Vård av hovar

Sv: Vård av hovar

Vad gör ni egentligen med era hästars hovar?
Vad är egentligen skillnaden på typ hovfett, hovolja, hovtjära och sånt? När behöver man de olika sakerna?

Jag kratsar bara hovarna och borstar ur dem då och då med en grov borste. Smörjer inte med något.

Däremot sprayar jag under hovarna med jodopax lite då och och ibland sköjer jag bärranden med kopparsulfatlösning.

Jag har nämligen lyckats bli helt och hållet av med en lättare bärrandsröta som dyker upp varje vinter (läs: lervinter :mad:) och nu inbillar jag mig att jag kan hålla det borta genom att göra så här. Hitills har det funkat i alla fall! :)

I våras när Big Money Pellini föll ur och såg ut som en "rugguggla" och hade fula sprickor i hovarna..
Förändring i foderstaten med helfoder och fri tillgång på pelleterade mineraler..
Å så just FODERTRAN som jag aldrig hört talas om tidigare..

Stränga order om att smörja både in och utsidan av hovarana dagligen på Pelle OCH ge honom 1/2 dl morgon och kväll i maten.

Innan jul såg jag tendenser på att hovarna började se mindre fina ut på Pelle igen plus att han tappat lite muskler så jag beställde hem fodertran igen..

På 14 dagar såg jag resultat...1/2 dl i maten bara denna gång.. Men penslat hovarna en gång om dagen..
Hade ny hovslagare ute i tisdags som var IMPONERAD av hovkvalliten OCH ryggmusklerna på Pelle snart 18 år..

Jag kommer aldrig sluta med fodertranet nu.. Billigt ja
Effektivt JA STINKER onekligen och är kladdigt.. men lite får man väl offra sig och de finns plasthandskar..

Mina hästar får OFTAST sina flytande tillskott uppdragna i en spruta och direkt i munnen.. Tranet är väl ingen höjdare men efter den GULA sprutan så slickar de sig om munnen ( b-vitamin)

Anna-Carin

Jag använder inga slags oljor eller fetter eller sånt på min hästs hovar. Bara kratsar ur dom innan ridning, det är allt. Och min häst har kanonfin hovkvalitet!

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
743
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 664
Senast: super
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 208
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka