Våra Övningar

Sv: Våra Övningar

ooh, det lät spännande! Ska prova om ponny går med på det imorgon. Fast det blir nog i skritt, snön når honom en bit över knäna så vi får ta det rätt lugnt :D

Nä, inte skottat någonstans. Vi har en liten "ridbaneåker" som var så pass nedtramad i förra veckan att det gick rida där. Men nu har det kommit en hel massa snö, så det går inte.
Vi var ute och pulsade idag, ojojoj vad han fick ta i! Klev igenom en driva där snön nådde mig upp till fotknölarna (när jag satt på då förstås :D). Och satan så pigg han blivit! Eller snarare exalterad, han är som ett barn på julafton (samma koncentrationsförmåga med tyvärr). Skitkul, hoppas det håller i sig! Ja, piggheten då förstås inte koncentrationssvårigheterna.

Dagens övningstips:
Skritta i djup, djup snö! Värsta styrketräningen!

Sen vill jag ha ett litet tips! Håller på att lära honom flytta ut rumpan (som en sluta, fast utan samlingen än så länge), utan att böja halsen. Nu har jag kommit på honom med att tippa ner på bogarna, vad kan jag göra?
Tips överlag på hur jag kan vidareutveckla övningen?

Okej ja vi har samma men nu har vi trampat ner en liten del av åkern.

Typ knapplån*
, När STHU nämde sluta. Jag gjorde sluta övningar idag. Tänkte testa något nytt. Jag fattar ingenting. Ingen lär tro mig heller men hästj*veln kunde det galant. Ja vi tog bara några steg typ 2-3 åt gången till en början, men han fattade absolut vad vi skulle göra och samlad? Ja.. det var absolut godkänt för att vara nytt! Hur fan kan han det?? Jisses. Ok jag testade en dag i somras.. men hallå? Haha är så glad nu, han kunde åt båda hållen. Jag var nära på att kräva en hel sida men nee.. ska inte gå för fort fram.

Vad menar du med att han tippar ner på bogarna?

Ja alltså idag var Bitter kanon på plan. Jag satt bara o njöt.

Tänkte testa kontraställda volter fast i trav. I skritten kan han det galant. Men ville kräva lite mera så vi ökade till trav. Jag tänkte det här kommer ju gå åt skogen. Ja... gissa hur det gick. Kanon. :cry::laugh:. Jag hänger inte med, vad händer med hästen?

Förra vintern kunde jag inte ens böja honom en centimeter, jag fick verkligen kämpa med det där lilla lilla steget i böjt. Han var så stel så det var inte sant! O idag kan han göra detta.. i trav.. utan protest.

Duktiga Bitter:bow: Det bara spiir i kroppen.

En bra övning: Rygga på volt, men se upp så det inte bara är ändan som far hit och dit, det är framdelen du skall flytta!

Hmm, ja hur ska man förklara.. Framänden liksom "viker ner sig", han blir framtung åt ett håll. Svårt att förklara hur det känns..
Han flyttar ut rumpan åt ena hållet och sänker bogen på motsatt sida, så han blir sned.
Har försökt att bara lyfta lite grann med tygeln, men det funkar inte så bra.
Ska prata med tränarn om det så fort han svarar i telefon så jag kan boka in en lektion :D

Det känner jag igen, mycket vanligt problem! Nordsvensken i stallet är expert på det ;) Jag brukar bota det genom att lyfta innerhanden lite, ge lite trängande tygel och räta upp dem med sitsen, eventuellt flytta några steg i sidled (utåt). Då brukar dom balanserna upp sig! Annars är kontraställda volter jättebra för detta, eftersom dom "tappar bogen" pga att dom inte orkar gå balanserat, och kontraställda volter stärker bogpartiet och lär dem att gå rakt och balanserat.

Tänk på din egen sits när du rider. Om du faller innåt i volten, då kommer hästen också att göra det! Sitt rakt, tungt på arslet och jobba på.

Hmm, ja hur ska man förklara.. Framänden liksom "viker ner sig", han blir framtung åt ett håll. Svårt att förklara hur det känns..
Han flyttar ut rumpan åt ena hållet och sänker bogen på motsatt sida, så han blir sned.
Har försökt att bara lyfta lite grann med tygeln, men det funkar inte så bra.
Ska prata med tränarn om det så fort han svarar i telefon så jag kan boka in en lektion :D

Åh jag har så svårt att förstå ibland, lättare att se. Men jag skulle inte vara rädd att använda mer av tygeln för att lyfta upp honom. Sedan är det som elanor säger att sitsen är viktig, du satt lite snett va? Använd mycket skänklar. Om vi rider på en volt och Bitter faller innåt så använder jag mycket av min ytterskänkel o lyfter innertygel.

Man ska aldrig vara rädd för att visa ordentligt för sin häst, gör inte små hjälper utan visa extremt mycket från början, våga ta i din häst!!

Och som sagt, kontraställda volter!!! Plus den övning jag pratade om 90 graders, den är kanon.

Jag vill att fler kommer med övningstips!!!

Detta är något jag rekommenderar:

Trava i skogen mellan täta träd, till en början kanske du får ta större svängar mellan träden och försöka hitta eran balans. Ta helst där det är ojämn mark med mycket grenar, stockar, stenar o kullar. Rid kors o tvärs. Ju mer du rider detta dessto bättre balans får både du o häst, då kan man sedan kräva ännu mer av att trava kring tätare träd, försök få ner hästen i lägre form o se till att bogarna inte faller hej villt! Ju starkare hästen blir ju mer kan du kräva o börja jobba hästen.

Gör det redan nu i djupsnö, ännu bättre;)

Detta är världens bästa övning!! Jag rekomenderar det stark, du får en sån välbalanserad o smidig häst plus att dom får jobba något så grymt. Kanske känns otäckt från början.. men tro mig det blir grymt sedan!:d

Jag kommer inte på så många bra övningar, men denna kanske kan få vara med.

Rid vanliga serpentiner i valfritt tempo, men i varje båge/sväng gör man en volt, för att sedan rakställa hästen och gå in i nästa volt. Bra träning för att både göra runda volter, men samtidigt rakställa hästen ofta, mellan volterna. :)

Jag kommer inte på så många bra övningar, men denna kanske kan få vara med.

Rid vanliga serpentiner i valfritt tempo, men i varje båge/sväng gör man en volt, för att sedan rakställa hästen och gå in i nästa volt. Bra träning för att både göra runda volter, men samtidigt rakställa hästen ofta, mellan volterna. :)

Okej det där ska jag ha till minne:laugh:

En annan övning jag tycker man verkligen borde ta till sig är:

Trav, stopp, rygga, fram:

Man travar eller galopperar hästen, vad man nu vill träna på. Gör en stopp ryggar tills att man får med hästens rygg o bak ordentligt, sedan ökar man direkt till den gångart man hade, hästen skall inte ha släppt "samlingen" utan du måste direkt fram vid en bra ryggning.

Då får du med bakpartiet i den gångarten du rider. Känner man att hästen börjar tappa igen gör man en stopp, ryggar och fram igen. Ibland kan man måsta ha en del driv efter ryggningen. Så dom verkligen får med sig rumpisen:p

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix