Vård av hovar

Sv: Vård av hovar

hovfett finns för att folk köper det, det finns hur mkt saker som helst som inte behövs men sålänge folk köper det komer det finnas kvar.

Jag spolar hovarna varje dag o så smörjer jag utanpå med olja. Lera mm torkar ut.

Jag gör faktiskt ingenting med mina hästars hovar förutom att kratsa ur dem innan ridning... Och de har enligt hovslagaren bra hovar alla tre... Jag tror snarare att den förebyggande hovvård man bäst kan göra är att se till att hästarna står uppstallade på rätt sorts strö som ej är uttorkande och har bra hagar som inte blir till lervälling så fort det regnar...

Min hovslagare ordinerade fisklevertran att pensla strålen med (mot torrsprickor-bor i en sandig öken) Är det olämpligt????

Jag är uppfostrad med att pensla in väl rengjorda hovar med fodertran. Enligt den tränaren var allt annat fullkomligt förkastligt. (Jag tror inte han tänkte på andra vegetabiliska oljor, utan bara på hovfetterna som säljs i butikerna.) Det luktar lite illa, men hästarna hade bra hovar. Det var travhästar och deras glasyrlager verkar slitas ned av gruset på banorna. Det kanske är annorlunda med andra hästar.

Olivolja lät bra, tycker jag. Men det kanske blir dyrt om man har många hästar?

*knapplån*

Min häst får hovar som betong när det är torrt ute. För att hovis ska kunna verka och sko ordentligt så smörjer jag dem med olivolja på hans inrådan. Pållen har inga tendenser till sköra hovar annars, och de flikar sig sällan.

En som kan:bow:
Fast jag har fått allra bäst resultat när jag har smort på vintern- vid kyla.
då har jag knappt behövt smörja dem på sommaren.

Det som har vuxit ner till sommaren o kan spricka- är det som har bildats under vintern.
Lera o kyla torkar ut o gör hornet sprött.

Jag penslar med olivolja i och utanpå hovarna när de är torra.

Jag kratsar ur ordentligt och låter sedan hoven stå i en balja med olivolja en stund. Tycker mig ha sett att detta gett resultat på stoets "fullblodshovar".:bump:

tjära används mest när man behöver torka ut hovröta och liknande. min häst har alltid haft mycket torra hovar på sommarn och fuktiga under vintern. gissa när han haft mest problem med sprickor och diverse rötor osv? vintern. nu har jag tagit av honom skorna, han får vitaminer, mineraler, biotin och en duktig hovvårdare. jag är helt förundrad och själaglad över den nya hoven som e på väg ner. på det lilla jag kan se så är kvaliten bättre än den nånsin varit på hornet. alltså en bra hov ska ha rätt kost och en duktig hovslagare/hovvårdare. har aldrig använt fetter och oljor och tänker aldrig göra heller.

Kratsar. Ibland på vintern sprejar på lite Vircon om det är lerigt.

Vad gör ni egentligen med era hästars hovar?
Vad är egentligen skillnaden på typ hovfett, hovolja, hovtjära och sånt? När behöver man de olika sakerna?

För mig handlar vård av hovar om verkning och skoning. Så ingedera om det du frågar om använder jag mig av. Skulle hästen ha väldigt torra och spröda hovar sommartid så blir det tillförsel av vatten till hovarna i stället. Neddränkta filttofflor.

/Tantan

Har väl använt hovfett ngn gång när jag tävlat dressyr eller hoppning, men att börja använda sånt i förebyggande eller medicinskt syfte är ju som at gräva sin egen(eller hästens)grav.
Som flera säkert nämnt så förstör sånt snarare hästens naturliga produktion av fukt/fett.
Har man problem med torra hovar är det bättre att låta kraken stå i vattenhinkar så hovarna får naturligt med fukt.
Jag tror inte heller vidare mkt på specialfodertillskott för de som är riktigt dåliga(om inte hästen har brist på ngt förstås), biotin hjälper vissa & andra inte.

Mot röta, eftersom min häst har dålig hornkvalitet får hon lätt röta.

Fick råd av min hovslagare att när hovarna är torra/sköra kan man tvätta dom o smörja m veg matolja el. olivolja samt massera kronranden m kamfersalva för att öka blodgenomströmningen för bättre återväxt. Har funkat på min pålle...:)

Jag använder ett tillsatsfoder som heter Ension
till båda mina eftersom deras hovar växte dåligt och hade lätt till att gå sönder förut.
Framförallt på unghästen som gick barfota och dethar funkar jätte bra.

Annars använder jag inget alls, kör kära om det skulle bli röta.

kratsar bara.
Smörjer inte in hovarna med nått bjafs.
Om du ska smörja in hovarna använd matolja, rapsolja, olivolja. onödigt att köpa dyr hovolja och annat såndant bjafs när det finns billigare i vanliga mataffärer.

För att hästägare är det mest lättlurade släkte som finns...det man inte kan sälja till hästägare finns inte...dessvärre.

Precis! Det är säkerligen "Big Business" för ett stort antal företag att övertyga oss hästägare att vi absoluuuut inte klarar oss utan alla dessa dyra produkter! :)

Någon här nämnde fodertran (som man köper betydligt billigare) och det fick jag faktiskt också rekommenderat en gång. Vill också minnas att min gamle ridlärare körde med det på sina hästar vid behov.

Har du någon uppfattning om det?

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 664
Senast: super
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 208
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka