Våran 4-åring har tyvärr kastat i natt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 648
L

Lady

Ni som varit med om kastning tidigare...
Har ni obdukserat fostret, vad har det kostat i så fall?

Brukar man behöva ge antibiotica till stoet?

Sv: Våran 4-åring har tyvärr kastat i natt

Va tråkigt.... hör med distriktsveterinärerna, de ska veta vart man skickar för obduktion och vad det kostar. Då får du svar på om stoet behöver behandlas också.

Du har mina djupaste sympatier:cry:. Jättetråkigt när det går den vägen.

Mitt sto kastade i månad 8 förra året, men eftersom det var tvillingar så var kastningsorsaken given och obduktion var aldrig aktuell.
Hade hon bara kastat ett foster hade jag dock tagit prover för att se om det kunde ha berott på abortvirus. Obduktion vet jag inte om jag hade gjort, beror kanske på i vilken månad kastningen skett.
Mitt sto blev inte behandlad med något, men jag tempade varje morgon och kväll för att se att hon inte fick feber (infektion) och sen på fölbrunsten kom veterinären ut och tog ett bakterieprov (negativt).

Ta hand om ditt sto i detta tråkiga som har hänt, hoppas du orkar ta nya tag till våren!

Jag beklagar verkligen, jag vet hur det känns:cry:

Vi obducerade på plats, kostade inte så mycket.. stoet fick ingen antibiotika, men vi tempade henne varje morgon för säkerhetsskull

Jag hade en kastning -91 o då körde vi fostret eller fölet vilket man nu säger till AnalyCen i Skara. Nu kommer jag inte ihåg vad det kostade då för det är ju rätt länge sen

Vi hade en kastning förra året imånad 7, och skickade då in prover eftersom vi hade ett dräktigt sto till. Stoet fick Hippotrim samt något mera som jag tyvärr inte kommer ihåg.

Provet visade inte på någon virusabort och stoet tog sig direkt vid första semineringen så nu är hon dräktig igen i månad 8.

Vad ledsamt!:cry: I vilken månad var hon? Hann ni lägga märke till om något var "på gång" eller kom det som en blixt från klar himmel?
Skickar en tröstkram!

Hon hade gått drygt 7mån.

Vi hade verkligen inte märkt något, den låg i halmen på morgonen.
Hon har inga ljuver el nåt.

Hon ska få hippotrim nu, sen får vi se om hon ev, kommer att behöva skölja livmodern också.

Fölet var fullt utvecklad för åldern, inga synliga tecken.
Moderkakan var dock lite konstig, halva var vit/beige aktig, och luktade lite dåligt.

Vi kommer inte att obducera, känns onödigt dyrt, shansen att det är virus abort är dels liten (inga hästar som åker runt, och alla är vac mot virus abort).
Sedan om det skulle vara det så kan man inte göra nåt åt det.

Vi har isolerat stoet i egen hage och dom två andra i hennes stall i en hage, som tur är så stog hon i en box utan derekta grannar.

Vårat sto kastade ett fullgånget föl sånär som på 3-4 veckor. Jag trodde att jag skulle få vara med om en fölning men det var förmodligen en kastning. Moderkakan kom ut direkt med fölet och det luktade lätt ruttet vilket jag gissar på att den lossnat ett tag innan förlossningen. Stoet hade dessutom blivit hängigt någon dag före.

Vi obducerade inte. Tänkte nog inte ens på det.
Jag tog bilder på fölet och "tvillingen" som medföljde och visade för min seminveterinär. Han såg att det var ett blått märke på "tvillingens" navelsträng och sa att det ser ut som en navelsträngsomvridningen. "Tvillingen" var ett outvecklat foster, stort som en tennisboll.

Det blev livmoderinflammation och sköljning och penicillin. Stoet tog sig direkt på nästa försök och det resultatet ser du t ex i Lap-top-tråden.:love:

Jag hoppas du vågar försöka igen och att det blir en jättefin och alldeles underbar fölunge som du kan få mycket glädje av.

Kram

Ak

Senast ändrad:

Ni som varit med om kastning tidigare...
Har ni obdukserat fostret, vad har det kostat i så fall?

Brukar man behöva ge antibiotica till stoet?

Obducerade 2005, SVA. Kostnad 1250kr. Priset varierar säkert. Jag köpte stoet dräktigt. Hon fick en prematur fölunge 3 v förtidigt som levde knappt 2 dygn. Var på Ultuna när den dog. Letade enbart efter virusartrit och abort på obduceringen.
Vilket det också viasde sig vara.

Ingen antibiotika, däremot paratoxin (?) för att dra samman livmodern och minska risken för mjölkstockning (om jag minns rätt).

Det är ju knappast aktuellt i ditt fall.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 568
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 050
Övr. Barn Söker konkreta tips på hur man kan få en 7,5 åring att sova hela natten i egen säng i eget rum. Självklart kommer han vara välkommen vid...
2
Svar
20
· Visningar
6 344
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 877
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka