligt innan jag lyckas hitta rätt 😄).
Eller att du kollar runt med andra VC i ditt område? Och listar dig hos dem istället.
 
Att jag inte läste den här tråden innan jag träffade dr som ärligt letade efter saker att hjälpa mig med. Han kunde ju fått kolla iaf (har nya på ryggen).
 
Allmän prickkoll eller kosmetiska prickar får man inte i allmänna vården. Jag har tagit bort ett basiliom i ansiktet. Fler kollar de inte.och jag har massor av prickar. Nu har jag bokat koll hos privat hudläkare 1200 kr för koll på hela kroppen men om något visar sig behöva medicinsk behandling/ sjukdom så går det på regionens avgift.
 
Jag går hos en privat hudläkare och har tagit bort födelsemärken både av kosmetiska skäl och för att läkaren sett en risk med dem. Han tar risk för hudcancer på stort allvar. Men ja, det har också varit ett litet gissel att hitta honom. Gått på kliniker innan som inte velat.
Har du möjlighet att säga vart du går eller skicka pm? Har för mig att du bor i Stockholm och jag letar också efter ett hudläkare som kan ta bort födelsemärken av kosmetika skäl.
 
Läkarhuset i Lund har jag gått på vid Nova Lund. Rätt lång väntetid men annars har de varit bra. Har tagit bort ett gäng födelsemärken.
 
Var hänvisar din VC när du frågar dom?
Jag har dåliga möjligheter att ringa under telefontider, så jag försökte boka tid via 1177. Sökte efter tider varje dag, men när jag hade stegat mig ett år fram i tiden gav jag upp. Googlade lite och hittade flera missnöjda kommentarer om att det är helt omöjligt att få tid på den vc:n.
Det är ju helt idiotiskt att lista nyinflyttade på en vc som inte har några tider!!! De kunde väl ha listat mig nån annanstans istället då! :meh:

Well, jag får väl försöka hitta nån annan vc att lista mig på (låter ju som en god idé för framtiden ändå). Men har lite annat att stå i som har högre prio. Jag får hoppas på att märket kanske slutar av sig självt med att vara besvärligt, innan jag får tid att börja gräva mer i frågan... :p
 
Jag har dåliga möjligheter att ringa under telefontider, så jag försökte boka tid via 1177. Sökte efter tider varje dag, men när jag hade stegat mig ett år fram i tiden gav jag upp. Googlade lite och hittade flera missnöjda kommentarer om att det är helt omöjligt att få tid på den vc:n.
Det är ju helt idiotiskt att lista nyinflyttade på en vc som inte har några tider!!! De kunde väl ha listat mig nån annanstans istället då! :meh:

Well, jag får väl försöka hitta nån annan vc att lista mig på (låter ju som en god idé för framtiden ändå). Men har lite annat att stå i som har högre prio. Jag får hoppas på att märket kanske slutar av sig självt med att vara besvärligt, innan jag får tid att börja gräva mer i frågan... :p
Du kan lista om dig.

Det gjorde jag när blev tilldelad en VC vid flytt som inte dög för mig.
Enkelt gjort på 1177.
 
Jag har dåliga möjligheter att ringa under telefontider, så jag försökte boka tid via 1177. Sökte efter tider varje dag, men när jag hade stegat mig ett år fram i tiden gav jag upp. Googlade lite och hittade flera missnöjda kommentarer om att det är helt omöjligt att få tid på den vc:n.
Det är ju helt idiotiskt att lista nyinflyttade på en vc som inte har några tider!!! De kunde väl ha listat mig nån annanstans istället då! :meh:

Well, jag får väl försöka hitta nån annan vc att lista mig på (låter ju som en god idé för framtiden ändå). Men har lite annat att stå i som har högre prio. Jag får hoppas på att märket kanske slutar av sig självt med att vara besvärligt, innan jag får tid att börja gräva mer i frågan... :p
På min VC kan man endast boka tid för vaccinering online, allt annat bokas via telefon enbart. Tror inte det är vanligt att kunna boka utan telefon på VC?
Å andra sidan är det lätt att få tid både samma dag eller samma vecka på min.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 990
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skaffa barn eller inte
  • Unga brottslingar
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17
  • Regler sportkörning

Omröstningar

Tillbaka
Upp