Vara med eller inte?

M

Moej

Vet inte ens om jag är på rätt forum, är säkert helt ute och cyklar ;)

Har funderat länge på detta och inte kommit fram till någonting. Så jag tänkte höra med er vad ni tycker.

Vi säger att din häst ska få en spruta. Hästen hatar verkligen sprutor, tycker det gör jätteont, har fobi för sprutor.
Väljer du att vara med när sprutan ges, eller att låta veterinären sköta det själv?

Det finns ju som för och nackdelar med båda alternativen.
Jag har valt att inte vara med när min häst vaccinerats osv, det har inte heller känts riktigt rätt att inte vara med, men..
Om jag är med känns det som att hon får "negativa upplevelser med/av mig".
Men ändå, jag är ju en trygghet för henne, då kanske det blir lite lättare för henne att få tänderna raspade, sprutor osv...

Sv: Vara med eller inte?

hej!

Jag tycker du borde vara med när sprutorna tas.
Hästen känner sig mer trygg och kommer känna att de inte är farligt då.
klia hästen i pannan och prata lungt med den och beröm mycket efter sprutan.

Jag är med varja gång min häst får sprutor osv..

ha d bra ;)

Jag har inte varit med en enda gång när mina hästar har fått spruta (pga. att jag varit i skolan), det är pappa som får hålla i dem. Men likt förbannat så tycker hästarna fortfarande mer om pappa än mig ;). Fast han är ju "mat-husse" och aldrig den som ställer krav på att de ska arbeta, så det förklarar väl sig självt..

Min vetrinär hade aldrig gett en häst en spruta själv. Det måste alltid vara någon med som håller hästen. Skulle den vara så himla rädd för sprutor han nog veterinären begärt att det var fler än en som hjälpte till.
Finns ju en arbetsmiljörisk för veterinären också.

Mitt ena sto är ingen rolig alls att spruta så fort hon känner ett stick så kastar hon undan å sen är det full rodeo i boxen/stallet eller ja var man nu än är.
Dock fick jag ett tips en gång av en tjej att t ex dra sadelgjorden samtidigt.(hon är väldigt fokuserad när man drar sadelgjorden och vill helst av allt nypa ngn som är i närheten)
Så hos mig så drar jag sadelgjorden samtidigt som hon får sprutan av vet. och de två gånger vi har gjort det hittills har hon inte reagerat alls på sticket mer än att hon blvit lite spänd.

(Innan har vet. stuckit kanylen och stoet har fått studsa runt ett par varv i boxen och sen har man sprutat)

jag har alltid varit med när mina hästar fått spruotr. (Har även fått spruta den spruträdda damen med penicilin själv)
Har själv ingen fobi för sprutor och håller mej lugn i såna sammanhang.
Det brukar vara jag som står och håller hästar när veterinären är på besök så det är inget konstigt för min del. :cool:

Däremot tycker jag att om man själv är ,rädd, nervös eller osäker att det är bättre att lämna över sin häst åt någon som kan inge lugn och som hästen litar på.
Tror inte att din häst tycker sämre om dig bara för att du inte är med när just sprutor ges.

jag skulle gärna vara med om jag kunde... har en fruktansvärd sprutfobi och svimmar ibland bara jag får se en kanyl.... försöker oftast vara i närheten i stallet när det ska sprutas för att pållen min ska känna sig någorlunda trygg (hur trygg hästen nu blir när jag e skitskraj) eller ibland stå jämte och blunda och klappa honom:smirk:

Jag är alltid med och håller. Då har hästen mig som trygg punkt, att den uppfattar mig som negativt/&kopplar samman med sprutorna tror jag inte.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar